Paddan: Lyckades jag svina ner så mycket med mitt lilla besök? Jag trodde det inte ens skulle märkas. Whiskyn var för övrigt god, ett märke med en flera L och en massa övriga konsonanter.
Portello: Du får nog dra en egen Redogörelse över ditt syndiga liv, är jag rädd. Men den blir nog kort, eller?
Albert Hall: Förresten, Albert, när ska du lämna tillbaka den där whiskyflaskan som så mystiskt försvann när du var in och rotade i min presentation? Dessutom har det dykt upp en massa knepiga kaffefläckar och du har lämnat kaksmulor överallt. Den här högen med papper som det står Redogörelsen på, som du tydligen glömde kvar i brådskan, vad vill du jag ska göra med den?
Sven Savage: Tackar, tackar. Slår mig ner i solstolen och njuter av det fina vädret och alla rykten som surrar i luften. Finns ingen sorg att beklaga, tycker laget gjort en mer än godkänd säsong med tanke på att vi ett tag bara var några poäng ifrån att passeras av Pölsan.
Till skillnad från till exempel Kickan så har jag väldigt lätt att glömma det som varit (för det mesta) och väljer istället att titta framåt och känner redan nu hur solens strålar värmer nästa års SM-buckla. Den buckla som äntligen kommer att återbördas till Kempehallen och som kommer att höjas till skyarna av lagkaptenen Per Svartvadet... Är väl inte förbjudet att drömma, hoppas jag!
Albert Hall: Jag tycker att man får vara kvar, hur värdelös man än är. Kanske får de riktiga blåbären köra första omgången, medan bättre står över...nej, det skall väl vara med, för tusan.
Tänk när man kommer ned till de sita lagen, till semi och final! Det skulle bli folkfester det. Man fick spola upp loet igen när lule lirar final. Eller, bättre upp. Spola rink i södra eller norra hamn, och bygga läktare på kajen. Ojoj, vilket ös. Men man kan inte vänta så länge att isen brytit. Tänk vad skraja de skulle vara, sydbottningarna: ojoj, nu skall vi upp och möte lule igen, där i norra hamn. hela staden står där med tomtebloss, och från trappan upp till stadspuben öppnas dörren med jämna mellanrum och det stora vemodet rullar ut...
Sven Savage: ...och tänk att en ynklig liten Bjästabo, en eländes MooDooist på köpet, klamrar sig fast för blanka livet bland de riktigt stora. Lite smått impregnerande måste jag säga... En annan sak jag kan säga är att det börjar bli dags att fundera på säsongen 03-04.
Zoogin: Egentligen borde man kunna skriva ett inlägg bara. Ett, som säger allt, och sedan är man tyst. Å andra sidan skulle man åka nästan högst upp utan att bli tvåsiffrig ens, på många klubbars sidor här. Lule är väl överjävligast, i det avseendet, liksom i mycket annat.
Lulekickan: Pinto får ta det lugnt med svenskmästarmusklerna. Många måndagar jesper kravlat sig upp på tangentbordet med brytna höfter och så hoppande hjärnskakning att han i ren förvirring lagt ut "sugarfemman suger bigtime jela andringar i programtablan"...Det andra kallar demolering är kanske för Pinto en nuddning, en gosarkram bara. Fru Pinto får döma i gendermatchen, om det skall bli någon ordning.
Zoogin: Är bara 29 inlägg bakom dig på topplistan nu, Zoogin. Och nu skriver jag snarast oneliners så det går undan. Nästan lika nära är sydbotten att passera Pite, på tredje plats.
LL: Kanske det : ) Om någon snor mina navkapslar så förtjänar den jäkeln ett skott i pannan. Ungefär så brukar han väl resonera i fråga om brott och straff.
Eftersom jag hatar att ha fel är jag glad att lottningen ger mig möjlighet att få rätt.
LL: Ha! Lallarna fick Blixtlåset. Borde väl vara bättre än hemskingarna i alla fall. Tippar att de står och faller med kapanen, nu när han lär ställas på prov på riktigt...
Lulekickan: Nej livstid låter för grymt. Du får döma ut ett år i taget. Med en månad mellan domarna. Och en surfskärm mellan domarna. Annars har jag hört talas om alternativa straff. Man skulle inte kunna tänka sig att döma brottarna till att bli medlemmar i Pölsan? Skulle säkert ha en stark, brottsnedbringande effekt...
Lulekickan: He he - möter de damlaget? Men Pinto är väl för artig för att lägga av de vanliga tacklingarna då? Det kan bli förlust, av genderskäl: LL - snabba dig upp och förstärk. Annars måste Pinto instrueras i den ädla konsten att uttala: "Frankly, my dear, I don't give a damn!"
LL: Ja, fy skäms på dem. Jag ska börja ge alla livstid så de inte återkommer så ofta. Vad är det för vits med att låsa in dem gång på gång med ett par månaders eller något års mellanrum.
LL: Projektledarskap är faaarligt. Samma med arbetsledare.
Har en kompis som bor vid en sjö. Jag och några kamrater hade bestämt oss för att bygga en brygga åt kompisen. För att vara hyggliga, trodde han. För att vi skulle kunna lägga i våra vindsurfingsbrädor utan att bli blöta, trodde vi.
Det sket sig, dock. Anledningen var den att vi alla tre räknat med att bli arbetsledare, och låta de andra två jobba. Uppvuxen med lule skärgård gjorde mig självskriven, menade jag, fast de andra ansåg sig ha lika tungt vägande skäl. Som material för att bygget skulle fungera hade vi inhandlat en back pilsner. Nu tog vi rast, för att förhandla i arbetsledarfrågan. En back senare hade vi nått lika bra resultat som ett nutida lulelag i jakt på att måla på Lallare.
Bryggan blev ogjord, men bryggaren blev lyckliggjord. Och fötterna fortsatta bli fuktiga när vi surfade. Dåligt. Men blev tvungen byta om från gå-och-stå-kläder bara för att gå till sjöss.
Faktiskt lyckades vi samsas nästa sommar vid en kompromiss: jag blev arbetsledar för Klas, som blev arbetsledare för Guran, som blev arbetsledare för mig. Den något mer komplicerade befälsordningen krävde två backar, för att bryggan skulle färdigställas, och resultatet kan inte påstås ha varit optimalt, för första höststormen tog underverket. Bryggan fick fri tid och flexade iväg...
LL: Det där med oreglerad arbetstid är bara skit. Jag har det, men det tenderar mer att bli obegränsad arbetstid. Iofs bra att kunna sticka hem till Luleå tidigt på fredagarna, och att kunna jobba hemma någon dag då och då när jag har viktiga möten och annat att ta hand om i Luleå, men totalt sett jobbar jag avsevärt mycket mer än en heltid. Fast det är ändå bättre nu än när jag jobbade uteslutane i Luleå.
LL: Hmm, jag tror jag ska föreslå en lagändring. Kanske kan jag, nästa gång det dyker upp en remiss som vi ska lämna synpunkter på, smyga in förslaget i vårat yttrande som justitidepartementet skall ha och hoppas att de köper det. Problemet idag var att vi hade förhandlingar hela dagen med bara några korta pauser då och då, och då blev det bara att jag som hastigast skummade igenom det som skrivits utan att egentligen se vad det stod i inläggen.
Vad tusan? Jag lägger väl ut förslaget även här på snacket, om någon skulle missat det hela. Här kommer nuordningen.
1024 lag deltar i Elitserien, som spelas som cup. D v s slutspelet börjar direkt. Man lottas ihop, dels baserat på seedning, dels baserat på geografisk närhet. Sedan lirar man bäst av sju. Första utslaget blir alltså 512-delsfinal, och så vidare. När svenske mästaren koras, har det blivit maximalt 70 omgångar. Alltså en klar normalisering, från de nuvarande max 71 matcherna.
De som blir utslagna då? Jo, de hamnar på stegen, efter ett invecklat system där man får poäng efter vad man presterat nyss, samt hur svårt lag, seedningsmässigt man åkt ut av. Nästa omgångs utslagna placeras högst upp i stegen, och så vidare. Under säsongen får de stegplacerade utman valfri motståndare, t ex 5, eller upp till 10 placeringar över. men varannan omgång måste de ta emot utmaning från en lägre placerad, o s v. Slår ett lägre placerat ett högre placerat, byter de plats. När säsongen är över stoppas stegen, och dåvarande placering rankar för nästa säsongs seedning.
Vi har väl inte 1024 lag, men då är det bara att dra ned, eller släppa in finnarna, eller etc.
Slut på segdragna serielunksperioder! Och vad roligt när Styvben möter lilla essingens GOIF i globen! Där blir det rikliga chanser att spela in nytt och fräscht folk från juniorled för lagen!
Sven Savage: nja, vi är ganska bra på att hålla arbetstiderna nere på vettiga nivåer. Jag har en mycket bra chef som ser till att inte diverse projektledare får ställa vilka krav som helst. Säger jag att tiden inte räcker till så blir det ett benhårt "nej" från min chef när projektledarna vill ha mig att göra mer saker än vad tiden räcker till för att göra.
Albert Hall: Visst var det läckert! Fast hur många lag har vi i Sverige, igenkligen? Även om man fyller på med B-lag och juniorlag och sådant inledningsvis lär det väl inte bli 1024. Om inte ökända hockeybockeygäng, typ bärsärkarna från fjollträsk får ställa upp. Liksom LLs och Pekkas ruggiga innebandygäng.
LL: Du har avancerat för högt upp på jobbet, precis som jag, och fått fria arbetstider vilket innebär att man jobbar mer än åtta timmar per dag, men då utan att registrera det. Å andra sidan hämnas vi på tjyvsamhället genom att surfa med ena hjärnhalvan, fast oklart vilken...
Sven Savage: Seriesystemet utan grundserie? Jo det var ju en lysande idé. Svårast blir väl att skaka fram all dom där lagen som måste vara med från början.
Sven Savage: jag har iofs mer eller mindre fria arbetstider så vill jag ha åtta timmars lunch en dag så har jag det, bara det inte är några möten inplanerade. Fast alltför många åttatimmarsluncher innebär förstås att det blir helgjobbande i stället. Jag måste ju fortarande få mitt jobb gjort i tid.
Albert Hall: Apropos hästar kan man undra vad som galopperar i mål först. Guldtråden, eller Redogörelsen? De båda kanske kunde kombineras? En delredogörelse för varje sluspelsmatch vi vinner?
Någon som sett mitt förslag på Forum till nytt hockeyspelsystem i Sverige?
LL: Lunch? Vänta till du varit på spel några år till, då är det nog slut på luncher. Men då får du kompensera på annat sätt. genom att utöka surftiden från sju timmar till åtta...
He he - snart är jag den ende som inte begärt Redogörelsen från Albert!
Lulekickan: jag ställde den runt 16-tiden i dag, tror jag.
Det borde skrivas in en surfrätt i arbetstidslagarna. Precis som man har rätt till minst 45 minuters lunch (eller var det 30 minuter?) så borde man på en normal arbetsdag ha rätt att surfa sju timmar på betald arbetstid ifall man inte ids jobba. I det ögonblicket skall en av arbetsgivaren betald vikare träda in och göra det man inte ids göra själv.
Albert - rätt svar! Pris: du får offentliggöra Redogörelsen!
Lulekickan: Har också glömt frågan. Men svaret skulle Portellos chef ligga inne med, efter att tidigare (och förhoppningsvis fortsättningsvis) ha legat inne med ämnet själv.
LL: Det kanske är så att laget plötsligt spelar så bra som de kan, igenkligen, när de får in ahlen? Låter de inte motståndarna låna pucken kan han simma bäst han vill?
Sven Savage: Jag tror HV har störst chans, men det förutsätter att de spelar som de gör när de är som bäst. Jag tippade HV-Frölunda i final innan serien körde igång, och därför vill jag ha HV-Warulfven i semin så det blir som jag trodde i finalen.
Sven Savage: fast Ahl simmar ju ännu mer. Skjut högt på Ahl så är det mål.
Vem som än går vidare kommer att få det tungt. Nu släpper en del av pressen på VF och FBK och nu kommer de att kunna spela ut på ett helt annat sätt. Jag ser det inte alls som otänkbart att båda lagen vinner med 4-0 i matcher.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Portello: Du får nog dra en egen Redogörelse över ditt syndiga liv, är jag rädd.
Men den blir nog kort, eller?