Albert Hall: Hoppas han fått en kontrakt som är MYCKET prestationsbaserat,tycker vår gode Roger har mycket att bevisa. Hoppades eg. att han skulle fått avsluta som proffs en tid och att vi kunde använda dessa pengar på någon med framtiden för sej. Tycker det känns som att Roger gjort sitt men nu får man hoppas på att han känner en revanchlust utöver det vanliga.
NallePhu: Sluta svamla nu. Jonte sa väl att om Schtaan skulle ta sig upp i ES skulle han vilja spela där, men annars i Luleå. Sedan förekom faktiskt inte en endaste Torontoresa i samband med MR-överenskommelsen.
Hela artikeln om Renberg stank ju nyhetstorka lång väg iofs. Allt byggde ju på att Toronto mot all förmodan skulle kicka Renberg och inte ens vilja trada honom för att få nåt i utbyte utan bara gladeligen skicka honom till LHF.
Känns ju rätt föga NHL, så i mina ögon var det ganska onödigt av NSD att försöka få det till att han minsann ska hem. Det finns ju trots allt en hel del folk som bara läser det dom vill läsa, och för dom blev väl den här artikeln "Renberg klar för Luleå" rakt av.
Portello: Nog är Renberg välkommen till Luleå det var nog inte för inte Sture Karlsson var över till Toronto och gjorde upp med MR i vintras, Jonte ja tack och det direkt för oss minnesgoda läsare av NSD så sade han att den dagen han återvänder till Elitserien fanns bara en klubb han skulle spela med och det var Luleå
Tydligen så vill Luleå ha hem Jonte inför nästa säsong. Skulle väl vara en helt ok värvning. Men vad ska man tro om Renberg? Inte skulle jag gråta om han återvände redan nästa säsong ivarjefall...
Portello: Såg att Urban Omark skrivit på för SSK. Åh jag som trodde att han mer eller mindre var klar för er. Det lät som så av jargongen att döma härinne och med tanke på att han är släkt med "Hento". Men men även den vise kan ha fel...
Ska bli intressant och se hur det blir med Burras och F.Svenssons vara eller icke vara i DIF. Kanske skriver dom på nu DIF har åkt ut? Iofs tror jag att Burra tillslut plitar på ett nytt kontrakt, men Fredde lär försvinna.
Portello: Många spelar ju fortfarande slutspel. Det händer mycket bakom kulisserna som vi inte vet. Vänta ett par veckor till så kanske det börjar hända något. Fast vi är iofs bortskämda med att det går fort, ifjol var ju allt klart i slutet av april nästan.
Portello: Härligt med Sandström. Han är den spelare tilsammans med Ledin som har utvecklats mest den här säsongen. Fast jag hade gärna sett ytterligare ett eller två år på kontraktet.
Av någon konstig anledning är jag inte speciellt orolig för Huczkowski. Min, iofs amatörmässiga, gissning är att hans signatur snart sitter på ett två- eller treårskontrakt. Så här brukar det låta i dessa kontraktsförhandlingstider.
Nu har tydligen Sandström satt sin signatur på ett tre års kontrakt. Helt underbart. Vad som inte är lika roligt är att Husses fortsättning i Luleå är osäker. Hoppas verkligen att han stannar.
Lulekickan: En hyrsänkning skulle ju sitta på sin plats. Hyran dom betalar nu är ju på tok för hög. Nää, nog har Färjestad det bra som äger hallen själv och får ta samtliga intäkter från biljetter m.m
Lövva: Det är kommunen som lovat de franska bollhumparna att de ska få hålla till i Coop Arena, och LHF har inget att säga till om eftersom kommunen äger arenan. Det enda LHF kan hoppas på är en hyressänkning pga att arenan inte kan användas under försäsongen och föreningen därmed får större kostnader för försäsongsmatcherna.
Att bollhumparna inte nöjde sig med Pontushallen berodde på att det tydligen är väldans viktigt att de får träna i matcharenan. Hur som helst så skulle det ju ha varit att föredra om kommunen åtminstone hade försökt tänka efter innan de lovade bort arenan.
LL: Mest slentriangnäll kör nog jag med, för jag vet att alltid misstänkliggöra domarinsatser, utan att ens ha sett matcher. Vän av ordning kan undra om jag är alldeles förryckt, eller om jag bara driver med företeelsen. Själv vet jag inte besked, som vanligt. Men missar inte möjligheten att proklamera min enkla men självklara bedömning av domarinsatser i lulematcher: ? lule vann - domaren var bra. ? lule förlorade - domaren var kass.
Såg alltså ingen match på TV idag, men bläddrade på canal+ när ankan och hegerfors intervjuade bengt-åke och wikegård.
Fullblodet bengt-åke lät säkert som han skulle ha låtit, även om de förlorat.
Wikegård imponerade. Inte. Det sitter som en ryggmärgsreflex att djurgårdare aldrig klagar på domarinsatser, men wikegård är av annan ull, vilket han yllat med gång efter annan. Idag lät han dessutom som den uslaste av förlorare, när det gäller orden, men inte såg man någon känsla inte. Allt är bara ett spel, alltså? Konstigt. Kan det vara något positivt i det? Verkar mer kärringartat.
Ungefär som när jag definierar en domarinsats, efter en luleförlust...
Suzanne: Måste säga jag är helt imponerad över att du kunde stava det. Det är något jag aldrig äns skulle ge mig in på.
På tal om Frankrike. Vi hade en tjej förra veckan som bodde hos oss. Hon berättade att dom aldrig dushar efter idrotten i skolan. Å jag som alltid har fått för mig att fransmän/syskor är fräsha men icke,..
Robert P: Nähe, det vet jag men nog tycker jag att det ska bli ett långt straff för Karlsson,,sådant hör inte hemma i hockey-att folk ska bli skadad för ett intresse som de har!!
LL: Det tycker inte jag iaf och många andra håller nog med mig! Bulan kunde iaf kliva upp och gå av isen och sedan spela,,Wallenberg fick bäras av bår och sedan till sjukhus med hjärnskakning!! Tycker inte att Sjögrens tackling var bra heller med nog vara Karlsson värre nog! Man kan inte säga annat!!
Lövva: Till och med ett hopskrynklat pappersark och en sopkorg borde räcka åt bollpojkarna. Vill dom ha lyx finns det en korg här utanför, som hänger lite på sniskan. Men desto större utmaning är det, i det hela.
Fransmän och i synnerlighet Briand gör sig bäst i en stekpanna och går under namnet ChateauBriand.
Portello: Jo det var en kortvarig men glädjefylld stund som tikare. Jag är dessutom obesegrat som sådan. Kanske skulle jag kunna redogöra hur det är där, på andra sidan?
Längd- och tyngdskillnaden mellan Karlsson-Wallenberg är ju betydligt större än mellan Sjögren-Berglund, vilket gör att Karlssons smäll blir tyngre utan att han behöver ta i nämvärt eller i sig vara överdrivet ful för att få till smällen.
Om vi säger som så här: Hade Karlsson satsat lika hårt som Sjögren gjorde på Bulan, så hade förmodligen utgången blivit bra mkt värre än en kraftig hjärnskakning.
Portello: jag antog att TIK-supportarna skulle yla högt om det hela och en snabb koll på deras plank här ger vid handen att det gör en del av dem.
Men jag står fast vid min uppfattning. Karlsson använder inte armbågen eller klubban. Det som gör att tackligen får sådana konsekvenser är att Wallenberg slår skallen i plexit (tacklingen tar inte speciellt mycket i huvudet) och svimmar av och sedan dunkar skallen i isen och eftersom han dessutom tappar hjälmen i fallet (vilket för övrigt visar att han liksom 99% av alla spelare inte har hjälmen reglementsenligt fastspänd) så blir det ännu en smäll i huvudet.
Suzanne: Precis, sen tror jag inte det finns en enda skolgård i hela Luleå som inte har en basketkorg? Det borde väl duga åt franssoserna. Basket började ju spelas med asfallt som underlag.
Sen så fransmän i Coop/delfinen brukar ju inte bli någon dundersuccé dirket. Man kommer ju ihåg Briand :)
Portello: tacklingen var inte så där jätteful, tyckte jag. Den var inte riktad mot huvudet på samma sätt som Sjögrens tackling var, utan det ser mer ut som om Wallenberg slår huvudet i plexit och sedan slocknar och slår skallen i isen när han faller.
Kort och gott - Sjögrens överfall på Bulan var långt mycket fulare.
Lövva: Va fan, inte nån träningsmatch i COOP.et nu heller ? Finns massa fina gympahallar runt om i Luleå där bollpojkarna kan leka av sig, och låta männen vistas i arenan. ;-)
LL: Håller med om det korrekta vid Sundins utvisning och det var starkt av Lärking att våga ta olika längd på straffen på spelarna i ett läge där han utan gnäll från egentligen någon hade kunnat ge båda samma straff.
LL: ...men å andra sidan så är ju sådana situationer inte direkt ovanliga. Sen att Pär Styf var inblandad i det hela var väl inte heller en direkt skräll. Tvåor på bägge tycker jag ligger närmast till lags. Men det är väl en smakfråga antar jag.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Hur aktuell var han för Luleå? Fick han ett kontraktsförslag?