Chief: Minst 35 p antingen den här eller nästa säsong. Från början sa Pinto 35p/50 matcher, eller motsvarande, alltså ett snitt på 0,7, men ganska nyligen sa han att han till och med kan ta 35 p rakt av. Kauppila ligger på 32 p på 41 matcher nu, så jag tar lätt hem vadet och de 500 kr som står på spel.
Lulekickan: Jäklar, det är väl förståss Snygg-Brabenec som skvallrat. Att han aldrig kan hålla tyst med sånt som jag berättat i förtroende för honom. Äsch, du har ju snart rott hem ditt vad så jag tänkte att det var bäst att se om mitt eget hus. Låter bra så länge det är nästan kriminellt, börjar brännas när det är snudd på kriminellt.
Paddan: Lön? Nu var vi där igen. Har jag inte sagt att du får nöja dig med den ära det innebär att ha alla dessa hedersuppdrag? Dessuom har jag hört talas om att du snor tid från Kauppilasouvenirtillverkningen och ägnar den tiden åt sumomålissouvenirtillverkning istället. Det är ju nästan kriminellt.
Lulekickan: Äsch, jag är inte så himla noga med sånt, kan nog tänka mig att få lönen under bordet också... Aj fan, skrev jag det där. Var sjutton är radergummit när man behöver det?
Minns inte vilken journalist det var. Bör ha varit någon från AB eller XP, var någon genomgång om vad som hänt personerna bakom de stora rubrikerna från just det aktuella olympiska spelet.
Paddan: Anställning och anställning, du får det att låta så definitivt, fast du kan ju alltid kolla med Hockeyligan om de kan anställa dig som John Blund.
Det är väl inga problem att räkna upp en hel bunt om man har tillgång till nätet. Vilken journalist var det? Jag tänkte mig få ett stort antal guldmynt av honom.
Lulekickan: Åfan, låter som att jag har en anställning ändå, som någon slags HS variant av John Blund. När kommer löneutbetalningen från det arbetet då tro?
Har för mig att någon journalist ville ge ett stort antal guldmynt till någon som kunde räkna upp minst en person som spelar i någon av de klubbar som den vitryske segerskytten Vladimir Kopat representerat. Kommer på en spelare så här på rak arm, Ravil Yakubov i Avangard Omsk.
"Uppvaknandet" har tyvärr blandats med en del totala bottennapp, som att förlora med 0 - 1 borta mot LHC. Nu när Sahlstedt har blivit skadad också så vet jag inte riktigt vad som väntar. Han är lagets helt klart skarpaste skytt, en av de spelare som man VET gör mål på frilägen och dylikt. Således mycket viktigt för laget...
Sen att man kickade Arto kan få vad som helst att hända, allt från att laget säckar ihop totalt (om det nu går säcka ihop mer) eller att man lyfter sig och hittar eget spel. Väldigt positivt är iallafall 1 insläppt mål på två sista matcherna, annars har det läkt som ett såll bakåt. Kanske Stillman i båset som gav backarna lite ryggrad?
Zigge: Hmm...så du menar alltså att Leffe är inne här och lämnar en massa knepiga bilder.
Kom bara av någon outgrundlig anledning att tänka på sketchen The last but one supper, eller vad den nu heter, från Monty Python Live at Hollywood Bowl. För att inte tala om den underbara sketchen "Vocational guidance counsellor" från MPFC så undviker jag det.
Måste säga att det inte direkt var någon förbättring av TV4:s sportsändning på söndagar, räcker det inte med att Annica Duncan ska "snacka sport" i radio måste hon nu också göra det på teve.
Nej, nu snart börjar "Niopoängsveckan The Third Instalment". Först ut på plan är FBK. En gjuten bortavinst för MooDoo.
SveSav: Ikväll ska det få vara just kväll, o inte bli NATT innan man hittar denna bifogade sida: Sen får Padgorsky komma med vilka konstiga bilder han vill!
NuMountain: Jantagligen har du rätt. Jag skulle tro att det är rätt skönt för många att diskussionen har startat, då finns det ett skäl för folk att vräka ur sig all uppdämd ilska. Att personen i fråga hugger direkt och ger korkade svar på sansade inlägg tyder på att han är rejält ur balans, fast det var ju han själv som startade diskussionen, och om han väljer att svara korkat så får han stå för det istället för att grina på andra plank om att folk får honom att framstå som hjärndöd.
Lulekickan: Utan att för den skull inkräkta på anonymitetsprincipen, (Om det nu finns någon sådan.) så har han Jantagligen varit bitter jämt. (lulingska, mot mina egna principiper.)
NuMountain: Den diskussion som nu äger rum på forum är välbehövlig. Det är många som har ett och annat att äga till en viss skribent och det är lika bra vi rensar luften nu. Däremot är det tragiskt att spelarna ska behöva dras in och smutskastas på diverse sätt enbart för att den skribenten är bitter. Tyvärr inser han inte att han inte är bäst på allt och att han inte alltid har rätt, och alla som tycker annat - inklusive de spelare som pratat med honom - ska halshuggas enligt hans mening.
Fast det bästa är att låta honom hållas. Visst skulle det kunna rensas och plockas bort endel av all dynga han postar, liksom en hel del annat, men det bästa är att låta honom hållas. På så sätt får alla se att han inte är någon man skall ta på allvar och den skada han försöker orsaka minimeras.
NuMountain: He he ...översvämning var ett bra ord. Man måste ju erkänna att det är fascinerande, fast nog alla, skrivande liksom läsande, tycker att det är trist, för att inte säga tragiskt.
Du har rätt om njuggheten mot Rookies på Forum. Argumenterandet mot öppna inte nya trådar har väl det goda med sig att folk snabbt lär sig att inte bara öppna Forum och, utan att bry sig om vad som händer, kasta in vad som helst och dra. Sådana där klotterplank där de flesta bara skriver och aldrig läser blir mycket trista. men ibland går det alldeles för långt i det där påpekandet.
En annan sak är påhoppen på nybörjare när de har fel. Det braiga är att det finns folk som vill rätta och upplysa, som informatorer ungefär. Men när det blir nedlåtande och trakasserande är det skit, förstås.
Det som jag gillar mest med Forum är att det är angeläget. Det är så pass många som verkligen har något att säga och vill göra det, oftast om lulehockey, men också om annat. Men det kräver forumvård för att det inte skall ebba ut och bli blaj. Just nu pågår en viktig diskussion, som du säkert vet. Mig stöter det rejält att se den där, men kanske är det rätt väg att låta den verka och värka klart för att därefter få rodning, svårt att säga.
Var där nyss och fann två skribenter som, under pågående översvämning, menade att horor är lyckliga. Varefter de pulvriserades av två tjejer. Kul att se, mitt i allt okul.
Själv är jag på väg till kudden nu, efter att ha fått se Paddans gonattbild inser man att klockan är slagen. Men hann in på AB för att se att René Fasel, ordförande i internationella hockeyförbundet kör en egen kampanj för att förstora hockeymålen. Så det blir fler mål, för det är ju det folk vill se.
Intressant tanke. Kan inte bestämma mig för om jag tycker det är bra eller skit. I sport vill jag som regel att det ska vara som det ska vara, men det är ju få sporter som så ofta ändrat som hockey.
Jag försöker tänka mig tillbaka till den tid för inte så många år sedan då matcherna ofta slutade 7-6 när de idag slutar 2-1. Mig personligen spelar det nog ingen roll. Visserligen var det roligt när lagen mer frejdigt körde på med anfallshockey, men jag uppskattar nog lika mycket spänningen i täta matcher utan mål.
Fast för rekryteringen av nya supportrar kanske det kunde vara en god idé. Tänk om vi utvecklas vidare och om några år slutar de flesta matcher 0-0 eller 1-0?
Nåja. Vore jag Fasel skulle jag hellre förbjuda att klubborna lyfts från isen. Nja, tekniskt går det inte, men klubbor krokande andra spelare har mer än något annat försämrat hockeyn.
Se på fotbollen. När de väl börjat dra rejält i tröjorna utan att bli blåsta gick det fort och nu dras det hur mycket som helst.
När man nu ser hur hockeyspelare tråcklar klubban runt halsar och huvuden på motståndare har det gått mycket långt. Och upptäcks de, blir det ett par minuter, medan ett ofarligt kurr kan bli matchen plus avstängning...där, Fasel, har du viktigare saker att ta tag i!
Lulekickan: Så är det nog. Den som känner "sitt folk" är nog bäst lämpad att leda flocken. När gästboken är mogen för det så vore det nog lämpligt att folket med sin speciella religion, får ha sin egen gud.
NuMountain: Jag tror också det är klokt att låta gästboksprofilerna bestämma rådande kultur. Vi lulingar som är uppfostrade på forum vet annars inte riktigt hur vi ska bete oss. Helt plötsligt är ett svar på ett inlägg om LHF:s forum väck, liksom inlägg om The meaning om Liff, utan att man förstår varför. Å andra sidan kan 1000 dyngigare inlägg man skrivit finnas kvar.
Kanske kan det bero på att moderatorerna inte känner alla skribenter och deras "handstil", och därför inte kan bedöma vad som är skämt och vad som är allvar, eller så beror det på något som jag inte har lyckats lista ut.
Forum är bäst när det är som bäst. Däremot skulle jag klara mig utan knulleriinlägg och liknande som endel skribenter tar till när argumenten tar slut.
Sven Savage: Olika moderatorer har olika filosofi, med HS ramar i åtanke. Själv tror jag att gästbokprofilerna själva skall bestämma den kultur som skall vara rådande. Det är upp till moderatorerna att känna av temperaturen. På det sättet får varje gästbok sin egen temperatur och det är den kulturskillnaden som berikar HS, enligt mig. Man hittar gästböcker som passar sitt eget kynne.
Luleforum är en klassiker som fungerar när det gör det. När det ballar ur så blir det översvämmning överallt i flera veckor, syns det som. Forumet har dessutom krav som får nybörjaren att fundera en extra gång. Ska man verkligen behöva läsa igenom hela tråden om "Rehnberg" när den egentligen behandlar allt som har med juniorverksamhet, pyramider, studieskulder och Wests alla könsord på 350 inlägg, med modem, bara för att man själv vill skriva ett inlägg?
Både forumet och HS fyller säkert ett syfte. Det ena utesluter inte det andra. ju fler som skriver här, desto bättre för gästboken i alla fall. Det gläder mig att se flera luleåforumprofiler här.
Eftersom jag tidigare, efter önskemål från Zigge, redan postat godnattbilden så återstår det väl bara att röra sig mot kuddtrakten. Nu när den blåklädda personen varit här och kastat smågrus i ögonen så ska vi se om det går att somna. Lite synd bara att han övergått till upphettat grus, gör att man hinner vakna till.
Äsch, god natt med er NuMo, Kickan, Dysso, Chief och Sven Savage.
NuMountain: Utan poäng! Jag tittade efter och även i min bok står det tillägget, vilket betyder att du och Dysso har rätt, och jag fel. kan bara konstatera faktum och böja på huvudet.
Ord har naturligtvis inte en statisk betydelse. Används de tillräckligt ofta på ett annat sätt, kommer de naturligtvis t o m i ordboken att ha fått den betydelsen till slut. Vilket är vad som skett i detta fall. Så många feluppfattade det hela, att det till slut blev rätt.
Med det i minne kan man naturligtvis skriva som man vill och påstå att det är så Jag ser på saken, vilket jag alltid drar till med, när någon trakkar mig för något jag felskrivit. Språket utvecklas hela tiden, och den som först använder ett ord fel, kan så småningom vara den som först använt det rätt.
Det viktiga är naturligtvis meningen med det man säger eller skriver. Förstås det, av den eller de man vill skall förstå. I så fall är det alltid rätt.
Skriver jag till exempel att "Brynäs kan spela hockey som inga andra" gissar jag att de flesta skulle tro att de vet vad jag menar. fast några skulle ha helt fel, och andra skulle vara de enda som förstått.
NuMountain: Jomenvisst, räknar tyvärr kallt med att räkningen den här månaden kommer att motsvara vad brorsan betalar i kvartalsavgift för sitt bredband. Av någon anledning vill inte Telia att vi i Bjästa ska kunna använda ADSL fast allt redan är förberett för ADSL i telestationen. Läste om försöken med VDSL men tycker att en månadsavgift på mer än 1500 kronor lät lite väl magstarkt.
NuMountain: Mmm. Läste historien och det är imponerande. Överlag har jag bara positiva intryck och säkert är förekomsten av snacket bra för hockeysverige. Hoppas på all framgång.
Jag drog mig länge för att börja men nu är jag iaf här och prövar ett tag. Som du vet är Luleforum mycket dåligt fungerande när det gäller att följa en match med andra, det är för segt på swehockeyservern, och det tar för mycket tid att följa, och den möjligheten här uppskattar jag verkligen och kommer nog att fortsätta utnyttja.
Vad det gäller icke-hockeyn vet jag inte. Får väl se hur det fungerar ett tag. Rätt överraskande och lite irriterande att finna att en del av det man skrivit plockas bort, men det kanske är det bästa för snacket. Fast det står jag nog inte ut med någon längre tid, och har inte lust att bråka om sådant heller. Jag kanske nöjer mig med möjligheten att närvara och medverka under matcher. Degersig.
Paddan: Jag antar att det börjar kännas i plånkan? Jag har själv varit nära att välja modemsurfning före familjen. Nu har jag upptäckt ADSL och de fasta kostnadernas välsignele. Hoppas att det kommer något ännu bättre, men jag misstänker dessvärre att det är slut med sötebrödsdagarna.
Dysso: Dessutom vill jag ha infört ett tillägg: Ni arma stackare som sitter med modem, gör er själva en tjänst och skapa inte en användare här, det slutar bara med att ni inte kan slita er härifrån. Dock med den följden att utvecklingen av modemcykelsporten kommer att vara lavinartad.
Sven Savage: Enligt min ordbok, flitigt använd, men ändå alltför sällan, så betyder "menlös" även; "utan sting, poäng" Om man nu ska vara noga, vilket känns meningslöst, nu när vanligt folk pratar med varandra.
Ja, självklart! Eh.. Topplistorna har funnits länge, och nej, det har inte öst in såna inlägg. Däremot blir nivån väldigt konstig när folk postar bara för att dom behöver få in ett par inlägg till för att ta en placering på en lista...
Jodå, det är jag helt med på. Jag har trots allt dragits till LHF's gb, och då måste man väl gilla att skriva om det mesta..
HS som koncept är riktigt bra, jag själv har iallafall fått ut rätt mycket av det. Inte minst att åka och se på när TIK förlorar med TIK031. Däremot finns alltid nackdelen när vissa mindre begåvade fans ska jävlas, men det problemet har man väl på alla gästböcker, även om dom bara riktar sig till en viss klubbs supporters. Fruktansvärt beroendeframkallande, jag föreslår att ni lägger till en varningstext vid inloggning och skapande av ny användade.
"Kan (kommer) minska tid för sömn, studier, arbetande och allt som inte är relaterat till HS. Efter att det ha gjort det kommer det ta över hela ditt liv..."
Dysso: Hmm kanske det. Det ena betyder utan skuld, det andra utan mening. Menlös uppfattas av många som en sorts variant av meningslös men det är det alls icke. Menlösa barn den 28e december syftar till de små som dödades av...var det Herodes?
Allvarligt talat. Tror du verkligen att det kommer att drösa in inlägg som låter så här:
"jag har nu postat 156 inlägg. Slut"
"Jag har nu postat 157 inlägg. Slut"
o s v?
Pucken är rund, från en synvinkel. Rektangulär, från en annan.
Dysso: (Ursäkta det långsamma svaret. Min dator dyker allt som oftast.) Menlösa inlägg är inte irriterande i sig, i rätt sammanhang. De riktiga debatterna dyker upp i alla fall med naturliga mellanrum. Meningslöst att kväsa flitiga och duktiga skribenter bara för att man anser trådens diskussion meningslös. Skribenterna måsta ha något att sysselsätta sig mellan varven. Varför inte låta dem trivas?
Sven: Nix. Topplistan berör alla, oavsett vem man är. Du skulle ha sett verkningskraften när listan om vilken klubb som skrev mest inlägg var synlig hela tiden. - Parodi.
HS är under ständig utveckling. Samtidigt är det enkelt och funktionsdugligt. Visst. Man kan diskutera trådstrukturen och den chatliknande inverkan den har, men det fungerar faktiskt riktigt bra. Det gäller att fortsätta hålla på enkelheten och ändå utveckla HS. mot något roligt man inte blir less på. Vi har alla lagen samlade, mer eller mindre. Det här är ganska unikt och har man börjat så blir det svårt att hålla sig härifrån.
NuMountain: Just beteckningen topplista får det ju att låta som en topplista, förstås. Men det är väl bara jag som skojar om den?
Delvis verkar det väl fungera hyggligt här genom att folk pratar strunt i icke-hockey-trådar och hockey i trådar för hockey. Men följer man "Live" och bara vill ha hockeyrelaterat tycker man säkert att det är trist.
Det kanske kunde vara vettigt att söka designa om upplägget så att trådarna är enbart hockey, eller ohockey, och att bara de förstnämnda kom på "Live"?
TIKs gamla sida sökte väl med mycket aktiv moderator eliminera allt icke-hockey, men sådant verkar ta bedrövligt stor tid och dessutom blir det väl inte ens lika bra hockey, om det bara är hockey.
Svårt bekymmer, och jag kan förstå båda ytterlighetssynpunkterna.
Paddan: TACK Paddan, nu kan jag kränka ner mig i bädden, om användaren inte är utlånad till kanske? Nyspråket frodas i Tystnadens tråd. Får Leg Änd o andra att helt tappa tråden. G'natt alla, samt Lennart o Biggan!
Tja, det hade ju varit kul om det hade gått. Det tråkiga tycker jag är när dikussionen börjar röra antalet inlägg, bara för att få upp... antalet inlägg. Känns lite som om det aldrig kommer ta slut då.
Nä, ska det snackas menlösa saker så kan man iallafall skippa att diskutera hur man rör sig i dessa oerhört viktiga topplistor. Tycker Paddan är en mästare på att snacka om meningslösa saker utan att man stör sig, fram för fler paddor på HS! Sen att allting inte rör hockey eller verkar allmänt menlöst rör mig inte i ryggen, jag är själv väldigt duktig på att posta sånt. :)
Zigge: Ajfan, har jag missat godnatt-bilden. Är väl bäst jag är snäll med Kickan den här gången då så jag slipper få några fler otäcka svavelosande brev i brevlådan. Räcker med den enorma värme och medmänsklighet som strömmar ut ur tystnadstråden som jag nu håller på att läsa ikapp i efter att ha missat några hundra inlägg. Hemskt spännande, tro när den kommer som radioföljetong eller i tryckt format?
Zigge: Ur ett pölserligt perspektiv, är jorden antagligen platt. Och bäst är det nog att låta dem fortsätta tro på det. Får de lära sig om newton och columbus och sådant, kommer inget att hindra dem för att lämna den gävliga staden och ta sig ända till övik, lule, ....det får inte ske: meddela omedelbart pölsorna att de har rätt!
Om det nu inte var du som förfäktade den platta åsikten...
Dysso: Ja det är aningen fixerande det där med antal inlägg. Med tiden så ändras ju inställningen till det så att man nästan önskade att de flesta inlägg, utan rejäl substans, inte fanns registrerade eller sparade. För sin egen skull vill man ju hitta de viktiga diskussionerna i historiken. Nu säger jag inte att de "oviktiga" inläggen egentligen är oviktiga. De fyllde sin funktion just vid det tillfället de skrevs och bidrog säkert till en stämning man vid tillfället tyckte var tillfredsställande. (Det verkade så bra just då?) Jaja. Det spelar ingen roll. Oerfaren eller erfaren, duktig eller oduktig skribent. En lista är en lista och den vill man avancera i. Tyvärr. Jag vet inte om det vore bättre att ta bort topplistorna. Knappast inte, de ensidaga spammarna får man aldrig bort ändå. Oavsett om du verkligen skriver många och bra inlägg, så kan man knappast vinna mot dem, i en community som denna. Synd att det inte finns instrument att bedömma varje inlägg efter en betygsskala efter kvalitet, adekvatitet etc. som topplistan sedan refereras till i stället.
Zigge: Jag håller med du. Hög tid att Paddan lägger upp Lennart, eller åtminstone den vackra bilden av MooDoos nya tröjor, de vackra orange-turkosa. Låter som Kejsarnas nya kläder, men det faller på att man knappast kan kalla ett lag, som inte vunnit guld senaste 25 åren, för kejsare.
Zigge: Såg din kortis till Biggan, följd av dina duplicerade mezz till Lennart. Misstänker starkt att du tänker ta upp jakten på mig i mesta-mezz-listan. Du har bara tre stycken att passera innan du når mig, men jag är på god väg att plocka in knaskamilla...
Zigge: Har Du nu fått hicka?? Bäst att förpassa kroppen i ett horisontalt läge, där ingen Lennart syns. Har frexten Paddan bjudit ozz någon G'natt-bild? Kanske därför man aldrig loggar ur.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?