Huge: Kvalserien är alltid en rysare. Faktiskt så njuter alltid den sadistiska delen av mig över den serien. Så länge jag inte behöver se Lule där förståss. Så mycket ångest från elitserielagen. Så mycket vilja och glöd från dom lagen som kommer underifrån. Elitserielagen har allt att fölora och inget att vinna där.
Därmot är det bra för elitlagen att serien går över tio omgångar och inte mindre. I längden är dessa lag bättre.
Portello: Dubbelposta, äsch, du vet har man satt på dubbelt porto så blir det sådär!
Förresten, visst var det väl så att jag får 200 kronor av dig om MoDo kom före LHF när serien var färdigspelad och du får äran att betala mig 200 kronor om LHF kom före MoDo?
Paddan: Förstår inte denna sadistiska läggning som gör att du så förtvivlat gärna vill förstöra nattsömnen för andra med tvivelaktiga bilder dom den här...
Nej, nu är det nog bäst att man tar och styr sin kos mot snarkofagen och börjar drömma om kvällens match. Skall bli intressant att se om man kommer att få se Lückners Korpilombolo denna omgången. Kan ju alltid hoppas...
Är väl bäst att avsluta med en ordentlig godnattbild också.
Björn VII: Mycket viktiga fakta, Björn VII. En berömlig gärning, att ta fram dessa, för den fortsatta debatten om korvar, oundgängliga uppgifter! Stort beröm!
Hur det nu var, innan korvarna blev fulast genom tiderna, kan man väl lika gärna lämna därhän. Jag skulle tro att samtliga lag dragit på sig minst 100 minuter per säsong, vilket innebär att vi kan konstatera:
Av över fyrahundra lag och säsonger har samtliga samlat på sig ett tresiffrigt antal utvisningsminuter.
Kunde inte släppa din funderieng om "all-time-low-rekord i fair-play-ligan". Efter några minuters studier i hockeybiblioteket ser det ut som att din fundering var ganska vältajmad då man med sina 62 utvisningsminuter i gårdagens match passerade de tidigare rekordhållarnas (de hade bl.a. Johan Rosén i laget, då) 981 minuter, från 1996-97. Leksand har nu 1028 minuter och därför är följande rubrik helt legitim och satsestetiskt bevisad.
Leksand - Fulast Genom Tiderna
Holm måste dock matchstraffa ut sig en gång till, minst, för att bli värst genom tiderna på det individuella planet. Han står på 135 minuter, jämfört med Stefan Bergqvists 167 från 1998-99. Bergqvist spelade för klubben som Bergqvistar brukar spela för, f.ö.
Zoogin: Joo, det skall den visst! För det att inte allt för mycken publikum skall inkomma o 'söfsa ner ' den välstädade Koppra-hallen med smetiga ketchup-burgare o annat otyg!!
Dragan 2k: Innan jag svarar måste jag informera om att jag objektivt sett är en av de mest subjektiva bedömare man hört talas om.
Min uppfattning om domare säger antagligen det mesta. Lule vann = domaren var bra Lule förlorade = domaren var dålig
Typ.
Så vad det gäller minutersutvisningarna, skulle jag kanske ha tagit vilka som helst, kanske hellre femminuters, om det talade för min sak, siffermässigt.
Ta en sak som Holms tre 20-minuters. Håller med om att det visar att han är en buse. Sedan har vi det faktum att Bulan Nerglund också har tre tjugominuters. men i Bulans fall visar det ju att folk bråkat så mycket på honom att han blivit tvungen att försvara sig på tjugominutersnivår, juh.
Men visst håller jag med dig om de förra finalerna oss emellan. Och sällan är hockey så riktig och så ljuvlig att skåda som när det går tufft till. Men det gäller om det är två riktigt bra lag som ger varenda kilo muskler i närkamper. Då får det gärna vara på, och strax över gränsen, och med en domare som förstår att hålla riktig och rättvis nivå...kan det bli härligare?
Sådana matcher utan närkontakt med 3-4 utvisningar över hela matchen är sällan spännande att se, för mycket allstar över det hela. Om det nu inte står och väger riktigt jämnt och ovisst.
Det som ändå är allra tristast är fula matcher som inte är tuffa som följd av fysisk hockey mellan två skickliga lag. Utan som följd av att ett riktigt mycket sämre lag kör med klubbor runt halsar och huvuden och skridskor, och drag i armar och tröjor och...isch, så trist det blir. Lyckas sådant skitspel, får de de skickligare motståndarna ur humör, varpå de ger igen. Och är det sedan fega domare, tar de dubbelutvisningar hela tiden.
Möter man ett skridsko- och spelskickligare lag med tunga tacklingar kan det bli kul hockey. tekniken mot fysiken, visst - det är kul att se, vilka som än drar längsta strået.
Men Korven ogillar vi sedan mitten av nittiotalet, ungefär. Då hände det år efter år att vi mötte korvarnaborta i leksand i någon av de sista matcherna i serien. Leksand borta är en av de lättaste uppgifter vi i lule har. Har väl tagit typ 70% av poängen där under åren. Men varje gång lyckades krovarna justera någon av våra nyckelspelare inför slutspelet, så att denne fick ta tidig sommarsemester. Inför slutspel där vi ansåg oss ha bra chans, men tappade mycket varje gång för korvarnas idiotier. Och poängen var den att korvarna inte hade något att lira för, de var som regel på G till ingenmansland, plats 9-10.
Och nu i år, ja du har väl sett? Utvisningarna duggar i korvarnas matcher så att domaren sliter ut en pipa per period.
Det där surret om glad daladans finner inte någon förståelse utanför sydbotten...
danoj: Det var länge svårt att kalla VFHC för något. Många körde med Värsta Köplusta, myntat vid något tillfället när laget köpt och köpt. Men det lät inget vidare, när det dykt upp lag med än värre köplusta.
Sedan blev det ToaGubbar ett slag. Som en drift med en likljudande göteborgsk företeelse.
Men så i år kom ni på hela det här köret med dragkedjan. Dragkedjan är för övrigt en svensk uppfinning, som kom att ersätta de tidigare knappgylfarna. Förutom nu på Levis 501or.
Sven Savage: Nu var det väl knappast som så att det enbart var Frölunda som spelade hårt och på gränsen när Luleå spelade hem guldet. Måste varit bland de hårdaste och mest brutala SM-final serier som gått på senare år.
Vanliga två minutare kännetecknar väl ändå inte busar? Mer spelförstörande kanske. Om en spelare som Holm har 3 matchstraff a 20 minuter säger väl en hel del om att han är en buse. Sedan visst kan 10-minutare vara mer personliga straff som exempelvis snack med domare och liknande.
Sedan vet jag inte om man kan jämföra dagens Luleå med det Luleå som vann SM. Känns som Luleå idag är ett mer spelande lag med en fin offensiv att jämföra med SM Luleå som var tungt lag. Har för mig att en av era kedjor vägde tillsammans ett halvt ton!
Dragan 2k: ja, jo, men jag tycker det är mygligt av korvarhuggaren holm som lirat hela 38 matcher, medan bulan fått nöja sig med bara ynkliga 35. Å andra sidan tycker jag att sådana där matchstraff och dylikt ofta inte har med saken att göra. T ex för att man tappat handsken bara, eller hållt i någon lite hårt.
Det man borde räkna, för att identifiera busar, är naturligtvis tvåminutersutvisningar. Och då får man en liiite annorlunda tabell över osnällaste "spelare" i elitserien:
1. Oscar Ackeström Blixtlåset 1,59 minuter per match 2. Mange Nilsson Lule 1,35 3. jens Karlsson Blixtlåset 1,29 4. Martin Lindman TIKarna 1,26 5. Hans Lodin Korven 1,26 6. Barry Richter Linkping 1,23 7. Tommy Miettinen Pölsan 1,17 8. Mika Lehtinen MooDoo 1,15 9. Mika Hannula MiffMiff 1,11 10. Pär Styf TIKarna 1,09 11. Johan Bülow Linkping 1,07 12. Holm Korven 1,05 13. PA Lundström Styvben 1,94 14. Joel Lundquist Blixtlåset 0,98 15. JA Alavaara Blixtlåset 0,96 16. Björn Nord Styvben 0,96 17. Sanny Lindström TIKarna 0,91 o s v
Ja, du ser ju. Bulan är inte ens med på listan, snäll som han är. Vi har själva bara mange med, men det beror på att han ännu är lite valpig och snubblar lite. Annars är vi görsnälla, juh.
Konstigt att finna hela fyra blixtlås bland de femton spelare som åkt på högst frekvens tvåminutersutvisningar i elitserien...är de stygga, blixtlåsen? Har de tänkt köra likadant som de gjorde mot oss i finalen för sex år sedan, om det blir repris? Inte oss emot. Vi förlorade inte på det då, och lär inte göra det nu heller *flina*
Paddan: Utmärkta och tänkvärda Padd-ord! Fint att också ni varit med om att inte vara med, och kan bekräfta att förluster i 1-6 och 2-8 klaas borta mot Krovar, inte finns, utan är följder av en gigantisk och skrämmande konspiration av transpirations-typ.
Järkvissle var ett överljuvligt ord, som säkert kommer att finna sina perfekta beskrivning vad det lider. Apropos lider skriver du om chief "hon". Är det felskrivet, eller är hövdingen en ohan?
Åter till Korvarna. Nu står det 3-1 till styvben, och utvisningarna duggar i backen, talrika som telefonröster till kval, i kvals rätta och ursprunglia betydelse, kval till schlager-tjohejsan. Visserligen blir det ofta lika många minuter för motståndarna, som för korvarna, när korvarna "spelar ishockey". men det där kan inte stämma. Om det i omgång efter omgång är så att totala utvisningsminuterna i korvarmatcher är lika många som i samtliga övriga matcher måste det betyda något...
Av satsetiska skäl skulle det jantagligen delas ut typ 70-80% av utvisningarna som totalt utdelas i en korvarmatch till korvarna själva. Om inte domarna var så fega att de tog dubbelutvisningar när det väsentligen är en som är skyldig, och om de avstod att kompensera för att slutprotokollet skall innehålla ungefär lika många minuter för det ena laget som det andra. fegt!
Sven Savage: Å fan, inte behöver ni väl sympatideppa och nästan helt sluta med producerandet av inlägg bara för att vi råkade förlora igår, om nu gårdagsomgången verkligen har spelats. Säkra källor har nämligen låtit meddela att jag inte varit där jag var igår utan tydligen så klev jag nyss ut ur duschen och allt som hänt sedan torsdag kväll har varit en enda lång drömsekvens. Så idag är det fredag, har jag bestämt, och imorgon väntar en intressant drabbning ett antal timmar söderut med busstransport.
Visst sjutton, jag hade ju levererat ord som saknar förklaringar. Får väl fundera vidare på dessa. Tror annars att Chief nog kan tänkas komma på något lämplig förklaring om hon nu snart blir klar med sitt enormt viktiga krafsklottrande.
Ett ord som också borde finnas med och som saknar en förklaring är Järkvissle.
Jahaja, Såvare 2-0 för Styvben. Korvarna har redan börjat bråka. Dubbelutvisning 2x2 för ruff några minuter före första målet.
Undrar om Korvarna kommer att slå all-time-low-rekord i fair play-ligan denna säsong? kan det verkligen finnas något lag som spelat så fult som årets korvar någonsin i elitserien? Det skulle i sådana fall vara tidigare upplagor av korvarna. . .
Chief: Nalle Phu tar jag strax, men gud och du kommer att bli svåra att hänga på. Antagligen beror det på hur länge lulehockey blir kvar i slutspelet. Annars blir det nog ett tioårsprojekt.
"gud och du" låter som en fin titel på en viktig bok. En titel, som söker sitt innehåll, ungefär.
Dock vill man inte inleda någon i frestelse att dränka Snacket med en massa meningslösa tävlingsinlägg utan värde. Man kanske skulle tillgripa symbolik? Hävda att Svedala Savann håller på att klättra förbi Naskim Phuttbollers i division fyra västöstsvenska fortsättningsserien?
I den högsta av divisioner gör tydligen blixtlåset processen kort med den spillra linkping har kvar. 3-0 efter halva första, varefter linkpings målvakt gav upp.
Styvbenen målar på korven efter 5 minuter. Börjar bra : )
Sven Savage: Det här är riktigt illa. Har aldrig brytt mig om sån't förr, men nu kommer jag plötsligt på mig själv med att kolla topplistan bara för att följa din väg mot toppen...
Dysso: Hmm. Här har varit tyst ett halvt dygn nu. Antar att Paddan sliter med de namn som söker sin förklaring.
Annars hoppas jag att Tjurgården överraskar genom att slå MooDoo på tisdag. Eftersom det minskar risken för att Lulehockey lottas mot Warulfven i semifinal.
Om några minuter drar dagens matcher igång.
Vad det gäller matchen mellan Linkping och Blixtlåset har jag inga förutfattade meningar andra än att jag hoppas att matchen och resultatet blir sådant att linkping är så möra som möjligt i övermorgon.
I fjollbollen vankas Folk-Fest, som media kallar det när Korvarna kommer ner med Dladans och Dalasvans, i ett skådespel som etablerades redan på femtonhundratalet, när Vasa lurade ner masar för att kasta ut dansken. Själv hoppas jag att Styvben utkalssar Korvarna. Ju mindre streckdramatik för lagen från 5-9e plats, desto större chans att vi lyckas hålla en 5e eller 6e placering efter 50e omgången. Och dessutom är det alltid utmärkt när Styvbenen vunnit som giganter i slutet av serien eftersom de tror att det bara är att ställa ut grillorna när slutspelet startar. Vilket vore trevligt, om vi får Styvben i kvarten.
Om två inlägg har jag placerat mig närmast efter gud och chief, men glöm det!
Sicken fin bild. Dom gamla kycklingdräkterna också, så vackert!
Det är väl det enda som faktiskt är odiskutabelt bättre den här säsongen, utseendet på dräkterna. Kanske är det som är problemet, motståndarna tar HV på allvar nu när dom faktiskt ser riktigt bra ut?
Chief: Nejdå, klart att trevliga Timråfans är precis lika mycket värda som trevliga HVfans. Hmm...nu har jag ju bara en bild på Anders Wickberg men det kanske duger det också.
Nu tycker jag du går till överdrift. Killen som blandar sportdryck behöver nog bara en tillsägelse. Däremot tänkte vi sälja av hela våra P7 lag, det borde ge laget en klar signal om vad vi förväntar oss av dem.
Dysso: Jomenvisst, ser ni sen bara till att kicka han som blandar sportdrycken så ska du se att ni tar tre pinnar av arton möjliga. En enorm förbättring...
The Leaning of Miff, låter som ett utmärkt projektnamn. Måste fundera lite mer på några ord och ordförklaringar efter att tyvärr ha tvingats bevittna debaclet i Leksand. Tydligen tyckte Kickan att det var sällsynt roligt att vi förlorade att döma av de SMS hon skickade.
Får gratulera lulingarna till en poäng och TIKarna gratulerar jag till två poäng. Dysso fick ju också en pinne idag, så nu har han något att leka med...
Paddan: Fina namn du fann på, Padda. I korvarnas hemma-korvkiosk är jag övertygad om att du kommer att finna flera märkliga företeelser, att koppla till de fina namnen. Jag tänkte skriva de fina beteckningarna, men avstod, då jag vat att folk i sydbotten inte alltid kan skilja på e öch ä. med all säkerhet kommer Gidböle att kopplas till en utvisningsassocierad förklaring. Sådana dröser det av, när korvarna kommer till.
Du känner säkert till att Korvarna påstås ha slagit oss med 6-1 i tisdgas, något som är komplett felaktigt. Men jag hoppas du tar chansen att bidra till en hämnd för vår räkning, en vendetta transversale. Inte för förlusten, eftersom det ingen var, men för påståendet.
Vad det gäller projektnamnet kan du ha rätt. Jag har tänkt före efter, men här kommer det perfekta:
Nej, nu är det dags att publicera godnattbilden för att jag ska hinna sova några timmar innan bussen avgår vid kvart i åtta från Bjästa med destination Leksands Ishall.
Lycka till idag lulingar, Chief, Hälge, gud och Dysso.
Sven Savage: Hmm...låter väldigt intressant det där, men projektnamnet bör nog vara lite mer finurligt än sådär. Får ta en ordentlig fundilering på det hela.
Tror nog jag kan bidra med några ord i varje fall: Blattnicksele Gidböle Mattmar
Nu gäller det bara att komma på några finurliga förklaringar. Får se om "brainstormandet" före, under och efter matchen i Leksand kan producera något.
Förresten så ville Kickan att jag skulle hälsa att TIKarna kommer att bli pissade på så det stänker om det imorgon. De kommer att bli så pissade på så att de kommer att få spela i helgula matchställ hädanefter.
Paddan: Du Padda! Har funderat på en sak. Borde vi inte vara kompetenta att producera en egen Meaning of Liff?
Jag menar, det finns många situationer i hockey, som alla känner till, men för vilka det inte finns något namn.
Samtidigt finns det en massa namn, vilka som bäst sitter på skyltar, men inget mer. De borde kunna jobba på lite. Genom att namnge de situationer vi tidigare talade om.
Vad sägs om det?
Första och största problemet blir att namnge hela projektet.
*fundera*
Föreslår följande:
Hockeysnackets Hemskt Mycket Viktiga Bok Om Hockeysaker
Och jag kan dra till med den första:
Flärke = uttrycket i ansiktet på en back som just håller på att begå en ojusthet med 10 sekunder kvar av en förlorad match, då han inser att domaren står 2 meter ifrån honom, och att han lika gärna kan utvidga ojustheten rejält utan att drabbas av hårdare bestraffning än han redan dragit på sig.
Paddan: Kan bara hålla med dig, Paddan. Hoppas verkligen vi slipper se den där obehagligt lila färgen på guldlagbilderna i år. Det borde vara ett krav att guldlaget, till att börja med, skall ha rött på matchtröjorna, oberoende av om de skall bildvisas i färg eller svartvit.
Men skall du laga kläder och sy fast knappar, är det bättre att du använder något som håller säkrare. Jag föreslår björntråd! Se, vilken björntjänst jag gjorde nu, genom att tipsa dig så stiligt!
Vad har du för kläder, annars? Det går väl mest i grönt?
Sven Savage: Hmm...visserligen var det ett tag sedan jag använde guldtråd, eller rättare sagt aldrig, men jag får väl börja med att sy fast alla knapparna och laga kläderna med guldtråd hädanefter så kanske det går bättre.
Förresten så tycker jag att det är mycket roligare med färgstarka lag på svartvita bilder än grå och tråkiga lag på färgbilder. Fram för mer trevliga svartvita bilder, gärna lagom till vår guldfest denna säsong...
Lulekickan: Ditt tips var ju jämförelsevis enastående, Kickan. Visserligen var det många som trott på resultat i den storleksordning det blev, men jag syftar till att du och jag låg delande före matchen, och nu halkade jag ner till plats 40 någonting, efter att bara ha fått usla fyra pinnar. Jag hann inte ändra igår, så det var ett förinlagt resultat som låg där. men hur kan jag ha tippat så galet? 4-1 låter som tämligen väntat. Kan jag ha tippat 3-3? Usch, i vilket fall som helst. Nu är jag kärd i tävlingen. Tur att jag inte hade betalat in mig med 14 papp i snacket-tävlingen...
Paddan: Förstår att det inte är så lätt att vänja sig vid Gultrådshantering, Paddan, men av dina svartvita bilder att döma var det ju så länge sedan ni MooDooister fick träning på sådant. Men då fanns väl iofs vare sig trådar, eller MooDooister. Det var väl bara Alfredhemska spelare i det laget?
LL: Hi hi. Du, liksom jag, har omedelbart förstått att hedra Guldtråden. man är imponerad av allt det de ordnat här. Känns som att bli inbjuden till finsalongen direkt!
LL: Äsch, varför hålla sig med såna futtiga saker som en guldtråd. Jag tror minsann att jag ska fixa mig en platinatråd att användas de få veckor som återstår innan MoDo kommer att vinna SM-guldet denna säsong.
Hmm...nu var det länge sedan jag hade ett soundtrack, känns som att "Urban Cookie Collective-The key, the secret" vore en lämplig låt för att fira att Magnus Hedlund förnyat kontraktet med MoDo.
LL: Bra att du vaktar guldtråden så det inte blir för många olaga intrång i den när det inte är match.
4-1 igår, vad var det jag sa. Synd bara att jag hade kvar mitt gamla tips (4-2) i tvävlingen, fast tur ändå att jag hade ett gammalt tips eftersom jag annars helt skulle ha glömt att tippa omgången.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?