Huge

35205 inlägg · 40033 besäkare

Historik

· 78 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: 4 mål på 40 sek. Rekord?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Tiiiiiiiiiiiimmmmaaaaaa!!!👊😁👍

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Tack VV!
Pust….😅

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Honken72: Blir jobbigt ikväll. Krävs hård disciplin och inga chanscheckningar med tappade puckar bara för att fansen vill se offensiv hockey på hemmaplan.
Är fullt nöjd med en pinne, som Örebro har sett ut på sistone.
Blir till att kasta ett getöga på dom andra matcherna också.
Heja Leksand!
Heja Växjö!
Heja Färjestad!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: "Säkerligen" betyder förvisso och i bokstavlig mening något som är säkert så i den aspekten hade jag som du säger fel. I det här fallet ska det dock sättas in i sin kontext där jag samtidigt använder ordet "nog" som betyder troligen, sannolikt.
Jag har iaf alltid använt ordet "säkerligen" för att påvisa att nåt nästan är säkert dvs väldigt sannolikt, så det var ju bra att jag blev upplyst om hur det verkligen ligger till.
Även en magister kan ju ha fel, liksom solen också har fläckar.
Detta ändrar ju ändå inte på sakfrågan: är och har BomBom varit inblandad som bollplank/rådgivare i frågor gällande beslut om värvningar?
Och där vill jag påstå: ja, med en sannolikhet gränsande till säkerhet.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Wow, inte lika kul med nån som saknar läsförståelse.
Jag skrev att man "säkerligen" lyssnar på BomBom, dvs ett antagande som bara gränsar till säkerhet.
Jag skrev dessutom "så vill jag NOG hävda", även det för att visa på ett antagande.
Sen får du gärna tro att BomBom inte kommer att hjälpa Brynäs ifall Alcen/Manner vill ha info om nån spelare man ämnar värva, det tror jag isf att du är rätt så ensam om att göra....

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
HenkeBenke: Formellt sett har du helt rätt.
I egenskap av den rådgivare som Alcen och Manner säkerligen och i högsta grad lyssnar på när det gäller värvningar så vill jag nog hävda att BomBom tvärtom har rätt så mkt att säga till om.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Du påstår att "BZ monterade ner Bif"
Det är överdrivet och onyanserat.

Du påstår att han värvade spelare som knappt kunde spela hockey.
Det är också överdrivet och onyanserat.

Att skylla allting på sportchefen är också överdrivet att onyanserat.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: Ville Timashov komma hit mitt under den här säsongen så varför skulle inte andra spelare av samma kaliber vilja komma hit nästa säsong, när Manner förmodligen hunnit få ännu bättre ordning på grejerna?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Varför skulle Alcen panikvärva en fw om man uttryckligen sagt att prio ett varit en back och inget annat?
Hade det varit viktigt att även hitta en säkrare och bättre fw-värvning så hade denne ändå blivit för dyr för kassan och man hade tvingats avstå.
Nu fick man chansen att utan nån risk sas få en billig fw som har både rutin och tuffhet från tidigare SHL-spel.
I så måtto ser jag det inte som nån panikvärvning, det hade det möjligtvis känts som ifall vi varit i desperat behov av en högklassig fw och sen inte lyckats hitta nåt bättre än Wandell.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Djurgårdens sportchef i Hockeynews om läget på värvningsmarknaden, apropå hur svårt eller lätt det verkar ha varit om man inte har så mkt pengar att värva med...

"Har det varit dyra förstärkningar på slutet för er?


– Gélinas är en toppback så han kostar ju. Sedan är vi på en marknad där allting kostar. Jag pratade med våra kollegor igår för vi hade eventuellt lite planer på att byta folk, men det var snustorrt och i vissa fall för dyrt, säger Stoppel.


Om avslutningen på silly season säger Djurgårdens sportchef:


– Merparten av de namn som har figurerat hos er i media har inte ens varit aktuella av massa olika anledningar. Framför allt skattetekniska och ekonomiska skäl och så vidare. Det var ganska många sådana."

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Överdrivet och onyanserat skitsnack som det inte är värt att svara på.
Hade BZ fått fortsätta så hade han haft goda chanser att lyckas lika bra som han nu gjort i Örebro.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: När du påvisar att tidigare sportchefer har gjort några dåliga och bra värvningar så påvisar det bara vad DOM har gjort, inget annat.
Det har inget som helst samband med och påvisar inte ett skit om hur JAEG kommer att lyckas och därför går det heller inte att tala om nåt arv öht.
Sen får du vara hur orolig du vill kring Wandell, om han lyckas eller misslyckas vet vi först när han fått rimlig speltid för en bedömning.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Davey85: Gammal intervju och en del har nog hunnit ändra sig för Wandell sen dess.
Kan tänka mig att suget efter hockeyn kommit tillbaka och det som till stor del lockat och underlättat beslutet har varit att vi spelar ett spel som passar honom bättre än i ex DIF och i de flesta andra SHL-lag, läs: ett mer utpräglat och avvaktande styrspel. Svag sista säsong i DIF och låg motivation kan ju ha berott på bl.a deras spelsätt och hur tränaren efterhand valde att använda honom i olika spelmoment.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: JAEG är inte BZ, Dacke eller Sundlöv.
Vad är poängen med att hänvisa till tidigare sportchefers record när JAEG verkar idag och utifrån SINA förutsättningar och kunskaper och inte har ett skit att göra med hur föregångarna presterat?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Davey85: Edit. Såg länken nu…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Davey85: Vilken intervju och var?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Tidigare ev felrekryteringar kunde ha nåt med saken att gör men bara om vi haft samma ledning genom åren. Då var då och nu är nu, tror inte på att felrekryteringar går i arv.
Än så länge har väl JAEG gjort det bra med både värvningar och förlängningar.
Klart att Wandell är en chansning men som nån sagt: billig och inte så mkt att förlora om det blir en miss.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Ja, jag tror att han med hjälp av sin rutin och den träning han ändå måste ha bedrivit, relativt snabbt kommer in i ett acceptabelt matchtempo och som successivt blir bättre och bättre.
Alcen och tränarna måste ju rimligtvis ha blivit nöjda med de svar Wandell har gett om det som hände förra året och varför han nu vill spela i SHL igen.
Annars skulle man knappast ha värvat honom mot bakgrund av att en ny fw ändå inte varit prio ett.
Länkar f.ö till GD och vad Kvist anser om läget....

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Hur ska DU ha det?
Har DU koll på Wandells status eller inte?
Hur kan DU stupsäkert säga att nån junior skulle göra det bättre än Wandell?

Jobbar du med juniorerna i Brynäs eftersom du har sån koll på spelares status att du med säkerhet kan säga att en oprövad junior kan göra det bättre än en spelare som inte spelat på snart ett år?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Eller ett nederlag för juniorverksamheten som inte lyckats få fram nån som är bättre än Wandell.
Hockeypensionär eller inte återstår väl att se.
Har iaf känslan att Alcen och hans kontakter måste ha bättre koll på W:s status än vad nån av oss härinne har.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Vilken eller vilka egenfostrade spelare som tränat med a-laget anser du vara ett bättre alternativ än Wandell då?
T.o.m en matchotränad Wandell kommer att göra det bättre än NÅN av våra egenfostrade junior skulle ha gjort.
Inget hindrar dom heller från att visa framfötterna på träning och på så sätt konkurrera ut Wandell, om denne nu kommer från gatan och är så värdelös som du så naivt hävdar.
Hade vi haft nån av Silfverberg eller Järnkrooks kaliber att kasta in istf Wandell så hade jag kunnat hålla med dig, men nu?
Morsning....

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Missnöjet hos fansen över att det inte blev en välmeriterad KHL-spelare har gjort att man i besvikelsen underskattar Wandells kvaliteter och möjligheter att förstärka laget, samtidigt som man överskattar möjligheten att ex en spelare från AS skulle vara ett bättre alternativ.
Med vårt mer avvaktande och kloka styrspel tror jag att vi får mer nytta av Wandell än av nån snabb och energisk duracellkanin från AS.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: Vad fan har framtiden med saken att göra? Wandell försvinner när säsongen är över, Birgersson kommer efterhand att sannolikt få lite mindre istid till förmån för Wandell men ändå istid.
Ljungkrantz och än mindre nån a-junis som bara tränat med laget är inte tillräckligt bra för att matcha Wandell vad gäller det som krävs i form av rutin och hårdhet i ett slut/kvalspel.
Att Birgersson och Ljungkrantz fattar att den här värvningen INTE påverkar deras möjligheter nästa säsong, tar jag för givet.
Annars får väl Alcen berätta det för dom.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Så om han efterhand tar sig in i förstalinan, starkt bidrar till att vi går till final och avslutar med ett ass fram till det avgörande guldmålet, så kommer du att dissa värvningen? 😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: "Dvs, motsatsen till hur man agerade när man gav en oerfaren Markström chansen i kvalspelet för en massa år sedan. Hans intåg var startskottet för en strid ström av lovande juniorer upp till a-laget. Minns att du var emot att ställa honom i målet då."

Sanslöst okunnig och obegåvad jämförelse med hur det ser ut idag.
Då fanns det flera oerhört lovande juniorer tillsammans med Markström och som idag är toppspelare i NHL.
Och därför menar du att man i nuläget och liksom då borde satsa på egna lovande juniorer, som man gjorde för 10 år sen.
Vem eller vilka av nuvarande junior tycker du isf att Alcen idag borde ha satsat på istf Wandell och som håller samma kvalitet och har samma potential som ex Markström, Silfverberg, Järnkrok, Bäckis och Oskar Lindblom hade när dom fick chansen?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Överraskande värvning, självfallet.
Har inte påstått nåt annat.
Märklig? Njae, inte om han i första hand är tänkt i den roll jag antar och tror att han kommer att få.
Palve såg också trött och oengagerad ut i LHC, så trötthetsargumentet behöver inte vara befogat här heller.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Kortsiktigt tänkt för denna säsong där vi inte har nåt eget och bättre/yngre i egna led.
Som mattias74 säger: hellre en rutinerad och härdad pjäs i slut/kvalspel än en iofs lovande men oprövad egen junior.
Är rätt säker på att även dom senare fattar och accepterar hur man tänkt här utan att deppa ihop i tron att Brynäs inte vill satsa på dom inför framtiden.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Allt måste ses utifrån tilltänkt roll.
Känns märklig om han är tänkt för topplinorna.
Helt Ok om bredd med potential för att spetsa längre ner.
Det sista som varit tanken, kan inte tänka mig annat.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Brynäs borde förstärka med erfarna, kunniga och insatta ledare/tränare som munkas och mylingen. Där spelar det ingen roll om dom är unga och lovande eller gamla och avdankade.
Det är deras meriter inom elithockeyn som borde avgöra, inte åldern…😫

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
lapad: Chansade på chips och öl, kan vara saft och bulle eller ingenting alls i soffan. Kanske inte så genomtänkt gissning av mig men iaf betydligt mer genomtänkt än när du tror dig veta bättre än JAEG och
Manner.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SWEATT: Med potential att förstärka högre upp i femmorna. Utan att veta alternativen, vad dessa kostat eller själva haft för krav så antar jag att man bara har fiskat efter det bästa möjliga sett till ekonomin.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
lapad: Sa soffcoachen som tillsammans med ölen och chipsen hemma i soffan själv anser sig vara kunnigare än JAEG och Manner.
Apropå skämma ut sig.
Haha…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Rodrigo: En sanning blir inte osanning eller sämre bara för att den upprepas.
Ja, visst är det tröttsamt att läsa samma soffcoacher som från soffan tror att dom är bättre lämpade än JAEG och Manner att ta beslut i ett SHL-lag….

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lemp: Även med den matchträning Wandell hinner få till ett slut/kvalspel så räcker den för att helt klart matcha Birgersson och i jämförelse t.o.m bli en bättre och bredare tillgång.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas: Nä, jag syftar på dina i jämförelse tyngre sportchefsmeriter som chipstuggande soffchef…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lunkan: Säkert konstigt beslut hos chipstuggande, okunniga, oinsatta och oerfarna soffcoacher.
Förmodligen inte alls konstigt om man som JAEG och Manner jobbar med hockey som yrke och har helt andra kunskaper och meriter.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lemp: Hellre en rutinerad, tung,smart och inmatchad Wandell i ett kval/slutspel än nån egen oprövad junior.
Det här är i stort sett en värvning inför slut/kvalspel i första hand, som jag ser det.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lunkan: En tung, smart och rutinerad center som känner till SHL och vet vad som krävs. Breddar truppen och sannolikt billig då våra pengar sannolikt inte räckt till nån av alla dyra KHL-spelare som invaderat SHL på sistone. Relativt otränad, visst, men bör ändå passa in i Manners styrspel där speediga spelare inte är prio ett.
Känns lite som en uppgraderad typ av DIF:s värvning av Dick Axelsson. Kan tänka mig att tanken varit att egentligen inte värva nån ny fw öht men när det här nu funnits så har man velat säkra upp en billig och rutinerad spelare, både inför ett ev slut- eller kvalspel och där det isf finns tid att slipa bort rinkrosten i återstående grundseriematcher.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Var det du som frågade om Brodecki i hökchatten?
Isf, rent allmänt hoppas jag….😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: ”Nu behöver man inte leva i en fantasivärld för att lyckas värva in bättre spelare än Brynäs har”

Självklart, men nu gällde ju frågan ifall det är realistiskt i den verkliga världen att göra som DU tycker att vi borde göra: inte förlänga ett enda utgående kontrakt.
Det kan man göra i den ointressanta fantasivärld du verkar leva i.
Sen kan jag inte se kopplingen du gör mellan ovanstående sakfråga och hur andra lag har lyckats med sina enskilda värvningar jämfört med Brynäs.
Förmodligen för att det heller inte FINNS nån koppling.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Ove Myling: "Nu har jag aldrig skrivit att jag TROR att inga kontrakt kommer att förnyas, jag TYCKER inte att man ska förlänga några kontrakt."

Isf ännu sämre verklighetsuppfattning än vad jag trodde.
Om du nu TYCKER att inget kontrakt borde förlängas och det framstår för alla som ett fullständigt orealistiskt scenario att man inte kommer att förlänga med ett enda utgående kontrakt, så måste ju din verklighetsuppfattning ifrågasättas å det grövsta. I en fantasivärld tycker jag också att hela laget borde bytas ut mot en kombination av toppspelare från både NHL och KHL.
Beträffande vad JAG tror och tycker i den verkliga världen så har jag redan redogjort för det i ett tidigare inlägg, så det är bara att scrolla tillbaka om du är intresserad.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SnowKing: Att mylingen på allvar tror att samtliga utgående kontrakt inte kommer att förnyas säger väl allt om hens hockeyöga och verklighetsuppfattning.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{7981}: Sånt där kan nog stjälpa mer än det hjälper i SHL, utan att veta hur hårda dom är i KHL på fighting...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Nä, varför skulle DU ha den kunskapen när INGEN tränare eller sportchef i SHL har den?😉

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lemp: Lindstein i all ära men en lettisk OS-back som ersättare för Nyberg smäller nog helt klart högre.
Fan, trodde han var en vass forward efter att ha sett den där videon, var tvungen att kolla på EP om vi verkligen har värvat en back... :-)

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: Du får väl tipsa Manner och JAEG då om dom rätta spelarna som du VET aldrig kommer att få nån svacka och alltid synkar till 100% med alla spelare dom spelar ihop med.
Sluta sippa på din koskenkorva nu, annars kan det sluta riktigt illa..

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
{8399}: "På grund av det faktum att Brynäs styr över sitt öde så tycker jag inte att det är hållbart att skylla på att förutsättningarna ändras så fort en motgång kommer."

Tyvärr, det är inte bara Brynäs som styr över sitt eget öde.
Vi har andra lag som försöker jävlas med oss, spelare som inte alltid synkar, formsvackor som är svåra att förutse, skador osv osv.
Så kliv ur din trampbil nu och kom in i matchen....

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Nä, dom har nog inte haft nån spåkula eller världens tur när dom lyckats bättre. Dom har nog helt enkelt bara varit bättre pga bättre material, både på tränar- och spelarsidan.
Svårare är det nog inte.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Stefan R 63: Absolut. Om dom fått mer tid på sig och i en stängd liga så hade dom nog haft bra möjligheter att leverera ett slutspelslag, bara kanske inte under deras resp första säsonger.
Förutsatt att materialet håller måttet, att man har lite flyt med skador, hittar rätt med ev ersättare, har tur med domarna, undviker alltför långa formsvackor, osv osv....

· 78 ·
Om Huge
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu ONLINE

Från Lidingö