Peja

32837 inlägg · 28927 besäkare

Historik

· 101 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Frågan är väl om man verkligen ska ta in en spelare som är så begränsad i spelet med puck. Tycker man ska ha högre spelmässiga ambitioner än så i fjärdekedjan, med ett snabbt komplement som Svrcek har Scott och Vesel byggt ett bra spel i många matcher. Jag hade nog hellre testat typ Oscar Nord i SHL än värvat Dzierkals, han är också bra i boxplay, och skulle tillföra mer tyngd i offensiv zon.

Klurigt hur man ska tänka med numerären kring det där Europaspelet. Många lag inklusive Brynäs har fått skador i de matcherna under åren och man vill ju inte skickat ett renodlat juniorlag heller.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Framnäs: Toppspelarna i Norge har bra betalt i relation till vilka roller de kan erbjudas i HA/SHL. Brynäs var intresserade av två norrmän inför förra säsongen men de var inte beredda att gå ner i lön för att flytta till Sverige. Bra betalt och bekvämt att spela hemma i Norge, men de som har sportsliga ambitioner tar ju steget ändå.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Tyckte jag hörde någonstans att han blir kvar i Skellefteå. Fjällby är en liknande typ men förmodligen bättre, dessutom riktigt vass i boxplay, så hoppas mer på honom i så fall.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
bradberry: Dackells mål på tennis mot Luleå är nog att en mina starkaste Brynäsminnen. Rolig kuriosa kring Dacke är att han var extremt skicklig just på att lyckas få träff på pucken när den var i luften. Minns att någon gammal NHL-spelare pratade om att Dackes skicklighet i just den disciplinen var någonting som NHL-lag uppmärksammade i sina scoutingrapporter inför matcherna mot Dackes lag, eftersom han var extremt skicklig på att bryta flippassningar när han var inne i boxplay. De var tvungna att vara mer försiktiga med den typen av passningar i powerplay när Dacke var inne i boxplay.

Tror ärligt talat att boxplay-blocket med Dacke och Mads Hansen höll världsklass, men såklart bara i boxplay, när de spelade tillsammans i Brynäs. De höll enormt hög klass där.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mk: Jag tycker att TV4 är smarta. En SM-final är alltid het och blir liksom en stor grej oavsett, allsvenska finaler är en ganska ny företeelse och de är nog väldigt angelägna om att skapa intresse kring den. Man får också "tillgång" till Stockholm på ett annat sätt i just det mötet.

Känns ändå skönt att konstatera att inget lag söder om Stockholm spelar final varken i HA eller SHL. Och att två Norrlandslag gör upp om SM-guldet, även om de som bor uppe i Luleå aldrig skulle erkänna oss som norrlänningar.

Med tanke på att halva Hockeyallsvenskan består av Smålandslag, så är det ganska anmärkningsvärt att Stockholm, Solna, Södertälje och Karlskoga gjorde upp i semifinalerna.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lemp: Måste vara en spännande mental utmaning för Tuohimaa att kastas mellan de olika slutspelsmiljöerna från en vecka till en annan.

Kommer att tänka på alla de här personerna som menade att Brynäs inte kunde bredda laget eftersom det skulle riskera att paja gruppen. Man ser inte röken av de åsikterna nu.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Mm men Omark är äldre än våra grabbar och en del tror att han kommer lägga av om Luleå vinner. I alla fall Rödin kommer ju spela vidare, desto mer osäker på Scott.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Petrov: Precis. En annan gång.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Lulessss: Hoppas så klart att Brynäs vinner men unnar Bulan och Omark ett SM-guld.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
SpecterV2: Djurgården är mesta mästarna. SHL-avancemang vore bara att återställa ordningen, det är egentligen ingenting att fira för en sån förening.

Derbykänsla blir det inte utan bortaklack.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
DIFFEN: Självklart är spelarens inställning till det hela en viktig parameter, även om Sveriges och Slovakiens förbund kanske inte beter sig riktigt likadant gentemot sina spelare. Denna turnering kan bli viktig inför draften, så ur spelarens perspektiv är det viktigt att vara med.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Skulle tro att alla som är ombytta i finalerna får medalj. Brynäs brukade i alla fall göra så. Fanns spelade som knappt spelade 2012 som fick medalj.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Gavve: Brynäs har inte använt särskilt många spelare under säsongen så det blir nog inga svåra beslut kring medaljerna.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Gavve: Lundmark var ingen toppspelare i SHL. Det NHL-kontraktet skulle jag kategorisera som ”freaky” och slumpartat, antagligen en specifik GM som fattat tycke för honom och ser en potential som rollspelare, möjligtvis en typ av rollspelare som organsationen behöver mer av på breddfronten.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
mk: Jag skulle säga att man tvingades bygga om mycket mer efter 2012 än vad man antagligen behöver göra nu.

Svedberg, Ekholm, Silfverberg, Järnkrok och Larsson stod för mycket av magin under det slutspelet. Även om Persson, D’Astous, Söderström och Lindstein varit bra så tycker jag inte att de sammantaget varit lika viktiga som de jag nämnde från 2012. Av allt att döma är de som lämnar inte en stor del av gruppens ledarskap heller, även om de är bra hockeyspelare.

Sen tror jag att man kommer att kunna göra stora uppgraderingar mot Indrasis och Schroeder, med all respekt för de två.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
SaggeBoy: D’Astous var bästa backen i Finland förra säsongen och bästa backen i Sverige den här säsongen. Och antagligen beredd att acceptera tvåvägskontrakt. Någon av alla NHL-klubbar är säkert beredd att chansa.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Jugge: Timonen var grym men jag tycker ändå det är lite synd att han alltid ska lyftas fram. Han spelde 10 grundseriematcher, Brynäs fick ändå kvala och när laget klarade kvalet hade han redan lämnat för längesen. I det stora hela var hans betydelse för laget mindre än de som såg till att klara nytt kontrakt, det hade aldrig gått utan t.ex Phillips och Sjödda.

Sjödda, Bertilsson och Gunderson är nog de backar som har haft störst betydelse över tid under 2000-talet. Med risk för att man glömmer någon, Sundqvist och Andersén förtjänar väl omnännanden också.

Tycker det var synd att Hietanen och Angell inte stannade fler år. Hietanen är ju fortfarande aktiv.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Svensson_62: Alltså, de som vanligtbis inte brukar gå på matcher men som är skitförbannade över att de inte kan få tag på finalbiljetter kan bo vart som helst i landet. Det behöver inte vara supportrar som inte bor i Gävle, finns också många i Gävle som helt plötsligt vill gå på hockey. Det är kul att folk är intresserade men om man mer eller mindre struntat i laget tidigare har jag ingen större empati för att man inte får tag på biljetter nu.

Säkert är det 10 000 som brukar gå på matcherna regelbundet, men det är nog många fler än så som gärna skulle gå på finalerna.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Svensson_62: Jag syftar på de som vanligtvis inte brukar gå på matcher men är skitförbannade över att de inte lyckats få tag på finalbiljetter.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Farsang: Jo, om man bara åker i medgång är det att vara medgångssupporter. Varför var inte dessa långväga resenärer lika angelägna om att se kvalmatcherna för några år sedan?

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Svensson_62: Ingen vill höra snack om att de tar biljetter från någon annan men faktum är ju att alla med biljetter gör just det när efterfrågan är större än utbudet. Om det inte hade varit så förbannat många medgångssupportrar, så hade man kunna gjort arenan större när den byggdes om.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
aplusb: 2 vuxna och 2 barn blir ju fortfarande 4 personer. Så ingen skillnad på totalen. Däremot kanske man skulle avkräva medlemsskap från samtliga vuxna?

Timrå IK > Sv: Silly Season 2025-26
Gorkyman: Har sett Martin ett par matcher och håller tummarna för att han hamnar i Brynäs.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
aplusb: Alla tycker de har rätt till biljetter och alla vill gå på finalerna, inklusive folk som säkert inte varit på en enda match på flera år när det gick tyngre. Enkel matematik visar att Brynäs inte kan sälja 4 biljetter till alla medlemmar. Även vi som har säsongskort blir ju erbjudna dessa biljetter, inte för att jag skulle få för mig att köpa, men ändå.

Jag tycker nog att Brynäs skulle kunna ha tagit ännu mer för finalbiljetter, och kanske är det lite för stort antal att man får köpa 4 biljetter? Man kanske skulle begränsa det till familjeläkaren och ha maxtak på 2-3 på övriga sektioner?

Sen håller jag med om att man borde kräva ID, i alla fall för lösbiljetterna. Säsongsplåt/slutspelsbiljett tycker jag att man kan hantera lite annorlunda, det är inte orimligt att en familj på typ 4-5 pers har 2 säsongskort och turas om att gå, det har ingenting med vidareförsäljning att göra heller.


Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Viktor Persson klar för Modo enligt Mrmadhawk. Kul för honom!

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Den här killen är klar för Modo enligt Mrmadhawk i dagens podd. Bra skridskoåkare och ganska allround i övrigt, bra trea på högersidan bakom Rundblad och Berglund som båda blir kvar enligt Mrmadhawk.

Café > Sv: Zon för politiska diskussioner
{5647}: Jo jo, men det är tyvärr fullt naturligt att outbildad invandring från tredje världen, somliga är ju till och med analfabeter, och deras barn blir överrepresenterade bland arbetslösa. Nu vet jag att alla inte är det, men det är ju antagligen just den gruppen som utgör en stor del av problemet.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Karlsson74: Jag tror att de experter som menar att Skellefteås mål borde godkänts menar att reglerna är fel. Inte att domslutet i sig är fel enligt nuvarande regelverk. Det är ju två helt olika saker. De som inte begriper skillnaden är de som sågar domarna längs fotknölarna för det domslutet.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Karlsson74: Hur kan det vara en tolkningsfråga om kontakten inuti målgården bokstavligen försätter målvakten i en helt annan position som fullständigt hindrar honom från att försöka rädda nästa skott? Det är ju uppenbart att Källgren blir extremt störd av kontakten?

Tripping-snacket är helt obegripligt i och med att kontakten sker inuti målgården, men du verkar ha svårt att ta in relevansen av det faktumet?

Café > Sv: Zon för politiska diskussioner
{5647}: Jag hör sällan snack om att invandrare ”tar jobb” men desto mer synpunkter på kriminaliteten. Om politikerna hade infört lagar som utvisade fler kriminella så hade nog inte diskussionen ens funnits. Men jag antar att hur diskussionerna går kanske påverkas av vart man bor, mer fokus på arbetslöshet om man bor i en stad med hög arbetslöshet/befinner sig i den kontexten.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Karlsson74: Ja - men om man kollar på situationen utan att förstå kontexten (kontakt i målgården där målvakten har tolkningsföreträde) så fattar man ju ingenting kring hur domarna tänker och hur regelverket fungerar. Hela domslutet grundas liksom på att det sker inuti målgården.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Lerby skulle säkert vara grym hos er. Tror att Johanessen och Anton Olsson (Lukko) också vore smarta backvärvningar.

Spännande att följa ert lagbygge, er sportchef har ju en historik av att vara otroligt skicklig i HA.

Synd om Olofsson bestämmer sig sent. Om han inväntar för att se om Modo får en stark trupp är det ganska kontraproduktivt i och med att han skulle kunna gå i bräschen bland de som stannar om han tog ett snabbt beslut. Olofsson, Rundblad och Woods skulle ju vara riktiga spetsspelare i HA.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Supportern: Jag tycker inte att Sanny passerade några gränser alls, att ha åsikter är ju hans jobb, men tror precis som Jonjo att han tog tillfället i akt att argumentera för "coach's challenge” som uppenbarligen är en av hans käpphästar. Han kommer förmodigen fortsätta att hitta situationer som används för att argumentera för det.

Det ger en kontinuitet i hans åsikter, men att Brynäs skulle ha valt att inte utmana gårdagens situation är också högst speklativt och inte någonting som han kan fastslå överhuvudtaget. Brynäs har tillgång till detaljerade repriser och Källgrens upplevelse av situationen, som båda delarna hade förstärkt bilden av att målet var regelvidrigt (målvakterna tycker alltid att de blir störda av kontakter i målgården).

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Meduza: Vadå, du tror verkligen att Källgren gör den rörelsen för att trippa en motståndare? Du vet väl att repriserna är i slow-motion och inte realtid? Varför skulle Källgrens fokus vara att trippa istället för att försöka rädda pucken? Helt irrationellt ju? Källgrens klubba kan inte bara försvinna heller i den situationen?

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Meduza: Målvakten har företräde i målgården. Om målvakten gör en rörelse i ett försök att genomföra en räddning och råkar ”trippa” en motståndare inuti målgården i samband med räddningsförsöket, så är det utespelaren som stör målvaktens räddningsförsök och inte en tripping just eftersom målvakten har företräde där.

Ett väldigt enkelt sätt för utespelarna att inte hamna i den situationen är att inte åka in i målgården. Då tar de ju själva risken att eventuella mål blir bortdömda. Om man åker in i målgården med fart är det väldigt sannolikt att man stör målvakten.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Det var ju på 90-talet, inte 80-talet.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Har inte AIK och Djurgården mötts i en SM-final på 80-talet?

HA i all ära, men att spela om SM-guldet är mycket större och som du säger - det blir egentligen ingen riktig derbykänsla med en klack i hallen.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
honken21: Ja, Källgren kanske inte gjorde en helt perfekt matchserie, men han vann ju målvaktsmatchen och nånstans är den saken viktigast i den här kontexten. En del här inne trodde ju att det skulle bli omöjligt att slå ut Skellefteå på grund av Källgren, de ser man inte röken av nu.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Lemp: Skulle vilja passa på att hylla Källgrens insats i semifinalserien. Han vinner målvaktsmatchen mot Söderström, som många tyckare menade skulle avgöra till Skellefteås fördel inför matchserien. Källgren kliver fram när det verkligen gäller, han är en vinnare. Påminner lite om lill-Honken på det sättet.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Brynäsgubbe: Självklart ligger Källgrens absoluta fokus på att försöka rädda pucken. Det begriper nog alla som har någon slags spelförståelse. Däremot kan en målvakt också bli utvisad för tripping, men inte om motståndaren åker genom målgården. Tror det som gör att domarna verkligen är petiga i den situationen är att Källgren uppenbarligen puttas helt ur position av kontakten, den stör honom alldeles för mycket för att domarna bara ska låta det passera.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
SuperMupster: Jag förstår inte grejen med att folk ropar ”domarskandal” när de dömer efter reglerna. Det vore snarare skandal om domarna struntade i reglerna. Om man tycker att det där absolut ska vara mål är det rimligtvis en ”regelskandal” men en ”domarskandal” är det då inte.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
SuneMangs: I så fall handlar det nog mer om att klubbar i vissa andra ligor ser Stevens som en toppspelare hos sig medan SHL-klubbarna inte gör det. Tyska och tjeckiska klubbar verkar rikta många blickar mot HA.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
{10071}: Touhimaa uppges ju vara reggad, men vet vi ens om han vill avsluta nu?

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
havre: Borde väl inte vara någon större fara om de inte tillåter bortafans.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Slaven82: Vad gör Norbe vid avgörande målet? Riktigt dåligt beslut att försöka hämta klubban och därmed ge Grewe fritt fram framför kassen.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
M0D00000: Vesel lär bli kvar i Brynäs men jag skulle inte bli förvånad om Indrasis hamnar i ett allsvenskt topplag igen. SHL-tempot är för högt för honom men i HA är han vass.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Jockster : Kinnvall får en solklar crosschecking helt utanför spel 30-40 sekunder innan det bortdömda målet. Märks att Skellefteå försöker på alla möjliga sätt nu, väldigt många efterslängar och fasthållna klubbor helt utanför spel. Indrasis fick även klubban avslagen helt utan åtgärd.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
Horace76c: Är också på plats. Tycker det är en solklar femma. Davidsson väljer att fullfölja till hundra procent och fösa in Lindsteins skalle i sargen.

Brynäs IF > Sv: Semifinal 5 - Brynäs vs Skellefteå
gwl: Det handlar inte om viljan utan om taktiska upplägget och förmågan. Vid Skellefteås mål är Scott och framförallt Rödin helt fokuserade på att anfalla trots att D’Astous uppenbarligen inte helt säkert är i tillräcklig kontroll av pucken för att kunna spela den framåt. Det är fel prioritet av Scott och Rödin.

· 101 ·
Om Peja
Är sajtadministratör (Forumledare)

Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Från Gävle