Historik
Föregående · 85 · Nästa
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Ja, man kan vrida och vända på allt. Ett annat konstaterande är att Luleå inte lyckades ta något guld (eller ens vara nära?) innan Percy Nilssons intåg i svensk hockey som innebar att lönerna skruvades upp och alla spelarna blev heltidsanställda. Innan allt handlade om pengar var Brynäs som bäst.
Och om man är så extremt selektiv att man bara väljer att se allt efter att det egna laget gått upp, så kan vi även efter 1984, så kan vi även då konstatera att Brynäs har 3 SM-guld under den tidsperioden och att Luleå har 2. Så även där har du din egen mätmetod för att framställa Luleå i bättre dager.
Några angrepp på era supportrar, staden Luleå eller Norrbotten har då inte jag sett, men läser inte allt på sociala medier. Tvärtom har det god stämning mellan supportrarna i arenan, det enda som stack ut var väl några onyktra bortasupportrar som jag misstänker inte hade åldern inne att dricka, men det är tyvärr sånt man är van med från bortaföljen.
Och om man är så extremt selektiv att man bara väljer att se allt efter att det egna laget gått upp, så kan vi även efter 1984, så kan vi även då konstatera att Brynäs har 3 SM-guld under den tidsperioden och att Luleå har 2. Så även där har du din egen mätmetod för att framställa Luleå i bättre dager.
Några angrepp på era supportrar, staden Luleå eller Norrbotten har då inte jag sett, men läser inte allt på sociala medier. Tvärtom har det god stämning mellan supportrarna i arenan, det enda som stack ut var väl några onyktra bortasupportrar som jag misstänker inte hade åldern inne att dricka, men det är tyvärr sånt man är van med från bortaföljen.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Jag ser inte poängen med att spekulera i hur många guld det hade blivit utan utomsocknes. Ungefär lika relevant som att spekulera i hur många guld Luleå bara hade tagit med spelare från Luleå. Där handlar väl diskussionen dock snarare om ni hade tagit en allsvensk plats med enbart Luleåkillar? Däremot är det fint att ni utbildar killar från andra orter, som alla elitlag gör, och att ni hittar bra importer som rent av är tungan på vågen vid era SM-guld.
Det är lite svårt att förstå ditt ältande gentemot Brynäs. Det framstår som väldigt småsint efter ett SM-guld.
Det är lite svårt att förstå ditt ältande gentemot Brynäs. Det framstår som väldigt småsint efter ett SM-guld.
+ 2
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Silly: Dahlén kommer få tröjan i taket och bli ihågkommen som en av Timrås största spelare någonsin när han lägger av. En fin karriär.
+ 6
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Handlade nog inte så mycket om pengar på 60-talet. Spelarna var ju amatörer som hade heltidsjobb. I Brynäs fall handlade det mycket om att man var tidiga med scouring i ett upptagningsområde som uppenbarligen inte hade något eget lag i högstaderien vid tidpunkten. Många värvades i unga åldrar , så näst intill mer likt dagens rekryteringar till hockeygym än Percy Nilsson-miljonvärvningar, om man sätter det i en kontext där man rent allmänt flyttar runt tidigare nu än förr i tiden.
Men av allt att döma gjorde det susen för grabbarna att flytta ner till Gävle, bli en del av Brynäsandan och svensk hockeyhistoria. De flesta bor kvar i stan än idag. Kanske lockade även äventyret att flytta söderut i en tid då utlandsflyttar knappt var något som någon hade hört talas om.
Men av allt att döma gjorde det susen för grabbarna att flytta ner till Gävle, bli en del av Brynäsandan och svensk hockeyhistoria. De flesta bor kvar i stan än idag. Kanske lockade även äventyret att flytta söderut i en tid då utlandsflyttar knappt var något som någon hade hört talas om.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Jag följde inte laget på 60-talet men om du vill utbilda oss som inte var med då med utförliga analyser av trupperna och säsongerna så får du gärna göra det. Säkert var de betydelsefulla, vissa spelare vissa år mer än andra.
Skellefteå har fått fram ett imponerande antal NHl-spelare från sitt hockeygym om man ser till 90-talisterna och senare kullar. Hur de har förvärvat alla till hockeygym vet inte jag, men det finns en utbredd värvningshets till hockeygym runt om i landet. Dock väntar man väl fortfarande på att Skellefteå ska få fram den där spelaren som blir en superstjärna i NHL, får se om Pellikka blir den spelaren.
Skellefteå har fått fram ett imponerande antal NHl-spelare från sitt hockeygym om man ser till 90-talisterna och senare kullar. Hur de har förvärvat alla till hockeygym vet inte jag, men det finns en utbredd värvningshets till hockeygym runt om i landet. Dock väntar man väl fortfarande på att Skellefteå ska få fram den där spelaren som blir en superstjärna i NHL, får se om Pellikka blir den spelaren.
+ 1
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Det var mest en fundering utifrån att Luleå har legat i högstaserien så pass länge men verkar ha otroligt svårt att få fram killar som faktiskt är ifrån Luleå, och än svårare att få fram såna killar som når NHL. Hockeyintresset i stan måste ju vara på topp och många smågrabbar drömmer naturligtvis om att spela för Luleå. Det sticker ut på något vis.
+ 2
Luleå HF > Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Vi Brynäsare har släppt Luleå och den förlusten för längesen. Nu handlar det enbart om att skapa förutsättningar för att utmana om guldet 25/25.
Att du och andra Luleåsupportrar vill fortsätta njuta av segern förstår jag, lite svårare att förstå behovet av att ständigt racka ner på andra.
Apropå lokala spelare, var det någon i ert guldlag som faktiskt kommer från Luleå? Kanske någon junior?
Att du och andra Luleåsupportrar vill fortsätta njuta av segern förstår jag, lite svårare att förstå behovet av att ständigt racka ner på andra.
Apropå lokala spelare, var det någon i ert guldlag som faktiskt kommer från Luleå? Kanske någon junior?
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gunderson: Det är väl just på grund av att André Pettersson inte spelar ”till rätt peng” som han lämnar HV? Med det sagt, så är det klart att han hade varit spännande att få in för vilket SHL-lag som helst. Han är en fantastiskt skicklig spelare.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
SuneMangs: Känns som att det är svårt att värdera AHL-målvakterna när man inte följer ligan noga, men nivån som Tomkins visade i SHL har man ju inte sett från Felix, med reservation för att han var ung då. Nu är han i perfekt ålder.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Supertrött: Du behöver nog inte oroa dig. Brynäs har bland annat varit i kontakt med Tomkins som är på en annan hylla. Tror inte man letar i HA, med all respekt för Björklövens finländare och er Werner.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Kan ha fel, men Forsberg känns långsökt. Skulle inte säga att det är pendlingsavstånd mellan Gävle och Härnösand, där han väl kommer ifrån. Då kan han nästan lika gärna spela utomlands eller åtminstone i en annan svensk klubb, om han nu inte vill flytta till Gävletrakten med familjen.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
mattias - 74: Krogdahl är en gedigen allsvensk back, inte mer än så. Snarare en Leksand-värvning år 2025.
+ 8
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
DIFFEN: Problemet med LaLeggia är att han är kass defensivt. Svaga SHL-lag har valt att inte förlänga med honom de senaste åren, medan Norlinder hade flera anbud att välja mellan.
Jag tror att Wikegård hade hoppats (kanske fortfarande hoppas) att värva spelare av högre kaliber. Typ Björnfot eller Holtz på omstart, lite som Brynäs fick hem Söderström. Djurgårdens nuvarande trupp kommer helt klart att få slita hårt för att undvika kval.
Jag tror att Wikegård hade hoppats (kanske fortfarande hoppas) att värva spelare av högre kaliber. Typ Björnfot eller Holtz på omstart, lite som Brynäs fick hem Söderström. Djurgårdens nuvarande trupp kommer helt klart att få slita hårt för att undvika kval.
+ 1
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Gathlopp: Det är väldigt svårt att få in många miljoner i NHL-pengar genom att värva in bra talanger direkt till A-laget, så som Timrå väl har gjort inför nästa säsong. Då drar de i regel efter 1 säsong och då får man ju endast en liten del av NHL-kakan. Om man ska satsa på att få in NHL-pengar så gäller det att få fram spelare via hockeygym.
+ 3
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Skatteskäl gör ju att de kanadensiska klubbarna, men också vissa amerikanska, har betydligt sämre förutsättningar än exempelvis Florida. Det är klart att Florida är ett bra lagbygge men de behöver också betala mindre per spelare.
Exempel: En som spelare tjänar $8 miljoner i Florida får ut omkring $4.7 miljoner efter skatt, men samma spelare hade bara fått ut $3.9 miljoner i Toronto. Det blir en skillnad på cirka $800,000.
Exempel: En som spelare tjänar $8 miljoner i Florida får ut omkring $4.7 miljoner efter skatt, men samma spelare hade bara fått ut $3.9 miljoner i Toronto. Det blir en skillnad på cirka $800,000.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Makita: Håller med. Nu måste Brynäs rida vidare på framgången och det gör man bara genom att fortsätta ha ett slagkraftigt lag på isen. Det kommer göra mycket större skillnad än om man anställer fler kommunikatörer eller hittar på nya roller till kansliet.
+ 11
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gunders son: Håller med, men om Brynäs verkligen vill ha en eller två specifika spelare hoppas jag ändå att man ser till att ro hem deras signaturer. Om exempelvis Jesse Puljujärvi, Emil Bemström eller Calen Addison är intresserad av att spela i Sverige borde Brynäs pusha stenhårt. Däremot måste man naturligtvis vara oerhört försiktiga med att skriva långa kontrakt med medelmåttiga spelare, så som HV gjorde med Tikka. Såna killar är både dyra i drift och står ivägen för egna produkter.
+ 4
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Otroligt ekonomiskt resultat.
Kommer oundvikligen bli så att man höjer spelarbudgeten. Målvaktsposten blir dyrare om Källgren är skadad, rimligtvis kommer Söderström, D’Astous, Indrasis och Schroeder att ersättas av dyrare spelare.
Det känns ju dock inte som en jättegrej att höja budgeten med några miljoner med tanke på intäkterna som framgångar på isen uppenbarligen genererar.
Kommer oundvikligen bli så att man höjer spelarbudgeten. Målvaktsposten blir dyrare om Källgren är skadad, rimligtvis kommer Söderström, D’Astous, Indrasis och Schroeder att ersättas av dyrare spelare.
Det känns ju dock inte som en jättegrej att höja budgeten med några miljoner med tanke på intäkterna som framgångar på isen uppenbarligen genererar.
+ 14
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Luddf: Absolut, skulle kunna sålla på det, men vet inte riktigt vilka skolor som spelar på stor is. Finns dock även en social faktor att ta hänsyn till; givetvis är det lättare för en spelare och dennes familj att acklimatisera sig i Sverige om de har varit i Europa elller rent av här i landet förut.
Tror det delvis är därför som Rögle tar LaDue och flera verkar vara intresserade av Day. De vet liksom vad de ger sig in på med de spelarna.
Kollade lite på AHL-spelare som varit i Sverige förut. Anton Malmström är en okänd back som nog ingen vet vem det är, men annars har jag sållat bort svenskar. Det säger ju sig självt att de har varit i Sverige tidigare. Malmström har ett CV som påminner om Bengtssons - dvs utfyllnadsback.
Jonas Røndbjerg. Dansk VM-spelare som gick hockegym hos Växjö Lakers. Ytterforward i bra ålder, men fick spela en hel del i NHL den senaste säsongen och känns väldigt ospetsig baserat på de fåtalet, med betoning på fåtalet, matcher som jag sett honom live, dvs VM.
Pavol Regenda. Spelat i både Växjö och Linköping J20, men vore överraskande om han inte blir kvar i Nordamerika. Hade annars varit en bra forward för vilket SHL-lag som helst.
Austin Wagner. Spelat i Oskarshamn. Sjukt snabb och aggressiv, men påminner kanske lite för mycket om Fjällby.
Phil Kemp. Defensiv jätte som spelade i Väsby, då i HA, under covid. Ryktas om en trejd snarare än Europa-flytt.
Raphael Lavoie. Spelade i Väsby med Kemp. Kanske är för nära NHL för att hamna i Sverige?
Tror det delvis är därför som Rögle tar LaDue och flera verkar vara intresserade av Day. De vet liksom vad de ger sig in på med de spelarna.
Kollade lite på AHL-spelare som varit i Sverige förut. Anton Malmström är en okänd back som nog ingen vet vem det är, men annars har jag sållat bort svenskar. Det säger ju sig självt att de har varit i Sverige tidigare. Malmström har ett CV som påminner om Bengtssons - dvs utfyllnadsback.
Jonas Røndbjerg. Dansk VM-spelare som gick hockegym hos Växjö Lakers. Ytterforward i bra ålder, men fick spela en hel del i NHL den senaste säsongen och känns väldigt ospetsig baserat på de fåtalet, med betoning på fåtalet, matcher som jag sett honom live, dvs VM.
Pavol Regenda. Spelat i både Växjö och Linköping J20, men vore överraskande om han inte blir kvar i Nordamerika. Hade annars varit en bra forward för vilket SHL-lag som helst.
Austin Wagner. Spelat i Oskarshamn. Sjukt snabb och aggressiv, men påminner kanske lite för mycket om Fjällby.
Phil Kemp. Defensiv jätte som spelade i Väsby, då i HA, under covid. Ryktas om en trejd snarare än Europa-flytt.
Raphael Lavoie. Spelade i Väsby med Kemp. Kanske är för nära NHL för att hamna i Sverige?
Länkar:
https://www.eliteprospects.com/player/343315/anton-malmstromhttps://www.eliteprospects.com/player/161117/austin-wagnerhttps://www.eliteprospects.com/player/311901/phil-kemphttps://www.eliteprospects.com/player/335712/raphael-lavoie
https://www.eliteprospects.com/player/343315/anton-malmstromhttps://www.eliteprospects.com/player/161117/austin-wagnerhttps://www.eliteprospects.com/player/311901/phil-kemphttps://www.eliteprospects.com/player/335712/raphael-lavoie
+ 3
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gunders son: Brynäs har aldrig varit i den situationen där att man har haft 4 spelare som aldrig spelat på stor is. Inför förra säsongen var Bobby den enda som saknade erfarenheten. Det blir lätt att blinda leder blinda under acklimatiseringsperioden om det är för många som är vilse samtidigt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gunders son: Det är en intressant tanke att Brynäs kanske ska värva 4 till utespelare (2 backar, 1 ytterforward, 1 center) och att alla kanske kommer från den nordamerikanska marknaden. Rimligtvis bör man inte vilja fylla på med 4 spelare som aldrig har spelat i Europa förut. Gissar att man gärna vill att åtminstone 2 ska vara europeer eller nordamerikaner som har spelat i Europa tidigare.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Håller med. Helt klart ett bra namn och helt klart bättre att ta en riktigt bra leftare än en halvdan rightare, om man ställs inför det valet.
Frölunda gick förresten med 17 miljoner vinst enligt GP, kan bli svårt för Brynäs att bräcka.
Frölunda gick förresten med 17 miljoner vinst enligt GP, kan bli svårt för Brynäs att bräcka.
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Alcén har dragit in storkovan om Lucas Pettersson slår igenom. Ett scenario som ni dock verkar se som otänkbart.
+ 2
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Ja, det är ingen vild gissning att Addison finns på Alcéns lista.
Ian Mitchell är också ett spännande namn. Eventuellt den spelaren som Söderström ersätter i Bruins organisation.
Tycker ändå i det stora hela att man bör försöka hitta en så offensivt spetsig och speldrivande back som möjligt oavsett klubbfattning. Man kan balansera ut det genom att ta en högerfattad breddback.
Om Viktor Lööv är skadefri är det ett annat alternativ i breddrollen. Sägs att han är på väg tillbaka men ska bryta sitt kontrakt i Schweiz. Skulle kunna bli en del av kärnan med svenska spelare, har alltid tyckt att han varit lite bortglömd och underskattad. Givetvis ingen Söderström-ersättare men han skulle kunna bli en värdefull del av backsidan, och jag tycker att man borde ge Kinnvall en lite mer offensiv roll än det blev 24/25.
Ett annat scenario är att man går lågbudget på breddbacken och all-in på spelarna som behövs högre upp i hierarkin. I och med att Söderström lämnade för NHL kan Brynäs utnyttja den förlängda deadlinen till Hockeyallsvenskan, dvs 17:e juli.
Ser precis på Hockeynews att Rögle har gjort klart med LaDue. Hade varit ett alternativ för Brynäs också som breddback.
Ian Mitchell är också ett spännande namn. Eventuellt den spelaren som Söderström ersätter i Bruins organisation.
Tycker ändå i det stora hela att man bör försöka hitta en så offensivt spetsig och speldrivande back som möjligt oavsett klubbfattning. Man kan balansera ut det genom att ta en högerfattad breddback.
Om Viktor Lööv är skadefri är det ett annat alternativ i breddrollen. Sägs att han är på väg tillbaka men ska bryta sitt kontrakt i Schweiz. Skulle kunna bli en del av kärnan med svenska spelare, har alltid tyckt att han varit lite bortglömd och underskattad. Givetvis ingen Söderström-ersättare men han skulle kunna bli en värdefull del av backsidan, och jag tycker att man borde ge Kinnvall en lite mer offensiv roll än det blev 24/25.
Ett annat scenario är att man går lågbudget på breddbacken och all-in på spelarna som behövs högre upp i hierarkin. I och med att Söderström lämnade för NHL kan Brynäs utnyttja den förlängda deadlinen till Hockeyallsvenskan, dvs 17:e juli.
Ser precis på Hockeynews att Rögle har gjort klart med LaDue. Hade varit ett alternativ för Brynäs också som breddback.
Länkar:
https://www.eliteprospects.com/player/201362/ian-mitchellhttps://www.eliteprospects.com/player/20058/viktor-loov
https://www.eliteprospects.com/player/201362/ian-mitchellhttps://www.eliteprospects.com/player/20058/viktor-loov
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Willow: Det som du och en del andra Modoiter inte verkar ta hänsyn till när ni ”konstaterar att Alcén gjorde ett oerhört dåligt val” är att Brynäs får tillgång till hockeyspelaren Lucas Pettersson och dessutom bygger en relation med honom som kan visa sig bli värdefull på lång sikt om han inte lyckas slå sig in i NHL.
Om man kollar på breddspelarna i SM-finallagen 24/25, så borde en ett år äldre version av Lucas Pettersson stå sig bra i det sammanhanget.
Det är en”low risk high reward”-värvning för Brynäs, Alcén har liksom ingenting att förlora på att göra den här typen av värvningar. Därför blir det lite löjligt att häckla honom för beslutet…
Om man kollar på breddspelarna i SM-finallagen 24/25, så borde en ett år äldre version av Lucas Pettersson stå sig bra i det sammanhanget.
Det är en”low risk high reward”-värvning för Brynäs, Alcén har liksom ingenting att förlora på att göra den här typen av värvningar. Därför blir det lite löjligt att häckla honom för beslutet…
+ 8
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Visst, men jag tror att du föreställer dig gymträning nu. All försäsongsträning sker inte där. På löparbanan, på is och på brottningen (klassiker inom hockey, lite olika om lag har det eller inte nu) kör man tillsammans och nästan alltid samma saker. Dvs grundläggande konditionsträning.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Det gjorde Brynäs även innan Holmström. Fystränaren som slutade under Peter Anderssons tid var väldigt uppskattad av spelarna och många hade fortfarande kontakt med honom flera år efteråt.
Det är heller inte så enkelt att man antingen kör kollektivt eller individuellt. Ofta har man ett lagschema och ett visst antal pass är kollektiva och ett visst antal individuella.
För övrigt märkligt att fystränaren påpekade i en intervju att damlaget har bättre inställning till fysträningen i år, skapar en del frågetecken om hur det har sett ut föregående år.
Det är heller inte så enkelt att man antingen kör kollektivt eller individuellt. Ofta har man ett lagschema och ett visst antal pass är kollektiva och ett visst antal individuella.
För övrigt märkligt att fystränaren påpekade i en intervju att damlaget har bättre inställning till fysträningen i år, skapar en del frågetecken om hur det har sett ut föregående år.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Luddf: Finns cirka 60 kontraktslösa right-backar från AHL. I runda slängar har åtminstone 20 stats som antyder att de är spelskickliga. Exempelvis Ethan Bear, Calen Addison, Louie Belpedio och Reilly Walsh.
Förmodligen är inte killarna med bäst stats de som hamnar i Europa (möjligtvis i Schweiz…). De blir oftast kvar i Nordamerika. De som hamnar i Sverige är ofta AHL-spelare som tidigare hade mer framträdande roller, men som organisationerna inte längre satsar på. Addison är en sån spelare, Tim Gettinger (forward) och Ryan Johansen (left-back) är definitivt också det.
Förmodligen är inte killarna med bäst stats de som hamnar i Europa (möjligtvis i Schweiz…). De blir oftast kvar i Nordamerika. De som hamnar i Sverige är ofta AHL-spelare som tidigare hade mer framträdande roller, men som organisationerna inte längre satsar på. Addison är en sån spelare, Tim Gettinger (forward) och Ryan Johansen (left-back) är definitivt också det.
Länkar:
https://www.eliteprospects.com/player/197561/ethan-bearhttps://www.eliteprospects.com/player/278861/calen-addisonhttps://www.eliteprospects.com/player/177686/louie-belpediohttps://www.eliteprospects.com/player/300597/reilly-walsh
https://www.eliteprospects.com/player/197561/ethan-bearhttps://www.eliteprospects.com/player/278861/calen-addisonhttps://www.eliteprospects.com/player/177686/louie-belpediohttps://www.eliteprospects.com/player/300597/reilly-walsh
+ 4
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Tror man måste se det lite bredare. D’Astous och Söderström var inte bara poängspelare utan också väldigt speldrivande. Givetvis måste man göra allt för att få in åtminstone en spetsig back, men man skulle också kunna kompensera de tappen genom att få in speldrivande poängspelare framåt, då tänker jag främst på en spetsig center.
Verkar ju som att man också vill få in en till ytter men där är det lite svårare att förstå om tanken är en spetsig spelare eller någon som konkurrerar om en plats i typ tredjekedjan. Fjällby är ju inte värvad för att spela långt ner, tror jag.
Varken Schroeder eller Indrasis var drivande i spelet så där tror jag att man kan bli bättre. Tror även man har förhoppningar om att Lucas Pettersson ska slå igenom.
Verkar ju som att man också vill få in en till ytter men där är det lite svårare att förstå om tanken är en spetsig spelare eller någon som konkurrerar om en plats i typ tredjekedjan. Fjällby är ju inte värvad för att spela långt ner, tror jag.
Varken Schroeder eller Indrasis var drivande i spelet så där tror jag att man kan bli bättre. Tror även man har förhoppningar om att Lucas Pettersson ska slå igenom.
+ 5
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Rico01: Ja, klubbar som spelare är utlånade till (som Löven i detta fall) får ingenting av NHL-kakan. Jag tror det är därför som många SHL-klubbar hellre vill låna ut draftade spelare än att släppa, typ HV med Herman Träff nu.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Från Hörnefors: Enligt Googles AI är grundprincipen att NHL-klubben betalar hela lönen men att det finns undantagsfall för NHL- och SHL-klubben delar på lönekostnaden. Finns utrymme för individuella lösningar men troligtvis betalar Anaheim hela lönen nu, enligt denna AI. Att det skulle bli dyrare för Brynäs verkar alltså osannolikt.
Det som skulle kunna göra det dyrare för Brynäs är om Anaheim plockar över honom och man måste värva ersättare, men som supporter för ett HA-lag skulle jag vara försiktig med att hoppas på det scenariot, eftersom Brynäs i så fall har till 17e juli att värva en HA-kontrakterad ersättare. Med tanke på att Pettersson förmodligen är tänkt i en breddroll skulle en ersättare mycket väl kunna hämtas från HA.
Det som skulle kunna göra det dyrare för Brynäs är om Anaheim plockar över honom och man måste värva ersättare, men som supporter för ett HA-lag skulle jag vara försiktig med att hoppas på det scenariot, eftersom Brynäs i så fall har till 17e juli att värva en HA-kontrakterad ersättare. Med tanke på att Pettersson förmodligen är tänkt i en breddroll skulle en ersättare mycket väl kunna hämtas från HA.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ellis: Om jag har uppfattat saken rätt måste Söderström skriva på under de närmaste dagarna. Sedan börjar NHL:s free agency den första juli och troligtvis inväntar många andra spelare erbjudanden där innan de hamnar i Europa. Så man kan gissa att Brynäs nyförvärv kommer ske en bit in i juli när de som just nu har förhoppningar om NHL-kontrakt inte har fått det.
Det skulle också kunna finnas spelare som just nu sitter på kontrakt i Schweiz som blir ersatta av spelare från NHL-marknaden och som därför också blir tillgängliga en bit in i juli.
Det skulle också kunna finnas spelare som just nu sitter på kontrakt i Schweiz som blir ersatta av spelare från NHL-marknaden och som därför också blir tillgängliga en bit in i juli.
+ 4
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Brander: Tror det här avtalet fortfarande gäller.
27e juni deadline. Undantaget om SHL-klubbar tappar spelare till NHL, då är 17e juli deadline.
Någon får gärna korrigera om det finns ett nyare avtal mellan ligorna.
27e juni deadline. Undantaget om SHL-klubbar tappar spelare till NHL, då är 17e juli deadline.
Någon får gärna korrigera om det finns ett nyare avtal mellan ligorna.
+ 1
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bössa 68: Nä, jag har aldrig tyckt att Brynäs har varit förtjänta av NHL-pengar för Lucas Pettersson. Däremot kan det leda till tråkigheter för en HA-klubb om Pettersson verkligen åker över och Brynäs tar in en ersättare från HA, för under de omständigheterna får man ju ta en kontrakterad HA-spelare väldigt mycket senare än den deadline som är på väg att passera inom kort. Men jag antar att han lånas ut till Brynäs tills vi vet mer.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ellis: SHL börjar inte imorgon. Brynäs har medvetet väntat ut NHL. Det handlar inte bara om att kanske tappa spelare (Söderström) utan också om att spelare därifrån blir tillgängliga. Finns ingen anledning att dra massa slutsatser nu som om truppen är spikad när ganska många spelare ska in.
+ 16
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Ganska givet att psykologen ska jobba med A-laget. Frågan är snarare om han även ska jobba med lagen under. Om man tar spelare + ledare i A-lagen (herr och dam) blir det antagligen en bit över 50 personer. Om man lägger till juniorlagen (J20, J18, U16, damjun) pratar vi förmodligen om typ 150 personer. Därav min fråga, därför att det låter inte realistiskt att psykologen ska kunna jobba med alla.
+ 1
Föregående · 85 · Nästa
Visst hade Brynäs stor hjälp av spelare som härstammade från andra delar av landet, men likväl fanns också Gävlekillar i andra klubbar runt om i landet redan då. Exempelvis Strömsbrofostrade Leif ”Honken” Holmqvist som blev en legend i AIK och svensk hockey i allmänhet, och GGIK-fostrade ”Lill-Stöveln” Öberg som blev en legend i Djurgården och svensk hockey i allmänhet. Numera snappar Brynäs upp alla stans talanger - nyckeln till att så många elitspelare kommer från Gävle är att det finns många bra föreningar.
Jag räknar guld efter 1984. Du räknar annat. Det är OK. Med tanke på hur högt guld uppenbarligen smäller i Luleå hade jag dock förväntat mig att guld är mer relevant än grundserieplaceringar. Sen blir det lite komiskt vinklat när det enbart är säsonger efter att Luleå gått upp som räknas, om Växjö skulle köra med samme räknemetod skulle de väl vara Sveriges mest framgångsrika hockeyklubb genom tiderna?
Luleå var bra säsongen då slutspelet ställdes in, men att räkna det som en guldsäsong blir bara tragikomiskt. Särskilt då seriesegrarna långt ifrån allt vinner guld i Sverige.
Jo, jag unnar dig att njuta av guldet medan du kan. Samma sak för andra lags supportar när de har vunnit. Så det är kul att du och andra känner er bäst efter ett guld, vi vet hur det känns.