1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 500014 inlägg · 4186 ämnen
« · 2681906 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly season
Bössa 68: Jag pekade ut din fruktansvärt dåliga attityd mot en ny medlem som inte gjorde något annat än uttrycka sin åsikt.

{10322}: herregud jag svarade ett nytecknat konto bonden, sen kom du som galna kusinen som har en åsikt,

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Confusius: Är man i ett bottenlag och spelar mest av backarna är det inte konstigt att man landar där

modomille: Bernhardt hade -21, gräsligt dåligt!

Tre spelare utmärkte sig där.

Bernhardt -21
Ranta -18
Niederbach -15

J18 vinner andra matchen mot Leksand med 1-2. Nöd och näppe i slutändan. LP 2 poäng.

Peja: Han gjorde en helt okej säsong men inte mer. Godkänd ändå skulle jag säga, men då han spelat med en väldigt risig Rundblad stora delar av säsongen har det ju påverkat honom också. Inte haft den mentoren som han skulle behövt och gjort lite för många misstag.

Tyckte det var synd att han inte använde sitt skott mer. Visade även på bra offensivt spelsinne stundtals.

Peja: Tycker han överlag var bra! Hade kanske lite större förväntningar egentligen, men han gjorde mycket i det tysta.

Bössa 68: Vad JAG håller på med? Är du full? Citerar dig själv för bara några inlägg sedan:

"vad tragisk du är! Nytecknat konto å komma in å spy galla på hela laget i allmänhet/ näsan,berna i synnerhet! Mår du bra MoDohatare?"

{5647}: Vad tycker ni om Rubins säsong? Honom hade åtminstone jag höga förväntningar på inför säsongen. Han är en ”kompis kompis” så var lite kul att han dök upp i Sverige igen.

Bössa 68: Jag tycker att Bernhardt i början av säsongen inte höll riktig SHL-klass. Efter inledningen och fram till han gick ned sig på slutet var han en bra SHL-back.
Dock förstår jag inte hur han kunde få så mycket speltid där på slutet. Märkligt coachat.
Men jag tror båda kommer bli bättre den här säsongen när de hunnit lära sig.

{10322}: men ge dig nu för fan! Sluta va fan håller du på med. Jag har en åsikt att berhard å nässen kan bli bättre nästa år, med god hjälp av karlin. Notera att det är min åsikt....

Bössa 68: Du respekterar inte allas åsikt om du kallar någon "MoDohatare" och kallar denne tragisk för att hen uttrycker sin på ett respektfullt sätt.

{10322}: men samtidigt är detta ett forum för tyckande! Alla har en rättighet till en åsikt. Jag respekterar allas men jag vill gärna även ha en egen.

{10585}: Berna hade en sådär säsong men Näsen är över hela serien våran bästa och mest stabila back, är övertygad om att minst 95% av alla Modoiter håller med om just det, Mattias och Pelle pratade i exakt samma banor här i sista podden tsm.

modomille: Och det finns en anledning till att man inte enbart tittar på dessa siffror, utan fortfarande scoutar spelare aktivt. Det säger enbart mycket om man har en helhet; ensamt säger siffrorna egentligen absolut ingenting.

Bössa 68: Nej det har du inte, men du attackerade en ny medlem på HS som en rabiat hund för att han uttryckte sin åsikt. Det tyckte jag inte var OK.

Nu har Hägglunds skrivit ytterligare ett litet kontrakt , bara 7 miljarder !
Nån liten peng borde vi kunna få till Costanza tjeck va ?

{10322}: Nej men det säger mycket. Finns en anledning varför NHL klubbarna har flera stycken i sina organisationer som jobbar med underliggande statistik nu för tiden. Sen snackar du om när spelare får spela och med vilka, ja vem spelade Bernhardt med hela säsongen? Jo Näsen som har sina styrkor i offensiven ändå så har Bernhardt bäst defensiv rating..

{10322}: jag har väl aldrig sakt att berna har varit bästa backen i laget MEN tillsammans med näsen tycker jag dom löste sina uppgifter ändå.enbart min åsikt..

Bössa 68: Jag menar att han absolut inte hatat på någon. Det blir löjligt om någon går med och börjar diskutera och blir uthängda som "MoDohatare" för att de inte anser att en spelare hållit SHL-klass. Snyggt sätt att exkludera nya medlemmar från HS.

modomille: sen hjälper det att de oftast spelade med 29-23-17, och var del av det samspelet. Enda kedjan som producerade över nästan hela säsongen och konstant kunde etablera riktigt tryck i anfallszon...

Ibland skriker man till "NÄSEN" "BERNIE" (händer med andra backar också haha) och man har lust att slita sig i håret. Men de har gjort bra också. I slutändan gillar jag våra spelare och hoppas alltid att de ska lyckas.

modomille: Den där statistiken är inget enskilt underlag för att avgöra hur en spelare presterar. Underliggande siffror beror väldigt mycket på när du får spela, med vilka och kan kan se väldigt bra ut även om du konstant blir räddad av din omgivning.

Har man tittat på matcherna i år och dragit slutsatsen att Bernie varit en av de bästa backarna i laget så har man väldigt märkliga glasögon på sig.

Framnäs: Absolut. Har däremot förhoppningar att han kan ta större steg år två.

{10322}: Kolla själv. Tror inte man behöver prenumerera för att se spelar statistiken men kostar annars bara 49 kr kan rekommendera!

{10322}: vad menar du?

{10322}: Nej, man ljuger för sig själv om man inte ser honom som en flopp. Tyvärr, han försvinner på SHL-nivå. Det positiva är att han inte har samma hybris och tar dumma beslut pga sin "överlägsenhet". Inom just det området är han 10x bättre nu än i HA.

Bössa 68: Nu är det du som ser det du vill se. Lägg ner.

modomille: Köper inte att Bernhardt skulle ha varit en av de bästa backarna denna säsong; det finns inte.

{10585}: vad tragisk du är! Nytecknat konto å komma in å spy galla på hela laget i allmänhet/ näsan,berna i synnerhet! Mår du bra MoDohatare?

{10585}: "slår en del assist i PP" Näsen gjorde 16 poäng i spel 5-5 bara fem före honom i laget och samtliga är forwards. Sen om man kollar på underliggande statistik så var Näsen och Bernhardt våra två bästa backar..men de klart dom gör ingen nytta..

{9315}: Varfar sa sugen pa honom om man far fraga?

Framnäs: snarare att man vänder sig till noren och berg att slåss om plats 7-8. Blir ordentligt besviken om man förlänger med folin..

{10322}: Som en enhet ska de bänkas. Sen kanske man kan skilja på dem och få ut mer. Näsen värderar jag också högre än Bernhardt, men han är för långsam, för mjuk, och skjuter för lite. Två långsamma spelare tillsammans som dessutom inte kan försvara, gör ingen nytta.

{9315}: Hur skulle du beskriva den gångna säsongen?

Jag visste att det skulle bli svårt att få speltid ? de som spelade gjorde det bra och vi var förhållandevis skadefria. Det var en speciell situation för mig, men lösningen när jag lånades ut till AIK var bra. Där fick jag en mer framträdande roll, mer lik den jag haft i Vimmerby och Västervik. Det gjorde mig gott att vara där så jag var mer förberedd för SHL-spel när jag kom tillbaka. Under slutet av säsongen tycker jag att jag gjorde det som förväntades av mig i en roll i SHL ? det gick bra.

Framtiden oklar

Det är sådant man får räkna med när man har ett optionsår. Om Modo hade sett att man hade kunnat använda mig i någon roll så hade jag nog inte sagt upp kontraktet, men nu blev det inte så. Men det är absolut inga hard feelings.

Det ryktas om en fortsatt anställning inom föreningen?

Jag har inte fått något erbjudande om det. Vi har bara snackat lite löst om det, så vi får se om det kanske kan bli så i slutändan.

Emil Wahlberg i Dagens Vimmerby: www.dagensvimmerby.se/sport/ishockey/e/157143/efter-karlekssagan-med-modo-sa-gar-wahlbergs-tankar-om-framtiden/

Känns som att MoDo vänt sig mer till Niklas Folin då att ta över Wahlbergs bredd-plats nästa säsong?

jasek, jasek, jasek... kom igen nu hinken, telefonen funkar även i fjällen!

{10585}: Jag kan köpa kritiken mot Bernhardt och tycker på det stora hela att han misslyckats att ta klivet ordentligt; jag har större förhoppningar för nästa säsong.

Din kritik mot Näsén är däremot ogrundad tycker jag. Han har varit en av de bättre backarna i vårt lag denna säsong.
Mycket av den defensiva problematik vi haft har mindre att göra med backar och mer att göra med att våra forwards bara kröp in i en liten box och gav motståndare oändligt med tid och utrymme. När det väl ändrade sig så blev också försvarsspelet i helhet mycket bättre.

KB: Vi alla ser väl det vi vill se, men vad jag kan se är att Bernhardt och Näsen hänger inte med i SHLs tempo. Att de slår en del assist i PP tycker jag inte gör upp för faktumet att de nästan var inne på vartenda baklängesmål. Det går fort i SHL och motståndarlagen får göra lite vad de vill i Modos försvarszon. Deras defensiva förmågor platsar helt enkelt inte i SHL och jag kan inte förbise det. Visst kan man ge det något år för att hoppas att spelarna utvecklas, men just nu är det inte tillräckligt bra.

Modo hade större problem med defensiven än offensiven i år och kollar man på backsidan så är det Bernhardt och Näsen som har varit inne på mest bakåt.

Bad_Brett: Sammantaget känner jag ändå att det var godkänt. Blir dock lätt att man bedömer Näsén och Bernhardt som en enhet och då drar väl den förstnämnde upp betyget en del. Har högre förväntningar nästa säsong.

KB: Tycker Bernhardt inledde svagt, spelade upp sig, men tyvärr stod för en ganska svag avslutning.

Som jag skrev förut tycker jag att han var lite för orörlig och blev alldeles för stillastående många gånger. Tror lite annat upplägg på sommarträningen skulle kunna göra susen.

{10585}: Sämsta och tröttaste taken jag sett här på ett tag.

{10585}: Näsén har varit ett enormt utropstecken och någon som tagit steg framåt varje säsong sen han kom hit. Tycker även Bernhardt började landa in på en överlag helt klart godkänd insats mot slutet av säsongen. Deras PP-enhet var väl den som konsekvent kunde leverera över hela året också.

Många av baklängesmålen över hela säsongen uppstod ju ofta högt upp i banan och hade mer att göra med stora strukturella problem (för långa byten) snarare än att backarna gick bort sig.

Självklart kommer de ha fortsatt förtroende även nästa säsong om inget drastiskt händer.

Gusse: Hatad? Man undrar ju vad det är för supportrar som hatar sina egna spelare och speciellt två stycken som har varit väldigt viktiga för oss. Måste vara väldigt bittra och små individer. Sen är det inte sant att Bernhardt och Näsen aldrig använder kroppen. Näsen speciellt har börjat använda kroppen mycket mer det såg vi den här säsongen där han faktiskt var överraskande stark i närkamper.

Finns det någon vettig sajt(förutom Eliteprospects) där man kan följa nyförvärv/förluster för SHL-lagen?

Gavelo: Så länge han inte hamnar här är jag nöjd 😉

{10585}: Bernhardt och Näsen är både gillad och hatad bland många jag känner. En del tycker dom är kass för att dom aldrig använder kroppen och aldrig tacklas.
Men så har vi också skaran som älskar deras offensiv och smartness. Jag står nånstans mitt emellan.

Gavelo: Bernhardt och Näsen är inne på nästan varenda baklängesmål. De båda är långsamma och kan inte försvara. De gör förvisso lite poäng framåt men när de släpper till så mycket så blir resultatet negativt. Jag tycker pesonligen att både Berg, Brickley och Rubins var bättre än Näsen och Bernhardt förra säsongen.

{10585}: Vargör skulle Modo bänka sin bästa back?

wesslan: Ser bra ut förutom Berra, Näsen och Niederbach som måste bänkas.

wesslan:

PP1

Smejkal

Jasek. Ranta. Olofsson

Salo

PP2

Peterson

Näsen. Aagaard. Woods

Bernie

Fick nå ryck o kokade ihop detta