1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 499521 inlägg · 4183 ämnen
« · 2682342 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jan-Erik : Du visar bara min poäng nu så jag förstår inte?

Tappara har de senaste 12 åren varit utanför Top 3 endast 1 gång. De har vunnit seriespelet i Liigan 5 gånger sen dess.

Sa ingenstans att Tappara var det enda laget som kan vinna finska Liigan, men det är laget som har köpt upp hela Liigan och därmed dessa goda resultat.

Alla lag kan ha en bra säsong och därför måste du kolla på fler lag än bara ett. Kolla längre ner i tabellen så håller det inte särskilt hög klass jämfört med samma lag i SHL.

Jan-Erik : Nu pratar du om topplagen!
Jag skrev ”ungefär samma kvalitet som allsvenskan, spelstilen är jämförbar, ganska naivt och mycket dumpa och kör, givetvis är ligan lite bättre strukturellt i defensiven än allsvenskan men den är långt ifrån lika strukturerad och svår som Shl.
Ligan överlag är betydligt sämre än Shl.
Topplagen i finska ligan håller Shl standard som jag skrev medans bottenlagen håller allsvensk standard.

Ongo Gablogian: Rent generellt håller jag med om att man ska vara försiktig med att plocka spelare därifrån. Tror dock att du kan hitta riktigt bra spelare nästan överallt med bra scouting och en tydlig tanke var den spelaren ska passa in i en ny miljö. Är skeptisk till att Nubben verkligen gör hela jobbet nuförtiden.

erjo: Ett motargument. Hade Brynäs klarat sig undan sista plats i SHL?

Jag har kollat på finska SaiPa några matcher i år och jag kan säga dig att topp 4 lag i HA hade gjort det bättre i Liigan över 60 omgångar.

{10585}: Nu är det ju inte bara Tappara, utan JYP Kärpet och Luuko har nått fina resultat så att det bara finns ett starkt lag stämmer inte sett till CHL.

T ex Kärpet vann CHL mot Växjö 2018, samma år som Växjö vann SM guld. Så det var en stark motståndare som Kärpet besegrade i finalen.

Att Tappars skulle vara det enda dominanta laget som kan vinna finska ligan stämmer inte heller. Ser vi på de senast 10 årens mästare så är det 5 olika lag som vunnit.

2013 - Ässät (Björneborg)
2014 - Kärpät (Uleåborg)
2015 - Kärpät (Uleåborg)
2016 - Tappara (Tammerfors)
2017 - Tappara (Tammerfors)
2018 - Kärpät (Uleåborg)
2019 - HPK (Tavastehus)
2020 - Ingen mästare utsedd
2021 - Lukko (Raumo)
2022 - Tappara (Tammerfors)och 2023 - Tappara (Tammerfors)

KB: Det är en annan hockey och såklart finns det spelare som kan översätta sin poängskörd från Liiga till SHL. Ryan Lasch är en sån spelare. Men jag har kollat spelares poängskörd i flera år och det finns ett tydligt mönster på förbättring från spelare som går från SHL till Liiga. Det omvända finns mycket mycket sällan.

Leta själv lite spelare som spelat i båda ligorna och det blir ganska uppenbart.

Jag tror att det är farligt att värva någon som bara har spelat i Liiga, eftersom den ligan är så mycket sämre än SHL. Tommy Tikka är bra exempel, bara spelat i Liiga, gör bra säsong 30p 17 mål, uttagen i landslaget, men visar sig vara sämsta värvningen någonsin. Om man värvar från Liiga måste spelaren ha presterat i någon annan liga också.

{10585}: med det argumentet så är inte AS någon bra mätare mot Liiga heller då det finns lag där som ”köpt upp hela ligan”. Det betyder inte att ligan i sin helhet är bra. Brynäs hade kanske kunnat överlevt i Liiga men inget annat allsvenskt lag.

{10585}: Är inte riktigt så enkelt. Det är en annan hockey. Finns gott om exempel av spelare som kunnat översätta sin poängskörd/spel på ett bra sätt från Liiga till SHL också. Tyrväinen, Smejkal, Jasek, Oksanen, Caito, Leino, Innala. Då bortser jag helt från spelare som Suomela som stack över till Nordamerika vid tidig ålder.

Jan-Erik : En bra mätare är inte alls CHL. Alla ligor har något lag som har köpt upp hela ligan. I Sverige har vi FBK och Växjö, I Schweiz har vi ett par stycken, I Finland finns Tappara. Det finns alltid något topplag i varje land som kan vinna CHL. Det betyder dock inte att ligan i sin helhet är bra.

{10585}: Det är vanligare, men ingen regel skulle jag säga. Vår Hutsko var väl sämre i Finland än i IKO?

{5647}: Det du nämner just nu är undantaget och inte regeln. Jag kan visa dig 50 spelare nu direkt som gjort den resan från SHL 10-20 poäng till toppskytt i Liiga. Såklart är Liiga nån nivå högre än HA, men topplagen i HA hade inte skämt ut sig där.

Gavelo: Jag ser ganska många matcher då jag har ett intresse för ligan i och med att jag tidigare har bott i Finland. Tycker inte alls att den har så dålig kvalitet att de skulle ha samma kvalitet som As.

En bra mätare är ju CHL. Tappara vann CHL 2023 och var finalist 2022. JYP vann 2018 och Kärpet i final 2016. I år spelade Luuko jämnt, 2-3 resp 2-2 mot blivande mästarna Servette i semifinalen av CHL i år.

Finland har dessutom gått mycket bättre än Sverige i hockey VM/Os på senare år med spelare som utbildats i FInland.

{10585}: Och Karlkvist lämnade Finland efter noll poäng på 11 matcher. Liss och Weigel tog ingen större plats och kom till allsvenskan som stjärnor.

Jag tycker man ska vara försiktig i sina uttalanden då spelet är så pass annorlunda så man blir inte automatiskt en stjärna om man åker dit efter produktion i Sverige. Det är framförallt mer dump and chase jämfört med hålla pucken inom laget.

Jan-Erik : Så otroligt många spelare som bara gjort 10-20 poäng i SHL som har gått till Liiga och hostat upp 40-60 poäng. Den Liigan håller inte så mycket högre klass än HA.

KB: Precis. Hockeyn i Liiga liknar inte alls HA utan är mycket mer defensiv och taktisk. Olli Jokinen som ska till Timrå och som tränade Jukurit var ett av få lag som spelade en mer modern attack hockey. Intressant med Wernblom dock är att han gjorde 6 poäng på 6 matcher och var TPS bästa forward mot Tappara i slutspelet. Tappara som är ligans bästa lag och länge varit ett väldigt starkt defensivt lag.

{9315}: Kittlar helt klart. Men det förutsätter typ att vi har etablerade toppformationer i första och andra för att man ska våga sig på något sådant. Jag har förhoppningen att vi kan börja slussa upp egna förmågor i större utsträckning först efter kommande säsong.

KB: Spelstilen är ungefär lika naiv som i allsvenskan och det är därför producerande spelare som inte platser i Shl och i viss mån även As ofta kan producera rätt bra i Finland.
Jag håller med om att kvalitén är mitt emellan Shl och As, finska ligan internet är väldigt ojämn, det sämre lagen är ungefär i samma klass som topp 8 lagen i As medans det bästa lagen är i botten 6 av Shl lite grovt generaliserat.

Nu hörde jag dock någonstans att man pratar om att öppna Liiga igen för upp och nedflyttning, det tror jag är helt rätt väg att gå för att få en starkare och mer intressant liga.

KB: det är inte realistiskt eller lämpligt, men wernblom-jacobsson-niederbach som en kedja hade varit kul på pappret

Tarasov: om man visste att wernblom var duglig på SHL nivå skulle jag kunna tänka mig ett riktigt långt kontrakt, dvs ny kultur ätare. Men att testa honom nu nån säsong känns som det kan bli dyrt hockeymässigt.

Gavelo: Nja, spelstilen är verkligen inte som HA. Tycker den är lite mer långsam och defensiv om något. Kvalitén är dock någonstans mellan SHL och HA. Tror allsvenska toppklubbar som Brynäs och Djurgården skulle klara sig bra där borta. ;)

Sen tycker jag inte vi har plats för Wernblom i nuläget heller. Den platsen tas upp av spelare som Niederbach, Södergran, Jacobsson, L. Pettersson.

Gavelo:
Skulle vi vara etablerade skulle jag gärna ta in honom nu, men känns som att vi skall leta spelare som vi tror höjer laget. Vilket Wernblom kan göra men lite osäkert kort i dagsläget.

Jan-Erik : Personligen är jag kluven till det!
1 Finska ligan håller ungefär samma kvalitet och har ungefär samma spelstil som As och därför är det svårt att veta hur bra spelarna egentligen är i en mycket mer uppstyrd liga som Shl.
För att ge ett exempel så har Nick Haloran 19 mål och 24 assist på 60 matcher i Liiga men har inte ansetts räcka till i Shl.

2 Jag har aldrig varit riktigt begeistrad i Werner jr, tycker han är lite för liten samt har alldeles för dålig skridskoåkning för att klara sig i Shl.
Men nu har jag inte sett honom alls i Finland så mycket av bristerna kan ju ha blivit mycket bättre.

{9315}: Norge verkar vara ett underskattat land hockeymässigt. Kommer uppenbarligen många bra spelare underifrån där.

Jan-Erik :
Jag skulle välkomna Wernblom, han skulle ge järnet för klubben,
MoDo behöver dock skicka iväg honom på en kurs i skridskoåkning först…..typ?!
Det går inte snabbast för honom när han grillar iväg, farten i SHL är underskattad

{5647}: Hur skulle det vara med Niederbach tillsammans med Wernblom? Wernblom har en rätt så bra säsong med TPS 30 p på 40 matcher och 9 p på 9 matcher i slutspelet. Nackdelen med Werner jr är att poängproduktionen blir lite ojämn.

KB: det är verkligen imponerande hur dom år efter år kan hitta guldkorn, som också utvecklas hos dom

Intervju idag med Kung Wahlberg i ÖA

www.allehanda.se/2024-04-01/karlin-ar-hogst-upp-pa-listan/

Elysium: Apropå inget. Mora har alltså sedan 2021 lyckats bygga upp ett nätverk med 7(!) scouter och är en stor del till deras nuvarande framgångar. Sjukt imponerande och ett smart sätt att satsa med tanke på deras begränsade ekonomiska tillgångar. De kollar mer eller mindre upp alla spelare som erbjuds till dem, i varierande grad såklart.

En stor del handlar om att hitta spännande spelare som hamnat i fel fack eller roller hos andra klubbar och istället ge dem möjligheten att ”misslyckas för att lyckas” hos Mora genom att ge dem många minuter och större roller. Ett sätt som de måste arbeta med då de inte har ekonomin för att byta ut spelare under säsongen - de har det de har.

Apropå tidigare diskussioner om ambitioner osv. ;)
”Nöjer ni med att vara en utvecklingsklubb eller hur ska ni göra för att kanske till och med behålla spelarna som gör det bra?

– Vi vill ju också gå upp, men kanske inte så tydligt som våra konkurrenter att det måste ske just det året. Vi vill bygga en verksamhet där vi jobbar med spelarna, för att när vi träffar rätt på samtliga så går vi upp.

– Men det är ju svårt när spelare kommer hit och exploderar. Jag tror att vi behöver gå upp till SHL för att kunna behålla den här typen av killar eller få väldigt mycket mer pengar.”

Elysium: Redan tillagd hos mig! ✌️

*1921*: !!! Ska lägga in den på min träningsplaylist man får ju spring i benen!

*1921*:
De håller på MoDo så inget konstigt med det 😉

Vem kom på den här sjuka idén?? 😳
Ny Modolåt med Takida feat. Eilert Pilarm!

Monno: håller med dig om det sista du skriver. Vi skulle mått bra av åtminstone två kedjor som inte konstant hamnade i egen zon... känns som ännu en konsekvens av att vi aldrig riktigt fick till den där nya förstakedjan.

{10585}: Jag tycker att det är tydligt att man vill vara aggressivare mot backarna, men mot skickliga lag har man haft en tendens att inte våga/orka.
Det är såklart mindre chans att göra mål långt utifrån, men ger man backarna för gott om tid får de utrymme att hitta bättre passningar och dessutom blir vi trötta om vi tvingas spendera lång tid i egen zon.

{10585}:
Skott längre ifrån målet har generellt lägre målprocent och avslut mot mål kommer i regler så då vill man att motståndarna skall ta dem så långt ifrån målet som möjligt. Man fokuserar då också på att ta bort spelarna framför mål och vinna returer.

Sen vill man ju såklart ha så då skott mot mål som möjligt men nu hade vi det lag vi hade.

Monno: Det där kan ju inte stämma. Varför skulle man ha en spelidé som går ut på att låta backarna skjuta? I mina ögon ser det ut som att många spelare är för långsamma för att hinna upp till back, samt kanske nojjar över andra ytor som är "viktigare".

Monno:
Fö skall han vara klar för nästa säsong också men lånas ut till allsvenskan

Tarasov: Juste, jaja, byter inte ut Hinken mot någon annan sportchef i SHL oavsett!

{10585}: Störa backar i försvarszon, vilken forward hade vi som gjorde det?
Karlin har ju nån spelidé som bygger på att FW inte ligger nära backarna. För mig obegripligt men då är jag egentligen taggen inte hockeykunnig heller...

Gällande defensiven, och vem som ställde till meat där vill jag nog hävda att 4e kedjan och Oregan hade en tendens att hamna under absolut mest press enligt mig.
Framförallt 4e visade med all tydlighet att dom inte räckte till många gånger. Det blev lite bättre på slutet när OP kom tillbaka om man gasade lite mer. Men när det spelades vanlig serielunk var det tungt och är rädd att det blir samma nästa säsong där...

Av FW var det väl bara Dickens kedja som inte hamnade i egen zon merparten av gångerna. Vilket inte gör det superlätt för backarna heller direkt. Framförallt när det tappas puck på dumma ställen så blir ju en back som Näsen, som inte är så snabb, helt rökt.

{10015}:
Liljander sköter spakarna. Tycker han lyfte Malmö men lång väg tycker de iaf tog ett steg framåt .

{5647}: Langhamer påväg till Malmö nu helt plötsligt. Nä, hade inte bytt ut Hinken mot Sylvegård.

Rytter: Jo, så är det. Niederbach skulle inte spelar på fyra kedjor om värvningarna slagit väl ut, men nu gjorde han det.
Han har rätt bra spelsinne även om han har en tendens att chansa på too för mycket. Han väljer helt enkelt inte att spela enkelt när det krävs, utan ofta svåra lösningar kring linjer och i egen zon. Han vek i närkampsspelet och har ingen vass skridskoåkning.

Det han har är ändå spelsinne. Han drabbades en hel del av att inte hitta någon med liknande spelsinne. Ranta är bra, men passar oerhört illa med en sådan som Niederbach exempelvis.

En riktigt bra försäsong och tillsammans med någon annan med bra spelsinne som han kan dra nytta av kan det bli bra. Ruohomaa var väl den enda som han kunde växelspela med öht

Rytter: Nu har ju speltiden för det 3 första kedjorna varit ganska lika samt att dom turats om att växeldra så man ska väl kanske heller inte stirra för hårt på topp 6 eller topp 9, iaf inte under säsongen som var.
Situationen med Ruohoma, Oregan och en Ranta som var kass fram tills i december har såklart öppnat för Theodore men samtidigt har han ändå på något sätt förtjänat det, alternativen har inte varit bättre så det går att se på från 2 håll.

Men jag tycker nog inte heller att Niederbach skall ha en topp6 roll, Center eller ytter i 3:e där pressen är något lägre tror jag skulle vara nyttigt för honom. Nu har han en hel säsong med stort förtroende, nästa säsong måste han börja leverera och då inte nödvändigtvis med massa poäng utan han måste helt enkelt städa bort alla indianer och pucktapp, annars kommer nog röster att höjas.

Gavelo:

Tycker det blir lite löjligt att hänvisa till Hinken och Karlin för att få fram sin poäng och att eftersom han spelar mycket och fått chansen så är han bra.

Du gick själv ganska hårt åt svenningsson och hans plats i PP tidigare år.

Gällde inte samma resonemang där att Hinken och Karlin/Holmström som ser han dagligen borde veta bäst.

Anledningen att Niderbach spelat så mycket i första är för att vi inte haft något bättreatt stoppa in där, hade o'regan och rååma inte floppat så finns det inte en chans att Niderbach gått in på 6 forwards som han spelade.

Niderbach har potential, men årets säsong är direkt svag. Han är den som ofta spelar fast sig och gör vansinniga pass runt blålinjerna både offensivt och defensivt. En standard är ju att han letar en backhand in mot mitten som bryts och vi får kontring mot. Ett bra exempel på hur han spelade i egenzon är ju hans assist till Hanzl i derbyt, ett mål som fick det att tippa över till Timrå.

Jag vill ändå ha honom kvar då det finns potential, men han ska inte spela i första eller andra om vi vill bli ett bättre lag, som ytter i tredje tycker jag han kan få starta. Sedan är det en bra spelare att ha i laget då han även kan gå som center samt gå in i en offensiv kedja som backup vid skador/avstängning.

{10585}: Hahahahah.

Saleva: Det är nästan sorgligt. Det borde ju vara det roligaste slutspelet och mest spännande, men jämfört med HA är det inga lag jag vill se. Serien är så ruskigt tråkig.

Roligt att även Pelle på ÖA följer HA mycket hellre än SHL gällande slutspel.

{10585}: Jag vet aldrig vad jag snackar om, men det är lite charmen , vi kan ha olika åsikter, men finns oftast inget facit på vad som var bäst

{10585}:

Jag håller nog med dig om Niederbach
Överlag övertid var han den spelare som jag tycker oftast var en fara, tappade puckar i farliga lägen, gjorde konstiga saker, kanske en fjärde formation kommande höst

{5647}:
Du verkar nästan lite stolt över att inte kollat på sm.

« · 2682342 · »