1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480406 inlägg · 4078 ämnen

Aik - Modo 2021-02-17

« · 2151535 · » Till forumet


Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Rytter: Jag tycker Mikkelson ser ut som en helt ny back under Sundquist.
Stor och stark på pucken.

Vore fint om vi kunde ha både Peters och Tex nästa säsong.

Viktigast är att sätta tränare och spelsystem tidigt och att få med sig våra bärande spelare som Sylwander och Karlkvist. Just nu känns det svajigt i föreningen så hoppas de vill fortsätta här. Kontrakt kan ju tyvärr lätt brytas.

Som tränare ser jag gärna:

Fredrik Andersson - offensiven
Mattias Karlin - defensiven
Assisterande coach - skulle inte ha något emot Styf där. Han brinner för MoDo
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tarasov: Jag ser gärna Persson och Rockwood i MoDo-tröjan igen, men jag tror Rockwood kan behöva höra lite sköna ord som inte innefattar "fjärdekedjan" för att vara intresserad att krita på :)
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Steken84: Har jag skrivit i tre säsonger nu. Och flera gånger igår.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tittar på höjdpunkter från matchen igår och aiks bortre back får ju vandra helt fritt från sin backplats in i slottet flera gånger. Bla 2 av målen görs på det sättet. Måste våga stå högre med 2 forwards i defensiven
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett: Ja men då vet jag att du tycker GAA 3,69 är väldigt bra. Trots att du sade annorlunda förut.
Tex satt ganska långt in i målet när ett av målen (tror det var fjärde) gick in. Liknade ett av målen som Peters släppte in för ett par omgångar sedan.
Där saknar man kameror från olika vinklar för att se hur skymd målvakterna är eller om det är en liten styrning på vägen. Många gånger har man hört kommentarer att den borde mv ha tagit och när man ser reprisbilder så är det just en styrning eller skymning och då ändrar experterna sig. I HA är det väldigt få kameror så vi får aldrig hela sanningen.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Eller: Du tycker att en bortamatch mot AIK, som har tagit poäng i 12 raka matcher och vann senast mot Timrå, på något sätt speglar genomsnittet?

Fine, alla är vi olika. För mig är det uppenbart att Tex är en mycket bättre målvakt, framförallt när det gäller placeringssäkerheten och aggressiviteten, precis som Rytter skrev tidigare, och jag är övertygad om att Sunken eller vem som nu bestämmer vem som ska stå, ser samma sak.

Det är lätt att luras av Peters, då många av de skott han släpper in ser helt otagbara ut, men det beror till stor del att han sjunker så djupt in i kassen och gör sig liten. Tex såg dubbelt så stor ut och det märktes att AIK blev ängsliga i powerplay när de märkte att den vanliga taktiken inte fungerade.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett: Det blir lite lustigt då du ”tokhyllar” Tex med GAA 3,69 när du klagade på Peters som har GAA 3,17 under säsongen. Och dessutom fått göra 998 räddningar under säsongen och Tex har spelat endast 9 matcher i IKO och är spelsugen och inte så utsliten som Peters men jag tycker Tex gjorde det bra trots att han inte kom ner i de siffror du tyckte Peters skulle prestera.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett:
Du tror liksom jag på topp 10 och slutspel där vi skräller. Tänker att du också varit på min och Costanzas sida när det gäller köp!
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Eller: Kul att du frågar! Mot AIK ser det ut på följande vis:

GAA / %
Tex: 3.69 / 91.49%
Dackell: 4.87 / 84%
Peters: 5.82 / 84.6%

Så vi kan konstatera Tex' GAA i debuten mot seriens formstarkaste lag ligger på ungefär samma nivå som Peters och Dackells genomsnitt över hela säsongen. Det bådar gott inför säsongavslutningen.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Smurfen: Francesco är för duktig och för dyr skulle jag tro. Men han hade mest troligt varit tungan på vågen ikväll. Viktigaste spelaren jämte Peters och Karla den här säsongen.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Rytter: Blir ledsen om man slarvar bort Åhström likt alla dessa MoDo-skolade spelare som nu är i andra Allsvenska lag. Man ska inte underskatta det faktum att han har gjort nästan två hela senior-säsonger i ligan nu helt godkänt, i två bottenlag dessutom. Jag tycker han är mycket längre fram i utvecklingen och mer komplett än till exempel LP.

Sen håller jag med om din syn på Tjernström.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tarasov: Precis, Nu är det ju andra tider, men spelare som Anders Söderberg, Magnus Wernblom med flera. Vi är stolta såklart över alla stjärnor vi fostrat, men i vardagen måste vi försöka behålla även de som inte blir NHL-spelare. Det är dom som är ryggraden i klubben(även om dom lånas ut nån säsong)
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe:
Ja det gav inte så mkt att Adrian Kempe fick träna dribblingar i 2 säsonger. (Inte ironisk)
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tarasov: Sedan får man kanske också titta på vem som tillför Modo mest på sikt.

Strömgren skulle gå i de 2 första rundorna i NHL-draften, enligt Henrik Gradin.

Kan innebära att han försvinner nu eller om ett år.
LP kan växa till att bli en trotjänare på sikt. Givetvis ska båda få chansen, men vi ska nog vara rädda om de som står lite under NHL-radarn Där kan stommen för framtiden finnas
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett: Vad fick Tex för GAA idag?
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Rytter:
Han är på kontrakt så utgår ifrån att han är en del av laget tills annat anges. Ser gärna att man förlänger med både Persson/Rockwood. Vår backsida kommer dock kräva lite förändringar.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tarasov:

På tal om LP, varför vill vi ha in honom i truppen igen? Visst det är en fantastiskt kreativ och teknisk spelare att titta på men gör han vårt lag bättre och vilken roll ska han ha?

Ser många som räknar in honom nästa år och vill att vi ska satsa vidare på honom. Kollar man på stats så har han gjort 14p på 20 matcher i div1, finns spelare som producerat betydligt bättre än honom i div1 t.ex inlånade Kaijser och Persson.

Som jämförelse ligger William Strömgren som är 3år yngre än LP på 12p på 9 matcher.

Ska vi satsa på någon så faller mitt val på Strömgren då vi även kan använda honom i J20 och matcha honom där.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe:
Ja Wernblom är mkt trist att vi valde att låna ut.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tarasov:

Håller med, även om Åhström är en skickligare spelare än Tjärnström så ser jag inte att vi kommer ha en roll och plats för Åhström nästa år. Han ska spela i en offensiv omgivning för att komma till sin rätt, det har han gjort under hösten/vintern hos oss men tycker aldrig han övertygat riktigt trots spel i första/andra kedjan och i PP.

Han går väl till västervik där han får spela i en första/andrakedja och PP och skrapar ihop 25-30p sin första säsong.

Tjärnström däremot tror jag är användbar i en fjärdekedja och kan bli en kulturbärare och rollspelare för oss i HA, lite av en Hägga light. En som inte gnäller över de få minuter han får, en som alltid har fart och spelar fysiskt och gnuggar på.

Så håller med att när vi bygger om så borde man satsa på Tjärnström för att fylla en roll i fjärde istället för att värva denna typ utifrån.

Vi kan inte ha för många junioer eller unga spelare i truppen och ser nog hellre att vi satsar på Strömgren/Lindewall istället för Åhström, då dessa kan vara spel i J20 med spel i A-laget.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Tarasov: Jag tycker ju att ett Modo utan en Wernblom blir lite urvattnat. Med åsnebrottaren ur leken borde väl han kunna komma hem. sedan har jag inte så stor koll på klanen Wahlgren, men de yngre gjorde ju bra inhopp när de fick chansen. Hoppas vi har bra kontakt med de 'utlånade'. en Modoit säljs aldrig, han blir bara utlånad
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe:
Apropå juniorer så märks det att Tjernström kan ta en roll när han omges av vuxna spelare, samma gäller Åhström. Problemet är att man nog måste välja till nästa säsong. Väljer isåfall Tjernström, vi har dessutom redan LP. För Modos och Åhströms skull tycker jag våra väga skall skiljas åt inför nästa, särskilt om Åhström vill leda ett PP och ha en topp-6 roll
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Smurfen: Jag är ju inte som Bosse Hansson direkt,sitter med stoppur och så....men Styf såg jag definitivt mer av o dom andra siffrorna låter inte helt seriösa :)
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: I slutändan är det ju alltid placeringar och poäng som räknas.

Hamren ville och spelade ju shining till och från(förvisso i träningsmatcher) , men Janne Andersson fick framgångar, fel sport men....

Övertron på vårt lag denna säsong ska nog inte underskattas, men nu vänder vi blad och firar som en värdig 101åring kommande säsong. En skorpa blött i ljummet the

Men till Glader o alla supportrar. Vi är inte värda eller kan få uppleva en säsong till med sådant motflyt
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: På tal om istid så hade Styf 1.55 min och Lovric 1.27

Anmärkningsvärt är att Harju hade 33.34 (20 min i första) , Ytterell hade 39.57 (20 min i första) , Mikkelsson hade 36.28 (20 min i första) känns som att Swe hockey har inte rätt på siffrorna va ?
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: Vi är alltid för långt ifrån Forwards som inte markerar motståndarnas backar i egen zon. Våra backar som inte går upp i ryggen på motståndarnas forwards när vi spelat upp pucken. Backarna som tar för stort säkerhetsavstånd i mitton (och här är Enström sanslös). Vi låter ju motståndarna hela tiden få ha fria spelare.
Våra backar som sällan törs fylla på eller pincha, utan bara drar hem direkt.

Det är riktigt illa på många händer.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Frontschwein: Den vinkeln på problemet hade jag missat.

Men vi ses i april när vi trotsar Pandemin o kramar om hjältarna
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
J F K: Kan vi bara börja jobba hårdare och ligga närmare i egen zon så tror jag inte alls vi skulle förlora så mycket matcher.
Vi ligger ju fortfarande för långt ifrån motståndarna för att vi ska ge oss en chans att vinna puckar och slippa jaga, nu blir det 1,5 minuters byten för vi ser ut som vi spelar boxplay, och när vi äntligen vinner pucken så måste vi rensa bort pucken och byta, blir ju ett moment 22 av det hela.

Men överlag en dålig match av Modo som vi utför på ett mycket bättre sätt än normalt 👍🏼
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: Sunken blir aktuell i 'min' bok om vi får nån vinst innan serien slutar.
Men är Karlin tillgänglig så...
Sedan gillar jag också Sunken för att han är öppen o tydlig men vi är fortfarande laget som får jaga varje match.

Han är lite mini-Bäckman med att vara rakryggad(tror jag)

angående juniorer: Tror risken at ex.vis wallinder drar, är uppenbar.

Lite otacksamt för MoDo att vara i allsvenskan när man har för bra juniorer.

Det krävs att vi ger dem mycket speltid i unga år(annars drar dom), men innebär lite också att de gör juniormisstagen hos oss, sedan får nåt SHL-lag ut bästa kvaliteten innan dom går till NHL. var betydligt lättare att spela in juniorer när vi var SHL-lag. hade man ett bra lag då, så kunde man låta nån som wallinder komma in i det bra ihop med Timander, för att ta ett exempel. Idag är de för bra för att hållas på bänken och få utvecklas i lugn och ro. Vår bristande konkurrens i laget gör att de 'tvingas' spela för mycket.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: Det säger rätt mycket om hur det såg ut tidigare.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett: Fair enough.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: Märkligt att spelet under Sunken faktiskt blivit bättre men ändå har vi inte en enda seger på 5 matcher!
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: uselt. Hur fan kan man prata om avancemang när det knappt tagits en trepoängare på hela säsongen.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett: Målvaktssidan är ju ett mysterium. Linus fick inte ens spela en träningsmatch i höstas, så ute ur laget var han. Nu har han varit andremålvakt till o från. Känns helt sjukt. superbra att vi får in en som troligen är minst i Peters-klass, fast släppte han inte nåt skott vid högra stolpen lite utan trafik? Men Peters o vi behöver definitvt nån backup som inte ger magont
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: Haha så illa är det väl ändå inte?!

2 stabila tränare, jag gillar Sunken, han säger mycket bra saker och är lite ”utanför boxen när han pratar”. Inte så politiskt korrekt och jag gillar människor som säger vad dom tänker utan att linda in det.

Sen bör Modo fokusera på att ha bra kvalité på backsidan,
Man tar många poäng åt laget när man kan parkera bussen så att säga, Styf, Wallinder och Lovric är backar som bara kommer att bli bättre dessutom, men man ska kanske tilldela dessa 3 2 platser att fightas om, sen fylla upp med rutin och stabilitet, kanske skippa ”offensiva backar” det tenderar att bli hål bakåt med sådana på isen.

Framåt hoppas jag Modo kan få behålla Rockwood mfl, sikta på att ha en riktig toppkedja och en 2:a kedja av hög allsvensk klass, se till att ha riktigt bra centrar och bygg utifrån det.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: ok, för vid AIKs 2-1 mål så slarvades det gravt av nr 11 eller 12. Spelar ingen roll nu.

Men en kul sak, Sundkvist blev intervjuad(innan matchen tror jag).

Han var så nöjd med att vi lärt oss spela enkelt i egen zon. Nån mening senare var han upprörd över att vi inte spelat enkelt i egen zon de senaste matcherna. . Fattar inte hur spelare som har detta som yrke inte kan lära sej värdera när man ska spela enkelt
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: Är nog en liten chans att vi får behålla Corrado till nästa säsong , tyvärr
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Confusius: Ska vi vara såna(vilket är helt Ok) så tycker jag vi ska återgå till att en match kan ge 2 poäng, inte 3.

Alla gamla maraton-tabeller som jag älskar förstördes när vinst helt plötsligt skulle ge 3 poäng. gamla segrar fick plötsligt mindre värde
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
MikkeLaagåård: Nu blandar du ihop saker. Jag är jättenöjd med honom. Säger bara att han gjorde en riktigt svag insats ikväll och då blir det parodi när Gavelo säger att han var bäste forward.

Själv var mest nöjd med Karlkvist, Haag och Persson. I övrigt var Ytterell riktigt bra och Tex kändes ruskigt stabil trots fyra insläppta.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
MikkeLaagåård:

Niderbach är såklart riktigt bra, han spelar ett spel som är väldigt ovanligt för en 18-åring.Till skillnad från våra andra juniorer så förtjänar han sin plats i laget och gör laget bättre. Han verkar också vara väldigt bra skolad och ligger ofta rätt.

Han gör väldigt mycket smarta saker på isen, det du nämner när han gick lös på stolpen är ju fantastiskt. Först när jag såg det tänkte jag "vad fan gör han, missar han pucken så rejält den är ju inte i närheten", tills jag insåg att det var för att finta målvakten och tro att pucken var på den sidan.

Sedan har han såklart saker att jobba på, men vilken 18-åring har inte det. Skulle inte gå så långt att kalla honom vår bästa forward och bäst match efter match, men helt klart tillhör han topp6 i laget och ska spela högt upp.

Skulle gärna se att han fortsätter sin utveckling hos oss om han inte slår sig in i Frölunda nästa år. Han skulle kunna blomma ut till en av de bättre centrarna i ligan om han får vara med från start. För han är för bra för att spela J20.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
De stora frågorna för avslutet av denna säsong. Tar vi någon trea till denna säsong och kan vi skrapa ihop tillräckligt med poäng på kvarvarande matcher för att hålla kik och väsby bakom oss eller skall vi förlita oss på att de tar ännu mindre poäng än oss?
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: Med MoDos mått mätt, minst 2 av dessa är invalider nästa säsong. spelare som kommer till oss har otur. Tror vi måste ha en större trupp nästa år.

3-4 tränare o 50 spelare är alldeles för tunn trupp. Det har vi lärt oss i år
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: Nej det var Bad_Brett som påstod detta, jag är osäker på vilken situation han menar.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo:
Jag tycker han ser spelet otroligt bra, har en förmåga att hitta bra ytor med puck och väljer ofta det sämsta alternativet för motståndaren. Sen behöver han bli starkare men hoppas vi kan få honom även nästa säsong.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: Jag må vara gammaldags, men jag tycker att man ska skippa både förlängningar och straffar.
Nu kan det lätt bli passivt om det är oavgjort med 10 min kvar, och man väntar in övertid och straffar för att sno åt sig 1 extrapinne.
Spelar man oavgjort ska man fan inte ha mer än 1 poäng, ser hellre lag som går för det i 60 minuter. Förlängning och straffar har man infört för att man tror att det blir mer show(vilket dom delvis har rätt i) och att vi alla vill ha det.

Destruktiva lag som spelar för förlängning och extrapoäng, ska fan inte ha mer än 1 poäng
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
MikkeLaagåård: George har inga barn, men Mikkel verkar ju vara en med rävar bakom öronen.
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gavelo: Apropå rensning, menar du vid 2-1-målet? Kommentatorn sa Niederbach, men såg ut som att det var Rockwood som drällde där. Försökte se situationen i ultra-rapid, men digitala apparater klarar ju inte såna finesser
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Bad_Brett: Han gör såklart misstag men nämn en forward hos oss som är felfri ikväll? Han har en fantastisk förmåga att komma ut med puck i dueller, han spelar lite för smart och innovativt för sin omgivning.

Minns du när han tokswingade målramen så målisen och backen var övertygade om att pucken var där medans Sylwander kunde lägga in den på andra sidan buren från slottet? Jag har sett en del hockey men jag har aldrig sett en forward göra sådär. Han har en smartness som inte borde finnas när man är 18.

Man ser också hur orädd och självsäker han är på små ytor offensivt. Det som är allra mest tilltalande är att han inte ber om ursäkt och gör det gång på gång, trots att det oftast inte går vägen.

Vilket raljerande, kanske jag som är far? ;-)
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Gäsp: Corrado, Mikkelsson,Ytterell och Viklund, där har du tyngd och rutin inför nästa säsong.

;)
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
puffe: Såg fel på 4 sekunder tror jag, haha. ska vara -3 då
Kommentera

Sv: Aik - Modo 2021-02-17
Mikkelson var åter riktigt bra ikväll och var stark som en oxe i sargkamperna. Det syns att han trivs med Sunqen!
Kommentera

« · 2151535 · »