1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480340 inlägg · 4078 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1832393 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
locken:
Synd antar att vi var med i racet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius: Om inte Victor eller Hägga kommer upp i nivå,så kan Eriksson kliva upp. Jag tycker att han var bra ifjol. Och sen har vi Lukas och Tim som jag tror kan utmana. Om vi skulle värva en 2:a center (som jag tror inte får vara så dyr) så tycker jag att Fredrik Johansson är en underskattad bra center.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Om man kollar på vilka som spelade ifjol och inte med dom som var långtidsskadad, och att vi fått behålla dom bästa förutom Lindgren ,så tycker jag att vi har ett bättre lag i år och där det finns en stomme som har spelat ihop. Många av juniorerna kommer nog vara bättre än ifjol. Så jag tycker att det finns mer brädd i år.
Och att nästan hela laget har kört sommar träning ihop, gör nog laget mer samman svetsat.
Nu krävs det att man får in en Topp Center. Det tror jag att vi får.
Och sen får vi hoppas att vi slipper ha tok floppar som Paris och Ejdstet var.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius: Castonguay klar för AIK
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Skulle ha lånat ut Oscar Öhman och värvat in en 1:a och 2:a center, med Hägga som 3:e och Victor som 4:e.
Nu är det ju inte omöjligt att vi blir ett topplag ändå men jag känner mig lite orolig.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Mano:
Tror det skulle betyda mkt att få med sig bra resultat från t-matcher. dels för lagets självförtroende och del för säsongskorten. Just nu har vi en mörk aura av misslyckande över oss som skulle må bra av att försvinna.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Å andra sidan är bilden som stats från förra säsongen ger att våra forwards var en bit över medel när det gäller effektivitet och en avgörande faktor till att vi undvek kval. Det var ju - som jag tror att de flesta även kunde se - det defensiva spelet som var under all kritik. Modo släppte till så enormt många chanser bakåt, i den kategorin långt sämre än VIK exempelvis.
Så kan Säcken få ordning på det defensiva spelet och se till att puckar rör sig åt andra hållet är mycket vunnet. Det finns folk som kan näta. Med det sagt: Långt ifrån säkert att så sker, men hoppas får man alltid.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Men hallååå, ska vi börja med en underskattning av ligan i år igen? Det sas samma sak förra året och på papperet har vi inte en bättre forwardssida än förra året.

Förhoppningsvis räcker det, positiv ska man vara men underskatta inte andra lag! Man märkte väl lite på Västervik t.ex hur viktigt det är med andra aspekter i ett lag än att vara bäst på papperet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Oops det fattades ett inte i näst sista meningen så Sen så hade vi inte många backar som kunde slå ett bra första pass. skulle det stå.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Förra året var det nästan ett helt nytt lag och det tar tid att spela ihop ett helt lag. Det är inte bara på isen som det ska funka, i omklädningsrummet måste alla hitta sin plats i gänget också. På center sidan ifjol så blev Edblom skadad, Byron hade stora problem, Heier kom inte upp i förväntad nivå, Rundqvist som var förste center större delen av säsongen (pga Byrons problem) var ojämn, Eriksson var bra, Steen underpresterade . Wahlgren var ojämn som center, O Öhman var okej, bra för att vara så ung. Molin var bättre på kanten. Och A J slängde om mycket i femmorna. Karlqvist gick aldrig in i sargduell förs och täckte skott en meter bredvid skottbanan i början av säsongen.
Sen så hade vi många backar som kunde slå ett bra första pass. Paris var helt värdelös.
Så jag tror att det blir mycke bättre i år.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Problemet var lite att vi hade större delen av dessa forwards förra säsongen också och se vars vi hamnade. Jag håller med om att vi har riktigt bra forwards. Däremot så tycker jag att vi gör en rejäl chansning på centerlinjen.
Men visst. Jag kan låta en aning dyster. Och alla andra lags förvärv är mycket intressantare osv. Det kan jag väl inte gömma mig från.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Vi har en utav seriens bästa forwards uppsättningar och du säger att vi kommer kanske ha ett OK lag? Ne kom igen nu visa lite optimism eller tänk rättare sagt lite mer realistisk. Målvakterna är också topp i ligan och backarna har potentialen till att vara dom bästa i ligan. Men det är om Hedman och Oskarsson är så bra som dom var i SHL då. Center sidan är oviss då alla tror att man behöver värsta poängmaskinen som center men faktum är att man behöver inte det. Häggström och är god för runt 25 poäng och Öhman kommer göra runt samma summa. Men då glömmer ni att vi redan har 4 spelare som gjorde över 30 poäng förra säsongen,och då kan Molin och Karlkvist ännu bättre. Om man har offensiva yttrar så är det viktigt att man är centrar som är bra i bägge sidorna av rinken,det är Häggström och Öhman. Både Häggström Öhman har ett bra offensivt spelsinne men som dom inte riktigt har fått använda om man säger så. Mr X kommer dock vara en mer offensiv lagd center. En spelare som kan göra det lilla extra, Häggström och Öhman är bra centrar men dom har inte ögon i nacken. Våran centersida är bra men inte den flashigaste bara.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey:
Föredrar en variant på din andra uppställning, Björklund/Molin behöver troligen inte spela med de två bästa centrarna för att producera. Victor Ö var trots allt 2-3 center i laget som slutade 3 i allsvenskan han borde kunna gå in mellan dem utan att sänka deras produktion, troligen skulle även höja sin egen. Sen skulle kanske Karlqvist center X och Marklund kunna bli en bra formation. Marklund skulle i det sällskapet kunna göra en 25p plus skitgörat vid sarg/runt kassen. 3:e blir då Eriksson-Häggis-Alba där man ger Alba bra förutsättningar att ta ytterligare ett kliv. Sista med ungdomarna som förhoppningsvis kan ta ett kliv framåt alla 4. Inte otänkbart att Oscar SL kan jobba sig uppåt i hierarkin.
Alltså, kedja 1-3 är inte direkt rangordnade men har lite olika uppgifter.
Karlqvist - X - Marklund
Björklund - VÖ- Molin
Johan E-Häggis-Alba
Tim/OSL/OÖ/Wernblom

Kan även tänka mig
Karlqvist - X - Alba
Björklund - Häggis - Molin
Johan E - VÖ- Marklund
4 samma lika
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Egentligen så sitter jag och hoppas på att det ska komma in 2st centrar. Tycker det är lite väl risktagande att ha (som jag skrev i tidigare inlägg) 3st centrar som inte vait över 15p/säsong på 3år.
Men i det stora hela så tror jag vi har ett någorlunda lag. Och stiger V Öhman fram och tar för sig så kanske vi har ett helt OK lag.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Häggström kan lika gärna spela i andra som du säger, men om Öhman tar ett kliv framåt så borde han spela i andra. Molin och Björka ska spela tillsammans.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Ok, men då måste V Öhman ta ett par steg i utveckling, för jag tycker inte han håller som andre center ( i ett lag som ska upp) som han har spelat hittills i karriären. Du har rätt att Häggström är nog en tredje center i spelstilen, men jag tänkte så att han bökar framför mål, och två vassa tekniska rightare som snurrar runt och plats byter, det brukar kunna förvirra försvar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors: Jag ser det själv mer så här:
Molin-Ny Center-Björklund
J Eriksson-V Öhman-Karlvist
Marklund-Häggström-Alba
O.Öhman mellan dagens småttingar

Men med dessa formationer så skulle 4e kännas väldigt utsatt.

Men då vi har 3 riktigt heta högerskyttar så vore en tanke att sprida ut dem på 3 formationer.
Molin-Ny Center-Björklund
Abla-V Öhman-Karlkvist
Marklund-Häggström-J Eriksson
Valfri knatte-O Öhman-Valfri knatte
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Det hade jag totalt glömt bort.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Från Hörnefors:
Första kedja Molin Toppvärvning Björklund
Andra kedja J Eriksson Häggström Karlkvist
Tredje kedja Marklund V Öhman Stål-Lyrenäs
Fjärde kedja Wahlgren O Öhman Alba
Lukas Wernblom utmanare till nästan alla platser.
Trolig laguppställning? Eller vad tror ni?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius:
Första center Toppvärvningen
Andra center Magnus Häggström
Tredje center Victor Öhman
Fjärde center Oscar Öhman
Utmanare till centrarna Sam Marklund,Lukas Wernblom.
Andra möjliga reserv centrar Emil Molin och Tobias Ericsson.
Du vill ha in 2 centrar vilken eller vilka skulle du vilja flytta på?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Tycker du är helt rätt ute, ska vi bli ett topplag bör vi nog få in 2 centrar till. Antar att vi inte har råd.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Nu är den stora frågan: Vart går man ut ikväll? Allstars? Här i Myckling hör jag bara måsar som skränar, Lövenfans....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Supertrött:
Varför ska det in 2 för att Rundqvist är klar för Troja ? Modo gjorde ju klart rätt snabbt att han inte skulle få förlängt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Supertrött: Nu har de väl haft Rundqvist utanför truppen hela tiden. Så enligt modo så är det nog bara beräknat att bli 1st center till i truppen.
Jag själv tror att 1st center till är det som kommer göra att vi inte blir så heta.

Självklart så förstår jag att centrar kostar pengar. Men utav de 3 problem vi hade förra säsongen så rättade vi till målvaktssidan under påegående säsong och backsidan har de i alla gett ett rejält försök till att förbättra inför kommande säsong.
Det tredje problemet tycker jag modo dock tagit allt för lätt på.

Men de är ju ändå proffs på det de gör, så "lite" mer koll än en själv bör de ju ha.
Sen är det väldigt lätt att sitta och klaga och säga att truppen är för enkel när jag inte behöver ta hänsyn till klubbens ekonomi och löner. :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Exakt! Håller med fullständigt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Och nu när Rundqvist verkar klar för Troja så behövs det minst två riktigt bra centrar. Hoppas både tillgången och pengarna finns.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Visst kan det vara så att de väntar på att det skall dumpas någon center från ett SHL lag. Men jag är ytterst tveksam till att det i så fall skulle vara av intresse.
De spelare som kan tänkas bli dumpad är nog troligast brunkar-centrar ala Häggström eller någon knatte som måste utvecklas och ta steg uppåt för att vara en riktig 1a center.
Båda alternativen tycker jag känns ruskigt osäkra.
Att gå in i säsongen med 4 centrar där ingen gjort mer än 15p/säsong de tre senaste säsongerna tycker jag vore hemskt.
Nej jag hoppas man går på ett säkert kort. Om någonting ska få kosta denna silly så är det vår tilltänkta 1a center.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey:
Rimligen borde det dyka upp en bra center för allsvenskan innan serien startar, tom innan september. Man väntar kanske på att SHL lagen skall dumpa någon, Särkiis gamla klubb verkar för tillfället ha ett litet överskott på centrar, men det skall såklart passa in i laget.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: Nog för att jag skulle gilla att ha Ledin i laget så är jag lite emot att plocka in en gamling. Sen är Per Ledin inte en Center så det lär ju inte hända. Då hade jag hellre sett att man plockat in en okänd nordamerikansk center och sedan tog in Jimmie Ericsson som säker center. Men det skulle också få en att må smått illa.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Eller så tar man in Per Ledin?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Dom har ju gjort det lite svårt för sig då man har en helsvensk trupp. Kan bli knasigt att värva någon som inte förstår svenska. Förhoppningsvis så finns det någon finsk eller dansk center på marknaden som kan någorlunda svenska.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Ganska precis 4v till första träningsmatchen och vi har ännu ingen första center. Jag måste erkänna att jag börjar bli orolig. Iofs så har inte isträningen börjat, men det är lika knapert med rykten som det lär vara Jehovas på en norsk black metal festival.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: visst är det så. Minns nån C som intervjuades som svarade att han mestadels visade sitt på isen. Det och att han förmedlade kontakt uppåt. Det fanns så många som var bättre på att hålla tal eller agera pådrivare i båset.
Nu minns jag inte vem det var, men låter logiskt. Är man kapten gör man det man är bra på och försöker alltid stå i bräschen med det. Men finns det andra som är bättre på något så skall man inte hålla fast vid det bara för att det traditionellt förväntas av kaptenen
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tyler Durden: Jag har svårt att se en mer perfekt lagkapten faktiskt. Hägga har kommit dit han kommit tack vare stenhårt jobb hela tiden. Han måste vara helt perfekt som vägvisare för juniorerna.
Visst kanske man kan ifrågasätta om han är tillräckligt verbalt skicklig, men jag tror ändå att Hägga är perfekt.

Sedan ska man inte överdriva betydelsen av en lagkapten. Det finns i regel många informella ledare i ett lag och dessutom har man ledare som också ska driva på samt motivera.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille: Senaste 2 åren har vi ju haft en profil/veteran som kapten. Känner att valet av Hägga känns klockrent. Jobbar stenhårt på isen,tränar hårt. Perfekt förebild för dom yngre.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
modomille:Gick inte så bra att skriva på telefon
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Känner att vi saknar en riktig kapten,varenda lag som har gått upp har haft en riktigt profil som kapten. En riktigt bra förebild. Jag tycker vi har saknat det i flera år. Hade gärna sett att man plockar in senare i vinter en riktig veteran som bara behöver lira lite grann men är en stor spelare ändå.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Ska bli väldigt intressant att se hur Mange kommer prestera.
Nu har han haft 1,5 säsong i SHL efter det han spelade i HA. Förhoppningsvis så kan han med hjälp av våra duktiga yttrar spotta ut en del poäng. Gör han personbästa 26p så är jag nog nöjd. Detta då han numera verkar vara bättre defensivt.
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Supertrött: Kul. Lär vara en liten morot. Kan man hoppas på live streaming tro.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Vet inte om det varit uppe tidigare men vi får hålla tummarna redan i augusti
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius: Jag tolkar det så att han var för dålig för att spela första eller andra line forvard i Modo och fick spela i fjärde linan där hans spel inte passade, och om han hade valt ett sämre lag där han fick spela sitt spel så skulle han ha utvecklats mer.
Men han hade nog supit bort sina chanser till nhl iallafall.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius: Jag tycker Conny ska vara nöjd med sin karriär. Enligt mitt minne var han långt ifrån en supertalang när han var liten. Han fiskade mest och passade aldrig, otroligt målfarlig dock, men det var många som var det i den åldern.

Jag tycker snarare att han är en träningsprodukt. Han har gjort det bra och har ingen anledning att vara bitter på MoDo. Jag antar också att han inte är bitter på klubben, utan mer att han skulle gått till en sämre elitserieklubb. Att konkuerra ut Linje 19, Werner, Tommy P, Påhlsson, Salle om en poweplayplats var givetvis omöjligt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Costanza: Ja den där artikeln sammanfattar väl Conny rätt bra och varför MoDo inte velat röra honom med tång. Karln har ju en sjukligt grandios självbild som inte stämmer speciellt väl med verkligheten, och allt är alltid någon annans fel, ett typiskt missbrukardrag! Nä Conny det var aldrig MoDo´s fel att du inte blev firad NHL- eller t.o.m SHL-spelare, det var din egen ointelligens tyvärr. Att han vill dra MoDo i smutsen säger tyvärr mest om honom själv!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eftersom det är så lite som händer här kan vi väl lika gärna droppa lite namn som svar till Conny. Att det går att bli ratad i Modo och ändå lyckas nå NHL eller lyckas bli en SHL- stjärna som många klubbar gärna velat ha.

Jag börja linan med att nämna namn som Joakim Lindström & Niklas Nordgren
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö: Det är väl så jag menar, talang hade han som ung men festandet har ju följt honom genom kariären, Han var väl i sitt livs form som 37-38 åring när han fått antabus inopererat. Spelsinnet kan nog ha räckt till en högre nivå!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö: Conny Kork har alltså fått ännu en rad i dagens patetiska nyhetsflöde. Vore kul om Allehanda och andra kunde sålla lite och inte framstå som Själevadsbladet. Trött på dagisnivån....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
locken: Aldrig att den mannen klarat av NHL-spel.
Att slå snygga mackor i pp är inte detsamma som att vara kompetent att klara av NHL-spel, där det många ggr handlar om mental styrka och underkastelse av plågsam träning.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Man kan väl säga att spriten räddade honom från NHL o även mer SHL spel..
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Han är grym spelare på Allsvensk nivå, men även på SHL nivå har han ju aldrig ståt ut på något sätt alls, så nej något NHL har det aldrig blivit för honom vad han än valt.

För att vara en producerande spelare så 15 poäng på dom 72 SHL matcherna han gjort i sitt liv skriker inte NHL kvalite.
Kommentera

« · 1832393 · »