1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479919 inlägg · 4078 ämnen

Björklöven-Modo 23sept

« · 1988193 · » Till forumet


Sv: Björklöven-Modo 23sept
Rytter: Jag tycker att Rosdahl och Olofsson måste spela med en pucksäkrare tredjelänk. Varken Johan Forsberg eller Karlström igår är den spelaren. Visst är säkert en del deras eget fel också, men så fort From kom med i den kedjan ett par byten så såg det bättre ut. (Men, from ska nog inte spela där).
Det är klart att med Hagelin som alternativ så blir nog den där kedjan mycket vassare.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Ni har ett bra lag och kommer att vara i toppen av tabellen när vårsolen värmer som bäst. Kul match att titta på igår men jag förstår att slutet inte blev så roligt om man håller på Modo ( som min kära sambo gör). Men tänk på att ” löven” är också ett av topplagen i år så jag tycker inte ni ska deppa så länge efter den förlusten.
Serien är lång och det här med domarnas misstag brukar jämna ut sig över tid.

Heja Timrå och Modo (men inte när ni möter Timrå)
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Nucky:

Har varit med för länge för att vara orolig efter två matcher. Hur många år har vi inte inlett lysande för att segla upp i toppen och sedan har vi tappat allt och fått rejäla svackor och åkt ner i mitten/botten. Nej det är först när vi mött alla lag man kan börja se något mönster, gäller bara att inte släppa för mycket poäng glapp.

Visst det är alltid bättre att vinna än att förlora men tidigt på säsongen ser jag hellre till hur spelet ser ut och vilka möjligheter som finns till förbättring. Trots att vi inte gjort 60 bra minuter så hade vi kunnat ta både Västervik och Löven och haft 6p. Vi gör en bra match igår, tyvärr är det huvudet under armen spel av vissa spelare som gör att vi går bort oss och löven kan kvittera. Det var ju inte så att löven höjde sig och malde ner oss i sista.

Sedan gillar jag hur vi igår driver på mål och skapar farligheter och tar skotten, 40 skott på bortaplan mot en toppkandidat är inte illa. Försvaret fungerade ju bra studntalas, löven fick inga kontrollerade ingångar eller vändningar utan fick ta röd och dumpa ner och ge bort pucken till oss så vi kunde vända.

Förbättringen är mer att välja när man ska gå fram och när man ska avvakta beroende på matchbilden, detta får coacherna ta på sig, man skulle spela med större marginaler vid ledning 2-0 inför sista istället för att gå fullt fram för spiken i kistan och 3-0. Menar så klart inte att man ska slå ifrån sig i en hel period för detta brukar inte vara så lyckat, men välja sina lägen bättre när man går och när man säkrar. Tycker 2-1 är ett onödigt mål, fyra spelare går stenhårt framåt, hedberg hoppar in i anfallet och vi är fyra på rad nedanför tekninkscirklarna, löven tar pucken vänder spelet snabbt och sätter reduceringen. Detta är ett typiskt mål som går att undvika genom att vara smart, därför svider det att vi ger dom en tidig reducering som dom inte ens behöver slita för.

Sedan ska nog inte Öhman och Hedberg spela tillsammans, sätt dessa med Hedman och Tommy E så det blir lite stabilare.

En annan sak som oroar är att Rosdahl och Olofsson som varit lysande på försäsongen nästan försvunnit i dessa matcher, här förväntar jag mig att dessa stiger fram mer och blir bidragande.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
jonsson: Orken är inget problem. Det är snarare att man blir ängsliga, faller ur gameplan och börjar pressa när man inte ska. Då går man bort sig och hamnar istället ännu lägre i egen zon.
Men igår stod man ändå upp rätt bra fram tills de gjorde 2-2.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Nucky:

Men orka vi spela så här i 3 perioder?, 2 perioder funkar det bra enligt mig.
Sedan en tanke ang 3 mot 3 i övertid, har man nån plan där eller är det " kör bara kör" med tanke på att vi är så beroende av 5 man på banan för att spela det system som BH vill
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
jonsson: Tycker ändå det känns annorlunda mot tidigare år.
Man har nu 4 kedjor som maler ner motståndet, så homogent lag har vi aldrig haft tidigare i HA.
De chanser Löven hade igår är i princip bara på kontring. Vi blir väldigt sällan tillbakatryckta, och känslan är att det inte spelar någon roll vilken kedja man har inne.
Tyvärr går vi bort oss en del när backar pressar för hårt, men tycker inte det är så illa som det målades upp här igår. Definitivt bättre än tidigare år.

Skulle dock vilja ha en till back(Viklund) för att kunna fortsätta ge utrymme till ultraoffensiva backar som Öhman och Hedberg. Det kommer betala sig i slutänden, det är jag övertygad om.
Igår var Norlinder var f.ö Norris-Norlinder igen ;)

Lundin gör en riktigt bra match och lär få spela igen på Onsdag.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
hanzon: Aj då, det lät ju inte så bra, hoppas på snabb bättring nu då.
Känns som det kan ta sin tid att få ordning på.
Kommentera


Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov: Han utgick direkt och kom inte tillbaka, har inte kunnat läsa någonstans hur illa det blev.
En klubba rakt upp i ansiktet, över mun och näsa, såg det ut som
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K:

Riktigt surt att vakna dagen efter och känna att vi hade bra kontroll på matchen inför 3:e, vet inte hur ni känner men vi slutar liksom spela samma spel som i 1:a och 2:a, bevakar ledning.
Men sånt håller oftast inte.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Jag är övertygad om att ni till slut är ett topp 3 lag. Trots låsningar i spel nu och dumma domare. Ni har haft all press och mött ett Västervik som förvisso inte har SHL-potential men ändå är luriga och kunde spela helt utan förväntningar. De tog dessutom en trea mot toppkandidaten Västerås ikv. Det sätter er poäng i lite bättre dager. Idag tog ni 1 pinne borta mot laget flera, efter er, har som favoriter att ta hem serien. Men att tappa 2-0 suger såklart elefantballe. Det är måhända ingen drömstart på serien för er men verkligen ingen katastrof heller.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe: Ja, men det enda sättet vi kan spela hyggligt defensivt är ju när vi vågar vara så aggresiva som vi tränat. I ledning, när vi haft ett par sämre matcher osv, då faller allt. Det är därför vi har så djupa svackor också.

Vi har helt inget försvarsspel som spelarna tror och litar på. Därför får vi så panik i ledning, förutom de gånger vi verkligen vågat fortsätta spela som vi ska. Det kollektiva förtroendet för det defensiva är för svagt.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Men offensiven o defensiven hänger väl ihop? När vi slutar spela hockey så fallerar ju allt, Vi kan ju inte tro att vi vinner matcher bara för att vi har 1 eller 2 måls ledning inför sista. Allt havererar ju, antingen orkar vi inte fullfölja offensiven eller annars fegar vi ut, men vi måste vara ett lag , både defensivt och offensivt. Nu blir vi stillastående , fega och förtjänar tyvärr inga extrapoäng. Spelet 3-3 är nästan pinsamt att se. Det ser ut som att vi inte ens vågar utmana.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov: Helt klart visade de två första perioderna (framförallt den andra) att vi är ett riktigt bra lag när det kuggar i. Jag tror att frustrationen blivit så stor här för att det är exakt samma tendenser vi sett under hela Hellkvists styre. Det har liksom under ett år nu inte blivit ens det minsta bättre defensivt, utan det är främst offensivt vi är ett riktigt bra lag. Jag tycker att Lundin var riktigt bra idag för han fick alldeles för många rena chanser mot sig. Vi kommer aldrig ha en räddningsprocent över 90 om vi inte förbättrar försvarsspelet som börjar i den offensiva zonen.

Men, jag tror att vi fortfarande har en riktigt bra chans att komma topp tre. Potentialen finns absolut.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Robin Ztorken L:
Vad hände måste missat? Var det i första perioden?
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov: Håller med om att 2 matcher är ingenting, men för ett förväntat topplag, bör man inleda liite bättre för att fylla ladan. Dina procentsiffror är dock inget jag vill se under tid
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov: Hur var aktiviteten idag? Hur var aktiviteten innan matchen rann oss ur händerna mot Västervik.

Bättre att agera innan man måste reagera
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
wolper: haha ironin i att deilert tycker att björklund filmer när björklöven förstärkte varenda utvisning. Tar det som dagens fräckis/skämt^^
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: Men 3 mot 3 ger ju poäng vid vinst, och MoDos adelsmärke var ju god skridskoåkning, så vi borde ju gynnas av det. Men icke sa nicke
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe:
Fast nu påstod du att tränare inte gjort något aktivt, så jag antar att det var det vi diskuterade. Då tycker jag han var aktiv mot Västervik i slutet när han tog målvakten med 6 min kvar.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe:
Det är sånt som händer i idrott, vi har till skillnad från tidigare säsonger en förmåga att bita oss fast i zon. Sen är två matcher ett rent klent urval för att dra några större slutsatser på. Vi har en räddningsprocent på 88 och en skottprocent på 7, på det har vi lyckats knipa 2p vilket jag tycker är
ok. Har vi 10 p efter 10 matcher får jag väl återkomma i frågan.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov: Ja, vi lyckades krångla till oss en poäng, hemma, mot Västervik.

Tränaren förtjänar Nobelpris?
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe: 3 mot 3 är inte hockey, det är nått märkligt för att underhålla publiken!, lägger således ingen störta vikt vid det spelmomentet, är betydligt mer orolig för modos oförmåga att spela smartare, för mycket juniorhockey över laget, individuella prestationer utan tanke på själva lagets gameplan.

Nu har vi spelat 2 omgångar men jag skulle ljuga om jag säger att jag är lugn.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tycker Lundin verkar ha fått ihop det bra, såg inte alls lika "hafsig" ut som jag tycker han bitvis gjorde ifjol. Han höll ihop det bra och såg ut som en första slips ikväll, hade inte väntat mig det faktiskt.

Sur torsk såklart för det känns som att vi ger bort matchen i tredje, slutar spela liksom. Känns som man har sett det förr... Men poäng borta är poäng borta. En trepoängare på onsdag så är vi med.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov:
Som sagt det är lite för tidigt att börja med domedagsprofetior.
Det är många omgångar kvar och det finns saker att förbättra. Modo har inte precis blivit utspelade de två första matcherna.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Från Hörnefors: Jag tyckte nästan det var bättre när vi började slå ifrån oss i alla fall. Fram till dess hade vi ju bjudit på massor av bra målchanser för att vi chansade/pinchade i tid och otid. Att slå ifrån sig när man spelar i så stressat och panikartat visar väl i alla fall på någon form av självinsikt.

Bäst hade givetvis varit att vi behållit vårt spel och gjort hyggliga värderingar som i andra perioden, men av två onda ting vet jag inte vad som var värst.

Att man pratar om förändring (eller snarare ett införande av ett stabilt försvarsspel) beror inte på att jag inte tror att vi kan komma topp två i slutet av serien i alla fall, men OM vi hamnar där så har vi inte ett försvarsspel som tar oss förbi ett SHL-lag. Oskarshamn var offsiva ifjol, men hade i alla fall någonting att falla tillbaka på defensivt när det behövdes. Vi har ingen plan B.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: Han är snarare rätt smart.

Tycker det var tydligt att det var för att elda på rivaliteten. För att retas helt enkelt. :-)
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Monno: In med Bäckman igen! Sedan så värvar vi in två stora finnar. Och varför inte Brashear när vi är i farten!
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: Bryr mej inte om deilerts mentala status, mer orolig över hur MoDo spelar 3 mot 3
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
#13: synd att björka inte väljer att spela vidare. Borde förstått att modo knappast skulle få med sig en utvisning i detta läge än hur solklar den är. Han hade ju kunnat hunnit ikapp och lundin rädda ju faktiskt första..
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
#13: Modo är ju jättekonsekventa, samma usla försvarspel i 60 omgångar, tar mängder med onödiga utvisningar och kan inte alls hantera pressen att kallas favorit.

;)
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Kan komma ihåg fel. Men har för mig Omark inte ville vara tränare ett tag när han hoppade av J18.

Omark är väl dock känd som en riktig hockeynörd. Så tror han är perfekt i rollen han får nu som scout.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Tarasov: Vi har tappat 2 matcher efter tydlig dominans. Vi blir passiva och fega, varför?
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
#13: Vi måste bli mer konsekventa!
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe: Btw. Är Alex deilert aningen efterbliven eller har han bara otur när han tänkte?

Han menar på fullaste (antar jag?!) allvar att Björka lägger sig och att trippingen inte är en utv.?!

Det är väl en sak att erkänna att det nog var ett felbeslut av domarna men att han tex tackar och tar emot, men att förneka något som finns som videobevis gör ju att man börjar fundera på om han har någon form av bokstavskombination eller vad som gick snett vid det uttalandet.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Exakt, vi behöver en match-coach!!!
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Oj vad många som skriker efter förändringar redan. Modo har två oavgjorda matcher vid full tid och det är inga oförtjänta poäng. Detta är perfekt, vi skakar av oss favoritskapet, men gnetar ihop lite poäng här och där. Omgång 43 ska vi vara 4:a i tabellen, sen börjar det roliga och domarna blir felfria.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe:
Han förändrad ju matchbilden, så att vi faktiskt lyckades ta en poäng när spelet kört fast genom att ta ut målisen 4vs4.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Tycker inte vi spelar så dåligt försvarspel de var vara misstaget från Hedberg och när vi åkte upp med fyra man som de blev mål plus tre mot tre.

De dåliga enligt mig är att man inte lyckas ha ett enda bra anfall i HELA 3:e perioden. Vi har 40 skott på mål men gör bara 2 det är bedrövligt.

Sen måste Hellkvist coacha mycket mer man ska inte pressa med två man samtidigt när man leder med 2-0, då ska man spela på deras misstag inte bjuda in dem i matchen igen.

Vi skulle behöva ta in en karlin i båset istället för styf så vi får iordning på våran matchcoachning.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: När det var sju minuter kvar så började dom (Modo) slå ifrån sig, Då är viljan att vinna mindre än rädslan att förlora. Och då förlorar man oftast.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Nucky: Gjorde vadå, till det positiva såklart?
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe: Var det inte exakt vad Hellkvist gjorde i förra matchen?
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: Inte bara det defensiva, vi behöver nån som kan styra om spelet, gameplanen, blablabla. Nu rullar det bara på, liksom förra året, vi har ingen i båset som snabbt kan förändra en matchbild. Björn klurar lite i pauserna men det behöver styras upp under match. Nu har vi gett bort 4 poäng redan, totalt i onödan. Jag anser att Ledningen av laget bär störst ansvar för dessa poängtapp, inte individuella spelar-misstag
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
J F K: Det kan såklart vara ett bra alternativ men också en kostnadsfråga.

Något måste göras hur som helst för det blir ingen topp 3 om detta fortsätter och det kommer definitivt inte finns någon chans på avancemang uppåt heller.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: Ja, eller komplettera. De flesta lag har tre coacher i SHL. Omark gav ett väldigt bra intryck på tvn,men kanske är han inte mogen att få in ett försvarsspel redan.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
puffe: Ja nä jag var såklart aningen ironisk, jag tror inte vi är 25 poäng efter vid jul.

Men ja, absolut så behövs en hjälpande hand med det taktiska defensiva spelet, men då kan man ju likväl göra sig av med styf för tvingas man ta in en defensiv coach så känns det som att styfen inte klarat av sitt jobb.
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
modomille:
Ses på onsdag😉
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Gavelo: Tror jag inte, men vår helgonförklarade tränare är i akut behov av nån som kan coacha o förändra match-bilder. detta var ett stort problem förra året och det är samma scenario nu. Pinsamt hur passivt ledningen agerar under dessa 2 inledande matcher
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
modomille: jo, det kommer du😎
Kommentera

Sv: Björklöven-Modo 23sept
Dundee: Linus Lundin gör en kanonmatch
Kommentera

« · 1988193 · »