1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532247 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Paddan: Vadå skada... Det var ju magsjuka.

Kommer någon svensk kanal att sända matcherna med Icebreakers? Såg att Victor Hedman skulle vara med i båda matcherna, det hade ju varit intressant att se hur han fungerar mot kvalificerat motstånd.

Det låter oroväckande att Timmy fortfarande inte känner sig frisk från skadan han fick i slutspelet.

Poffa: Äh, han/hon/den/det glömde ju bara att använda rätt tidsform och dessutom prefixet Örnsköld-

NordaBoy: Tagga ner.

zigge: Men justin morrison är juh en svikare

Paddan: Rubriken fick en ju att hicka till...
"Skellefteå-forwarden till mästarna "

Krokom, har de nåt håkky-lag? Närmast till Brunflo, nej Republikens lag, eller vad de nu kallar sig i höst?

Paddan: Lehtinen var ju svåruttalat. Så jag säger MIKA!!!

MorganaLefaey: Kan man inte hoppas på någon med ett lite svåruttalat efternamn, så Janne får jobba lite i speakerbåset?

Tojjtimmaa, tu-o-hi-maa, tåima... äh, den där backen.

Själv har jag alltid varit lite svag för Isbister och Krivokrasov. Härliga nästan onomatopoeiska efternamn.

Poffa: Jag vågar inte säga om så är fallet. Men som jag uppfattat det så var modo efter Weinis, Morrison och Surovy och då blir Tolsa bara lite fel. 

Han skulle nog göra ett fullgott jobb, det tror jag. Men man får lite känsla av att de siktat högre på namnfronten. 

MorganaLefaey: Finns det så mycket bättre att få tag på, som är tillgängligt? Visst, Foppa är ett sånt namn, men honom räknar jag inte på det sättet.

Poffa: Jo jag läste bloggen i natt och förstog att det verkar som om han har ganska fina kontakter inom malmö och att ryktet i sig då är ganska troligt. Men när han skriver djurgården eller modo skall vara den andra klubben, så får liksom det hela en liten tvist som säger att tolsa troligast hamnar hos malmö eller mora som tydligen visat mer intresse.

Hurvida Tolsa är en bra värvning eller inte är ganska svårt att säga. Ja jag skulle vilja ha Tolsa i modo, det är det inget snack om. Jag hatade han pga hans spelstil när vi mötte dem 2 år på raken i slutspelet eller hur det nu var, vilket lär betyda att han gjorde något rätt. Men om han är den sista spelaren som skall till så vill jag inte att de värvar honom. Då hoppas jag nog på något bättre.

MorganaLefaey: För det första, Johan som har den bloggen är nog en av de mest insatta i hockey i allmänhet och Malmö i synnerhet. Det som skrivs där tror jag mer på än vad jag tror på något som kvällstidningarna skriver.

För det andra, Tolsa tycker jag känns som en het värvning. Han passar in i MODO:s spelstil och jag tror han skulle göra bra ifrån sig. Visst, jag skulle vilja ersätta Morrison med en liknande typ av spelare, men vad finns det för sådana spelare lediga? Och Tolsa är en högklassig spelare på en, för tillfället, rätt ljum silly season.

Poffa: Jo läste det där i natt. Men att en bloggare som håller på malmö skriver att de är intresserade men att de har konkurrens av några klubbar.

"Mora är en av klubbarna och Djurgården eller Modo är den andra klubben"

det fick inte ens mig som jagar silly att vakna fastän klockan var 06.00. Det kanske iofs beror på namnet som det snackades om. Visst vet hur man retade sig på Tolsa när han spelade i frölunda men ser inte riktigt att han skall vara den pusselbit vi behöver. Vi har folk som skall vara irriterande och gruffiga.

Poffa: Hmm, brukar du ofta diskutera spelarrykten med Mariekexen?

"Göteborgs finest" gav mig lite info om att MODO tydligen är ute efter Jari Tolsa.

Paddan: Ja det är väl något som jag missat. Visst är det fint att man väljer att låta de nya och juniorerna få en störra chans, men hade faktiskt trott att man nu när man ligger på toppen och har ganska god ekonomi skulle ha en bredare trupp och lita mer på att utlåning av juniorer skulle fungera. Nu har jag inte tittat igenom alla lags trupper men om jag inte har helt fel så har de flesta fler spelare i sina trupper än modo. Ja jag vet att kvalitet är viktigare än kvantitet när det gäller hockey och att man inte skall kasta bort grunden för den fina ekonomi man skapat sig. Men det finns en hel del frågetecken i dagens trupp. AA, V.Hedman och Wargh på backsidan är spelare som man inte direkt vet vars man har. Enström, T.Forsberg, Jonasen och Molinder likaså frammåt. Så nog hade jag hoppats på en högerskytt på backen och en sniper frammåt innan eventuella artistare kommer.

Men har man gått ut med att man verkligen vill låta dem få chansen så får man lita på att de har sett potential hos dessa som gör att man inte behöver vara orolig. Problemet är väl egentligen att man själv vill ha 3 förstaformationer och en andra ungerfär.

Skall i alla fall bli intressant att följa turneringen då de sagt att de skall satsa på den. Får hoppas att de inte gör som övriga svenska lag och skickar dit bänknötarna och juniorer. Planer finns på att resa dit och då vill man att det skall vara ett riktigt lag på banan. Finns det någon regel för hur länge en spelare måste ha spelat för laget för att få vara med i turneringen? Har för mig att vissa sena nyförvärv inte fått vara med förut.

MorganaLefaey: Ecke sade väl samtidigt, under den del av årsmötet då jag redan hade lämnat arenan, att man medvetet hade satsat på en lite smalare trupp nu under försäsongen för att de nya spelarna (och kanske någon av juniorerna i träningstruppen) skulle få en ärlig chans att spela sig in i truppen under försäsongsmatcherna.

Men det borde väl dyka upp någon eller några förstärkningar innan det är dags för den där lågstatusturneringen i St Petersburg. Varför inte en sån som Rob Valicevic, han har ju skottat in poäng i DEL men har brutit kontraktet med sin klubb.

Paddan: Jo visst är det så att man tycker det är bättre om det är tyst och sedan slår en bomb ner än att man hör spelare som är klara bara för att de sedan skall gå ut med en dementi och skylle det hela på misstag och tekniska problem. Visst verkar det som om Skellefteå har en del att lära av Ecke och Co. Men jag har svårt att se att modo skall vara ett topp 4 lag med den laguppställning man har just nu, så i alla fall jag önskar att någon till skall komma.

Men Ecke skötte det hela ganska fint förra säsongen och man skall väl inte vara allt för orolig. Fastän det ligger i ens natur.

MorganaLefaey: På något sätt så känns det väldigt tryggt med en sportchef som inte talar vitt och brett i media om eventuella värvningar, där är ju Ecke till och med mer "locket på" än vad Hedin var.

Men det är ju bara lite drygt två veckor kvar till första isträningen. Ska bli spännande att se, så jag kan lindra lite hockeyabstinens innan det blir dags för arbete igen.

Jag som så desperat velat ha mer Silly Season runt modo kan inte direkt säga att man skulle velat ha det som Skellefteå. Hur många har de sagt att de värvat som sedan gått någon annanstans? Även nu har man lyckats att gå ut med någonting innan det verkar ha varit klart. Nyheten om att Jan Novak var klar har tagits bort från hemsidan.

Chansen är väl ganska stor nu att FBK och Linköping som saknar backar och har pengar i alla fall går in och erbjuder honom ett kontrakt. Undra om modo kanske också gör det, dels för att jävlas och trissa upp priset och dels för att man behöver någon bättre än AA som högerskytt.

www.hockeysverige.se/blogg_show.html?id=175290

Hawerchuk: Jo jag vet. Det är ungefär som att läsa på svenska fans, men då jag aldrig varit med om en tråkigare silly season så håller jag på att gå upp i atomer. De flesta var väl redan värvade och klara redan innan guldet togs. Nu måste man väl säga att även förra säsongen hade en tråkig silly då Ecke verkar vara ganska duktig på att hålla locket på allt och som det hela slutade så kan man väl inte klaga. Men skulle ge mycket för att få höra lite skvaller och rykten och då söker man överallt där man i vanliga fall inte finner så mycke sanning och så.  Man griper efter halmstrået.

MorganaLefaey: Du ska nog ta vad som står där med en nypa salt. Eller inte läsa alls.

MorganaLefaey:

Jag förstår dej.
Lika desperat jag me.

Barbapappa: Jag läste det på HM och där stog det att modo var intresserade av dessa. Men då de inte länkat till någon referens så skall man väl nästan förkasta det innan man läst klart. Men då jag saknar någon form av silly här hos oss så tänkte jag att någon kanske hört något eller att man kan skriva av dem på en gång då de förlängt osv. Jag vill ha en SIllY season

MorganaLefaey:

Janis Sprukts har väll nämnts i nåt sammanhang med hv71 har jag för mej.
jarkko immonen har nämnts i moras gb, av en som vill att don simons ska värva honom.

Var in på en annan sida och tittade runt lite och då stog det massa rykten och någon ifrågasatte dem och då påpekade någon att det var rykten som gått runt. Nu hade jag aldrig hört dessa men de hänvisade inte till någon sida så det lär bara vara löst snack. Men för att få igång lite sommarsnack så tänkte jag att man kunde klistra in namnen.

Var i alla fall dessa herrar som nämdes.

Janis Sprukts

Tony salmelainen

Jarkko Immonen

De kanske redan har skrivit på för någon NHL klubb eller funnit någon ny adress i europa men orkade inte kolla om så var fallet.

knaskamilla: Jo, men en del har värvat sig vidare sedan.

Lumber Jack:

Men alltså. Har inte de värvat hur många som helst den här SS?

Wayne Gresky: varva...:/

Hawerchuk: I och med att laget är så dåligt så är det väl inte omöjligt att han avslutar säsongen någon annanstans, iaf om han märker att formen finns där. Kontraktet gäller iaf till sista maj om det inte bryts i förtid, annars hade det ju spekuletas lite i att han skulle värva upp där i början av säsongen för att sedan fortsätta i någon större liga.

spud: Har svårt att säga något annat än att Timrå har en rikigt intressant forwardsuppställning. Det finns ganska gott om spelare där som kan producera och som är på väg uppåt. Men att man inte ville behålla Warg det tror jag inte en sekund på. Just nu så är det väl så att Timrå har en ganska osäker centerlinje. Regin som alla hyllar hit och dit är ingen poänggörare (inte än så länge i alla fall) och J.Andersson har väl också kapaciteten att bli något fint men även där skall man inte vara allt för säker. E.Andersson blev väl utbränd förra säsongen så han kanske kommer behöva någon säsong innan han verkligen kan gå på för fullt igen. Hahl var skadad förra säsongen och när han var hel så var han en viktig pusselbit men nog tror jag de med glädje behållit Warg då han klart bevisat att han fungerat och varit en viktig pjäs i Timrå. Men det kan väl vara en hel del vi ville inte behålla honom för den summa han skulle komma att kosta bakom det uttalandet.

Skall i alla fall bli intressant att se hur det hela blir då det enligt mig tillkommit en hel del intressanta spelare och fåtalet försvunnit.

Wayne Gresky: Jaha, det var ju tråkigt att höra. Eller ja det var väl roligt att få höra förra säsongens bomb, men hade inte varit så tokigt om han hade varit på tapeten för denna säsong också.

Hoppas att modo inte sitter och är nöjda och hoppas på att foppa skall spela och att allt löser sig om han gör det.

spud: Lirar Fredrik golf? Du ska nog se att han ringer upp Nubben och ber att få följa med på nästa runda.

Man kan undra hur Warg ser på detta uttalande från sin gamla chef.

"– Jag är väldigt nöjd med truppen. Vi har fått behålla alla vi ville har kvar förutom Anton Strålman och sedan så har vi förstärkt på alla positioner, säger Norberg när Dagbladet får tag i honom efter att han avverkat 18 håls golf i Härnösand."

MorganaLefaey: Det är förra säsongens bomb...

Jag undrar hur vanligt det är att man heter Mishat Fahrutdinov. Vityaz nye tränare inför denna säsong är tydligen en man med det namnet. Om det är den gamle VIK-spelaren, eller inte, har jag ingen aning om

Wayne Gresky: Måste ha varit frånvarande eller totalt missat  något om en bomb denna silly. Jag som tjatat och tjatat om att det varit så tråkigt då vi inte haft några rykten om spelare eller små villospår. Sen visar det sig att det funnits mer än Bartek som man inte ville ha i laget.

Varifrån kommer detta rykte och finns det någon grund till att det skall ses som möjligt?

Wayne Gresky: Det är fortfarande Oleg. Kom bara inte på vad han hette i efternamn. Sexa i den interna poängligan i Vityaz Podolsk Chekhov

Paddan: För oss som varit bortresta: Har Poffa kommit med en ny bomb eller snackar vi fortfarande om Oleg?

MorganaLefaey: Sniperämne. Eeh, vad hette nu han den där som var ett steg i bombtillverkningen som Poffa talade om. Hade han inte ett ryskklingande namn? Han har säkert producerat mycket poäng under förra säsongen.

Nikki: Tycker det hade varit en allt för stor chansning med Bartek. Han har egentligen väl bara lyckats ordentligt i hemlandet och allsvenskan. Han hade säkert breddat truppen men att han skulle vara den sniper vi behöver trodde i alla fall inte jag. Nu är väl frågan vilka namn som finns kvar på marknaden då modo inte direkt varit snabb att fylla sitt lag. Eller laget i sig är väl fullt om man tror att Enström III, T.Forsberg, Molinder och Jonasén kommer vara med fullt ut i truppen. Nu tror i alla fall jag att Enström kommer lånas ut. 

Vi slipper iallafall Bartek. Han ska spela i Tyskland. Andraligan.

Paddan:

Johan kan säkert lyckas bra i allsvenskan men om han ska lyckas i elitserien behöver han, som du antyder, mer rutin.

...spela Kuusela i slutet av matcherna...

hellge: Jag hoppades länge att det skulle bli en fortsättning för Kuusela i MoDo. En riktigt sevärd spelare som, trots sin ringa storlek, spelade väldigt tufft och inte bangade för att gå på kropp mot mycket större motståndare. Dessutom så verkade han ju veta var målet var beläget, även om han inte fick någon utdelning från början.

Jag hade gärna också sett att Johan Nilsson hade fått förnyat förtroende. Tycker han visade en enorm vilja och kämpaglöd, men den där sista lilla turen i målskyttet fattades... för om jag inte minns fel hade han väl ett par stolp- och ribbträffar. Att han sedan såg ut som en kalv på grönbete när han fick chansen beror nog mycket på att han ville så mycket att han nästan studsade fram på skridskorna.

Jag hade lite funderingar om Morrison. Jag gissar att detta diskuterats till leda här och på andra ställen. Det finns ändå lite kvar att älta. Möjligen har jag också valt fel tråd...

Ibland glappar vissa allt för mycket antar jag, saker som kanske inte var menat att komma ut sipprar fram och snappas blixtsnabbt upp av fel öron. I slutet av finalserien kom det fram att MoDo-organisationen inte var nöjd med Justin. Man var visserligen nöjd med honom i medgång och som tung avslutare, men detta var bara i just medgång. Så fort det tog emot det minsta så gav han upp. Det gnälldes och ylades för minsta lilla smäll eller den enklaste förkylningen. ”Det går för fan inte bygga ett lag på spelare som ballar ur så fort det tar emot lite. Det är ingen slump att han inte spelar i slutspelet”, menade denna person.

Nog tror jag MoDo ville ha Morrison, men knappast till varje pris. Kanske hade man bestämt ett högsta pris som han fick kosta, allt däröver ansågs vara dåligt investerade pengar. Man kände till hans begränsning.

Kanske är jag bara besviken för att den spelare som hade det högsta poängsnittet inte valde att spela för MoDo, kanske är jag bara en vanlig dålig förlorare. Morrison var ohyggligt bra strax innan jul och en kort tid därefter. Kanske var Sundströmlinen Elitseriens bästa, åtminstone medan Justin var hel. Vem minns inte LHC borta, 8-1 mot brorsan, de två Frölunda-hemmamatcherna. Morrison var alltså kung mot ett Linköping som då låg elva, två matcher mot ett Frölunda på dekis och ett Timrå i fritt fall som gick runt på två backar och tre forwards samt mot Dalarnas bästa lag. Jag menar, kom igen, morsan är också rightskytt. Hon hade säkert också hängt några av Susse smörchippar.

Nej, ska vi sörja så bör det vara över Kuulsela, förmodligen MoDohistoriens effektivaste värvning. Här snackar vi extrem avkastning på satsade pengar. Speciellt kommer jag ihåg avsnittet av Hockeykväll när den där finske expertkommentatorn pekade in i TV-rutan och sa på samma underbara finlandssvenska som Muminpappan: ”Harald Lückner, jag har ett enkelt råd till dig. Spela Kristian Kuusela i slutet av matcher och avgörande tillfällen i slutspelet”

Visst gillade jag Morrison för sin majestätiska stil, sin tunga forchecking och sköna långa dragningar, men det är nog oklokt att deppa allt för mycket…

…och Justin, lycka till hos Bäckmans…

« · 895536 · »