1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531660 inlägg · 4125 ämnen

Building the future, Silly Season 08-09

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Och så här påstår de i USA att namnet på Modo-Johans favoritmålis ska uttalas: (MEER-oh-slahv, kop-CHEEV-ka)

hellge:

Avgå!!! :-)

Lumber Jack:

Och statistiken...

25 spelade matcher, 922 skott mot mål, 60 insläppta mål, 2,37 insläppta mål/match, Räddningsprocent: 93,89

Kladno ligger just nu på tionde plats (av 14) i O2 Extraliga

Lumber Jack: Får en hockeyspelare gult kort för "tröjan över huvudet"-målfirande.
Och hans blindkäpp-ande skulle givit penaltyyards i amerikansk fotboll för häckling av motståndet.

Fast coolt var det både när det gäller räddning och showande.

Paddan: Hahaha, vilken straffräddning!

Fast Kopriva verkar vara en liten underhållare.

hellge: Så det stämmer alltså inte att du redan, i egenskap av sportchef, bokat en tvåveckors vistelse i Thailand och fyra veckor på Barbados för att "scouta hockeyspelare"? ;)

Nikki:

"Ibland önskar man att vi var som FC Barcelona, så vi fans fick välja sådana saker. Vem som är chef. Tänk en VD som Hellge och en ekonomisk ansvarig i Björn W. Skulle ju vara fantasiskt."

Hehe, för en vecka skulle jag kunna styra MODO. Då skulle jag inreda Swedbanks barer med mahogny och rostfritt samt sänka ölpriserna med en tjuga och sätta upp postmodern konst på Swedbanks väggar, sen skulle jag skapa helt reklamfria dräkter av 1976 års snitt samt återinföra det gamla klubbmärket.

Scoutandet skulle jag förståss lägga mycket resurser på för att undvika att hela tiden värva "Snellmän", samt att jag skulle satsa en extra miljon på att skapa en tung cool supporterklubb.

Sen skulle jag anställa Björn W som jobbade 50 % som idéhistoriker och 50 % ekonomomi, vilket jag tror skulle va hans våta dröm.

Sen skulle jag avgå på topp :)

spud: Det gick bara inte ha Karol kvar.
Matchen mot Färjestad för någon vecka sen var han 'skadad' jo tjena.
Killen behöver hjälp, är faktiskt synd om han.

Huge: Att klubben går ut med en orsak till varför en guldhjälte får kicken är verkligen inte konstigt.
Att tänka lite var mer menat till dig.

spud: Båda parter borde kanske ha tänkt lite själva.
Modo kanske inte skulle ha gått ut så pass konkret med vad dom ansåg om Krizan, även om denne var först med att börja kasta lite pajdeg...

Huge: Vad ska han säga då? Ja jag är illojal och jag accepterar aldrig gruppens regler.. Lite får man kanske tänka själv?

spud: Jo, fast Krizan säger ju själv att han kommer att berätta det han vet när han fått kontrakt med en ny klubb.
Och att redan nu berätta vad han vet eller att göra det i en ny klubb blir väl likförbannat pajkastning, som jag ser det.

Huge: Enligt all arbetsrättsligt juridik går det inte att förbjuda någon att försvara sig när man blivit anklagad för att vara olojal av sin förre detta arbetsgivare.
Sen att Krizan väljer att inte säga något tyder jag mer på att han inte vill ha pajkastning.

spud: Krizan är bunden av sitt kontrakt som fortfarande gäller.
Ett kontrakt som säkerligen stipulerar att han bl.a inte får uttala sig hur som helst i såna här lägen.
Exakt VAD han får och inte får säga är naturligtvis en tolkningsfråga, ngt som arbetsgivaren i det här fallet självfallet rider på genom att beskylla Krizan för ev kontraktsbrott om han säger för mkt.
Och i det läget är det kanske inte så konstigt att Krizan håller käften och bara väntar på att bli löst från kontraktet så att han kan ta bladet från munnen.
Om nu inte kontraktet dessutom innehåller en klausul om att han inte får uttala sig om f.d arbetsgivare... :-)

Nikki: Äh, med Björn som ekonomiskt ansvarig så finner vi nog helt plötsligt att MoDo står som ägare till Vångavallen och att man förbundit sig att spela träningsmatcher i Trelleborg, eller liknande sydliga glesbygdsprojekt.

MorganaLefaey: Jag förstår inte konflikten, Krizan har ju gått ut och sagt att han vill härifrån. Han borde ju sväva runt på rosa moln.

NuMo: "Att Krizan antyder att han inte vågar prata är antagligen Expressens tolkning av det. De gör som vanligt, stoppar ord i munnen på den de vill för att det skall bli löpsedelstoff."

Håller med.
Dessutom har ju Modo gått ut med SIN version av orsakerna, dvs att Krizan gjort sig omöjlig och kört sitt eget race.
Vilket borde lösa Krizan från alla eventuella förpliktelser mot Modo, vad gäller uttalanden om hur HAN ser på saken.

Och murvlarna gör som sagt allt för att få sina feta rubriker.

NuMo: Visst kan det vara som du säger. Han ligger under kontrakt tills någon ny klubb tagit över hans kontrakt. Men är han då verkligen sparkad och inte arbetsbefriad eller något likande.

Hur som helst så kan det väl finnas en del sanning i vad båda säger då de antyder att de gjort sig omöjliga. Sen att de helt enkelt har olika synsätt på vad det är kan man väl förstå men det behöver inte betyda att man håller med.

Men än så länge finns ju inget att hålla med om. :)

Nikki: Oj vilket pinsamt misstag, men utan hederförlust rättar jag dig gärna, Spud som VD.Men Hellge kan mycket väl vara aktuell som vice VD.

knaskamilla: Jag tolkar det inte som att någon kommer att betala karol för att vara tyst.

Vad jag förstår så sitter Krizan på ett kontrakt vilket förborgar honom att fortsätta att vara lojal till arbetsgivaren. När kontraktet är slut så är väl det avtalet också slut.

Det kan vara som Ecke säger: Att det är klubbens version som gäller tills dess.

Att Krizan antyder att han inte vågar prata är antagligen Expressens tolkning av det. De gör som vanligt, stoppar ord i munnen på den de vill för att det skall bli löpsedelstoff.

knaskamilla:

Ibland önskar man att vi var som FC Barcelona, så vi fans fick välja sådana saker. Vem som är chef. Tänk en VD som Hellge och en ekonomisk ansvarig i Björn W. Skulle ju vara fantasiskt.

MorganaLefaey:

Jaru. Folk tar konstiga beslut ibland. Jag vet inte, med tanke på hur mycket skit han tydligen har snackat medan han fortfarande var under kontrakt kan jag nog förstå om någon vill betala honom för att inte fortsätta med det (även om jag inte tror att jag själv skulle agera så). Men som någon skrev, det lär väl komma fram förr eller senare vad han sitter på för information/åsikter.

Klart man inte kan gå ihop med alla, men det är ju lite skillnad på om en vaktmästare saknar people skills och om en chef som gör det.

knaskamilla: Syftade på som du säger att han antyder på att man betalat för att han skall hålla tyst. Vilket är knepigt i sig. Varför ska man betala för att någon ska hålla tyst? Jag menar om allt är ok, så borde man väl låta han spotta ur sig sitt vemod och sen släta över det?

Att de andra snackar om en helt annan sak som har med pengar att göra kanske man inte skall hänga upp i julgranen. Det är ju som du säger 2 inlägg. Det kan lika gärna handla om samma person som vill spä på oroligheter.

Sen har jag faktiskt ingen aning om JH gör ett bra jobb eller inte. Men han verkar i alla fall inte gå ihop med alla. Men säg vem som gör det?

MorganaLefaey:

Har Krizan verkligen antytt att något knepigt som har med ekonomi att göra har skett? Förutom möjligen att de betalat honom för att hålla tyst, då...

Sen vette fan. Två kommentarer från totalt anonyma människor som handlar om rykten. Känns inte ens värt att spekulera. Fast OM det skulle ha skett några oegentligheter som kommer upp i ljuset så kanske det skulle kunna leda till att JH måste byta jobb, det vore ju inte alltför trist.

MorganaLefaey: Sånt där skitsnack uppstår alltid. Konspirationsteorierna haglar när det händer negativa saker.

Själv tror jag ingenting förrän jag är bevisad motsatsen.
Enl. några på vår gb så har TJ förskingrat pengar o därför kan vi inte värva. Jaa, jag säger då det. :)

Paddan: Problemet är väl att man inte skall tro på allt snack som går. Men man blir ändå lite fundersam/orolig eller nyfiken kanske man skall säga.

Fast sedan beror det på vilka rykten som folk väljer att tro på och vilka som är sanna, om nu några rykten är sanna. Själv har jag inte hört några rykten just nu så mina dumboöron flaxar väldigt lugnt och avslappnat.

Paddan: Jag har faktiskt aldrig hört att han skulle vara en luring när det gäller pengar. Finns väl annat som det snackats om, men inte hört något sådant.

MorganaLefaey: Det har väl alltid funnits farhågor om ekonomin sedan Jerry Häggström hoppade på tåget.

Tvåtallar: Jag reagerade faktiskt på både kommentar nr1 och nr2.

Jag har då inte hört något. Men efter vad Luleå råkat ut för så låter det väl väldigt knepigt om klubben skulle ha spekulerat med spelarnas pengar i pyramidspel, optioner eller annat.

Men visst blir man orolig när Krizan och två andra påpekar att något knepigt har skett och att det har med ekonomi att göra.

Paddan: Kommentar nummer två längre ner på sidan du länkar till ser ju inge vidare ut.
Men det finns ju inget som säger att det finns nån sanning i den.

shinzawai: Om folk bara visste hälften.

Paddan: 100% korrekthet av RP.

knaskamilla: Och så har då Robert Pettersson gett sin syn på "Krizanaffären".

"Modo har ställt upp mer för Krizan än vad klubbar normalt gör för sina spelare.
Både vad gäller hans svackor, hans tidigare viktproblem och hjälp med den sociala biten.

Han är den sista spelaren som ska sitta och lipa om hur hemskt han behandlats."

MorganaLefaey:

Blir intressant att se hur Ulmer funkar med nya kedjekamrater.

MorganaLefaey: Steen-Warg-Yetman och Tukko-Molle-Enström, låter väl troligt.

Sedan tror jag att vi kommer ha en ny målvakt i MODO lagom till 26:e december. Att ledningen skulle vara så dumsnål att man väljer att satsa på Zacke-Svedberg, nä det tror inte en jag.

Paddan:

Då har vi

Skröder Susse  Zuccarello

Salle Svarten Ulmer

Men hur kommer de andra två formationerna att se ut.

Sen kan man konstatera att från ha varit det lag som gjort mest mål i serien så har vi nu sjunkit till att bara ha 6 lag nedanför oss. Viket jag iofs trodde skulle vara klar färre då det känns som vi inte gjort några mål alls den senaste tiden. Men med Z tillbaka så kanske förstaformationen kan börja producera massor igen. Och nu får man hoppas Ulmer får fart på både Svarten och Salle då den formationen på papperet i alla fall ser riktigt bra ut.

Sen är frågan hur vi med Hedman borta ska klara försvaret framför en målvakt som har sämre nivå på sitt spel. Men det kanske löser sig med igelkottsförsvar eller att man nu kanske blivit av med en som sänkt stämningen i laget.

Paddan: Skulle gärna sett Svedberg istället, kan vara lugnare att så på bortaplan med lite mindre press än hemma..

Då verkar det klart att det är Zacke som står mot Luleå. Och Zuccarello återtar platsen bredvid Susse och Skröder.

knaskamilla: Sedan så känns det lite genant med två sparkade spelare som fått lite extra denna säsong för att "inte berätta" eller "inte gå till annan elitserieklubb".

Tro hur vanligt sånt är när spelares kontrakt bryts i förtid. Alltså att man betalar en form av "hush money".

Lumber Jack:

Jag kan inte förstå hur jag kunde glömma bort Linköping.

knaskamilla: Linköping skulle jag tro. Samma filosofi och värdegrund rakt igenom hela klubben, om man räknar bort spelarna vill säga.

MorganaLefaey:

Jag tror också att fel har begåtts från båda sidor. Jag funderade lite häromdagen, vi vet ju alla att det inte är rätt person på rätt plats överallt i MoDos organisation - men finns det något ES-lag där det faktuskt fungerar som det borde hela vägen igenom? Frölunda?

MorganaLefaey: Framför allt undrar jag hur mycket samröre Krizan kan ha haft med andra än tränarstaben och sportchefen.

Ska bli intressant att höra Krizans version 2.0 av vad som verkligen hände i Modo.
Vi får hoppas att han får en ny klubb snabbt o att han öppnar truten för det kan vara smaskiga nyheter eller så är det bara vanligt skitsnack.
Beror ju på vem som lyssnar, menar jag.

MorganaLefaey: Att höra Krizan definiera normalt vore ju spännande, och det menar jag utan att försvara ledningen då det mycket väl kan vara fel begågna där.

Paddan: På radion idag så snackades det om Krizan och att han sagt att situationen för han var omöjlig i Modo då ledningen inte fungerade på ett normalt sätt typ. 

Låter undefär vad klubben säger om honom då. Men av någon knepig anledning så tror jag faktiskt lite på båda delar av kampen.

bisterfinnen: Man får ju bara hoppas att Ecke då hittat lösningen som gjort att den gordiska knuten som omgärdat nyckeln till försvarsspelet lösts upp.

Härnäst väntar jag på att se om det blir en Armenisk målvakt, eller vilken toppförstärkning Ecke går och lurar på.

Bisterfinnen dricker gravöl och fäller en tår inatt...

« · 1101628 · »