1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480327 inlägg · 4078 ämnen

Hur gör Foppa?

« · 1349093 · » Till forumet


Sv: Hur gör Foppa?
arnio: Jag tror att foten höll.     

Däremot tror jag att Foppa hade större förhoppningar än tidigare om att foten skulle fungera bättre än vad den gjorde.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
zigge: Så du tror på allvar att Foppa trodde att foten skulle hålla?
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
arnio: Helt säker var han nog absolut inte. Så korkad är han inte. Han hade heller inte orkat träna om han inte trodde att det skulle kunna gå att köra hela resten av säsongen. När han påbörjade träningen ordentligt i höstas visste han nog inte om foten var bra nog för NHL eller om han som de två senaste åren skulle behöva "nöja" sig med elitserien.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
arnio: "hela denna comebacken var ett spel för galeriet."
Du är inte sann! Schas tillbaka till egna boken.
Övriga: TÅ hade idag tom på Ledarplats en rätt bra artikel om Foppa:
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
J F K: Jag tror absolut inte att han var övertygad om att det skulle funka. Foten har varit paj i åtta år och att tro på mirkel tror jag att Foppa är för smart för. Hans plan gissar jag var att köra tills det inte gick längre och få avsluta som aktiv och få sin tröja hissad i taket i Pepsin.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
arnio: Så vad är scoopet i sådana fall? Jag tror också att han ville se om han kunde komma upp i en nivå som var tillräckligt hög för att platsa i NHL. Han bekräftade ju att de hade gjort något ingrepp i foten, så givetvis hoppades han väl att den skulle fungera. Du kommer aldrig någonsin få mig att tro att Foppa orkade träna så sjukt hårt om han inte trodde att han skulle kunna spela resten av säsongen i Colorado.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
J F K: "Du tror att han orkat underkasta sig den träning som krävs om han hade planerat att lägga av?"

Det tror jag, han är en tjurig fan och vill han lägga av på topp så gör han det. Självklart så hade han väl tänkt sig mer än två matcher, säkert säsongen ut men han måste ju hela tiden ha vetat att han bara har en fungerande fot.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
arnio: Du tror att han orkat underkasta sig den träning som krävs om han hade planerat att lägga av? Är du på riktigt? Tror du att det bara är att dra på sig grillorna och åka några start och stopp borta i Denver?
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
yngwie: "Gå å göm dig."

Varför ska jag gå och gömma mig? Klart att Foppa vill kliva av som aktiv och inte bara skicka ett pressmeddelande från sommarstugan om att han lagt av.

Helt rätt av honom att köra några matcher i Colorado, hade det funkat så fine, då hade han kunnat köra på. Karln måste ju trots allt ha misstänkt att det inte skulle funka och att detta var ett helt ok sätt att lägga av.
Nu fick han ett avslut även i nordamerika och han fick lägga av när han om inte var på topp så i alla fall spelade i den bästa ligan.

Jag tror att Foppa kalkylerat med detta och det var ju helt rätt gjort. Ingen skugga över Foppa.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Nu finns det en undersida (till höger) där man kan länka till hyllningar av #21.


Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
arnio: Gå å göm dig.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
zigge: Jag tror att Foppas sorti var ganska planerad och att hela denna comebacken var ett spel för galeriet. Foppa ville givetvis sluta på sina egna vilkor, alltså avsluta som aktiv i den bästa ligan i världen. Klart att han visste att foten inte skulle hålla.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bad_Brett o Jonny Bravo m fl: Stora fina ord om en stor profil, vår störste.
Alla hjärtans dag blev en sorgens dag, både Foppa och Ronaldo slutar samma dag. Vad ska man säga , mer än: TACK för ALLT!! O lycka till, vad du än företar dig.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Vill bara hylla den största vi haft inom svenska hockey i moden tid. Rätt beslut och kommer minnas allt bra han gjort för svensk hockey.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
MarcusElving: Jag förstår att man kan se det så, men jag såg en form av lättnad hos Peter som jag smittades av. Har sett besvikelsen över att det inte fungerat på så länge, har sett hur besvärad han varit över att få dessa frågor. Nu visste han att han kunde vara helt ärlig, och han visste att han aldrig mer kommer få frågorna igen.

Jag tycker det är skönt att det blev en punkt i sagan om Foppa. Men självklart finns det dystra moln i historien, men överlag är det i mina ögon den vackraste hockeysagan i världshistorien.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
MarcusElving: Det var jobbit för mig också. Stackars karln den där Peter, han behöver en psykolog skulle jag tro. Kanske hans fästmö kan vara ett bra stöd till honom.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?

Salle: Folk får kalla mig för sentimental om de vill men jag tycker att det var extemt jobbigt att kolla på den där presskonferensen. Sorgligt att han inte fick sluta på sina egna villkor.

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Salle: Det gick ju inte direkt bättre för Colorado utan Peter. 1-9 hemma mot Calgary.
Kommentera


Sv: Hur gör Foppa?
Det är inte ofta jag är inne på det här forumet och skriver någonting. Skälet är enkelt. Min kärlek är större till ett annat lag och ni är bittra konkurrenter. Jag har spytt galla de gånger Peter Forsberg dragit på sig en Modo-tröja och skickat avundsjuka blickar norrut. De har varit en pina de få gånger man tvingats stått på andra sidan som en bitter konkurrent och ogillat penseldragen som uppstått efter en genial passning diagonalt snett-inåt-bakåt och fartränderna efter en explosiv rusch så snörök sprutat yrt omkring som MOTSTÅNDARE. För Peter är en sådan man vill ha i sitt eget lag inte emot sig.

Men ALLA skall veta att jag beundrar idrottsmannen och hockeyspelaren PETER FORSBERG av hela mitt hjärta. Det är vad han har uträttat på isen som jag kommer att minnas honom. Jag är en STOLT innehavaren av nyutgåvan "Magic Boy" och fick t.o.m. svar på min flygpost jag skickade som liten grabb när han spelade för Quebec. En fantastisk människa på alla dess sätt och vis.

Sedan är det synd att Mats Wennerholm höll på stjälpa bilden av denna ikon med sin störda fixering. Det är inte Peters fel att medierna onanerat groteskt och gnuggat händerna genom årens lopp. Peter ville bara spela ishockey. För det var hans passion och tillika även profession. Det fanns inget utstuderat drag att han skulle tapetsera löpsedlarna var och varannan kväll. Dessvärre har 2000-talet mestadels ägnats åt svarta rubriker kring den störste i svensk hockey. Glorifieringen av fenomenet Foppa har kvällsblaskorna starkt bidragit till.

Men jag tycker det är skönt att det nu är över. Tråkigt att han inte fick sluta på sina egna villkor men livet är inte rättvist. Nu får äntligen legenden gå vidare i sitt liv. Nu åker tröjan upp i taket i både Denver och Örnsköldsvik.

Tack Peter Forsberg för att du är den du är och för alla fina minnen du åstadkommit. Ett stycke historia och nostalgi har du skapat lyxigt förpackat i guldfodral. En saga lika gnistrande ren som Snövit. Ett smörgåsbord av minnen upplagd i de finaste böckerna som delikata delikatesser att bläddra igenom fram och åter nu och i evighet.

Karaktärer av Foppas snitt tror jag nog aldrig mer att vi får se i svensk hockey. Du var den siste pionjären med ditt ansvarstagande sätt.

Amen.
Kommentera


Sv: Hur gör Foppa?
länk till presskonferensen någon?
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bad_Brett: Otroligt vad bra skrivet, känner att ögonen fylls upp igen. Det mest klockrena och inspirerande stycket jag läst:


"Många menar att Peter har förstört alla positiva minnen genom sina misslyckade comebackförsök. Jag tycker precis tvärtom; Det är hans misslyckade comeback försök som har höjt honom från att bli en suverän ishockeyspelare, till att bli en stor förebild för oss alla. Han har visat oss hur man kämpar för att uppnå en dröm. Han har visat att det inte spelar någon roll hur gammal man är, hur mycket pengar man har eller hur hånad man är. Det viktiga är att tro på sig själv och att tävla mot sig själv. Huruvida han lyckades eller misslyckades spelade egentligen ingen roll. Det viktigaste är att våga försöka - om och om igen. Att kunna svära en stund, sopa av sig skiten och sedan försöka ännu hårdare."

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Johnny Bravo:

Fantastiskt fint skrivet. Jag känner precis likadant, även om jag bara närmar mig de trettio. Den stora anledningen till min kärlek till Peter, ja, för jag skulle nästa vilja beskriva det så, är att han nådde toppen utan att egentligen vara den med mest talang. Visst, hans fysik och passningsspel kan ingen ta ifrån honom. Men det var hans oerhörda kärlek till sporten, hans oerhörda vilja att vinna och hans ständiga tävlande mot sig själv som var det unika.

Vare sig det har handlat om att klara av någon läskig övning i skolgymnastiken, klara ett svårt prov eller orka med en jobbig släktmiddag, så har jag kunnat tänka "Peter Forsberg hade fixat detta". Han är lite som en Chuck Norris för mig.

Jag minns när jag var yngre och sprang på honom på somrarna i Örnsköldsvik. De första gångerna hade jag så stor respekt att jag inte ville gå fram och be om autograf; Han var där på semester, inte fan skulle en liten pojkspoling som jag störa den största av de alla. Men när jag var några år äldre så kunde jag inte hålla mig längre, utan bad om hans autograf. Jag hade inget block eller så, utan tog spontant några reklamblad från Mammamia.

Nog visste jag att Peter var ödmjuk och att han tyckte att det var roligt med yngre supportrar. Men nu var jag ändå i tonåren och det här var mitt under hans semester efter en tuff säsong i NHL. Jag tvivlade inte på att han skulle ge mig en autograf, men sättet han gjorde det på kommer jag aldrig att glömma.

Han kladdade inte bara ned någonting och sa "Ha en bra dag". Nej, han tog hela bunten med lappar och min penna, satte sig vid ett bord, och skrev mycket noggrannt ner sin namnteckning på _varje_ ark. Egentligen hade jag bara tagit en bunt för att ha som skrivunderlag, men han satt där i lugn och ro och skrec och skrev. Efter det ställde han glatt upp på en bild.


Jag har aldrig förstått mig på autografjägare eller hysteriska fans. Men ändå kändes det på något vis som att mitt liv förändrades den dagen. Jag störde min stora idol mitt i semestern... Hundra tals jobbiga ungar springer efter honom varje dag med papper och penna... Och ändå behandlade han mig med betydligt större respekt än jag får av kassörskan på Ica.

På äldre dagar har jag insett att jag själv aldrig skulle ha haft samma tålamod. Jag skulle ha kladdat i något och sedan flytt iväg illa kvickt. Men detta gjordes med en sådan noggrannhet jag än idag kan bli alldeles tårögd. Det var inte bara ett namn på en papper... Han lade ner tid och energi på att göra mig glad. Han offrade en del av sin semester för att förgylla min.

Personligen bryr jag mig knappt om straffen i Lillehammer längra. Många menar
att Peter har förstört alla positiva minnen genom sina misslyckade comebackförsök. Jag tycker precis tvärtom; Det är hans misslyckade comeback försök som har höjt honom från att bli en suverän ishockeyspelare, till att bli en stor förebild för oss alla. Han har visat oss hur man kämpar för att uppnå en dröm. Han har visat att det inte spelar någon roll hur gammal man är, hur mycket pengar man har eller hur hånad man är. Det viktiga är att tro på sig själv och att tävla mot sig själv. Huruvida han lyckades eller misslyckades spelade egentligen ingen roll. Det viktigaste är att våga försöka - om och om igen. Att kunna svära en stund, sopa av sig skiten och sedan försöka ännu hårdare.

Det fungerade inte den här gången. Och nu är det säkerligen slut för gott. Tårarna faller längst med mina kinder ikväll. Men hans insatser på och utanför isen, i MoDo, Colorado och Tre Kronor, kommer inte bara att vara bilder i en historiebok för mig. Han kommer ständigt finnas med mig som en mental coach som pushar på mig i de situationer då jag bara vill ge upp och känner att allt är hopplöst.

Jag tror att fler känner som jag ikväll. Forsberg var inte bara en ishockeyspelare. Han var en ikon för hårt jobb, en ikon för hopp. Han gav alltid järnet, oavsett om laget låg under med fem noll. Han vägrade ge sig.

När vi alla en dag ligger där på dödsbädden och summerar våra liv, så undrar jag som egentligen kommer vara av betydelse. Kommer vi vara mest stolta över att vi slutade på topp, eller att vi faktiskt gav allt vi hade att ge? Jag tror på det sistnämnda. För sanningen är att livet är en kamp som vi inte kan vinna. Vi kan kämpa för att hålla oss friska och pigga, men i slutändan är vi alla förlorare. Det enda vi verkligen kan göra är att kämpa in i det sista; Visa att vi inte ger oss utan en strid, visa att vi tänker göra det vi vill tills det sista organet i våra kroppar lägger av. Det är så en hjälte resonerar. Det är så jag vill resonera. Det är så Peter Forsberg resonerar.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
El Maco: Det är bara vi gammgubbar som gör det :)
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?

Johnny Bravo: Intressant liknelse med Morrisey... 80- och 90-talisterna fattar inte ett ord.

The Smiths skrev en låt om att sluta spela hockey för nästan 30 år sedan för övrigt.

http://www.youtube.com/watch?v=cUjZjyIyNoE&feature=related

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Johnny Bravo: Tack! Men nu fick jag verkligen gråten i halsen.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bittesehr: Tack. Men jag är ärligt ledsen o jag menar varje ord.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Johnny Bravo: Mycket vackert och stort gjort att skriva detta epos J.B! Tack för det!
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Nära som en bror. Nära som en livskamrat.

Under halva mitt liv har Peter Forsberg varit bäst, vackrast, värdigast.
Sedan JVM har han gjort det lättare att andas.
Han har varit en flykt och hemkomst för alla oss naiva drömmare som aldrig blev bättre än ett snedskott på Balders hockeyrink på Haga under en snöig kvartershockey match mot Granlo.

Nu är sagan snart färdigskriven. Jag kommer inte vara ensam om att gråta i ikväll o i morgon..

Förutom min familj har ingen kärleksrelation hållit längre. Peter Forsberg har varit som en bror för mig under alla de här åren. Jag har älskat allting han har gjort. Han har varit min ställföreträdande ängel. Han har gått före. Han har svept in i hemska rum och dolt allt vasst i mjuka handdukar. Han har varit bäst och vackrast utan att man behövt känna sig avundsjuk eller missunnsam. Jag har en polare som sa till sin blivande hustru natten före bröllopet:
- Du krossar mitt hjärta om du är otrogen. Om det inte är med Peter Forsberg.

Kärleken till Peter Forsberg liknar kärleken som en del unga förvirrade, lågt stämda pojkar kan känna för Morrissey.
Det är samma saliga leende. Det är samma känsla av att bli förstådda.
Det är en sorts grundläggande poesi.
Jag minns Foppa som helt färsk, en storögd fågelunge i OS i Lillehammer.
Jag minns honom som en gulblå ängel i det fantastiska OS 2006. Jag minns hans skoningslösa sorg efter uttåget ur OS- 02. Sedan vinster med Colorado, Stanley Cup 1996 och 2001 o även VM.

Det har gått år då min kärlek till Forsberg hamnat i slentrian.
Kärlek riskerar alltid att bli tagen för given. Han var ju alltid där.
Varje vecka stod han där i den mest balanserade och skönaste forwardslinjen världen skådat, med Sakic, Forsberg o Hejduk mfl. och jag svepte med kärleksblicken över rinken, hittade honom och kunde lugnt luta mig tillbaka.
Nu när han har lagt av ikväll efter den här comebacken har ett blött, tungt moln arbetat sig upp genom halsen under kvällen o framförallt efter presskonferensen.
När jag kände att jag ville skriva av mig något var det som att knuffas in i ett gråtrum.
Som att sjunka ner i den mjuka, tysta gråten, som i bollhavet på Ikea när man var liten.
Jag har gråtit som ett barn framför alla magiska klipp som finns på YouTube o det som Poffa länkade till.
Peter Forsbergs avsked är nämligen så mycket mer än bara en Hockeyspelare som snörar av sig skridskorna.

Det är en hel era av värdighet, tolerans och civilisation som tar slut.
Det är också på ett sätt vårt eget avsked. Vi är definitivt inte unga längre.
På det sättet blir hans avsked inför Tv kamerorna ikväll också vårt eget, vi som är närmare fyrtio än trettio, vi som lever mitt i våra liv och har fått inse att våra drömmar kanske inte slog in som vi hade önskat, men att vi fått en massa annat vackert i stället.

För såna som oss är Peter Forsberg en levande ikon, den största Hockeyspelaren som någonsin funnits.
Större än Gretzky. Större än Lemieux.
Man kan till och med hata svensk hockeyoch ändå få något varmt i blicken när man talar om honom. Så stor är han.
Han är en levande dröm för miljontals unga pojkar som liksom han själv, nu vuxit upp, blivit män, och i dag from klockan 22.30 svensk tid är vid med honom, som tusen osynliga spöken, när han går in på sin älskade arena i Colorado för sista gången o inte spela matchen.
Det är okej att gråta lite, för honom, för Colorado, och för vår egen skull också.

Livet går alltid vidare. Men ingenting kommer att bli det samma utan honom.
Så det är okej att gråta.

När vi torkat tårarna kan vi kanske glädjas åt att han kanske får en son.
Han är forward som sin pappa.
Kärleken segrar över allting...
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?

Verkar bli en Foppa-bilaga i ÖA imorgon.

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bad_Brett:

eller så har han en flickvän som påverkat honom..
vad vet hon om hockey kan man undra?
men hon verkar ha haft en del att säga till om...
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Salle:

Jag har ändå så svårt att förstå detta. Han kör på stenhårt från december. Det känns så bra att han väljer att satsa på NHL. Han säger att det känns bättre än på sju år och att han vill spela match så snart som möjligt. Han går direkt in i förstakedjan och spelar nästan 20 minuter per match... Och sedan slutar han.

Frågan är om det verkligen handlar om foten. Eller ja... Det är klart att det handlar om foten. Men frågan är om det inte var så att han trodde att han på egen hand skulle kunna lyfta laget på ett annat sätt än han gjorde, att han hoppades på att direkt kunna gå in och dominera, även om foten krånglade lite. Foten krånglade ju trots allt ännu mer 2008 också och då gjorde han ändå 14 poäng på 9 matcher.

Jag undrar om det inte helt enkelt var så att Peter insåg att åldern har hunnit ikapp honom... Att han insåg att han inte skulle kunna spela på den nivån som han förväntar av sig själv ens om foten skulle bli helt läkt.

Nu hoppas jag att Peter går direkt in i MoDos juniorverksamhet eller dylikt.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bad_Brett: Ännu ett bildspel. Detta med många unga bilder...




Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
spud:

Där dog det sista hockeyintresse jag hade kvar. Nu går jag i ide tills Sedinarna kommer hem - OM de kommer hem.

Tack Peter för allt du har gjort för MoDo, för svensk ishockey och för mig. Du är den enda "idol" jag någonsin har haft. Nu är det slut. Ingenting varar för evigt.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Han öppnar för en framtid i MODO, som ledare.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Poffa: Ja, jag håller verkligen med. Inget Kalle Anka-firande med en blomsterkvast och en nyckelring från Elvy.
Slå på stort och gör det proffsigt och FÖR GUDS SKULL!!!111 - ingen inblandning av Hasse Andersson!
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?

Bittesehr: Det är verkligen tårar i ögonen på mig. Det syns hur besviken Peter är och det är trist att en sådan framgångsrik karriär är över.

Nu vill jag se ett sjuhelvetiskt hyllande av Peter i samband med någon hemmamatch för Modo. Det ska minst vara i samma klass som det Näslund fick i Vancouver. Det här är den största ambassadör Örnsköldsvik haft och vi som haft äran att följa hans karriär ska vara oerhört stolta.

Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bittesehr: Ah, nu kan jag se presskonferensen igen när jag övergav Avs hemsida och gick in på NHL.com. Väldigt känslomässigt, kan man ju förstå.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Salle: Usch, man sitter här alldeles tårögd. Stolt över att man fått se honom som liten fjunis till denna presskonferens. Det måste ha varit ett oerhört tungt beslut för honom att ta.
Tack för allt Peter! Du är den störste!
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Paddan: Något märkligt att hans tjej är på podiet.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Paddan: Och där försvann både bild och ljud
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Vilka härliga minnen man har fått genom åren som kan tituleras #21. Ändra från rubrikerna i kvällsblaskorna på den tiden när han använde helvisir och de andra lagens spelare skällde på honom och Macke för att spela vårdslöst, via OS-guldet och SM-slutspelet 94, och en massa härliga nattmatcher i NHL ända fram till nu. Finns ju hur mycket som helst som man kommer ihåg med glädje.

Nu måste man plocka fram alla hockeykort med #21 man samlat på sig genom åren och drömma sig tillbaka till den gamla goda tiden.

Det känns overkligt att det är över, men tack för allt Peter, det har varit en ära för mig att få uppleva din härliga karriär genom åren. Gör nu Macke sällskap och satsa på en karriär som sakkunnig scout, tränare, mentor eller vad som helst hos MoDo, det skulle vara trevligt!
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Salle:Nu har sändningen börjat!
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Bittesehr: åsså länken...
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
yngwie: Om någon vill se presskonferensen så är det bara att surfa in på Colorados hemsida. Det stod att den skulle sändas live där.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Timrå vinner borta mot LHC, Foppas karriär är över. Nog har man haft en bättre alla hjärtans dag nångång.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Gustafsson: Indeed... Har inget specifikt minne av dessa herrar heller som jag kan relatera till, även om jag var vid fysisk form under deras karriär. Men Foppa är nog den man kommer att komma ihåg som mest
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Jag minns alla den otroliga vinnarinstinkten den tjurskallen som svor åt domaren efter finalförlusten 94.jag minns all dom snygga målen och dom sagolika passningarna som bara han kunde slå.Jag kommer aldrig att sluta att imponeras av att oavsett hur stor och berömd han blev i NHL så glömde han aldrig var han kom ifrån och han älskar verkligen Örnsköldsvik och Modo.

Den bäste av dom alla har avslutat sin karriär.Jag kommer alltid vara glad för att jag har fått sett Peter när han var som bäst.

Peter Forsberg för mig kommer du alltid att var den bäste.
Kommentera

Sv: Hur gör Foppa?
Tråkigt o vemodigt! Jag kanske har några tankar kring Foppa tills imorgon. Jag hoppas att det inte blir skämskudde på det inlägget. Foppa är i mina ögon en av de största.
Kommentera

« · 1349093 · »