1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478919 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Almtuna 2020-10-10

« · 2087135 · » Till forumet


Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
gizzo: Som allsvenskan är uppbyggd nu, är det bara ta det lugnt. Det viktiga iår är att inte spendera pengar nu. Att spela ihop sig och komma top 8 räcker, spetsa eventuellt laget på slutet. Publik på matcher kommer ta lång tid, så alla allsvenska klubbar kommer blöda ekonomisk. Kommer nog se helt annorlunda ut i vår bland lagen än nu. Både pga ekonomiska anledningar samt NHL lånen. Så allsvenskan just nu är ändå ganska lite värt. Så spara pengar ge det tid. Det är inte värt den långsiktiga risken att satsa och misslyckas denna säsong. Naivt och tro annat, kommer vara extremt problematiska i många klubbar väl i vår och efter denna säsong. Det är ju inte direkt nån klubb i allsvenskan som har medel för detta - det behöver man inte va Einstein för att inse. Så det sportsliga nu känns oerhört sekundärt just nu ändå, mer oroande för framtiden.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Nucky:
Jag tycker även Mikkelson är rätt bra. Wallinder är mumma. Så krita på med Tymashov/Filip Ahl nu.....
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Nucky: Samtidigt har det varit tydligt att det är försvarsspelet man jobbat på. Det är först den här veckan man fokuserat på anfallsspel.

Sedan tycker jag på allvar att Timrås andrakedja inte är några som skulle fått mycket speltid hos oss och att man fortfarande saknar Ohlsson. Dahlrot är återigen sämsta back med Jesper Lindgren.

Men, kom igen om femton omgångar.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Monno: sitt lugnt i båten, det gäller att vara bland dom åtta bästa när det drar ihop sig. Och där kommer ni att vara!
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
danfred72: jag misstänker dock att Hellkvist hade stort inflytande i förra årets värvningar. Att man bygger nytt är ingen ursäkt, se bara på Oskarshamn som hade noll kontinuitet men var ändå ett topplag flera år i rad.

Ville ska ges tid MEN hur lång tid får man i en anrik klubb som Modo om förlusterna börjar rada upp sig?

Kul dock med lite liv på läktaren i kvällens match. Tänk när denna pandemi är över!
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Sputnik: Ni har ett jäkla fint lag på forwardsidan, ni fick behålla stora delar av dom bästa spelarna så jag förstår dig att ni säkerligen ville behålla Ohlsson men inte till vilket pris som helst, lika som jag gärna behållt Rosdahl men inte till vilket pris som helst.

Ser man vart många lag verkar vara kontra Modo så är det oerhört tydligt att kontinuitet oavsett material är ett vinnande koncept.
Modos plundring i våras kan visa sig vara väldigt mycket värre än vad man först trott, det är inte omöjligt att vi är samma typ av lag när vi ramlat ner i AS, bra på papperet men osamspelta och vann inte hockeymatcher.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Nucky: Härligt att höra lite positiva inlägg. Backar och målvakt håller verkligen toppklass. Hoppas att det snart släpper i benen hos våra "beep-beep" forwards.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Nucky: Ja om du läser mina gamla inlägg så står jag fast vid vad jag sagt. Jag ville behålla Ohlsson men inte till vilket pris som helst. Hade inte sett han gå in på 2 första kedjorna hos oss och han ville nog ha en stor roll. Då tycker jag inte det sved lika hårt att han drog. Även om han gör sin roll bra så bevisade han att han hade svårt att styra tempo i PP och sådär. Farten är hans styrka men saknar det lilla extra med spelförståelsen och tekniken kanske.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Sputnik: SÅKLAART ni inte ville ha Ohlsson ;)

Ska lyfta några positiva punkter:
-LP är det mest kreativa vi har, och jag skulle vilja byta plats på honom och Hepo.
-Viklund och Corrado är klassbackar på den här nivån.
-Wallinder gör det så LÄTT. Sjukt spännande namn att följa i vinter.
-Modo äger sin spelidé vilket man sagt flera gånger. Nieminen ska spela som Modo vill spela. Däremot har vi lång väg kvar innan det liknar något i offensiven.
-Sveningsson är rapp, intensiv och har ett riktigt bra skott.
-Anthony Peters är definitivt ett steg upp mot Hanses/Lundin.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Bad_Brett: Stämningen var väl delvis bra för att det var mer eller mindre samma gäng som gjorde sin 3e (eller åtminstone 2a) säsong tillsammans.

Helt klart en nackdel att vi fått byta så många spelare jämfört med andra förmodade topplag.
Man kan träna spelet på försäsong och sätta det. Men att få ihop en grupp är inget man gör i en handvändning.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Smurfen: Haha! Kan bara bli riktigt imponerad av det val du gjort, berätta gärna hur man gör. Det är väl inte lika tungt som att en dag behöva vara Timråit?
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Smurfen: Tror inte det hjälper att vara bakis!

In med Dmytro och Olofsson så har vi ett helvets vapen i PP
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
J F K:

Ja defensivt är det inte mycket att klaga på, bättre än stora delar av förra säsongen där vi bjöd på rena lägen.

Det är offensiven som måste upp några snäpp. Får se ifall vi har materialet till detta, annars vore ju en V Olofsson på lån en dröm för att kickstarta offensiven, ta in en kedja med Timashov - Kempe - Olofsson och låt dessa spela tillsammans och se till att vi inte halkar efter för mycket medans vi försöker sätta spelsystem och lag.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Costanza: Tungt för mig då som är nykterist 😂😂 !!!

Att inte vakna bakis å glömt matchen
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
danfred72: Välkommen till forumet. Du har nog rätt. Svårt att bli hjälte i dessa tider.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Bad_Brett:

På ett sätt känns det skönt att det finns två lag (Timrå/Björklöven) som går ut stenhårt med att dom ska till SHL i år. Slutar med att ett av dessa kommer vara väldigt besvikna och bli plundrade som vi blev denna säsong.

Även om jag tycker att Modo alltid ska ha inställningen att gå upp kanske det bara är att inse att målsättningen ska vara att gå så långt som möjligt i ett slutspel och allt annat är en bonus, och att det är nästa säsong vi ska utmana på allvar.

Sedan detta med lån, det är sagt 15/11 för korttidslån, vad innebär detta egentligen är det att alla som bara har korttidskontrakt och inte över hela säsongen måste lämna, eller flyttas detta fram nu också när NHL/AHL ser ut att skjuta på starten?

Är det bara till 15/11 tycker jag inet vi ska ta in några fler spelare, är det fram tills ligorna drar igång är det en annan sak, rimligtvis kommer lag som VH/Almtuna mfl få det jobbigt när dom byggt laget med lån och dessa lämnar.

Gagnon får mycket skit, men han har 72% i tekningar efter 2 matcher. Jag tror han kommer växa in i rollen som center hos oss.

Ska man ta något positivt efter 2 matcher så är det tekningarna där vi ligger i toppen, sedan att vi verkar vara starka i tredjeperioden.

Det vi måste jobba med är anfallsspelet vi kommer ofta i snabba vändningar men tar oss inte riktigt in på mål utan motståndarna hinner tillbaka och sätta upp sitt försvarsspel. Många fina sekvenser i anfallszon men vi väntar lite för länge eller letar lite för mycket pass.

Sista PP var dock helt ok, där man satt upp Corrado i skottlägen tre gånger och han tryckte ett stenhårtskott i ribban. PP ska vi inte vara så oroliga för, förra året hade vi väl 7% efter 10 omgångar tills Tambellini kom in i laget.

Skönt att det är match redan på Onsdag, passar oss att få ta en bortamatch nu.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Bad_Brett: Kom ihåg att Glader är en oerfaren sportchef, detta är blott hans andra säsong inom elit ishockey. Ni måste ge honom lite tid att få växa in i rollen som sportchef.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Smurfen: Imorgon vaknar man upp, utsövd, kanske lite bakis men fortfarande MoDoit och medlem i världens bästa klubb.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Tycker hädan efter att Modo aldrig skall spela på helger , för som det är nu så blir dessa helger bara förstörda på grund av Modos spel !!!

😉😉
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Mike Keenan: Spelidėn är nog redan satt. Man ska spela som förra säsongen offensivt, men lite mindre aggressiva I egen zon. Inte överbelasta lika mycket i hörnen, typ. Jag tror dessutom att Omark har väldigt mycket att säga till om rent spelmässigt.

Tittar man på försvarsspelet så var det bättre än förra säsongen. Hur många matcher släppte vi då till så få chanser och bara ett mål?

Det är helt klart offensivt det inte fungerar än. Laget är byggt på väldigt mycket speed, men när inte uppspel och spelvändningar fungerar så får vi ingen nytta av den.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
wolper: Det blir ju även lite upp till bevis för Glader nu. Hans track record under förra säsongen var mycket bra, men han hade samtidigt en väldigt stabil grund att stå på sedan tidigare.

Det kändes som att stämningen i laget var extremt bra förra året, kan Ville bygga upp den igen trots alla spelartapp?
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
jag känner att med dessa förutsättningar som vi får så tycker jag att vi skall ge modo ett antal matcher att sätta spelet. Men visst är det oroande med alla försäsongsmatcher. Dock vill iallafall inte jag gambla med ekomin i dessa svåra tider. Speciellt när widebro gjort det så bra. Man kanske får ta en mellansäsong. Men det är jag det. Kanske ta något billigt lån från nhl/ahl för att få igång laget och produktionen?
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Mike Keenan: Händer inget drastiskt inom 6-7 omgångar så är risken stor att så blir fallet.
Jag vill egentligen inte uttala mig huruvida hans spelidé är bra eller dålig men oavsett så bör man kunna förvänta sig mer från spelarna i form av skridskoåkning, talang etc.
Tycker tex att Petterson faktiskt är den enda forwarden som försöker bryta trenden och göra det där oväntade dragningarna, han är faktiskt nog den enda forwarden som spelar med hjärtat på rätt ställe just nu.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
J F K: spelmässigt då? Ser inte Villes spelidé tyvärr .. tror han är första tränare i HA som får sparken
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
MorganaLefaey:

Som Hägglund säger

”Det finns säkert en klar spelidé – men förstår spelarna den?”

Kan det vara så att Ville gör det så jäkla invecklat.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
MorganaLefaey: Går man endast på meriter är det endast Gagnon (hur har han åldrats?), Hepo och Svenningson (EN offensivt stark säsong i ett riktigt bra lag) som ser ut kunna göra offensiva avtryck av våra forwards. Sen har vi en uppsjö av hårt arbetande forwards, vattenbärare, grovjobbare, tvåvägsforwards eller vad man nu vill kalla dem. Känns som vi står och faller med att vår första linan ska kugga i förra årets mirakelkedja.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
MorganaLefaey: Det fanns en handfull bra lägen idag men tyvärr har vi inte någon naturlig målskytt som står på rätt plats eller sätter skotten när man får chansen.

En typisk målskytt är en spelare som kan hålla sig i skuggan och dyka upp på rätt ställen och stänka in puckarna, det känns inte som att det finns någon sådan i laget.
Jag tycker backsidan idag gör en rätt stabil match och Modo skapar en hel del bra chanser framförallt i 3:e men den där Karlkvist typen som hänger trissan i bortre krysset ur nästan inget läge alls saknas i Modo.

Jag ser det inte som något fel att ta in en målskytt med anknytning till laget och föreningen om en sådan finns förutsatt att det inte kostar för mycket!
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Bad_Brett: man kanske enkelt kan säga att medans att andra blev bättre när spelsystemet började sätta sig så blev vi sämre då ingen förstod vårt
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
MorganaLefaey: Hägglunds förklaring... efter ny Modoförlust: ”Det finns säkert en klar spelidé – men förstår spelarna den?”
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
MorganaLefaey: Det värsta är att det såg jäkligt bra och samspelt ut i de första träningsmatcherna och efter det har det bara blivit sämre och sämre. Klart det blir svårare att spela bra när tempot går upp, men trenden tyder ändå på att Ville inte haft en positiv effekt såhär långt (bortsett från försvaret som faktiskt ser helt okej ut).
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gavelo: förstår inte varför det snackas om målskyttar.
Har vi haft några lägen där de fått visa upp sig?
Jag tycker inte det. Och då tycker jag nog det i stället behövs spelfördelare.
Men varför inte göra alla glada och plocka in en av varje.
Men just nu tror jag det bästa förvärvet vore att spelarna fick gå intensivkurs på just villes taktik
För den verkar inte satt sig direkt.
Någon som vet varför han fick sparken förra säsongen?
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Steken84: stoppad på grund av leksand mena du va?😉
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gavelo: 18 nya spelare redan... är verkligen lösningen att ta in ännu fler nya ? Sen tror jag inte tränaren är rätt för Modo , kanske lika bra att bryta nu direkt och ladda om .. ifall de finns nån bra tränare ledig som kan bygga om detta på rätt sätt.. kommer hursomhelst att ta tid och tålamod, finns de I övik för ett förmodat topplag ?
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Säsongen kommer ändå inte spelas klart. Bara spara stålarna. Efter jul kommer det bli stopp pga ekonomin
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
hk: Vi får väl se hur illa det blir. Ifall det fortsätter på samma sätt kommer folk snart sluta köpa soffbiljetter, intresset för klubben kommer dala igen och den där auran av professionalism som MoDo har byggt upp kommer vara vara som bortblåst efter tränarbråk, massflykt inklusive spelare som nyss signat nytt kontrakt, Frank slutar, potentiellt sparkande av ny tränare och en rad floppande nyförvärv.

Då skulle lite Victor Hedman, om än i bara några matcher, vara enormt värdefullt. Hur man ska få det att gå ihop ekonomiskt har jag ingen aning om.

Hursomhelst är så jag så jäkla arg över att vi blev bestulna på vår chans att gå upp ifjol och nu känns det som att det redan efter två matcher börjar blåsa negativa vindar runt klubben.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gäsp: medhåll, trodde att de skulle vara flera klasser bättre än vad de visat hittills och vad alla sa om dem. Särskilt Hepo som höjts till skyarna. Spelar han såhär så ökar chanserna till att han stannar kvar trots att ligorna drar igång därborta. Peters klart bäst i MoDO och han verkar vara en stabil pjäs. De två första perioderna var riktigt dåliga från er sida men kanske kan det komma på sikt. Tror att kvaliteerna i laget ändå kommer visa sig framöver och att det blir bättre.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
jonsson: Jag tror att Glader förväntat sig 2 raka segrar här i inledningen och hade Modo stått på 6 poäng så hade det inte funnit något att gnälla på egentligen, hade modo vunnit idag så hade det nog också gjort att läget varit lugnt, MEN nu har vi 2 raka torsk mot 2 mittenlag där vi varit usla på hemmaplan, några förluster till så måste Glader agera.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gavelo: Vinner vi nästa har vi poängmässigt börjat bättre än förra säsongen.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
J F K:

10 första bra fram till Almtunas PP. Sefan bra i tredje.

Ska inte skylla på nått för vi var inte värda 3p totalt sett. Men spelschemat är inte till vår fördel, vår andra och Almtunas femte match. Ett lag inne i tempo och ett lag som vilat en vecka, därför vi först kommer igång i slutet? Bra att vi får matcha tätare nu så vi kanske kan få igång spelet.

Sedan nivån, säger inget om de nya bedömningarna, men då ska man hålla dessa en hel match. Jämför situatuonen vid Wallinders uppåkning med vår sista, fattar inte skillnaden, varför friar man den ena och tar den andra?

Nej vi har för dålig kvalité på våra dommare för att detta ska bli bra. Men det är väl bara gilla läget.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Robin Ztorken L: 3:e idag är bra, många bra chanser och ett slagskott i ribban, wallinder otroligt nära och Olhaver med en styrning som håll på att resultera.
Gagnon dessutom outstanding i tekningsstatistiken!

Powerplay idag är inte bedrövligt men kan bli lite spetsigare.

Men jag håller med om att Modo behöver låna in några forwards som kan göra mål
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
wolper: men men man får väll ha tålamod med ett helt nytt lag, (typ nästan alla spelare efter att shl stängde ligan och speciella säsongen) men kändes det som att vi växte något/tog steg framåt mot förra matchen? Försöker ha tålamod jag denna säsong och har mycket lägre förväntningar denna säsong. Hoppas mest på att vi kan få ett bra ekonomiskt bokslut efter denna säsongå slå tbx nästa år
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gavelo:

Enligt Glader igår så kommer inget hända framöver, men dialoger har vi lite överallt.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gäsp: Gagnon kan du nog lägga till.
Två spelade matcher och vi har inte skapat en enda chans , förutom när vi spelade 6-5 mot hästen.
Powerplay är ett enda stort skämt,
Bara ut och värva mer spelare!
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
hk: Som det är nu så får vi inte ens spela något kval mot shl, snarare åt andra hållet,

Håller helt med om att vi omedelbart ska plocka in 2 målskyttar och rädda så många poäng som möjligt
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
udden: "Dags att ta in våra NHL Modo produkter som vill spela i sin moderklubb"
Så din plan är alltså att ta några extra poäng före jul, säkra slutspel och sen förlora 4 raka när det gäller?

Bättre att köra med det vi har, förhoppningsvis få ihop nått slags spel / sparka ville och värva spets i februari.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Gäsp: Lindgren är ungefär lika dålig som han var när han var här sist, möjligtvis lite bättre offensivt men precis lika svag defensivt och total avsaknad av arbetsmoral.

Heppo är helt osynlig, vet inte ens om han spelade sista perioden för jag hörde aldrig kommentatorn nämna hand namn.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
Sputnik: Ohlsson överskattad nanting...noll handleder!
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
hk: Jag tycker att han, Corrado och Mikkelson varit de tre som varit ok. Wallinder bäst.

Men, kanske kan den tredje ändå tända laget lite. Mer puckar mot mål. Mer spel framåt istället för i sidled. Man får hoppas i alla fall.

Samtidigt är det bra defensivt. Almtuna har inte många kvalificerade målchanser på hela matchen
En massa höstlöv från blå som bättrar skottstatistiken, men extremt få högoktaniga chanser. Mycket färre än vi någonsin släppte till förra året.
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
MorganaLefaey: Allt handlar om inställning oavsett motstånd. Minns du då vi mötte Foppa, Werner eller Näslund och Salle i innebandy under PIF-cupen? Har aldrig varit så jävla elak och taggad på en idrottsplan. De där förbannade asen...3-11. Foppa och de andra var som ett gäng jävla grävlingar....
Låst ämne

Sv: Modo - Almtuna 2020-10-10
En kommentar från Ville tack
Låst ämne

« · 2087135 · »