1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478983 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Björklöven 30/12

1860843 · » Till forumet


Sv: Modo - Björklöven 30/12
Från Hörnefors: Tveksam till att det kommer att bli direkt upp/nedflyttning dock...realistiskt önskar jag ett enkelt system som består över tid, ingen snårskog som kvalet är idag.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Axle San: När det gäller SHL kval så tycker jag att lag 14 i SHL åker ut och lag 1 i HA går upp.
Lag 13 kvalar mot vinnaren av kvalserien där lag 2 -5 I HA spelar, där 2an får börja med 3 poäng, 3an 2p, 4an 1p, och 5an 0p
Då kan inte botten lagen i SHL skita i slutet på serien och inrikta sig på kval.
Och slut ställningen i serierna blir viktigare = mer spänning i slutet av grundserien. Man kan lägga slutet på HA tidigare så SHL laget inte får så långt uppehåll innan kvalmatcherna börjar.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan: Noteras bör då att HA inte vill ha kvalserien.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan:
Samtidigt hade Karlskrona kunnat ryka mot AIK, Modo hade flyt första gången då Vita H. kändes rätt nöjda med sin prestation och tappa lite motivationen när man låg under med 2-0. Osv tror de allsvenska lagen kommer kunna utmana i bäst av 7.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
wolper: SHL som håller i korten, fan då.
Allsvenskan tycker SHL lagen kommer för lätt förbi ett kval, vinna 4 matcher så är man kvar liksom, inte bra någonstans.Därför är Allsvenskans förslag bra, 2 matchserier ska man klara sig igenom för att skydda sin SHL-plats.

Tycker man ska kräva SHL att ge med sig antingen på

Alternativ 1 "1an direkt upp, 14 direkt ner."

Alternativ 2 "Båda SHL lagen deltar i Kvart/Semi med dem 6 allsvenska lagen."

Alternativ 3 "Ta tillbaka gamla kvalserien om dem inte tycker nåt duger."

Dagens direktkval funkar inte i längden, visst att lag har tagit sig upp men det har varit på håret, t.ex Malmö och Leksand kunde ha torskat sin game 7 lika gärna.

Kvarten liras bäst av 3 eller 5
Semi liras bäst av 5 eller 7

Slutkvalet mellan t.ex SHL lag 14 och 1an i HA och Finalen i SHL-slutspelet skulle man kunna testa en enstaka gång att prova lira i bäst av 9, blir mycket matcher men då blir det så fruktansvärt jämt om det nu skulle vara jämt.
Fast bäst av 7 känns maximum, 9 känns lite väl långdraget ska jag erkänna.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
wolper:
Alldeles oavsett hur man gör bör det krävas någon form av slutspel för att flyttas upp, det är hockeyns dna iaf enligt mig. Förslaget om en allsvensk final där vinnaren flyttas upp är inte dumt. Sen var förslaget om 16/16 lag rätt bra det med, skulle gärna se två div 1 serier med 16 lag.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Axle San: ah förstår det har du nog rätt i! :) Men om de vägra direktnedflyttning är det då kvalserie som borde gälla ? eller tror ni på 1an direkt mot 14 å 2an mot 13?
Sjukt konstig väg upp nu iallafall. Den som vinner kan ju faktiskt missa kvalplatsen i dagens system. Visst klarar de inte att prestera då så kanske det inet är mer än rätt ?
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
wolper: Problemet är att SHL lagen inte har intressa av att spela kvart eller semi. De vill gå direkt på avgörande matcher medan HA vill spela fler matcher. Logiskt annars hade varit att gå direkt på kvalet och bara ge ettan och tvåan i HA denna möjlighet.
Jag tror inte att SHL vill trötta ut lagen utan det är HA som vill ha dessa extra matcher.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Såklart att man inte behöver ha en allsvensk final men det triggar ju intresset någonting grymt och ger ettan och tvåan i serien 50% chans att gå upp utan att möta SHL motstånd. Vilka matcher detta skulle bli!
Som upplägget är nu så kan ju den allsvenska finalen (som dessutom helt är HAs påfund ) skrotas för den är bara ett extra hinder för dessa två lag i deras jakt mot SHL.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan: känns ju bara som de bara vill krångla till och göra det svårare för ha lagen. Minsta de kan göra är ju att shllagen ska vara med från kvart. Varför ska de glida med lättare å krävas mindre av? Direktupplyttning av ettan tack!
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan: Helt ärligt så vore det bästa att ta tillbaka gamla Kvalserien med 2 eller 3 allsvenska lag med om det är så jobbigt för SHL med 4.
Sen ge båda SHL lagen 3 extra poäng innan start så kanske dem går med på det.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Axle San: Förslaget jag skrev är Allsvenskans idée, riktigt bra faktiskt.

SHL nya idée lyder såhär:
Topp 8 i Allsvenskan lirar kvart.

1an mot 8an
2an mot 7an
3an mot 6an
4an mot 5an

Med denna modell vinner man inte ett skit på att komma 1a i allsvenskan ser man ju, 1 extra hemmamatch men vad betyder det om man är svag hemma t.ex?

Bäst av 7 vill SHL att det ska vara i kvartarna, säkert bara för att trötta ut lagen skulle jag tro.

Ja, sen dem två vinnarna möter lag 13 och 14 i SHL.
Detta förslaget som kom ifrån SHL är galet likt det vi har idag ändå, nästan ingen skillnad, bara att Allsvenska lagen ska trötta ut sig mer, så det gynnar SHL mer och mer givetvis, herregud säger jag bara.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: en sak är ju säker iallafall. De måste ändra ned å uppflyttningsystem. Jag har alltid tyckt att kval har varit svensk hockey. Men nu har jag fan ändrat mig. Speciellt om det ska vara sådana pengakluftor. Bör vara direktuppflyttning. Måste ju betala sig att man vinner serien. Ska de stänga ligan tycker jag att de drar ner på hockeyn i sig. Sjunker i kvalitet och status för mig. Kan det inte vara kul om alla klubbar i sverige känner att de har en gnutta av chans? Något att kämpa för. Borde ju bli en större sport. Mina tankar
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Axle San: Jag tycker någonstans att man inte behöver ha en allsvensk final, frågan är vad serieettan ska ha för fördel i en final, hemmaplansfördel är visserligen i många fall förutom då Modos en liten fördel men har man vunnit hela ligan så tycker jag att man bör bli uppflyttad direkt på bekostnad av seriejumbon i SHL för det känns som att nåda dessa lag har ”förtjänat” denna utgång.
Sen kan man ha kval med lag 2 & 3 från AS mot lag 12 & 13 i shl över 5 matcher där vinnarna spelar SHL och förlorarna spelar AS.
Detta bör gälla nedåt i AS också vilket innebär att 11 lag av 14 från shl spelar kval/slutspel vilket TV gillar, 6 av 14 från AS spelar kval om direkt upp eller nedflyttning med status quo, ligan är alltid så jämn att det kommer innebära att mångas öde kommer att avgöras det sista 3 omg vilket kommer göra att det blir ganska få matcher utan betydelse annat än heder.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan: Det där förslaget du skrev om är bra om vi nu inte skall ha direkt upp/nedflyttning. Nu är det en märklig väg att vandra för de lag som kvalar från HA.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan: Jag vill se en allsvensk final där vinnaren går upp på bekostnad av sista lag i SHL.
Näst sist lag i SHL går in i nån form av kval
Dessutom en utökning av SHL till 16 lag.

Endast direkt upp/nedflyttning kommer att ge hopp till de allsvenska klubbarna och framför allt en ordentligt bra chans att gå upp igen med hjälp av fallskärmen.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
solsidan: Gjorde fel.

lag 6 mot lag 13 SHL
lag 5 mot lag 14 SHL
1an mot 4an
2an mot 3an

Så ska det va, trött i skallen.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Någon som sett det nya kvalförslaget till SHL? Säkert så har alla sett det redan men vad tycker ni om det?
I mitt huvud så känns det helt klart enklare och rättvisare sätt att gå upp till SHL än nuvarande.

Topp 6 till kval.
1an mot 14 SHL
2an mot 13 SHL
3an mot 6an
4an mot 5an

vinnarna i sin kvart går sedan vidare till semi, vinnarna i semi lirar SHl hockey.
Bäst av 5 eller 7 blir det, men inget fastställt om det ens blir denna modell.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
hockey_21: Har tyvärr inte sett honom men varför inte.
Vill helst ha ett vuxet lag men när de vuxna har för lite jävlar anamma skadar det inte att de får sitta ett par matcher.
Rätt enkelt egentligen, ska du spela i MoDo ska du ge ALLT. Inte som 67:an som aldrig går först till pucken för att han är rädd.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Supertrött: eller müller. Riktigt kreativ av de jag sett i jvm å j20
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
hockey_21: En intressant variant skulle vara att stoppa in Wernblom med Molin och Marklund. Han har inte förtjänat platsen men det skickar signaler att försöker du så mycket du kan lönar det sig.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Monno: En jag tycker vi borde slänga in efter jvm är Nicolas Müller som har gjort 2 mål för Schweiz
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Monno: Telefonen slängde in Johan mitt i allt ihop. Spännande. Ska stå han där.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Säsongen körd efter hälften av matcherna och vi ligger i mitten av serien?
Positiv kille du.
Wernblom tycker jag spelat bättre på slutet än han gjorde förra säsongen. Dock har ju gnuggar rollen ställt till det så på vis att han inte alls får till målen just nu. Men senaste matcherna har Johan ju haft nog så många målchanser som alla andra. Bara han får in en puck å får lite flyt så.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Micke P var en väldigt uppskattad spelare hos oss också, minns honom exakt som du beskriver. Möjligen en av de mest underskattade elitspelarna någonsin.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Supertrött: Köpte Micke P's matchtröja för många år sedan, det var den med "pizzaloggan" på😁.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Nucky: Micke P va ren av de som inte fick plats efter guldet när vi fick storhetsvansinne. Ett av många misstag som gjordes då.
Ett annat var att ha 4 "landslagscentrar" till två platser i förstakedjorna.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Tycker inte det värvas såna spelare längre. Den som kommer närmast är Karlkvist, men han har utvecklats till i år och jobbar nu också hårt i defensiven, täcker skott osv.
Tiden när vi värvar färdiga spelare är(förhoppningsvis) förbi, nu handlar det om att utveckla spelare som nämnde Karlkvist. Om man gör det med tillräckligt många kan man få ett slagkraftigt lag ÖVER TID. Det är vad allt handlar om. Bygga långsiktigt.
Självklart kommer man inte lyckas med alla, men jag tycker man äntligen börjat jobba på rätt sätt iaf.

Samma sak gäller juniorerna du klankar ner på. Deras utvecklingskurva är inte alltid spikrak, men en talang som Wernblom ska man självklart ha tålamod med, och jag tycker han har blivit både starkare och snabbare sedan ifjol.
Alba däremot har alla verktyg, men verkar rätt nonchalant och ointresserad emellanåt. Å andra sidan mognar man inte bara fysiskt, utan även mentalt. Skickar vi honom kan han mycket väl göra succe i nästa klubb.
Där kommer fingertoppskänslan in igen över vilka som är värda att satsas på.

Om man nu ska skicka upp en spelare på läktaren för dålig attityd ska man också ha något att slänga in istället.
Vi spelar redan med flest juniorer i HA..
Där handlar det återigen om att utveckla spelare, få dem att förstå vad hårt jobb innebär, alla dagar i veckan.
Som sagt, långsiktigt arbete.
Enda sättet att ta sig upp enligt mig.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Kommer också ihåg honom som en furie på isen, som skulle passat perfekt i dagens snabba hockey. Försvann en aning i Modo's galet talangfulla lag, men var ändå oerhört nyttig vattenbärare. Hans typ saknas definitivt i dagens Modo.
Gör ditt jobb, varje dag, alla dar i veckan. På den punkten var han mästare.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Tarasov: Micke P var en slitvarg, en som inte hade mest speltid men var otroligt viktig för Modo och deras framfart. Micke Pettersson var relativt överlägsen i dåvarande elitserien och frågan är om det någonsin funnits en mer outtröttlig spelare i svenska högstaligan, jag tror faktiskt inte det. Micke Pettersson kunde spela 2 minuter och ändå ha samma fart till båset som han hade när han skrinna ut på isen, byte efter byte, match efter match, år efter år och när han var på isen låg han på 110% tills skridskorna stod i båset igen.

Utöver detta var han relativt skicklig som spelare och hade ett enormt bra spelsinne, men hans absolut främsta egenskap var hängivenheten att aldrig någonsin under några som helst omständigheter inte ge allt i alla situationer, en spelare som banade väg och skapade utrymme åt sina kamrater på isen.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo:
Följde inte matcherna på Mickes tid, minns dock att var komplement till Sedins några matcher slutspelet 99
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Tarasov: Nä werna var väl kanske inte den som tränade extra (vad jag känner till iaf) men han hade ju större vinnarskalle än hela ligan tillsammans och var dessutom en grönjävlig målskytt så han slipper träna extra då han i min mening var en väldigt komplett Elitseriespelare redan!

Jaså, ja jag gillade Micke P väldigt mycket, gjorde han någonsin en dålig match?!
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo:
Kul att Micke P omnämns i positiva ordalag, delade kontor med en kille i Övik en gång i tiden som var rätt uttrycksfull ang mickes begränsningar.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Golden boy :
Någon enstaka spelare kan man sätta på bänken, då i särskilda fall om någon exv skippar en träning eller på nåt annat sätt missköter sig å det grövsta. Att kasta in juniorer för sakens skulle bara leda till fler förluster. Har man satt båten i sjön får man ro den iland.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo:
Nu kan jag vara fel på det men var Sundström/Wernblom verkligen killarna som körde 5 extra pass i veckan? Wernblom hade väl rykte om att vara lite lat, hörde nån podd där Boork nämnde det, av någon anledning verkade de två gilla varann ändå.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Robin Ztorken L:
Vinnarskalle säkerligen, men avgörande är väl att han faktiskt hade skickligheten att avgöra matcher på egen även på högsta nivå. Om jag skulle bygga ett lag skulle jag primärt fokusera på skicklighet, spelförståelse speluppfattning, med det menar jag inte att kunna dribbla runt koner etc.

Såg Washington spela häromdagen, av någon märklig anledning så lyckas de skickliga spelarna som Bäckis/Ovie/Oshie/Kusnetzov komma ut närkamper med pucken i behåll, frågan är om de gör det för att det har vinnarskalle eller för att det faktiskt är såpass bra så att de löser även de situationerna.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Robin Ztorken L: Nu är iofs Foppa ett fenomen, men ja jag är villig att hålla med dig!

Spelartyper som Micke Pettersson, Wernblom, Sundström, svartvadet, salle, öhnerud, ja även thorp även om den sistnämnda kanske inte var den mest talangfulla spelaren men just den typen av spelare som ville vinna till precis vilket pris som helst.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Det hade räckt med en skalle i laget som påminde om Foppas inställning till ishockey.
Foppa spelade tills han vann o hatade förluster, han skulle kunna gå in i dagens Modo och tokdominera bara med hjälp av hans inställning.
Han kunde spela med den trasiga foten i en hink och ändå vara bäst i detta Modo
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Golden boy : Denna säsong är mer eller mindre körd, skulle Modo lyckad kravla sig till ett kval uppåt så kommer vi bara få skämmas, därför hoppas jag man missar kvalet och verkligen få stå där med skammen att man åter misslyckats, kanske kanske kan det bli väckarklockan vi väntat på i 10 år att man ska börja värva vinnarskallar och inte Darren Haydar/Tj hensik/Ritola pucktrollare som inte tillför annat än negativitet. Man behöver spelare som vill vinna, som vill jobba och som vill träna 5 extra pass i veckan för att bli bäst, killar som vill bygga muskler och inte stå och dribbla mot koner, man behöver spelare som tävlar och som formligen hatar att förlora, gärna svindåliga förlorare för det är ofta dom individerna som offrar hörntänder och fotleder för att vinna!

Detta laget har absolut kvalitet, men det finns inga som sticker ut förutom Sellgren, Molin och Marklund och även Wallin rätt ofta, men annars är det ett ganska slätstruket gäng, inte ens våran powerforward och kapten gör någon direkt skillnad med fysiken, alltså precis det han värvades för!

Våra juniorer är bra, men ingen verkar utvecklas och inga sticker ut, Werner har bara blivit sämre, Alba var bättre för 2 år sedan, OSL var 3ggr bättre förra säsongen osv osv.

Sen att man öht som ledare/tränare/sportchef tillåter individer eller grupp att ”ha taskig inställning till jobbet” är helt oacceptabelt och ska naturligtvis omedelbart rendera i en läktarplats några matcher tills man bett ledare och övriga laget om ursäkt och är villig att göra allt för att visa att man förtjänar klubbmärket på bröstet!
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gäsp: Ja varför inte släppa fram flera juniorer, kan det bli så mycket sämre. Man ligger bara några pinnar från negativt kval. Det här laget är väldigt överskattat.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Monno: jag tycker det är en hög tackling där han satsar i hög fart för att skada. Men det är jag det. Värsta är dock att idiotdomaren inte blåser av. Vi blir av med våran back som möjligen har huvudskada. Men men....
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Golden boy : Bredden finns inte i truppen för att göra så mycket. Visst kan dom stoppa in fler juniorer men det kommer knappast hjälpa nämnvärt och ekonomin finns nog inte för att värva så mycket heller.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Blake: Om det är problem med inställningen hos vissa spelare så varför agerar då inte Särkijärvi eller Sundlöv??? Som sheriff så måste man väl ändå visa vem som bestämmer o vad som gäller.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Gavelo: Säcken går ju själv ut i intervjuer och klagar på inställningen. Senast igår sa han att han önskade att spelarna hade samma inställning varje match.

Sedan viker dom ändå ner sig i tredje och den enda som verkar velat vinna är ju Marklund som ser ut som att han förlorat en jvm final. Kan tänka mig att det finns en spricka i laget när vissa knappt bryr sig medans andra sliter häcken av sig.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Smurfen: januari med 6 hemmamatcher blir otroligt viktig. Kommer poängen, kommer publiken? Mycket står på spel.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Tarasov: Jo köper att första faktiskt är en tokig sargstuds.
Men det andra klippet är det ju mest det faktum att han inte går fullt i i situationen. Menat inte att han ska åka 150 in i sargen. Men han ska åtminstone ladda på för att nypa fast och försöka vinna puck. Nu alibi viftar han lite mwd klubban som att skydda från en passning bakom mål?

Och ja, det är med puck man vill gråta ibland. Men utan puck tycker jag inte han är det som kl par hårdast alla ggr om man säger så. Men kan ju handla om att det inte stämmer i spelet också men.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
wolper: Anmäla tacklingen för vadå? Förklara gärna vad som var regelvidrigt med den? Möjligtvis för många skär men tycker mig inte se det uppenbart själv iaf?
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Tarasov: Ericsson tkr jag skall gå snävare och tuffare mot pucken. Nu vrider han på huvudet och gör mer en "banansväng". Men det är min syn på saken, tvivlar dock på att Hedman eller Carnestad gjort lika.
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Tarasov:

Miss och miss, visst hade han kunnat agera på annat sätt. Men det är ju inte alls som hans missar med puck. Lite knepig studs men han tar ju bort sin gubbe också, vi måste vara täta där och någon måste fylla på och ta pucken när den går lös.

Vi gör en ok match, men får inte in pucken och har inte flytet med oss i domsluten. Löven spelade med mycket fasthållningar och hakningar, när dessa släpps får vi det jobbigt för vi är inget fysiskt lag som kan spela på liknande sätt och hitta vägar ur det när nivån är riktigt hög.

Ser gärna att vi kastar om i kedjorna för att få lite fart. Sedan bör sundlöv kolla efter en center och back.

Ser att Bill Thomas fick lämna sin klubb i finland. Gick inte han center hos oss ett tag?
Kommentera

Sv: Modo - Björklöven 30/12
Rytter:
Hoppas de förbrukar allt sitt flyt tills vi möts i slutspelsserien. Apropå Ericssons miss vid första är det verkligen en ”miss”? Han försöker kommer ner på pucken först som jag uppfattar det på klippet. Vilket han knappast kan klandras för. Sen i samband med att pucken studsar i sargen så trycker lövenlirarn bort honom från situationen, delvis lyckas han pga att han har mer fart åt rätt håll än vad Ericsson har som tvingas vända. Nu är det iofs knepigt att bedöma hela situationen på 10 sek.
Kommentera

1860843 · »