1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480221 inlägg · 4078 ämnen

MoDo HK - AIK, 2010-11-18

1308014 · » Till forumet


Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Poffa: Och innan dess var det HS. SpS var en mindre lyckad parentes i HS historia.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Du begrep det på HS långt tidigare än så. Fast då hette det SportSnack.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
supertrött: Jo, jag begrep det, men redan -99 begrep jag det först. Men det tog till 2003-09-25 innan jag begrep det på HS.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Det begrep vi redan vid ditt första inlägg i ämnet.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Frisco: Jo, du ser. Internet är bra.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Faxälven: Namnet innehåller i förleden en motsvarighet till fornvästnordiska fax 'hästman'. Det syftar på det upprörda vattnet i forsarna, där vågornas skum liknats vid hästarnas manar.

www.genealogi.se/angermanland/ortsnamn.html


Sagan om ringenkänsla på det.

www.youtube.com/watch?v=39eoqDdD_hY
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Namnet innehåller i förleden en motsvarighet till fornvästnordiska fax 'hästman'. Det syftar på det upprörda vattnet i forsarna, där vågornas skum liknats vid hästarnas manar.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
hellge: Jag har ingen aning vart ordet fax kommer ifrån. Men det borde ju gå att ta reda på.

Fax låter som en häst.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Wayne Gresky:

JAG VET INTE, MEN JAG VET ATT TIMRÅ INTE HAR NÅGOT SM-GULD.

Va fan gör man med den informationen....
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Hur kommer det sig förresten att älven heter Faxälven? Faxen är ju en ganska ny uppfinning.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Wayne Gresky:

Sure dude :)

Bifurkation är viktigt :)
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
hellge: Jag tror nog att de flesta modoiter vet vad en bifurkation är. Jag själv använder nästan ordet dagligen. Det tråkiga är väl att det finns så få synonymer till det i det svenska språket.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
hellge: Bor man längs Ångermanälven, har (haft) strömfiske som största intresse, med Faxälven på jättelång armslängds avstånd, samt halva släkten kring Fjällsjöälven så är man nästan själv en bifurkation.

Det är mer spännande med sjöar som är bifurkationer.

Det finns en berömd fjällsjö i Sverige som jag själv fiskat i som är en bifurkation. Fast jag kommer banne mig inte på vilken det är. Gunnar Westrin (fiskeförfattare) nämner det i någon av hans böcker.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo:

Bifurkation?

Man skulle kunna gissa att det är ett av de ovanligare orden på HS..

JAg var i Backe i norra Ångermanland och hälsade på min kusin. Vi tog en promenad och han berättade om, ja just det. Bifurkation,

"Det är bifurkationen som bildas genom att Vängelälven förbinder faxälven och Fjällsjöälven. Bifurkationer förekommer på några få ställen i världen."
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
supertrött: Det beror på om det är en bifurkation eller inte.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Rinner vattnet i älven nedströms eller uppströms ?
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Paddan: Jag tycke att Josefsson var bättre förra, eller om det var förrförra matchen.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18

Mano: Vet inte om det säger så mycket, men idag gjorde nog Josefsson sin bästa match i MoDo-tröjan. Däremot så uppträdde Timander och Tollefsen idag som två halvt vettskrämda juniorer som får spela på stor is för första gången.

Sedan har jag svårt att bedöma om Victor Fasth är bra, eller om det var MoDospelarna som gjorde honom bra. Han fick ju oftast mota puckar i oskymda lägen och utan allt för stora sidoförflyttningar. Men båda målvakterna i dagens match tycker jag spelar med ett ganska behärskat lugn, detta trots att Dahlberg ideligen hade felpassande medspelare att tampas med

Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Mano: Hägga var outstanding idag med sin riviga spelstil, han jobbar verkligen häcken av sig i varje byte (ursäkta språket)
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Jag skulle bara i den positiva andans tecken vilja ge en eloge till fjärdekedjans gnugg idag. Både Hägga, Blomman och Svarten spenderade större delen av sin speltid i motståndarzonen och hade ju bud på ett par tre kassar idag. Sedan kan man såklart peka på just det, effektiviteten. Men det tar vi en annan gång.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
renen: gör som timråfansen , maila å gnäll ;)
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Lumber Jack: Naturen är det stora, det enda sanna............
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
milton: Oegentligheter som mot naturen är.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Verkligen! Det mest "allvarliga" är ju att jag som åskådare fortfarande inte vet varför målet dömdes bort. Transparens för helvete!
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
renen: Om jag inte såg helt fel så satte de in K-Fop på Nikos plats efter halva tredje.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Salle: Som jag sagt i månader, prova att byta plats på Danielsson och Dimitrakos. Det kanske räcker.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Poffa: Sen måste något göras med Dimi. är väl bäst betald i laget och presterar ingenting.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Gusse: Susses blekhet beror på de iskalla och närmast genomskinliga killarna som flankerar honom. Han slår briljanta passningar emellanåt som dessa på de mest spektakulära sätt tappar, fumlar och schabblar bort.

Likadant är det för Ritchie som gör ett sjujävla jobb men greken och dansken agerar Bellman mest hela tiden.

Även Hedman är en prestandamotor i en kasst chassi. Hans arbete, moral och kämpaglöd är det som räddar den kedjan från att få underkänt betyg.


Nä dags för CB & AJ att våga röra om i grytan lite. Byt plats på några i de förstanämnda kedjorna och lyft upp Hedman och Hägga några pinnhål vetja.


Kalle Kock och Snygg-Hasse är inte felfria idag men det är bra mycket bättre än vad vi sett i det bakre leden emellanåt.
OKT såg nästan lite rädd ut emellanåt. Är det Post-Älgtrauma???

Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Gusse: Susse var väl ändå en av de bättre. Både Skröder och Danielsson är betydligt kallare och Susses smarta passningar görs inte rättvisa med två målsumpare som avslutare.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Salle: Susse och Svartvadet var bleka idag.
Kul för Josefsson att göra två fina poäng våra backar behöver självförtroende.
Cook kändes mycket offensivare än vanligt.Har han fått order om det tro?
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Salle: Det kan ju skapa ganska intressanta prejudikat.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Boorken om ickemålet:

"– Domaren tycker nog att målvakten inte får någon chans att rädda"

Säger lika mycket om Kuben som om Boorken.




Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
qwertas: Jag sa inte att AIK var bättre, bara att det såg ut ungefär som vanligt. AIK hade dock ett väldigt bra försvarsspel för det mesta och var skridskostarkare än MODO.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
shinzawai: Tänk så olika vi kan se det då eftersom jag tyckte att MODO var klart bättre än AIK. Visst hade AIK en del farliga lägen men personligen så tycker jag att MODO äger matchen sett över alla 60 minuter.

Jag håller med Challe som sa på presskonferensen att man borde bjuda på lite bättre spel och fler mål men samtidigt så skall det väl sägas också att man har två eller tre ramträffar och dessutom bjuder Fasth på en riktig idioträddning.

Jag är nöjd med två poäng ändå med tanke på att det är första matchen efter uppehållet för MODO medans AIK redan hade en match i benen.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Berka: Ja vi kanske borde ta efter er o bua istället?.

Jag ber dig att titta matchen om du får en chans, 8x2 för Timrå och 1 för Lule fast man var det spelförande laget i 5-5.
Lules 1-1 förgick av en bensopartripping på Sebbe med två mot noll som föjld.
3-3 målet var minst 1,5 offside.
Då kanske ni har nån förståelse att vissa lackar ur och mailar.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
renen: Jag tycker att det såg ut som vanligt.

* Motståndarna är mycket snabbare än oss.
* Vi fastnar i sarghörnen.
* Skrøder tar för lång tid på sig att avsluta och blir av med puck samt slänger iväg blindpuckar bakom ryggen som motståndarna kontrar på.

Dock dumpade vi inte lika mkt puck som vanligt, vi var bättre än medel på att saxa oss in i zon, det var först där problemen började (AIK spelade bra försvarsspel).
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Berka: Var det verkligen en okey match? jag tyckte det var slowmotion och rätt så stirrigt. Bland de sämre hemmamatcherna den här säsongen.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
El Maco: Nja tycker ni kan ta tillbaka han, var väl nästan gud hos er.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
El Maco: Nubben var väl som bäst när han spelade med Sollefteå. De mötte ju Timrå ibland på den tiden.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Gustafsson: AIK spelade på resultat i sista. Jag tycker vi skapade fler och bättre lägen i de två första¨, fast å andra sidan skapade AIK mer då också. Det var riktig raggarhockey då, som sagt.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18

Ska ni inte byta ut Freddan? Jag kan tipsa om en jättebra ledig kille. Med Modo som moderklubb också (Hasse A-definitionen)

Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Tyckte Modo skapade en hel del heta lägen jag. Bra match och tre poäng hade varit rättvist.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Berka: Jo, vi hade spelövertaget, men det var inte så giftigt.

Har du sett att det är några malätna här ungefär som om de vore jehovas?
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: 11-1 i skott i sista... synd vi inte kunde hänga en å ta 3, men 2 är okay.
Aik var bra, dom spelade tätt och tillät inte modo skapa speciellt mycket.

En okay match men inte mer!
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
73Sjöbba: Nej, vi vann.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: Jobbigt, va?
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: å i timrå har man börja maila domarna

så löjligt
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Ännu en sudden vinst
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
NuMo: JA! Josefsson igen.


Bra för svensk hockey. Luleå är också på g.
Kommentera

Sv: MoDo HK - AIK, 2010-11-18
Josefsson... ja han har varit riktigt bra idag, sin bästa match i modotröjan!
Kommentera

1308014 · »