1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540643 inlägg · 4140 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
KB: Juniormatcher idag:
Damjuniorer lirar mot Janne G nu i Nobelhallen och leder med 1-0 efter första. U16 möter BIF 14:00 och J18 startar 17:00 mot Vännäs.

jonsson: Hoppas verkligen det. Vill ha dem i ”närområdet”. Fixar de en modern och fräsch tränare så har de alla förutsättningar för att etablera sig i HA. Roger Forsberg var ett misstag.

Matchboll Ö-sund, slår dom in spiken

DrCox: det finns många lag det finns frågetecken kring för nästa säsong

brynäs som nykomling, av förklarliga skäl
timrå, hur bra är jokinen? nyförvärven skrämmer inte så här långt
hv, det kommer vara samma visa nästa säsong, nubben har inte lärt sig någonting
örebro, fortsätter det storma internt?
modo givetvis, svåra andra året, nu ska positionerna flyttas fram. klarar man det? kommer ha-spelarna vara lika bra år 2?
malmö, tappar kokkanen och pajuniemi, hur ersätter man det?

grimiss: Om Brynäs går upp kommer dom att förlita sig på samma stomme som dom åkte ur med plus Jakob Silfverberg och nån mer spets frågan är vilka läxor har man lärt sig av att man åkte ur och vilka förändringar har man gjort för att förhindra att detta sker igen om det vill sig illa kan Brynäs bli ett nytt Leksand som åker jojo mellan serierna men utan en snorrik Peo Ejendal som pumpar in pengar år efter år.

Rytter: Just backsidan har jag tyckt varit riktigt svag senaste åren också. Därför jag inte kände mig särskilt oroad över Löven ifjol.

Sigge: Ja finns väl egentligen bara ett lag som spelar en bra ishockey nu och det är Mora. Annars är kvaliteten rätt låg.

Costanza: lukas jasek 52,9 jämfört med josh 53,3...

du vet vad du behöver göra hinken

Tarasov: Jag mötte faktiskt en gröngul mössa på strandpromenaden, jag pekade och skrattade högt, ååhhihihihahaha!! Annars är det kul att kolla på SHL:s statistiksida över MoDo. Mycket kul data. Södergran 4 tacklingar på 52 matcher! Det gick ju vägen ändå. Tappar nu tekningskraft i Dickinson men det går ju att ersätta när två nya centrar ska in.

Bad_Brett: Stråhle har inte fått ihop laget.
Dels har man ett icke fungerande spelsystem och vad som är värre är att långt ifrån alla följer det. Pooley, Schilkey, Powell, Meyer och flera backar spelar sällan enligt riktlinjerna. Man skiter I hemjobbet och gör lite som man vill. Inte sällan för att själv skapa saker framåt.

Det märkliga är ju att i flera av vinstmatcherna mot andra topplag är det spelare i tredje- och fjärdekedjan som gjort målen. Wiklund, Sjögren osv. De har checkat fast Brynäs osv. Inte stjärnorna.

Nucky: Tycker folk har övervärderat SSK hela säsongen. Man kan argumentera för att dom var bättre förra året.

Sigge: HA är ju bättre än någonsin om man ska tro vissa i Brynäsboken.

Bad_Brett:

Skillnaden är att både Brynäs och HV:s offensivaspets är snäppet bättre än lövens, så även deras offensiva spelare kan och vill spela över hela planen. De flesta i deras trupper har ju spelat på betydligt högre nivå än HA och det gör man inte ifall man har stora brister i spelet utan puck och inte är allround.

Jag tycker ju t.ex att Rödin, Larsson, Scott, Öhlund, Kelher, Indrassis, Vesel är betydligt bättre hockeyspelare än Schilkey, Weigel, Pooley, Olofsson, Powell, Meyer, Fortier.

Så även om de värvat allsvensk offensiv spets och fyllt på laget så är det långt ifrån stabila spelare som gör sig bra i en tredje/fjärde eller som balansspelare i en andrakedja.

Tror lövens bygge hade sett stabilare ut ifall man haft t.ex Powell, Schilkey, Pooley som spetsar (likt vi hade Woods, Dick, Agaard) och sedan försökt hitta mer tvåvägsspelare som AP, Ohlsson, Södergran, EJK, OP, Vela som alla var delaktiga i att vi gick upp och gjorde ett strålande jobb.

Nu har vi bara pratat forwardssidan och visst den är meriterad spelare för spelare, men är det optimerat för ett framgångsrikt LAG och har de spelare för de roller man behöver?

Backsidan däremot är rätt usel och ett rejält underbetyg att man under serien måste plocka in två nya backar som blir ledande i laget, detta skulle man haft på plats från starten. Känns som det alltid är backsidan som är ett av lövens stora problem, Kenttä verkar ha problem att bygga ihop en slagkraftig backsida med rätt roller.

Sedan att de på pappret har ett bra lag det säger jag inget om, och de ska absolut vara bättre än plats 6. Men samtidigt nu med facit så är det ju rätt att ställa frågan ifall laget verkligen är rätt byggt och optimerat, det är det jag menar med att de måste anlysera och rensa ut för att bygga om till nästa år, för just nu har de en rätt dålig trend över 3 säsonger och denna måste de vända. Då går det inte bara att behålla poängstarka spelare och fylla på med nya Meyer, Schilkey, Pooley osv, man kanske måste ändra strategi och bygga lite annorlunda med mer storlek och kraft för att faktiskt ta sig hela vägen i ett slutspel, kanske offra lite offensiva spelare för att få till en bättre backsida t.ex.

Sigge: eh fast Brynäs är väl ok? Klassiskt lag? Dessutom tror jag knappast dom har styrt upp skutan. Lär garanterat få tungt första år tillbaka isf

Nucky: Ja tyvärr kommer Brynäs få den enklaste resan tillbaka sedan slutspelet infördes i HA. Mycket beroende på att ligan har gått ner sig så fatalt mycket i kvalitet på kort tid.

Bad_Brett: När man följer slutspelet i HA blir man lätt fundersam på vilka som ska kunna hota Brynäs.
SSK som kanske var det stora hotet kommer ryka mot ett BIK som förvisso är bra, men att de skulle slå Brynäs över sju matcher känns osannolikt.
AIK imponerar inte speciellt och har problem med Mora.
Blötröven kommer bli svepta och DIF har för svag målvakt.

Känns som en walk in the park för Brynäs detta.

Rytter: Det märkliga är att laget på pappret ser bättre ut än i fjol och då slutade de tvåa. Och det är lätt att glömma, men några matcher in i slutspelsserien kändes det som att det skulle bli en enkel resa till finalen. Sedan började Djurgården spela smartare och mot det hade inte Stråhle något motdrag.

Visst saknas det rollspelare, men vet inte om Brynäs, eller HV 71 häromåret, hade det så mycket tydligare. Blötröven är tillräckligt bra på pappret för att kunna prestera betydligt bättre anser jag.

Greg P:
Blev för jobbigt att trolla vidare verkar det som

Rytter:

Känns som vi hade rätt taktik att genom åren i HA bygga för ett avancemang, sedan att vara ett topplag men inget MÅSTE varje år att gå upp.
Tror att det påverkar gruppen mer än va man tror att slippa dessa måsten, men håller med dig där att Kentää bör ställas till svars mer, han blir ju lätt grinig när fel frågor kommer.

Tarasov:

Det intressanta med löven är hur man gått bakåt år för år.

Från överlägsen vinst i ligan och final till att sjunka placeringsmässigt år för år och åka ur tidigare och tidigare i ett slutspel.

Kenttä och Stråhle har verkligen en dålig trend just nu. Denna negativa trend slår ju hårt på intresse och ekonomi. Stor skillnad i intäkter att få 2 matcher i ett slutspel kontra att ta sig till final och få 2-3 matcher på hemmaplan.

De måste göra nått, rensa truppen och bygg om laget samt skaffa en riktig tränare. Sätt målsättningen att vara ett topplag och sluta topp4, och lägg inte den onödiga pressen att detta är året man ska upp. För det är svårt när lag som brynäs och dif är i samma serie och fler klubbar satsar.

Efter denna säsong behöver de rensa ut rejält och analysera varför laget ofta är felbyggt. Satsa mindre på offensivkraft och ta in gedigna hockeyarbetare som kan och vill spela i bägge zonerna. Sedan kan man ha ett par riktiga offensivaspetsar i t.ex schilkey och powell som krydda. Men grunden och stabiliteten måste komma från spelarna som inte är stjärnor.

Det tycker jag är lövens största problem, laget är så spretigt och det är svårt att förstå vilken roll alla ska ha. Detta misslyckande ligger faktiskt mer på kenttä än stråhle.

Stråhle är ingen bra coach, svårt att en röd tråd i deras spel och spelsystem, men å andra sidan har han fått en väldigt spretig trupp att jobba med.

Tycker kenttä kommer undan kritik för enkelt.

{9315}: Ärligt talat har jag nog aldrig stött på någon som håller på SSK i verkliga livet, har inte sett mycket av dem på internet heller där jag hänger iaf. Kom ju fram några stycken SSK tomtar efter Niederbachs andra tackling mot Rindell. Men överlag så varken syns eller hörs dem. Har nog egentligen inte nog med åsikter om deras fans är dryga eller inte.

Gurkan: ja, det är också ett riktigt praktfiasko, värre än björklöven.

jag har svårt för deras supportrar som fortfarande ältar niederbachs tackling mot videll som om det vore ett överlagt mordförsök. för mig får dom gärna lida :)

har dock inga särskilda åsikter om föreningen i sig och georgsson verkar vara en bra sportchef

{9315}: På tal om SSK, vad fan sysslar dem med? Ett riktigt ultrafiasko att ligga under med 3-0 mot BIK. Blir väl första riktiga skrällen i HA sedan man införde nya slutspelsserien. Södertälje gör sin bästa säsong på många år och det slutar så här, samt ryktas deras bästa spelare till ÖIK också lol. Jag har inget emot SSK, tycker nästan synd om deras fans. Man undrar ju om inte denna klubb kommer dö ut helt, SHL lär dem inte nå inom min livstid iaf.

Tarasov: verkligen imponerande igår efter ca halva matchen när man såg hur han växlade upp och verkligen tog tag i matchen på egen hand. han gör riktigt bra reklam för sig själv under denna matchserie

Majbrasan:

Många ömma tår klämda här märker man.

Löven berör er hårt fortfarande trots ni är i SHL är gulligt.

Ha en trevlig lördag nu boys vi spelar inte igen förrän imorn.

Tarasov: Det kan vara lite känsligt när "klassiska" lag kämpar för överlevnad......
Uppladdat:

500x0-loven2.png

Nucky:
Förstår heller inte varför det är så känsligt att ens klubb diskuteras.

Greg P: Jag vill bara kolla, så du inte missat de faktum att vi är på ett HOCKEYforum och i en tråd som heter ”APROPÅ INGENTING” Och vad passar bättre än Löven och ingenting tillsammans?

Greg P: Du raljerar ju å det grövsta, Don Quijote. Men fortsätt du tro att alla här verkligen avskyr Löven.

Tycker fortfarande att det är minst lika fascinerande att du väljer att lägga din fria tid på att fäktas här.

Greg P: Vad gör du här då?😂

Du är så pinsam. Folk här är hockeynördar och diskuterar all hockey.
Att eran sketna klubb diskuteras beror dock mest på att ni varje år hittar en nytt sätt att misslyckas, trots alla resurser och storslagna planer.
Det är som att se en bilolycka i slowmotion varje jävla år😆
Fruktansvärt underhållande för alla utom er såklart.

Majbrasan: Det är inte bara i slutspelet. Det är har varit så hela säsongen. Och ”moraliska finalen” är det nog ingen som håller med om sen oktober…

Att man under ett helt hockeyår orkar lägga ner tid på sitta och kolla på ett lag man verkligen avskyr är inte speciellt friskt i min bok. Löven gjorde ett stort avtryck hos er under åren i hockeyallsvenskan. Det kan man minst säga.

Greg P:
Ett allmänt hockeyintresse kanske?

Greg P: "Offrar den tiden", det är slutspel och hockey varje kväll nu. För en som uppskattar hockey är det fest. Den "moraliska" finalen är givetvis kul att titta på i det här sammanhanget, även om jag zappar mellan.

Jag förstår inte vari det konstiga ligger? Om nu Piteå - Boden ger dig mer så gratulerar. Titta då på den matchen och så var det med det. Eller missar jag något?

Vi kan ju ta det ett steg längre och tycka att det är
fascinerande och anmärkningsvärt att du offrar tid en lördagförmiddag i ett MoDo-forum där för dig föreningen är totalt ointressant/intetsägande.

{5647}

I sort sett alla Lövare flaggade ut säsongen redan i november och senast december.

Det är naturligtvis Stråhle fel och han skulle gått för längesen. Ett historiskt stort misstag av Kenttä och styrelsen.

Jag tycker dock det är fascinerande av dig att du och fler andra här inne uppenbarligen orkar sitta och se varje Löven match under säsongen och sen skriva massa analyser om ett lag och förening du/ni uppriktigt avskyr.
Det är ändå sjukt på ett sätt du offrar den tiden som igår en fredag kväll.

Modo är totalt intetsägande för mig som förening men jag skulle aldrig någonsin ens slå på Modo match i SHL eller för den delen ett annat lag i den ligan. Piteå - Boden ger mig mer då.

jonsson: Såg den nu. Stråhle har verkligen inte fattat att det är ingen som lyssnar på han och det är han själv som är problemet. Han ser ju helt slut ut.

{9315}:
Viktor Lodin vs HV71 2-2 i nuläget.

{9315}: Det märkligaste med Löven är att det var så kopiöst lätt att se det komma. Redan tidigt på säsongen syntes det att spelet inte fungerade. Man fick förvisso en sjuk utdelning tack vare en fantastisk målvakt och otrolig skotteffektivitet, men när båda dessa sjönk till normala nivåer avslöjades bristerna.

Man hade under halva säsongen flest antal kontringar mot sig. Mer än Östersund och Västervik till och med.

Man hade ett extremt passivt försvarsspel där man bara skulle hålla mitten. Det liknade Växjö, men helt utan Växjös smartness.

Man har fortfarande seriens sämsta uppspel och ingångar i anfallszon. Senast igår såg jag mest hela tiden dump i motstående sarghörn och DIF var först till pucken.

Jag tror dessutom att många spelare för länge sedan tappat tron på Stråhle och den rätta ambitionen. För att ta bladet från munnen. Man skiter mer eller mindre I vad han säger. Nordamerikanska spelarna, Meyer och kanske fler brinner inte för att laget ska vinna. I matcher man tar i och vill vinna kan det se bättre ut, för att nästa vara uselt igen.

Att inte Kenttä sparkat Stråhle för länge sedan lär solka hans rykte under lång tid framåt. Känslan är att han helt enkelt är för bekväm och feg för det. Har han kanske tappat drivet, likt Nubben när han kom till Frölunda eller nu i HV?

jonsson: han kör den mest hela tiden tycker jag. inte så analysmässigt utan mer något som kanske låter bra för vissa men som saknar substans

ett monumentalt fiasko av björklöven det här, dels att bara komma sexa och dels att åka direkt i kvarten vilket vi får anta att dom gör, kanske till och med i fyra raka

kommer däremot bli jätte intressant om karlskoga slår ut södertälje, då får vi anta att det blir aik-djurgården i semifinal. kul!

Greg P: Nej, jag fattar inte vad du menar faktiskt.
Snarare tycker jag Övik känns mer levande än både Sundsvall och Umeå som bpda byggt ett väldigt stort köpcentrum utanför stan.

Och att uttala sig om sjunkande tillväxt med de företag och deras orderingång som råder är faktiskt så okunnigt att jag ifrågasätter din kognitiva förmåga. Faktum är väl snarare att det är Umeå som framstår som stillastående mellan Övik och Skellefteå.

Greg P:
Trevlig människosyn och rätt generaliserande känns snarare som att du beskriver dig själv.

{5647}: Du fattar vad jag menar. Övik är en sjukt inskränkt stad där alla är släkt med alla. Stan känns ungefär som Härnösand en genomfartstad man passerar neråt. Har noll att erbjuda. Hade E4an dragits utanför stan hade man aldrig besökt den. Ni ska vara glad ni fick Botniabanan till Umeå så ni kan veckopendla.

Varje gång man är i Örnsköldsvik så konstaterar man att det är en stad i det förgångna. Allt är sig likt, gamla och slitna hus och alltid någon ytterligare affär eller restaurang som stängt igen dörrarna.

Det finns 3 typer av folk Gamla/55+, feta whitetrash morsor som är 20 och redan klämt ut 2 ungar och bor i en by utanför där husen kostar som en V70 från 2005 eller invandrare som bara lösdriver runt på gatan.

Folk med högskolekompetens & ambitioner har flytt stan för längesen.

Det kommer såklart påverka hockeyn och Modo till det sämre kommande decennium med sämre återväxt och sjunkande tillväxt med jobb och företag.

Greg P:
Tänker att man gjort en behovsanalys och kommit fram till vad invånarna värdesätter!

Tarasov: Det där är var en pinsam grej som Umeå kommun slösar pengar på.

Thors 22: Badtumtss

Tarasov: Till kisskonst behövs en Stråhle…😉

Nucky: Den där körde han oftare förra året. Den här säsongen har det varit mer blandat och han har även anklagat spelarna för det. Och han har gnällt på domarna och min favorit press och supportrar för att trycket på spelarna blir så tufft.

jonsson: Det där är väl en standardfras han drar vid varje tung förlust. Han lär ryka om ett par veckor

jonsson: Tyvärr så är han inte mogen uppgiften.

Greg P:
Kultur är däremot en umegrej…. Tacka vet jag kisskonst, kommunen i Övik slänger iväg pengar på hockey. I ume slänger kommunen iväg pengar på….
Ja vadå?

Obs pluslåst

Presskonferensen för Stråhle verkade vara en enda stor plåga, säger att han inte förberett laget för match???
Hur i h-vete kan det komma sig?

« · 2678419 · »