1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482261 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma

« · 2571726 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay: EJK är nog den som får flytta sig åt sidan om det kommer in ett nytt namn. Men han är den perfekta 13e forwarden. Kan göra ett bra jobb i alla 4 kedjor på alla positioner
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
FRANS-MICHAEL: Tack! En analys som ligger i linje med vad vi supportrar väntat oss. Och jag håller med: Inget on om Berg, men får vi in en ny toppback framöver känns det ju ganska givet vem som får flytta på sig.

Bland forwards är det svårare att peka ut någon som hänger mest löst - särskilt nu när hela tredjekedjan överraskat och gjort sig untouchable.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
SPOODI: Bernie & Näsén hade total lekstuga igår, att sära dem efter sin bästa match känns osmart.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay: Med reservation för att utge mig att vara allt för kunnig :)

Tycker att Berg är lite av en hjälte från finalspelet där han bland annat mosade Marcus Krüger m fl. Hans uppsida är hårdhet och oömhet och kanske att han spelar enkelt efter sina resurser

Jag satt på rad tre nära isen och studerade honom igår. Tycker att han hamnar i tidsnöd mest av våra backar och får då stressa fram passet. Tycker också att det gör förstapasset onödigt svårt. Min åsikt är att han har sämst speluppfattning av våra backar ihop med Folin, men Folin har är snabbare och spelar extremt enkelt och hamnar därför inte i tidsnöd på samma sätt.

Tycker också att han blir väldigt otymplig vid långa byten, benen blir till telefonstolpar och syra upp över öronen.

Eventuellt skulle jag vilja byta ut honom, om ekonomin tillåter. Just nu är jag ganska nöjd.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
19MoDo21: just nu har väl Bernhardt varit svagast. Varit direkt dålig långa stunder faktiskt.
Nu tror inte jag Karlin kommer ändra backparen men hade gärna sett
Rubins-Rundblad
Brickley-Näsen
Bernhardt-Folin
Berg
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay: Berg har varit betydligt bättre än jag förväntade mig, något han iofs inte är ensam om just nu
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay: I min personliga åsikt har han varit helt okej. Men jag blir hellre av med honom och tar in en stabilare back.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Kan någon hockeykunnig som sett Modos matcher ge ett omdöme om August Berg?
På förhand hade jag aldrig gissat att han skulle starta som ordinarie före Folin, Norén och Wahlberg. Att jag knappt läst ett ord om hans insatser är kanske ett gott betyg; att han spelat stabilt?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tom Topp: Det är nog Torskars tur att åka ur i år känns det som. Det funkar inte och tro att Karla ska göra hattrick varje match.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
FRANS-MICHAEL: Det är väl ganska få som kommer att skjuta ner dig för att vara lite positiv sett till inledningen. Vi vill alla väldigt gärna motbevisa de som inte trott på oss, men visst är det tidigt. Men vi passar på att njuta. Wennerholm gör sitt bästa för att jinxa oss.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tycker absolut att vi ska glädja oss åt vi spelat så pass bra, men det är lite jobbigt att så många drar så stora växlar på dessa fyra matcher. Jag skulle säga att tio matcher räcker inte heller för att dra några generella slutsatser om hur det kommer att gå för MoDo.

Vill också hylla Näsén. Han bara fortsätter och spela samma spel som han gjorde i Allsvenskan. Otroligt sevärd passningsspelare, dessutom ser det ut som han har blivit snabbare.

Tycker att det ser ut som att flera spelare är snabbare - Näsén, Sebbe, Sam, Nieder m fl. Verkar också som att det stämmer överens med träningsupplägget som Jocke Bäckström pratade om i ÖA i början av augusti med stort fokus på explosivitet. Så här sa han då:

"Testvärdena visar att vi har ett ännu snabbare lag i år, men sen måste vi också vara ännu intensivare. Så, vi ska behålla farten men samtidigt hålla ett högre tempo över tid. Det är egentligen de egenskaperna som vi har tittat på och lagt ännu mer vikt vid. Fartmässigt kommer det att gå undan, lovar han."

Nu märker jag, att även jag drar växlar av spelet. Lätt hänt tydligen :)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tom Topp: Absolut, krossa Oskarshamn imorgon, de ska få fortsätta sin svaga start av SHL tills det blir krisstämpel på dom.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Sigge: Så är det, men vi är inte oroliga. Och jag tror att ni blir nästan lika glada som oss om det släpper imorgon mot Oskar!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
JoJo2613: Fel, dem ÄR ligans hetaste kedja. 16 poäng tillsammans på 4 matcher. Ingen annan kedja kommer i närheten.

Vill minnas att en viss "superkedja" i Sundsvalls utkanter fortfarande står på 0 poäng
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hakning-Henrik: Södergran - Vigneault - Walli är just nu kanske SHLs hetaste kedja. Dem är riktigt bra tillsammans.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
J F K:

Allehanda intervju med Karlin idag kan vara den mest positiva från honom på flera år, han var inte ”sjukt missnöjd” eller ”besviken” på någon detalj över huvud taget, tvärtom, han hade till och med ett flertal hemliga planer som alternativ de kommande matcherna med vårt senaste nyförvärv!!

Det är nice och vara en del av MoDo!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KB65: ja, det blir lite skevt med så stora siffror, mot lhc så slängde myrenberg in ett gäng puckar som vi vet, igår så var modo såklart jättebra, men hade också lite "tur" med ett mål precis innan paus för momentum och sen ett hårt matchstraff med två mål under femman. matchen dör där, hur hade det sett ut om tikka inte fått en femma? utöver det är hv uselt coachade tycker jag så det hade nog gått ändå men lite mer puls :)

försöker inte ta ifrån modo nånting, verkligen inte, men tror det kommer bli väldigt mycket svårare mot bättre lag, känns inte som modo blivit riktigt testade än. tycker skellefteå var ganska svaga (bra försvarsinsats av modo), timrå var bättre men fick också mål till skänks i en dålig insats, tror inte att så uselt är modos normalnivå precis som jag inte tror att gårdagen är modos normalnivå heller

det kommer en tuff period nu med rögle, malmö, leksand, frölunda, luleå, örebro, växjö. vi får se hur tongångarna är efter det, det är inte orimligt att det blir väldig skral poängskörd där
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Det var precis min invändning till alla som sade att vi skulle komma överlägset sist. Karlin är en av Sveriges absolut skickligaste tränare gällande att anpassa taktiken efter materialet och efter motståndet. Visst har han även andra sidor där han inte är toppklass, men just det där att justera detaljer inför och under matcherna är det oerhört få tränare som klarar på så fantastiskt sätt.

Sedan kan väl alla förstå att vi spelare för spelare inte har samma förutsättningar som de flesta andra, men Karlins, Holmqvists och Hinkens individuella skicklighet, tålamod och lugn kan ta oss högre än 13e plats.

PS. Näsén var ruskigt bra igår.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hakning-Henrik:
Det var därför jag skrev 4 lag inom parantes i HA.😉

Och när det gäller din fråga kring Big Sam så i allera högsta grad är dom inblandade.
Södergran är ruggigt tung när han är inne.
Skapar lägen hela tiden.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Silly: Samtidigt så är skillnaden i HA stor mellan toppen och botten.

Men kolla JJ, Tambellini och Karlqvist. Tycker det är bevis på att HAs toppskikt inte är så dåligt som många tror.

Jag har inte sett matcherna, men vill minnas att Big Sams problem var att hitta en tredjelänk att spela med utöver Woods. Hur har det fungerat med Walli och Södergran? Är de alla delaktiga?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
jonsson:

Eller så är det så enkelt att Sanny och alla experter som egentligen inte har någon kolla alls på HA.
.För dom följer den inte lika intensivt.

Har inte förstått att HA har tagit enorma kliv i utveckligen så skillnaden är inte så stor nu mellan topplagen (4 lag) i HA och nedre halvan( 6- 7 )
lag i SHL.

Vilket dom som kommer ner känner direkt.
Oj är det så här bra? Lika mycket som dom tänker:
Va fan är det för jävla ställen och hallar?

Men det är min bedömning 😉
Därför håller jag fast med mitt tips att vi kommer hamna sämst 10: a

En anledning är att dom som vi kommer ha bakom oss inte har starkare ekonomiska muskler än oss
Utan även där kan vi ta fighten.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Tror fortfarande att vi kommer slåss med två andra lag i botten men vi kommer inte bli någon slagpåse i alla fall vilket känns bra.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hakning-Henrik:
Ingen presskonferens på modochannel efter den här matchen heller.. Kom igen vi är i shl nu, Timrå lade tex ut den efter förra matchen.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Inte ens JFK borde kunna hitta något att bli upprörd på i det inlägget 😂
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad:
Ja verkligen, dock lite för lite urval. LHC och HV var dock viktiga. Intresserat blir att se hur vi tar oss an Leksand/Frölunda/Luleå och Örebro. Som kommmer efter Malmö matchen
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Rytter: Dessutom har Nässen tagit kliv och minimerat sitt ibland jobbiga slarv.
Gedigen insats igår!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Gusse: De pratade med Jonas Holmström om det i eftersnack att vi spelar annorlunda. De andra lagen kommer såklart lära sig det ju längre säsongen går men han menar att vi har så pass stor variation i spelet att det borde gå bra ändå.

Jag känner att det hänger väldigt mycket på att verkligen hela laget orkar köra så där i 60 minuter så många matcher som möjligt. Ska bli intressant att se hur det går mot ett riktigt topplag i Rögle nu. Känner ändå att Linköping och HV71 är lag för nedre halvan. Särskilt HV71 kändes extremt små, mjuka och blöta. Jag tror att vi gjorde dem sämre igår till viss del, men det är något med det laget som inte alls känns jättespännande.

Sen ska som sagt inte hemmaplan underskattas. Vi har i grundserie alltså förlorat hela två matcher efter ordinarie tid sen Karlin kom hit. TVÅ. Sen en match vardera mot Löven och DIF i slutspel (endast ordinarie tid alltså).
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tarasov: Er avgjort främsta tillgång är att ni har en tränare som har mycket god förmåga att förbereda laget inför nästa uppgift. En stor del av den här förmågan bygger på att direkt kunna urskilja och ta till sig av vad som behöver förändras och förbättras sedan senaste insatsen och vad som skall bibehållas och byggas vidare på. Karlin förefaller ödmjuk och i ständig utveckling. Att hela tiden lära sig av misstagen, inte låta dem sänka en. Han är största anledningen till att ni här och nu inte alls ser ut som ett kvallag utan tvärtom, snarare ett slutspelslag
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
RedNek: 90% av jordens befolkning hejar på MoDo. Resten ljuger
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Esox:
Apropå:
"Fler borde bli Modoiter i dessa tider."

Fler borde vara MoDoiter i ALLA tider..
'nuff said.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Esox:
Ja en 4-5 matcher till innan man gör en utvärdering. Men tror faktiskt att vi har ett lag som kommer växa lite under säsongen.

Det kommer ett bra test efter Malmö då har vi 4 rätt tuffa matcher.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
jonsson:

Tror det är en kombination av många saker. Vi är såklart väldigt motiverande såhär i inledningen och går lite på rus, spelare som vill visa upp sig på SHL scenen, motståndarna vet inte riktigt hur vi spelar och en viss underskattning finns inbakad.

Jag ser ingen anledning att sväva iväg, det är fortfarande grymt ifall vi undviker de sista två platserna.

Men inledningen lovar gott vi är inte Västervik i SHL kostym utan vi har ett eget spel vi försöker vara konsekventa i, vi har inte tagit poängen pga tur eller defensivt spel där vi sedan petat in en puck i PP eller varit kliniska i en omställning. Vi har gjort 3.5 bra match av 4 och det ska vi ta med oss, och vi har fullständigt kört över LHC och HV.

Extra viktigt att segrarna varit mot LHC och HV som mycket väl kan vara lag vi slåss mot i botten.

Jag tror fortfarande att Modo efter 52 omgångar kommer vara ett lag för botten, men poängen vi spelat till oss nu kan ingen ta ifrån oss och vi behöver inte be om ursäkt för dem.

Grym start, med 7p på 4m och riktigt bra spel stundtals. Det hade man inte trott när serien drog igång.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Gusse: Jag tror du har alldeles rätt. Jag har inte heller sett någon SHL hockey på några år men det är nog en del underskattning hos våra motståndare, vilket inte förtar våra prestationer hittills. Vi har i stort sett varit BRA hittills och igår var vi bländande. Jag har sagt till mig själv att inte tycka så mycket innan det gått 10 matcher men det jag sett hittills är över förväntan. Näsens match igår är hans bästa sedan han kom till oss.

Nä, nu ska jag knipa ihop till det gått 10 och inte flyga iväg.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Gusse:

Eller så är det bara så att vi inte är så dåliga som
många tror;)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Costanza: Kan vara jag som sett för lite SHL ishockey. Men det spelsätt jag ser MoDo kör med många platsbyten, långa pass i anfallszonen har jag inte sett så mycket av i SHL innan. Kan det vara så också att MoDos spelstil tar dom andra lagen lite på sängen?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
*1921*: Man får komma in och gratulera till vinsten mot HV. Men ett gäng HV-fans på fruns sida släkten är det som Timråit, härdad av motgångar, rätt skönt när HV tvålas dit rejält.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
puffe: Ute och scouter nya spelare!?

Vilken jävla inledning på säsongen. MoDo är bättre än det mesta just nu och det är enkelt att vara Modoit. - Fler borde bli Modoiter i dessa tider.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
*1921*:
Stjärnorna kanske ändå står rätt för Hinken.
Perfekr läge för Danny att komma in ..

* Först fick han se arenan och omklädningsrummet och alla Facelitetr. ( Och vart imponerad)

* Sedan fich han se MoDo krossa HV genom att spela propaganda hockey. Han måste ha blivit sugen och tänkt ( wow ... Här vill jag spela)

* Gissar att han satt tillsammans med Råma på läktaren och snacka detaljer.

* Blir nog inte svårt att snabbt komma in i laget nu Vi har nu 5 st. Transatlanter och det blir väl någon till gissar jag på att Hinken vill addera till laget innan det skall avgöras.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Heyerdal:
Helt rätt, men… Feskekyrkan har en match mer spelad, möter ett revangesuget Växjö borta på torsdag, Rögle hemma blir en fin värdemätare, och Modo 3:a i plus / minus i allafall så här långt 😉

Vinst, eller i allafall poäng mot Mögle skulle smaka fågel, är dessvärre ”lite” skeptisk till att ”vi” kan hålla upp nivån som mot Hejåhåve, hoppas jag har fel 😬😳😊🤘
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
*1921*: "Skitgänget MoDo". Det tar vi med oss.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Till efterrätt serveras 4 inlägg till från HV-supportrar:

”Vigneault (Modo-versionen) hade väl varit andracenter i dagens HV. Tyvärr hade han inte varit så bra om han var i HV, vilket tyvärr säger mer om HV än Vigneault.”

”Kolla MoDo, varenda byte käkar dom taggtråd och åker hela tiden. Passen sitter på bladet och dom får fast oss hela tiden och stör uppspelet.”

”Det mest tragiska är att vi möter ett gäng hockeyallsvenskan spelare och dom ser ut som gamla Sovjet!”

”Modo, ett skitgäng men med hästlängder bättre tränare som satt ihop en gameplan som alla spelare tror på och följer. Se och lär Montén.”
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Delar med mig av ett skönt inlägg från HV71:s forum:

”Modo klart bättre än jag trodde både i matchen men också i allmänhet trots att 2/3 av nya förstakedjan saknas. Tänk oss utan Isac och Borgy.
Bra målvaktsförvärv och de fem allsvenska backarna spelar utefter sina styrkor. Nässen tveksam bakåt men matchas smart. Märks att de är bra coachade.
Snart att sätta ihop en biffkedja med Sam, EWW, och Södergran. Vilken succe för en kedja vi i bästa fall hade accepterat som en fjärdekedja.
Bra lagbygge med en bra coach. Lite motsatsen till HV faktiskt. Gradin och Karlin är verkligen rätt för Modo och får ut max av spelartruppen.
Inga fripassagera och heliga kor som det verkar och bra coachade och matchade.”
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hakning-Henrik: Karlin är bra härlig!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Rytter: Härligt att se att vi inte nöjt oss med att bli ett tråkgäng som bara kör defensiv hockey a bottenlag.
Vad som är tråkigt är dock 4200 i publik? Kom igen nu övik!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Greenwolper:

En stor skillnad jag tänker på (SHL vs HA) är vilket bättre flow det är i matcherna, iaf i de fyra första man nu sett. Det blir inte sönderblåst med massor av konstiga utvisningar.

Kändes inte som det var ovanligt med en 4-6 2 minuters utvisningar per match i HA per lag. Här hade vi fått med oss 2 utvisningar per match inför denna.

Idag får vi en 2 och 5:a med oss och en tvåa mot oss, samt en dubbelutvisning som kvittades så spel 5 mot 5. Detta gör att det blir bra flyt i matcherna och en bättre intensitet.

Att man sedan börjat kvitta varje gång två spelare åker istället för att spela 4 mot 4 gör också mycket för kvalitén.

Än så länge är ju dommarnivån extremt mycket bättre och jämnare än i HA. Bara detta gör att det blir bättre matcher och mer flyt i spelet.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Rödluvan: tycker det är så jäkla gött att vi har två bra målvakter💪
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Costanza:

Den här kommentaren efter några minuter åldrades inte så väl.

"Det börjar synas att vi är ett riktigt bottenlag"

Grymt bra match, vi gör egentligen inte några större misstag vid linjerna, vi är konsekventa i att få ner puckarna djupt och jobba därifrån. Vi spelar knappt fast oss en gång i defensiven utan fick stopp i spelet och vände fort med fart.

Kan vi bara fortsätta vara noggranna så kan detta bli intressant för farten att hota alla lag har vi.

Finns inte en spelare som faller ur ramen idag utan alla kliver in och bidrar på sitt sätt.

300kg är ju underbar att se, det går liksom inte att så emot trycket från dem när de sätter upp farten. Var ju deras byte där vi flyttade upp spelet och fick ett längre anfall som vred tillbaka matchen åt oss efter första minuterna där hv var mycket bättre.

Karlin och holmström har fått ihop det bra, justerat spelet i egenzon och utan puck men lyckats med att bibehålla kreativiteten i offensiv zon. Hatten av till dem.

Nu är det bara att fortsätta kriga om varje poäng och se till att inte bli bekväma. 48 omgångar kvar av hårt jobb.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Monno: Lättare att briljera som målvakt i en tuff match, släpper han fyra är det lugnt.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
hk: Fast kanske inte jättesnällt att ställa OEE i de på förhand tuffare matcherna och Lassi i dom "lättare". Åtminstone inte om Olle ska få något självförtroende.
Tambos skott är nog svårtaget oskymd..

Hoppas klacken flörtar lite med Tambo på torsdag. Han ska veta att han inte är bortglömd!
Trevlig artikel med Sam i allehanda för övrigt, där han berättar hur bra han och flickvännen trivs här.
Men klart han spelade väl TV spel med Woods m.fl. hela förra säsongen så dom är nog rätt bra vänner, sånt hjälper ju. :-)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Rödluvan: Rögle känns som en tuffare match, gillar om vi växlar och låter OEEk stå den och lassi nollar malmö.

Vi vinner båda såklart.
Låst ämne

« · 2571726 · »