1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480473 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma

2573749 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Silly: nu jäklar är det gameday😁 dags att börja tagga igång. Ödmjukhet, tålamod och krigarvilja, senare idag kör vi järnet💪😁 gooo MoDo! Mot nya lärdomar!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hakning-Henrik:

Jag säger väl samma som jag sa inför Röglematchen:

Tar vi 1 pinne av Malmö på Lördag är jag nöjd.
Tar vi 2 så blir jag väldigt nöjd.
Tar vi 3 så bli jag fruktansvärt glad!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Statler: Precis. Det kittlar lite i att tänka att om vi tar 3 poäng är vi 2 vinster före Malmö efter 6 matcher, jag hade inte klagat!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hinken:

Jadå, ungefär så!
Klarar vi inledningen av matchen så skulle det inte förvåna mig om vi jobbar oss in och tar över!!
Tät forechecking och rent framför mål, det vi egentligen varit riktigt bra på så har vi en chans!!

Jag vill hellre iofs se att vi på riktigt spöar skiten ur Leksand matchen därpå, den matchen vi vill se en fullsatt hemmaarena och vinst med helst tvåsiffrigt!!!

Död åt Leksand i år!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KRB: mot rögle hemma var det ofta öppen gata i mittzon och omställningar kom som ett brev på posten. Karlin såg detta åxå,vi måste ligga närmare så vi kan bryta/ vinna pucken.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KRB: Tippar jag med hjärnan tror jag tyvärr på förlust. Hoppas jag har fel.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KRB: Jag är inne på ditt spår. Karlin kommer nog vilja att vi spelar lite "tråkigare" den här matchen för att döda deras momentum. Om vi då klarar av deras forcering i början kan vi chocka dem med kontringar och trycka tillbaka dem i offensiv zon.

Sams kedja kommer bli sjukt viktig även i denna match då jag förutsätter att vi matcher dem mot Malmös offensiva finnar.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Brander:

Malmö kommer väl att försöka spela otroligt aggressivt inledningsvis, de har ju hemmarink och måste visa upp för de sina att de kan spöa en nykomling. Om MoDo håller sig till sin gameplan i egen zon, fortsätta att undvika skitmisstagen, så kontrar vi hem segern över tre perioder!!

Vad tror ni?!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
BobbyG: lättare att ta poäng på motivation innan spelet sätter sig för alla lag. Samma sak kan detta räknas in under. När de finner svaret så måste man 1 vara så bra så svaret inte hjälper eller finna justeringar som låter laget fortsätta vinna.

Vi får helt enkelt se framöver. Spännande blir det.
Allt ovanför kval och jag är störtnöjd.
Efter 15-20 matcher kanske vi kan dra lite slutsatser.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Statler: Tycker inte MoDo ska känna någon press mot Malmö, Färjestad tyckte MIF var det bästa laget de mött och det är i deras hemmaborg. Har också svårt att se Malmö som ett bottenlag, tror de hamnar någonstans i mitten.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
BobbyG: Såg denna kommentaren på ÖA under liverapporteringen från dagens träning. Tycker det symboliserar exakt det man tänker och känner fast i ord.

- Tror på riktigt media underskattat Modos energi, speed och offensiva förmågor denna säsong. SHL-lagen gnetar på med sina strukturerade uppspel och tajta defensiva uppställningar ? in kommer Modo och bara KÖR i offensiv zon. Man har frejdigheten och fräckheten som ett HA-lag, men koncentrationen och disciplinen (åtminstone än så länge) som ett SHL-lag.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
vi får ha respekt för att det har gått fem matcher och fem matcher gör ingen säsong, modo har gjort det jättebra och har tagit poängen av egen kraft, men alla experter pratar om hur modo spelar sååå annorlunda mot vad shl är vana vid, vad händer när, och det kommer hända, shl-lagen hittar svaret på modos tunga och långa snurr i anfallszon? det är då det kommer bli en prövning på riktigt, om det finns andra verktyg i lådan att plocka fram.

det här med press hoppas jag inte modo känner av alls, det har gått fem matcher av 52 så inte nån kniv mot strupen än, självförtroendet är på topp, jag hoppas dom är ödmjuka inför varje uppgift och fortsätter jobba stenhårt i varje byte med ett hälsosam dos av självförtroende, känner man press så kommer det börja kastas puckar och göras misstag för att man inte vill göra fel snarare än att känna att man ska våga göra rätt, vi har sett det i vissa sekvenser av matcherna hittills redan.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Jag är inne på att detta blir den tuffaste matchen hittills. En helt annan press då det är en tippad bottenkollega och kraven på seger automatiskt höjs. 6-poängsmatch med högre insatser helt enkelt
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
J F K:

Precis, det är inte på bortaplan vi ska känna press. Betydligt viktigare att inte ge bort något på hemmaplan speciellt mot bottenkonkurrenter.

Därför var segrarna mot LHC och HV väldigt sköna, vi gav dem inget och de växte inte av en seger och att de stulit poäng på bortaplan.

Som nykomling är det viktigt att göra hemmaplan till en borg och vara stabila där, sedan kan vi sno poäng borta i vissa på förhand 0p matcher mot t.ex SAIK så är det en bonus. Lite samma tänker jag mot Malmö, det är viktigare att vinna hemma mot dem än borta, poäng imorgon är en bonus även om jag såklart hoppas på 3 nya poäng.

Skulle säga att det är betydligt mer pressat och viktigare att vinna hemma mot Leksand på Tisdag än det är att vinna mot Malmö borta imorgon.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
FRANS-MICHAEL: Lite intressant kuriosa är att Lethinen ligger på plats tre av alla målvakter i Goals saved above expected. De två som är något bättre är Lindbom och Högberg.

Sjukt viktigt att vi har en stabil keeper och Eken som stabil tvåa
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay: Ja, fan vad man älskar att bli överbevisad på det sättet. Otroligt kul med ishockey för tillfället.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Mackan: Nej, naturligtvis inte.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Brander: Jag trycker pressen att vinna hemma är mycket större än att stjäla en bortamatch, men det är kanske jag det. Sedan är jag verkligen inte säker på att något av Malmö eller MoDo är med i den direkta bottenkampen. Jag tycker att många är oerhört fast i ett tänk att är man dålig ett år så måste man vara dåliga nästa år. Ändå har vi sett oerhört många exempel på motsatsen.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Saleva: otroligt svårt att säga o sia.

Första matchen var nog både glädje över det är igång och undrande över var de låg i nivå. Press är jag inte så säker.
Ingen förväntade sig att vi skulle vinna och skaiken är nog inte laget de hoppades ha bakom sig.

Mot timrå, ja kanske lite på grund av derby. Men ännu ett lag som vi inte förväntas slåss emot i bottenträsket.

LHC o HV tippas väl på plats där i botten. Men kanske just över oss. Så en del press att inte släppa några poäng till dem.

Men Malmö o OIK skulle jag tro de bara känner att de måste vinna för att se till så de ligger bakom oss när serien är slut.

Men 22år sen jag tävlade så kan såklart ha fel tankegång.
Numera tävlar jag bara i koncentrationssporter o mot mig själv.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Saleva: Tror inte heller de känner sig pressade, däremot tror jag det blir den svåraste matchen hittills.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad:
Störst press var det nog mot Saik. Första matchen, ingen hade nån aning hur vi skulle stå oss mot shl motstånd. Mot Tik borta fanns nog en liten press också med tanke på derbygrejen. Mot Mif däremot tror jag inte alls laget känner nån press, varför skulle de göra det?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
BobbyG: Lutar nog åt att det inte blir löst idag tyvärr, men det blir ju roligt för honom att debutera mot Lekland på tisdag!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tarasov: stämmer och jag vill också minnas, kan ha fel, att han alltid sagt att det kan gå bra i början så jag vet inte om han flyttat några stolpar heller.

fortfarande ingen oregan registrerad, gissar på 2-3 timmar kvar, antar att dom inte jobbar på helgen
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Håller med Tarasov här, du håller en vettig ton och i sak håller jag med dig i detta fall också.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Brander:
Rider ut till Mikes försvar, tycker han alltid hållit oss relativt högt. Jämfört med en andra del Timråiter, men den skaran återkommer nog vid 3 raka förluster.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Nåja, håller med dig om att på förhand är nog den här matchen vår tuffaste utmaning. Tror tyvärr på förlust denna gång men jag brukar lyckligtvis ha fel när jag tippar.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Nucky: Ok. Har du inte mer än så får jag väl respektera det. Jag fortsätter gärna dock
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Har varit så enligt er bok.
..och där tog det slut på argument.
Hörs hej
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Nucky: Tror du blandar ihop Sputnik och mikenomad nu iaf vad jag har läst härifrån ;d

Sputnik är rätt flitig med att inflika att ni har ställts emot ett lag med sämre målvakt och inte kommit upp i standarden, men om man inte har motivation från början i SHL då är man ute på hal is och bör nog inte spela i ligan
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Nucky: Bara haft tur och flyt med dåliga målvakter? Var läste du in det i mitt inlägg? Antar att det är ditt undermedvetna som skriver
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Vi hade ingen press på oss mot HV och LHC alltså?
Lag som av många ansetts bli lindansar-gäng från första nedsläpp. Var många här som beskrev matchen mot HV som en ”måste-match”.

Det fina är ju att poängen vi tar i början av serien är värd precis lika mycket som de poäng som står på spel i Februari.

Kanske är som du säger att vi bara haft en enorm tur hittills som mött omotiverade lag samtidigt som vi haft flyt med dåliga målvakter, men det rimmar dock ganska illa med bilden av SHL som du med flera tidigare försökt piska in att det är en så otroligt bra och jämn liga.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
J F K: Jaja. Det borde man ju förstått att det var väl mkt begärt att ni skulle fatta logiken i varför en bortamatch nu mot Malmö kan vara en större utmaning än Rögle hemma
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Jag misstänker att du kommer att behöva flytta målstolparna flera gånger i vinter.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Nucky: Exakt. Ni har haft noll press på er hittills eftersom alla runtomkring inkl lagen ni mött sett er som dagens lilla snacks. Ganska så välkänt scenario för en nykomling även om jag inte ska ta ifrån er att ni gjort det bra och iaf imponerat på mig. Men att en nykomling vinner en del i början av serien är knappast unikt. Problemet är ju att det inte är säsongsavslutning i november.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
mikenomad: Du med flera var ju här och förutsåg en ren avrättning tidigare.
Vi hade ingen spets l laget, svaga målvakter och alldeles för stor del av truppen från HA.
Från det till att en vinst hemma mot Rögle inte är en utmaning alltså.

How fast the tables have turned😆
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tom Topp: Du tänkte sååå !!!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Smurfen: Inte bra! Skellefteå slogs på träningen, och gick in och vann nästa match!! 😉
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Oj vad glatt det var på isen nu !!

Danny O Reagan åkte bara runt å log och spelivinken Woods höll låda
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Tarasov: Jag skulle säga att ni i morgon ställs inför den första riktiga utmaningen. Borta mot en på förhand förmodad bottenkonkurrent som precis som ni gått bättre än förväntat. Om än inte alls lika bra som ni. Men en match där det för första gången kan skönjas ett embryo till lite krav och förväntningar på laget
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay:
Likväl som kritiken bli obalanserad efter två förluster så är nog hyllningarna nu lite väl tilltagna. Men en bra inledning och det är viktigt för laget.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
FRANS-MICHAEL: ... och SJÄLVKLART, bara för att vi här inne enats om att Berg är expendable, går pajken in och gör 100 % av målen direkt i nästföljande match!

Brickley är pånyttfödd, Näsén en defensiv gigant, andremålisen är 96-procentig, Walterholm i poängligatopp och Jinesjö i förstakedjan. Varenda spelare det här allsvenska SHL-laget är på god väg att göra sig osparkbar.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Vi fortsätter att bygga på vår framgångsrika väg i anfallsspelet som vi hade i Allsvenskan. Tycker det är en klok väg att gå, i stället för att vara traditionell och helt plötsligt byta spelstil för att vi nu möter hårdare motstånd.

Vi kan alltså fortsätta att utifrån vår spelartrupp bygga på det vi är bra på, men uppenbart är att ledarna förstår att vi måste bli bättre och ägna större tid i den defensiva delen.

På ett sätt påminner vi om Östersund i fotboll när de var nykomlingar i Allsvenskan 2018. De gjorde precis det. Byggde på sin intränade anfallsfotboll som påminde om Spaniens Tiki-Taka fotboll. det tog de andra lagen helt på sängen. - Så gör inte en nykomling. Tycker att det var en av de vackraste fotbollsmatcher jag sett i Allsvenskan någonsin. Ösersund klarade inträdet i högsta serien med bravur den säsongen, trots att de spelade med spelare som inte skulle platsa i de flesta av de övriga lagen i serien. Däremot växte många av spelarna under den säsongen med oväntade karriärsalternativ efter det.

Nu senast så var vi riktigt bra och bättre över en hel match än tidigare. De första fem minuterna, typ var ju däremot väldigt passiv. jag tror att man hade pratat innan om att vi inte bara får köra som idioter från början, med tanke på hur trötta vi blivit och hur hårt straffade vi blir när det händer. Det verkade, enligt min teori, att vi i stället blev passiva och lite tveksamma i uppspelen. Det höll på att straffa sig. Nu gick det vår väg och vi fick chansen att växa in i matchen lite klokare och hälsosammare än i tidigare matcher,

Trots att vi fick matchen vår väg så hade vi ändå en och annan liten dipp i vårt spel där HV71 kunde skapa chanser. Det var ganska kvalificerade chanser, men Lassila vår hur stabil som helst som sista utpost. En sämre dag där och vem vet vad som hade hänt.

Summa summarum då gjorde en riktigt bra match där vi red igenom de små dipparna, dessutom utan att glömma att göra det vi är bra på. Så var det inte mot Timrå, där vi tappade vår farlighet eftersom. bar små instick av kontringar som inte bar frukt. jag bortser från vår fantastiska avslutning i spel sex mig fem när vi tog ut målvakten.

Speciellt på hemmaplan så kommer vi nog att kunna pressa vilket lag som helst. Frågan är nog bara hur effektiva motståndarnas kontringar är. Så vi kommer antagligen att gå på ett par lärorika plumpar, även hemma.

Irriterande igår är hur kommentatorerna och även journalisterna i deras artiklar glömmer bort Näséns otroliga passningsspel i anfallzonen. Första till Woods var skitsnyggt, men alal glömde bort Näséns passning till Bernhardts mål Det var ren Näsén/Bernhardt-magi. Så de kan även på den här nivån. Nu verkar nu Näsén ha haft psykologisk ledning för att komma över sina demoner vilket gör honom till disciplinerad i speluppbyggandet. hoppas att han kan vidmakthålla den för honom onaturliga inställningen så att han kan bli psykologiska "frisk".

Klagade på Niederbach "indianare" i egen zon förra matchen där han tydligt tappade självförtroendet efteråt. I den här matchen stod han för en helskön defensiv insats och en av de snyggaste agerandena när han tacklade ut både spelare och puck ur zonen när HV försökte hålla tryck på oss,. Det var enligt mig en av matchen stora behållningar.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KB65:

Va fan.. vad får man läsa..
Kommer Danny O Reagan hit för att dra ner på tempot ?
Satan.. Vad gör duuu .... kommer Ranta att skrika?

Är det vad du kommer försöka tillföra till det här laget, att somJoe Pavelski-styra in puckar?

– Haha, jag skulle älska om jag kunde göra det:

- Men framför allt ska jag försöka styra spelet litegrann.
- Dra ned på tempot och se vilka spelvägar som finns.
- Det är en av mina största styrkor, att ha kylan med pucken.
- Jag fattar att det går snabbt i SHL, men jag vill pulsera spelet mer.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KB65: skulle vilja ha hit en högerfattad rubins, en bättre folin, om det ska in en back till
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Hinken: Jo. Har gärna Folin/Berg som sjunde och Wahlberg som åttonde (han känns rotad med familjen i Övik just nu) och får in en ny på sex backar.

Foppa får pröjsa och ta hit Olli Juolevi som just släppts från Arizona .
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
KB65: På sikt kommer vi nog behöva skeppa Folin eller Berg och ta in en stabil back med rutin från SHL. Än så länge verkar det funka. Tror dock att vår backsida kommer bli mer avslöjad mot topplag.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Silly: I slutändan så slåss ju Norén, Berg och Folin om en sjätte och sjunde position. Tycker alla tre har gjort det hyfsat godkänt än så länge, men försiktigt skeptisk på lång sikt. Personligen gillar jag Folin för att han känns väldigt användbar i BP.

Skulle tro att det är Norén som blir utlånad för hans egna utveckling. Ingen av de tre kommer lyfta jättemycket istid.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Shangattay:
Nej långt ifrån han har oftast hamnat på betyg 2 eller 3 i Allahandas betygsättning.
Jag skulle inte svära om han blir skickad?

Jag tar Noren i stället alla dagar i veckan.

Oke....att Berg har en tuffare spelsti..
Men jag är ofta orolig när matcherna står och väger för det brukar oftast sluta med någon klumpig utvisning från honom.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
puffe:
Precis, var det nån som sa att shl är tråkig?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - HV71 230926 Hemma
Gusse: "Allsvenskan är en roligare serie"..... hörs allt som oftast. Känns som det argumentet inte håller.

Den roligaste serien är den som MoDo förgyller med sin spelstil
Låst ämne

2573749 · »