1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479950 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01

2460851 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Saleva: Om man ska tro Wahlberg så finns det en stor revanschlust. Hoppas på en solid insats 60 min, där vi sätter 2 st i pp. Drömma får man väl? :)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Werner:
Tycker det ska bli väldigt intressant ikväll., revanschläge.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rödluvan: Sugen som faen, och jag ska dit 🥳
Kul att få se skymten av Tex och våra nya lirare irl :)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky Önskar att det inte var match ikväll. Är extremt osugen på hockey.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Med Fitz så har man tappat rejäl i plus/minus i den kedjan. Den producerar fantastiskt i pp, men i fem mot fem kan man definitivt skada dem. Jag skulle gissa att vi är väldigt mycket bättre i fem mot fem än dem.
Det sägs att pp och boxplay är oerhört viktigt i slutspelet, men samtidigt brukar domarna svälja pipan så jag undrar om det verkligen är sådär våldsamt viktigt.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
J F K:

Bara hoppas att det dröjer ända till deadline innan han hittar nått så det blir minimalt med tid att spela ihop allt.

Sedan blir det intressant att se hur deras trupp reagerar. Jag tror och hoppas vi har bättre skallar på våra spelare som blir placerade i tredje/fjärde.

Han letar en center(en spets antar jag) sedan ska väl weigel tillbaka också, samtidigt som Fitzgerald gjort det bra som förstacenter.

Hur kommer weigel resonera ifall han blir tredjecenter?

Bakom dessa har vi andersson, ekmark, olofsson, mustonen, OJ som alla vill centra. Men det finns bara en plats.

Löven har ett sjukt skickligt lag, men även i år kan jag tycka att man inte värvat för roller utan köpt upp bra offensiva spelare. Kanske det går vägen fjärde gången gilt?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Silly: Han har väl väldigt mycket pengar att röra sig med, men det är verkligen ingen rolig marknad att leta nyförvärv på. Jag tror att Kenttä är rejält stressad. Lövens supportrar anser att vi var tvungna att värva då vi hade en så svag trupp, samtidigt som de har väldigt svårt att riktigt förstå hur vi kunde vinna 16 raka med sagda trupp...
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Silly: Djurgårn letar väl i princip detsamma tyckte jag mig läsa nånstansch.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky:
Daggen gissar på att löven kommer ta in 1 center + 1 back, Sedan är Kent klar!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Robin Ztorken L: Ja, en Adam i slag är en viktig nyckel till framgång
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky: Stor oro hur bleka Adam Petterssons kjeda blivit under en lång period nu.
Helt iskalla
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Tror Karlin kommer ändra så lite som möjligt från det han vet funkar.

Woods-Dickie-Aagard
Halloran-Vela-Niederbach
Wernblom-AP-Södergran
Sven/OP-EJK-Ohlsson
Om dom spelar 2:a eller 3:e kedja bör inte spela så stor roll sålänge istiden är skapligt lika. I ovanstående kedjor hade Werner fått spela med vår kanske näst bästa center och kunnat få en roll i PP2.

Den stora utmaningen är väl det Fredrik Söderström är inne på, att få alla att köpa sin roll och vara nöjd och glad.
Vad har t.ex Vela/Niederbach blivit lovad? Vad tycker AP om att bli sidosteppad när det gäller PP?
Kan det t.om vara bättre att spela spelare X i PP trots att spelare Y gör det aningen bättre, men Y kan hantera motgångar bättre och drar inte ner sin kedja pga att han inte får spela som han blivit lovad?

Så sjukt många parametrar som påverkar, det är precis det jag också motsätter mig när det låter så väldigt enkelt att bara kasta om i kedjorna.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Foppatofflan:

Jo speltidsmässigt kan man ju fördela det så att de ligger rätt lika mellan kedja 1-3.

Men det hjälper inte min oro att andrakedjan blir lite för liten och klen samt att Niederbach inte är någon tekare av rang så 6ggr av 10 tappar vi puckinnehav och får jaga istället.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: man kanske kan se det mer som topp-tre-kedjor utan inbördes jämförelse, åtminstone gällande kedja 2 och 3?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Foppatofflan:

Absolut. Men kan tycka det är lite synd om Vela som kommit in och visat att han kan vara en ledande spelare och då blir nedflyttad utanför topp 6.

Sedan vill jag ju gärna se vela högre upp så vi får nytta av hans fysik i kombination med snabba kreativa spelare. AP och Mannberg behöver inte detta i samma utsträckning.

Det enda jag är rädd för i andrakedjan du skrev ner är att de kommer få det jobbigt i ett slutspel. Där behövs det fysik för att komma in mot mål och skapa offensiv.
Är halloran-Niederbach
-werner tillräckligt snabba, skickliga och kreativa för att lösa detta? Det är risken jag ser med den formationen, de har inte fysiken att ta kampen med stora defensiva backar.

En annan sak är att Niederbach är väldigt svag på tekningar ligger endast på ca 40% jämfört med Dickinsson och vela som är uppe mot 60%. Ska Niederbach spela center så behöver han en ytter som kan vinna tekningar åt honom annars får vi starta med att jaga puck. Är wernblom stark på tekningar?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Foppatofflan: Tycker inte Aagaard alls passar med Woods, men det är jag det.

Själv tänkte jag se Malmö ikväll, men när urusla Unger kommenterar så valde jag Timrå- HV. Sicken skitmatch. Tempot uselt och spelmässigt är det väldigt svårt att tro att det är en division upp.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Heyerdal: Får vi inte Wernblom så är det bara hoppas att MIF åker ur då rivs väl alla kontrakt och även Moras förtursrätt på honom, sen kanske han får andra anbud men tycker han borde satsa på ett par år i Modo oavsett liga.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Woods, JD och. Aagaard har ju spelat stora delar av säsongen tillsammans redan så där blir det ju inte en lång inkörningsperiod när JD är tillbaka, fram tills dess kan man låta Ejk centra, det skulle innebära att man kan sätta en 2:a och 3:e formation med Haloran, Vela, Werner (eller vem som ansluter) och Ap, Niederbach , södergran (vem som centrar är upp till Karlin) redan nu och spela ihop dom ordentligt.

Aagaard - Ejk -Woods
Haloran - Vela - Wernblom
Ap - Niederbach - Södergran
Olsson - Jacobsson - OP
Sveningsson - Mannberg

När JD är tillbaka byter han med Ejk som i sin tur tar Jacobssons plats
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: vad sägs om:
Woods - JD - Aagaard
Halloran - Nieder - Werner
Vela - Adam P - Mannberg
Sebastian O - EJK - Södergran/OP
Extra Sveningsson
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky:

Blir ju lite stressad av att Dickinsson är borta och vi kan tvingas till att helt kasta om i kedjorna med bara några få matcher kvar. För får Dick mer än 2-3 matcher innan slutspel är det en bonus.

Därför jag skrev förslaget att försöka spela ihop laget nu och gör så lite ändringar som möjligt (men går ju att ändra under match till de som spelat ihop tidigare om det ej funkar).

Woods-Vela-Aagaard
Tycker jag har nått att bygga vidare på. Fina kombinationer och lösningar runt sargerna och kommer till farliga lägen. Med en högerskytt får vi dessutom lite andra avsluts alternativ i offensiven. Lite svagare än med Dickinsson men vi kan förutsett att alla är skadefria spela ihop denna kedja hela vägen fram till slutspel och ge de 13 matcher ihop.

Halloran-Dickinsson-Wernblom
Tar vi in wernblom snart kan han få 8-10 matcher att bygga kemi med Halloran. Niederbach har centerplatsen på lån tills Dickinsson är tillbaka. Dickinsson går in direkt som center med två yttrar som förhoppningsvis fungerar tillsammans och hittat kemi. Gör hans intåg enklare än om han går in i en helt nykomponerad kedja med woods/vela. Tror denna kedja har potential att bli vår förstakedja i ett slutspel då den har det mesta.

Sedan hur vi formera oss i tredje/fjärde lägger jag mindre vikt vid, men önskar samma här att man låter spelare fortsätta ihop så mycket det går. Ohlsson-EJK-OP/Sven kan gärna få fortsätta som fjärde.

Södergran-AP-Niederbach (alternativt Niederbach som center) får in lite mer kreativitet i niederbach och kan eventuellt hota mer offensivt i 5 mot 5.

Så tänker jag som ett alternativ för att slippa ändra för mycket i kedjorna när Dick är redo och förutsatt att wernblom ansluter.

Utan wernblom blir det enklare. Niederbach kan gå center och Vela på en kant.

Blir intressant att se hur karlin tänker och löser detta.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky:

Jo det köper jag i en direkt jämförelse mellan spelarna, att vela troligen klarar ytterrollen bättre och fortfarande kan bidra med fysik.

Men frågan jag ställde initialt är hur vi gör när Dick är tillbaka och om vi får in wernblom. Då ska två forwards från nuvarande topp6 bort.

Den ena är lätt då det är svenningsson. Men vem mer ska bort? Vad tycker du?

Själv tycker jag det är Niederbach som presterat sämst av våra topp6 forwards och bör flyttas ner. Hade honom på en kant i uppställningen då jag gillar AP:s centerspel, men han kanske kan spela center där om AP kan gå på kanten.

Woods/Halloran/Dickinsson är ju helt givna i två första.
Aagaard har gjort sig förtjänt av en topp6 roll, han har ju sjuka stats som de visade i hockeylabbet och är en riktig måltjuv.
Werner byter knappast till oss för att lira tredjekedja så han går nog in på topp6.

Då återstår Vela och Niderbach och där föredrar jag Vela I topp6 pga att han är bättre över hela banan, bidrar med fysik som annars saknas i dessa kedjor. Sedan gör han ju just nu mer poäng än Niderbach också. När vi då skickar ner Niderbach är centerplatsen vikt åt Vela.

Vem tycker du ska bort från topp6 när dick är tillbaka och förutsatt att Wernblom ansluter?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Bad_Brett: Spelar ingen roll och jag är inte den som ids hämta upp gamla citat från 2-3 år tillbaka, men vill minnas att du utsåg dansken till flopp denna säsong? Inget med center att göra :)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky: Wernblom petad , en 17-årig junis ersätter, inget ont om honom en stor o tung kille, Wernblom 13:e
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Gavelo: Många är väl frustrerade över MoDos poängskörd efter nyår, men lite positivt då. Snittar man poängen vi fått i år hamnar man på svala 1,6 nånting. Löven imponerar med 2.3. Tror MoDo kuggar i snart igen, men med samma snitt skulle vi vinna serien med en poäng ändå.

Vill man måla fan på väggen kan man ta med Löven-matchen innan nyår(första matchen efter sviten sprack), då vinner Löven serien med nån poäng.

Men en viktig serieseger känns inte helt orealistisk, speciellt om vi blir något effektivare än igår
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Kan också vända på frågan. Jag personligen tycker Nieder är mer kreativ än Vela men att Vela också bör klara spela på en kant bättre än Nieder.
Vela är ruggigt tung och stark, skulle kunna bli en fin tredjelänk i förstalinan.
Men alldeles oavsett har man nu så många spelare med kvalitet att tillgå så resultatet bör bli bra hur vi än ställer upp.
Jag litar på att Karlin löser det.

Lyssna förresten på rinkside, pratas en hel del MoDo och ”rollsättarfas”..
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: För att sätta det i ett sammanhang, Han inledde med Josh och Aagard i 4 matcher som ytter och gjorde 4p sedan dess har han gjort ytterligare 7 matcher som ytter och stått för 2 p.

Han har även gjort 9 matcher som Center efter Josh skada och då har det blivit 4p.
Totalt
0,54ppg ytter
0,44ppg Center

0.28ppg när han inte spelade med Josh.

Så i en 2:a formation är hans statistik betydligt bättre som Center än som ytter och det trots att vi spelat i en svacka faktiskt ganska precis sedan Josh skadade sig.

Sen tycker jag personligen att hela kedjan är stabilare bakåt med Theodore som Center.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky:

Jo han har lyft sitt spel, men frågan är ifall han är bättre än Vela och Dick som center när alla är tillgängliga?

Sedan var det påståendet om att han rent statistiskt är bättre som center och att han gjort 80% av poängen som center jag reagerar på då det är direkt felaktigt och missvisande.

För mig så tycker jag han är den som riskerar sin plats i andrakedjan när alla är tillgängliga ifall han inte lyfter sitt spel. Med Dickinsson tillbaka och ev Wernblom in så blir det svårt att motivera honom i topp6.

Tycker det är intressant hur Niederbach helt slipper undan kritik för han har inte varit så bra som man förväntat sig oavsett ifall han fått spelat center eller ytter, 0.5 PPG är ungefär det Marenis orkade med. Nog hade de flesta räknat med att han skulle leda laget och sin kedja mer oavsett ifall han spelar ytter eller center.

Det var mycket snack om hur idioti det är ett spela Sveningsson i PP eftersom han rent statistiskt är bland de sämre i laget. Lustigt att ingen ens funderat över Niederbach roll i PP eftersom han statistiskt är sämre än Svenningsson att skapa plusmål i den spelformen.

Nu finns det hopp eftersom han borde ha högre potential och kanske kommer igång med takt att laget kommer igång, men lyckas han inte så ska han inte vara en topp6 forward i vårt lag.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter:

Kan förtydliga att jag helst vill se Niederbach som center då jag tror vi får ut mest av honom där, dock ser jag inte honom som en topp6 forward i dagsläget sett till hur han presterar.

Köper inte rent hittepå att han gjort 80% av sina poäng som center när statistiken visar nått annat. 4p på 2m t.ex som ytter med Woods och Josh.

Min poäng är mer att jag tycker att Niederbach klarar sig undan kritik alldeles för lätt. I min värld är han inte en topp6 forward just nu och att spela honom istället för Vela som center gör laget svagare, rent statistiskt alltså eftersom det verkar vara viktigt.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Han har gjort mål de 3 senaste matcherna varav 1 straff. Vet ej om det var han eller Brickley som fick straffen mot VH, men alldeles oavsett har han sprattlat till rejält som center senaste matcherna.
Gjort det riktigt bra ihop med Halloran och Sven, och där hade det kunnat bli en hel drös poäng till ifall framförallt Hallonet ställt in siktet bättre.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Gavelo:

"Niederbach har gjort 80% sina poäng som Center på färre matcher dessutom"

Har du verkligen kollat upp det eller gissar du bara?

Jag blev förvånad över påståendet att han är flera 100% bättre som center och det är statistiskt bevisat. (Antar att du använder poäng då som måttstock).

Är du medveten om att han inledde som ytter med Josh och Woods. På de första 10matcherna spelade han 4 som ytter och 6 som center. Poängfördelningen är

Ytter: 4 matcher, 4 poäng - 1 ppg
Center: 6 matcher. 2poäng - 0.33 ppg

På de efterföljande 10 matcherna har han varit ytter i ytterligare 7 matcher och gjort 2p, och spelat center 3 matcher och gjort 1 eller två poäng (missade nog ett i min sammanställning men lägger den till center sammanställningen)

Totalt: 11m som ytter och 6p = 0.54 PPG , 9 matcher som center och 4p = 0.44PPG.

Så hur får du det till att han gjort 80% av sina poäng som center och att han rent statistiskt är flera 100% bättre som center.

Statistiken säger något helt annat än din killgissning.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Gavelo: Här håller jag med fullständigt. EJK, Niederbach, Dickinson och AP är de fyra jag vill ha som centrar i ett slutspel. Tycker att Vela borde fungera bra som ytter/powerforward.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Men det är nog skitsamma vad vi här på Hs anser, Karlin styr skutan och vi kan bara hoppas att det när hela vägen, annars får vi göra en ny satsning nästa säsong.

Solen går alltid upp dagen efter.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Niederbach har gjort 80% sina poäng som Center på färre matcher dessutom, när han blev utflyttad på kanten levererade han 2 ass på typ 12 matcher, dessutom var den kedjan rent bedrövlig defensivt med han på yttern, sen han gick tillbaka så har den kedjan varit mycket stabilare både offensivt och defensivt.

Vela är bra på mycket men han är inte lika spelteknisk och läser inte spelet lika bra som Theodor eller JD, eller Ejk för den delen och Woods är en spelare som inte kan göra det själv, han är i behov av en partner som kan sätta upp honom i lägen att göra målen, Inte sagt att Vela- woods inte kommer leverera men JD-woods är en kraftig uppgradering anser jag.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Gavelo: Haha har länge tänkt ställa upp ett alternativt lag med folk från HS och deras styrkor respektive svagheter, vi har ju början där 😁

Håller med om Nieder, han är väldigt mycket bättre som center.
Men det är galet hård konkurrens om centerplatserna.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Gavelo:

Jag nöjer mig med att konstatera att jag verkligen hoppas att Karlin inte leker hela havet stormar med kedjorna och laget så här nära slutet på säsongen.

Problemet är att vi inte har 13 matcher att sätta detta lag och kedjor eftersom Josh kommer dröja till slutet av Februari början på Mars. I bästa fall har vi 2-3 matcher med honom så laget och kedjorna måste till stor del vara satta innan detta och vi kan sätta in honom med minimala förändringar i resten av truppen.

Sedan AP som ytterforward, nja det låter inte så lockande tycker jag.

Angående Niederbach så tycker jag han slipper undan kritik för lätt, han gjorde sina poäng i början när laget var i form, men han har inte visat att han kan ta tag i det och leda laget/kedjan oavsett ifall han spelar center eller ytter. För mig så ligger han närmast att vara utanför topp 6.

Tycker både Josh och Vela har visat att de är bättre centrar än Niederbach.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Vela är inte tillräckligt skicklig för att kunna sätta upp Aagaard och framförallt Woods, med Vela som center så får vi ut alldeles för lite av dessa yttrar, Josh eller Ejk är det självklara valet där, Josh känns given.
Sen Ska inte Niederbach spela ytter, det har vi bevittnat denna säsong, han är enligt statistiken flera 100% bättre som center.
Ap’s kedja tycker jag har kört fast lite dessutom.

Jag anser inte att det är fel att skruva på laget, vi har 13 matcher kvar av serien så det är gott om tid att göra förändringarna som är nödvändiga.

Haloran -JD - Woods
Wernblom - Niederbach - Aagaard
Ap - Vela - Södergran
Olsson - Ejk- OP
Sveningsson - Jacobsson - Mannberg
KB65 - Puffe - Tarasov
Nucky- JFK - Icing-Ove
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Keriksson: Ja måste bli lugn och ro i truppen nu
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky: Absolut, Vi såg ju Hallorans straffar igår, riktigt tjusiga men tyvärr är Guden dålig på straffar...
Vill inte ha några fler spelare in nu om det inte handlar om Wernblom för han är ändå bekant med laget. Vi har bästa laget på pappret offensivt nu och kan vi inte gå upp med detta laget så lär inte en finne eller en amerikan till hjälpa. Enbart Wernblom, han tror jag kan ge oss den rätta pusselbiten för att hantera Löven, SSK eller Karlskoga i en tät matchserie.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: Man gillar ju Emil Wahlberg på Modochannel det gör man
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Foppatofflan:

Jo det är just detta med att kasta om i kedjorna igen som skrämmer mig lite. Ska vi röra runt igen när vi kanske hittat stabiliteten. Snackan om att skadan på Josh ställer till det vid denna tidpunkt.

Med alla tillgängliga + wernblom har karlin lite att fundera över.

-Ska man ändra runt i kedjorna igen och riskera störningar nära slutspelet när Josh är tillbaka.
-Vad ska man göra med Aagaard, ska han ha en plats i förstakedjan?
-Platsar niederbach i topp6
-Den forward som petas ur topp6, vem ska den peta ner till extra/fjärde.

Med alla tillgängliga och med wernblom in så funderar jag ifall man inte ska röra runt för mycket, kanske ska inte Josh in på den givna platsen med woods.

Skulle kunna tänka mig att testa följande förutsatt att werblom kommer in. Annars spelar niderbach på hans plats. Får vi in wernblom snart så kan han och halloran spela ihop och bygga kemi tills Josh är tillbaka. Kan tänka mig att den jag satt upp som andrakedja nedan mycket möjligt kan bli förstakedja i slutspelet. Här sprider vi ut fysiska spelare som josh/vela, kreativa målskyttar som halloran/Woods, spelare med lite mer allround egenskaper som wernblom/aagaard och högerfattade spelare i fler kedjor.

Woods-Vela-Aagaard
Halloran-Dickinsson-Wernblom
Södergran-AP-Niderbach
Ohlsson-EJK-OP/Sven
Mannberg
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rödluvan: Halloran skjuter mer än Näsén, tycker inte han fått en ärlig chans i PP2 när det bara har 30 sec att jobba med.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
hk: På vilket sätt gör det så att våra problem blir lösta? Senast höll han ju i pucken i cirka 300 år precis som Näsén. Problemet är att vi inte skjuter tillräckligt många skott. Fattar inte varför vi slutat med det.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Foppatofflan: Dickie är i sin prime lagom till finalen då ;)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: helt klart ett problem med att konstellationerna, oavsett, återigen kommer att brytas upp i samband med Josh återintåg i laget. Kommer sannolikt ta en månad för Josh att vara tillbaka i form. Fot i gips ger dessutom snabbt atrofi (muskelsönderfall) som kan ta ett bra tag att återhämta sig från.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Foppatofflan:

Ja han är inte 100% än men som du säger har han också en stigande form. Vågar utmana mer, gör sin försvarare oftare, klarar att skydda puck och rycka ifrån osv. Men det sakas det där sista för att det ska lossna helt, tajming och puckkontroll är inte riktigt tillbaka som det var i höstas.

Men ge honom en 5 matcher till så borde han vara tillbaka i form.

Förövrigt så gillar jag kemin som den kedjan skapat. Hittar många fina lösningar i offensiven och skapade mycket igår.

Frågan är hur man ska tänka ifall de fortsätter att utvecklas, ska man stoppa in Dickinsson där som var fantastiskt med Woods med risk att det stör laget innan han är i form och man får ändringar i fler kedjor.

Eller ska man prova Dickinsson med Halloran och Niderbach (wernblom om han kommer) för att se ifall de kan hitta kemi? Halloran - Dickinsson - Wernblom låter för mig som en sjukt intressant kedja.

Jag tycker ju att Dickinsson och Vela ska vara i olika kedjor så vi sprider ut deras egenskaper och fysik på två kedjor. Vela behöver väl nödvändigtvis inte vara center, men vill ha dem i olika kedjor iaf.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Rytter: plus att Woods ser bättre och bättre ut. Kommer att lossna när han fått stänka dit en.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky:

Ja jag är besviken på resultatet, hemma mot KIK ska det bara vara 3p.

Men ändå är jag försiktigt positiv, jag tycker vi är på väg i rätt riktning. Det började egentligen med Mora borta där jag tycker vi gör en bra match.

Mora - Vi är rätt starka defensivt i 5 mot 5, deras mål kommer i PP samt i öppen kasse. Vi skapar rätt mycket framåt men gör inte mål. Har ändå svårt att vara missnöjd med prestationen i den matchen mot seriens då formstarkaste och hetaste lag.

Västerås - Jag tycker det är en överkörning offensivt från vår sida, att det står 0-2 efter 50 minuter är märkligt då vi skapar otroligt mycket. Andra perioden och 17-8 i skott vittnar om ett rejält övertag. VIK:s mål är ju märkliga också, första är en retur där vi inte lyckas hålla undan och han kastar sig och får igenom den på nått märkligt sätt. 0-2 är ett skott som fastnar i Ohlssons tröja i typ 2 sekunder innan den ramlar ner perfekt på bladet hos en VIK:are. Men vi vänder och vinner rättvist

KIK - Sett till vad vi skapar offensivt så borde vi avgjort denna match i första. Halloran bränner öppet mål, AP gör en sjukt snygg genomåkning och ska lägga in den i öppet mål men får inte upp pucken, Vela har ett par jättechanser, Södergran bryter in och bränner ett fint läge, Wahlberg prickar stolpen osv. Återigen så är det målen och att få momentum av PP som klickar.

Tycker de senaste tre ändå är stora steg framåt jämfört med t.ex Vita Hästen hemma, Djurgården borta och SSK borta. Där orkade vi ju knappt skapa något alls framåt och det såg väldigt segt ut på många.

Vi har en del att förbättra men vi är inte alls lika djupt ner i svackan som vi var tidigare, utan vi har en försiktigt stigande form.

Tycker det ser ut som benen börjar bli lite lättare och farten kommer mer och mer även om det är ett par steg kvar tills vi har samma klipp som i November/December.

PP måste upp, det är så pass viktigt att man utnyttjar detta när matcherna är täta och genererar momentum.

Sedan måste slarvet i egenzon minimeras och ödmjukheten upp ett snäpp, de mål vi släpper är ju inte pga att motståndarna spelar ut oss och trycker tillbaka oss långa periopder, det är ju mer resultat av att spelarna inte är 100% skärpta och spelar med marginaler (Bernhardt tidigare och Halloran igår).

Men visst har BP blivit lite bättre, visst vi släppte två mot mora men de har ett jävligt bra PP. Men vi höll väl tätt mot både VIK och KIK.

Så frånsett utdelningen i poäng så tycker jag prestationerna är på väg upp och det ser ut som fler och fler spelare kommer igång. De närmsta matcherna blir intressanta för att se ifall vi fortsätter med stigande form eller ifall vi tar steg tillbaka.

Börjar vi prestera som mot VH hemma ja då är det ju dags att bli orolig på riktigt igen, speciellt ifall det bara är med några få matcher kvar innan slutspel.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Nucky: För mig tycker jag att det är märkligt hur samma supportrar som var besvikna för att vi vek ned oss ifjol, själv är ännu mer mjuka. Det är som att vi är livrädda för att vara favoriter och verkar leta efter möjligheter att sänka oss själva.

Det är solklart att vi är favoriter till att vinna serien och få det bästa utgångsläget. Varför skulle det inte vara så? Varför är vissa så fega?

Kom igen nu forumet. Nu ganskar vi upp oss. Andra ska vara rädda för oss och inte tvärtom.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Till det positiva dock:
Woods tar små myrsteg varje match mot bättre form. Igår samma sak. Han kommer göra mål inom 1-3 matcher, det törs jag nästan lova.
Samma sak med Halloran, vilka galna lägen han bränt(och skapat)
Det är en måltjuv och skulle ge honom samma prognos: Han kommer måla inom 1-3 matcher.
Tex snart tillbaka! Ska bli ruggigt spännande att se honom bakom ett väldigt mycket bättre lag än ifjol.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Kristianstad IK 2023-02-01
Keriksson: Sätt in Halloran istället för Näsén i första PP så är våra problem lösta.
Låst ämne

2460851 · »