1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474703 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25

« · 2453333 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65:
Tro det är mycket som spelar in, man leder serien med 9 poäng på två matcher mindre än tvåan. Sen får jag känslan av att man inte går all in varje match och kanske gör det där extra just för man är rädd för skador. Tänk er själv ni ska spela slutspel snart klart som fan man är rädd för skador, man kanske inte kastar sig hela tiden och täcker skott med huvudet först.. Jag tror på detta lag och har uppenbarligen visat vad dom kan under tid.. Det finns ingen sport där man bara radar upp segrar och speciellt inte om man ligger i toppen det kan bli svårt att tända till. Jag tror på detta lag och följer dom oavsett vinst eller förslut!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Bad_Brett: Ja, säkert. Vi har nog börjat med det lite tidigare än andra iaf. Vet att vi körde längre pass redan förra veckan och kanske även veckan innan dess. Ser nu att Löven har ökat på tidsmängden häromdagen enligt VK:s rapportering.

Karlin har dock pratat om att passningsspelet och farten har varit dålig redan innan den här perioden. Går inte att skylla på det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gäsp: Det är en bra fråga, det gör han ju inte 😃 Men jag tror ju problemen är betydligt mer djupgående än så.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65: Nu är jag ingen expert, men kan det inte tänkas att man känner att man "har råd" att köra lite hårdare än övriga lag då man leder komfortabelt?

Håller med om att det är en dålig undanflykt, men jag undrade seriöst om de hade åkt på influensan igår med tanke på hur segt det såg ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65: Jo jag vet verkligen om att man tränar ner sig för att vara i fysiskt bästa möjliga form i slutspelet ”toppa formen” är en term som brukar användas.
Min erfarenhet är att dels är det lite för tidigt att börja köra tunga träningspass i syfte att toppa formen i slutspelet utan jag tror man lägger på lite extra just för att spelschemat är så glest 8 matcher på en månader nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gavelo: Alla lag som går för det i slutspelet kommer vara ”nedtränade” kring den här tiden på året. Kan hända att lag längre ned i tabellen tränar lite annorlunda för att ha färskare ben och kunna plocka alla pinnar de kan komma över, men i slutändan så är det ingen rimlig ursäkt för att det ser dåligt ut på isen. Precis som Karlin själv säger.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65: Ja det hade vi men det finns ett före och efter löven matchen tycker jag där det efter den matchen gått stadigt neråt med något undantag (Västervik). Håller med om att december var bättre än januari med sammantaget är det snart 2 månader där spelet inte stämt.

Det ligger massor i det att de skadorna ställt till det och dessa spelare är tyvärr inte alls i nivå än innan sina skador (Josh på sidan såklart).

Kanske är jag mer pessimistisk för det är mitt lag men inbillar mig att Modos svacka är djupare än de lagen nu nämner. Kommer Josh tillbaka och kan AP och Woods komma upp i nivå igen?

Det är inte bara att bestämma sig att bli påslagen igen och mentalt ser ju Löven, Mora och SSK att Modo är synnerligen mänskliga. Hoppas min oro faller helt platt framöver men jag är väldigt orolig att skadorna i slutändan fäller oss. Nånstans är ju inte inställningen i närheten av vad den borde vara.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
MorganaLefaey: Jag tycker det är lite synd att bara Karlin nämner att man kör lite längre pass än normalt men alltså inte så mycket att det skulle ha någon påverkan på lagets prestationer så börjar folk att använda ordet nedtränad som argument till det svaga prestationerna samt att Karlin mest troliga står och ljuger i media ungefär som att det vore hemligt för övriga lag att veta att Modo kör lite längre träningspass.
Nä detta ”haveri” kan inte skyllas på 10 minuters extra långa träningspass utan det är en klassisk svacka där för många inte är påslagna och där tabelläget kan ha en viss inverkan på just den biten, Adderar man dessutom långa skador på Berg, AP, Woods och JD så blir man rejält försvagade av bara det.
Modos PP ligger normalt runt 30%, och 8 % under tidsramen då JD och Woods varit borta.

Uppryckning på fredag, Mora har vi bra statistik på under säsongen så jag hoppas vi kan fortsätta med den.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Robin Ztorken L:
Man kan inte vinna hela tiden, fortfarande så vinner vi ofta skotten upplever också att vi har trycket. Däremot fungerar inte PP men det går upp och ner rätt säker på att vi kommer accelerera från nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
MorganaLefaey: Helt klar är vi i en formsvacka och har så varit i typ 10-15 matcher.
Vi saknar också en fungerande förstaenhet som kan producera, den gick sönder med Josh o Woods skador.
Betänk att vi gjort ett mål på två matcher nu och ska man se krasst på saken kunde Hästen avgjort matchen redan efter en period igår.
Guden räddade oss från en storförlust.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65: Karlin var ändå ganska tydlig efter både SSK och AIK matcherna (När de nu var) att han inte lyckades få gänget att ta de extra skären. Att vara helt påställda osv.

Mycket handlar väl om att vi hade fått en hel del poäng fastän spelet kanske inte var det bästa. Spelarna blev bekväma och såg ett jättegap till 2an i serien.
Kanske inte rätt, men jag har full förståelse att det kan smyga in lite lättja i laget när man varit så bra och har ett fint försprång.

Men även om jag inte minns när dessa matcher var, så kommer jag ihåg att vara bekväm och bara ge 95% var klart synlig lång före de började träna hårdare.
Så jag tror personligen mer på att det fortfarande är en större del av orsaken till sämre spel än att man är nedtränade.

Sen spelar nog båda sakerna in.

Sen är det som du säger, inte enkelt att tappa 2 av 3 från förstaformationen.
Det både speglas i minskad anfallskraft och slitna spelare som måste ta i mer både i tid och ansvar.

En viss oro finns, men jag tror att när lågan väl flammar igen och vi faktiskt får tillbaka vår 1a center så kommer det se milsvidda bättre ut än nu.
Sen om det är bättre än tidigare toppar i år, det vågar jag inte säga.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Nucky: jag tolkar Karlin som att han tyckte prestationen var för dålig även om man tar med hårdare träning i ekvationen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gavelo: Om det inte har någon betydelse på prestationen att träna mer borde man väl ligga på den nivån konstant?

Tror nog det har betydelse, sen hur mycket det påverkar i jämförelse med andra parametrar vetefan
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: För 15 omgångar sedan så hade vi just kört över Västerås med 6-1 och var i färd med att vinna över Mora med 6-3 och Löven med 5-2.

Jag tycker AIK borta 2/12 var rejält dålig rent spelmässigt och början på en svajigare trend. Vi hade dock en del bättre insatser efter den matchen med ett jämt möte hemma mot Södertälje, en total utklassning nere i Västervik samt en stabil insats hemma mot Västerås i mellandagarna. Underliggande siffror pekar på en hyfsat solid defensiv fram till nyår också - med få lägen mot oss, få skott mot oss rent allmänt samt i skottsektorn och även få insläppta mål.

Jag tycker perioden från slutet av november till nyår handlade mer om den plötsliga avsaknaden av Riley, Josh och Adam. Skulle säga att det är från och med nu i januari som man sett en större svacka eller dipp över hela laget.

Timrå avslutade svagt i februari när de gick upp och HV71 hade en svag period i både december och januari förra året.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Hakning-Henrik: Vilket otroligt fånigt svar. Jag tycker det sett rätt illa ut senare halvan av serien så det är absolut inte bara en match jag tänker på. Men har inte du högre kravbild än såhär är det bara att gratulera, då kommer du aldrig bli gubbsur som mig.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Tarasov: Det är nog inte särskilt vanligt men säsongen summeras efteråt. Jag har nog en helt annan syn där jag tycker svackan är djup och långvarig, sen december och runt 15 omgångar. Det är alldeles för runt i anfallszon och i egen zon behöver jag nog inte ens kommentera… Är det så illa att vi inte har nån rejäl spets utan Dickinson.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Confusius: Japp, jag kan köpa att det inte glöder om skridskorna just nu men som det sett ut sista 15 omgångarna är nog mer än längre träningar och skador.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Rytter: exakt, ska han stå där å vara puttig nuttig i tv? Skylla ifrån sig? Tycker svackan i grunden kan vara bra, nu får alla bita ihop och försöka vinna matcher trots att energinivån uppenbarligen är superlåg.

Sen, tyckte vi hade hyfsat bra defensiv ändå givet matchbilden. Guden var riktigt bra.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gavelo: Han sa ju att dom är inne i en tyngre träningsperiod, men tyckte inte att dom kunde skylla på det, som alla tränare säger.
Har du hört en enda tränare i en matchintervju säga att "vi är rejält nedtränade just nu, och det är därför vi förlorar en hel del matcher"?

Sedan kan det ju naturligtvis ENDAST bero på en rejäl formsvacka. Eller vem vet, kanske en kombo av båda?!

Vad anser du är anledningen till senaste tidens djupdykningar, för jag misstänker att du har en bestämd uppfattning?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gavelo:

Nubär det ju svårt att ta det som bevis.

Även ifall de kör stenhårt och spelarna är nedtränade kan han ju inte stå och säga detta i en intervju.

Karlin vill inte skylla på något utan vill få spelarna att utvecklas och lära sig och klara en hård träning i kombination med matcher.

Dessutom kan man ju inte som ledarna ge spelarna en ursäkt varför det ser ut som det gör. Då underminerar ju karlin sig själv, antingen måste han dra ner på träningen om han vill vinna matcher eftersom det är anledningen till att det är segt eller så ger han spelarna en legitim ursäkt att spela dåligt eftersom det är ok då man är i en hård träningsperiod.

Jag tror definitivt att man lagt om upplägget för att hitta en topp senare, det kan de kosta på sig då de inte krigar om position som övriga lag.

Dock så oavsett hur hårt man tränar så får det inte se ut som mot VH, då måste man anpassa spelet efter formen och matchbilden.

Jag tror det är detta karlin menar, han vill inte använda det som ursäkt och förväntar sig att man ändå ska kunna slå en pass och ta rätt beslut oavsett ifall benen är trötta pga tyngre träningsperiod. Att vi sedan inte har farten just nu kan han nog ha överseende med ifall det är så att man tränar tungt just nu.

Då det ser så segt ut på många och speciellt de som matchats lite hårdare i serien tror jag faktiskt den ändrade träningen kan påverka spelet just nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Confusius: Magiskt att läsa ikapp den här matchtråden, inte direkt muntert här ikväll :)
T.o.m. vissa vanligtvis uber-positiva har varit lite kinkiga ikväll ;)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Confusius: Ja det kan vi, varför skulle Karlin stå i media och ljuga?
Hade dom varit nedtränade så hade han kunnat säga det men att det inte är något att skylla på.

Denna svacka ha pågått i 10+ matcher redan så då skulle vi alltså ha varit nedtränade redan långt före jul
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gavelo: Kan vi det? Finns ingen elittränare idag som skulle stå i intervju och erkänna att dom är rejält nedtränade, skulle ses som vekt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Confusius: Dom tränade lite längre än normalt men ingenting som skulle ha någon påverkan på prestationen sa vi kan utesluta att laget är nedtränat.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Confusius: Näsen har aldrig varit någon raket på rören, men senaste veckorna har det varit sirap där.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
hompa90: Precis så! Så länge vi inte tabbar till oss och tappar 1:a platsen är det ingen fara.
Vi har typ 16 matcher kvar va? Skulle det se lika illa ut med typ 5 matcher kvar, kan man ju börja oroa sig.

Mora och delvis SSK går ju som tåget nu, fortsätter dom såhär så äter dom ikapp Löven snart
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: Karlin sa ju i intervjun efter matchen på just den frågan att dom är inne i en hårdare träningsperiod just nu, med längre träningar än vanligt. Utan att använda det som ursäkt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Confusius: Bryr mig inte nämnvärt om dom förlorar lite matcher nu här och där, bara dom tar seriesegern och är som bäst när det roliga börjar, det vill säga slutspelet!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Hinken: Ehh vad? Dom tränar naturligtvis ner sig nu för att vara toppade till slutspel!
Menar du att man ska skippa det för att vinna några fler grundseriematcher?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
hompa90: Uppenbart att tränarna var på honom om detta i första periodpausen, för efter det började han ta skott i alla möjliga lägen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Hade varit intressant om Näsén nån enstaka gång kan överraska och skjuta istället för att söka den där diagonal passen främst i powerplay men även i 5 mot 5. Gör något annorlunda, bryt mönstret? Tycker tränarna borde ha varit på honom om detta..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65:

Bra sammanställning!

Vi har ju en match mindre i januari jämfört med övriga, vinst i den och snittet ser ju bra ut, blir väl typ 2.00 då.

DIF ja de har en svacka på riktigt.

Däremot läskigt på fredag mot seriens just nu kanske hetaste lag. Gäller att vi plockar fram 2-3 nivåer till då.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65: Det viktiga är att Karlin hittar rätt i kedjorna nu innan detta haveri sätter sig psykiskt på spelarna.

Skönt med 2 poäng idag även om det nästan kändes orättvist.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Tarasov: Poängmässigt så är vår svacka helt klart lindrigare än vad man tror. PP är som sagt helt under isen däremot, och det har varit så ända sen 3 av 5 spelare i PP1 försvann där i slutet av november och i princip hela december.

För skojs skull, här är poängsnittet för topp 6 över säsongen hittills:
September + oktober
MoDo - 12gp / 2,17
DIF - 13gp / 2,00
Löven - 14gp / 1,86
BIK - 12gp / 1,67
SSK - 13gp / 1,62
Mora - 12gp / 1,33

November
MoDo - 8gp / 2,75
SSK - 8gp / 2,12
Mora - 9gp / 2,00
DIF - 9gp / 1,67
Löven - 9gp / 1,62
BIK - 8gp / 1,67

December
Löven - 8gp / 2,50
MoDo - 8gp / 2,12
DIF - 8gp / 2,00
Mora - 8gp / 1,88
SSK - 8gp / 1,38
BIK - 8gp / 1,38

Januari
Mora - 7gp / 2,29
SSK - 6gp / 2,17
Löven - 6gp / 1,83
BIK - 6gp / 1,83
MoDo - 5gp / 1,80
DIF - 6gp / 0,83

December + januari får väl anses vara till stor del vår ”svacka” i år.

Kan jämföras med hur det såg ut för vår del förra säsongen:
September + oktober - 12gp / 1,83
November - 9gp / 2,44
December - 9gp / 1,89
Januari - 7gp / 1,86
Februari - 10gp / 2,00
Mars - 5gp / 2,25

Jämförelse mellan topp 4:
December + januari
HV71 - 15gp / 1,80
MoDo - 16gp / 1,88
BIK - 14gp / 2,36
Löven - 14gp / 1,43
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Gavelo: Var väl center i tredje?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Tarasov: Theodore Niederbach har gjort 2 sejourer i Modo, båda gångerna har han spelat Center och båda gångerna har han varit riktigt bra.
Nu spelar han på en kant av fri vilja och är tyvärr usel.

Tillfällighet?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Finns folk som tycker att det här är vår sämsta insats under Karlin. Enligt mig är det fortfarande inget som slår 0-5 mot Tingsryd förra säsongen. Den tar priset.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler:
Ja men sen hur många ggr anser fans att ett lag gör en bra säsong. Jag tycker inte vår ”svacka” varit så farlig. Däremot får vi inga lätta mål i pp nuförtiden, men det kommer. Däremot spelar vi fortfarande mkt i anfallszon och får ändå rätt bra avslut på mål.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: Ja lika bra att alla börjar spela stenhårt, köra på 3 kedjor för att vinna en match mot vita hästen. Alla ska kasta sig och täcka skott, alla ska tacklas stenhårt, visa energi osv osv.

Då går vi in i slutspelet med halva laget småskadat och 4 nyckelspelare borta.
Se hur bra det gick när Josh täckte skott med skridskon.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Tarasov: Två nya härliga poäng! Serien är lång. Länge leve Hockeyallsvenskan!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: Varför skulle Karlin erkänna att de är nedtränade?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: Samtidigt är det omöjligt att ånga på konstant över 52 matcher. Svackor kommer alltid. För alla. Det positiva är att vi inte går in i slutspel imorgon utan har 16 matcher kvar att spela.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Jan-Erik : Jag har följt Modo sen 1983 så var med då :-) Jag tror ju inte det är så enkelt som att bara bli påslagen helt plötsligt och få ett sargat självförtroende att lysa igen. Om de mörkar och är nedtränade, vilket Karlin förnekar, så gör de ett fantastiskt bra jobb. Det enda positiva är att Kristers steppat upp.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Tarasov:

Ja jag tycker nog inte Woods var en 1:a, tycker inte heller att berg var bättre än brickley.

Ofta satt ju berg brickley i skiten genom att missa passet till honom så han fick börja om eller inte kunde ta emot riktigt och tappade tid och fick stressa iväg pucken eller spela enkelt och bara lyfta ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: Nu vet jag inte din ålder. Men om du var hockeyintresserad 1999 när Modo vann Elitserien överlägset var det en period under just den här tiden på året när det var många matcher som det kändes som Modo gick på halvfart. Seriesegern var så gott som klar och det är den ju nu också. Vad är bättre - att träna för att få en formtopp till slutspelet eller att spela bra nu men inte nå nästa nivå när det väl gäller? 1999 räckte det till final och om världen var rättvis ett guld. Jag litar på tränarna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Smurfen: Samma sak förra matchen mot Djuuuuu
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Teckningarna ikväll var inte bra !
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Bad_Brett:
Hård på Woods mycket hård till och med, Näsen känns av någon anledning osäker men tror det mest sitter i skallen kommer släppa.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
KB65: Jag vill påstå att jag har ett realistiskt förhållningssätt. Jag ser ett mål och det är att vinna den sista matchen och gå upp. Just nu håller Modo på att schabbla bort det totalt och flera lag är ju klasser bättre. Jag har svårt att vara positiv när laget underpresterat så länge. Men ja det är jobbigt att se laget spela med noll gnista. Spelar det nån roll om de gjorde sin bästa säsong mellan september och december för att tappa det totalt?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Vita Hästen 2023-01-25
Statler: Är det inte jobbigt att enbart delta i diskussionen med ett negativt förhållningssätt? Missförstå mig inte, detta var en makalöst trött match - men det går nog att räkna de positiva kommentarerna på en hand från ditt håll de senaste månaderna, trots klubbens bästa säsong i många aspekter sedan vi åkte ur.
Kommentera

« · 2453333 · »