1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527930 inlägg · 4121 ämnen

Modo - Kik 2019-11-15

Sv: Modo - Kik 2019-11-15
Foppatofflan: Wallinder troligtvis sjunde back.

Foppatofflan: Öhman ersätter Enström rakt av, så det blir morgondagens backpar.

Rytter: Jag håller med i det mesta, men min poäng är att det var i dåtid. Att berätta om Wahlgren, Wernblom och flera andra fått chansen bevisar ju bara min tes. Vi har ändrat riktning från att vilja utveckla unga spelare, till att köpa in spelarna utifrån istället.

{5647}: MoDo har förhoppningsvis ambitioner att komma tillbaka, så det är alltid en balans mellan utveckling av spelare och/eller ställa upp ett så slagkraftigt lag som möjligt. Givetvis är vi oerhört beroende av att utveckla egna spelare(vilket vi är världsbäst på) men det måste alltid finnas en mix där vi plockar in guldkorn(Tambellini) som visar våra unga vägen. Sedan ser du(likssm många andra) Bäckman som en som inte ville släppa fram juniorerna. Jag måste börja rota i detta faktiskt, vi hade några fantastiska år(förutom när Brynäs stal guldet) men var Bäckman alltså nån som dödade vår juniorverksamhet.....Återkommer, den legenden måste få ett korrekt svar. Men minns dock Bäckis i intervjuer ibland. Är en junior tillräckligt bra, får han spela. Betänk att vi var ett topplag i Elitserien

{5647}: Vilka andra än LP och Wallinder ska få chansen, och varför? Vilka femmor skall vi ändra på isf.? Motivera gärna och jämför med andra lag etc., annars blir det mest luddigt. Jag tror att innan säsongen är slut kommer flera juniorer ha luftats och LP kommer att ha spelat kontinuerligt om han visat sig hålla över tid. Själv tycker jag att Modo är bra på att ta upp juniorer, och som sagts tidigare så behöver de under ett sådant här år där man satsar vara väldigt färdiga för att platsa. Så var sak har sin tid, det finns tillväxtår och säsonger då det är svårare att knipa en plats. Men vi kanske ska fokusera på morgondagens match nu istället.

{8225}: Rätt många under Bäckmantiden fick några chanser, men ofta inte förtroendet att kunna växa. Det var väldigt få som passerade nålsögat när Bäckman var coach, men han var bra på att utveckla äldre spelare som Tommy Pettersson, typ. Det fanns många talanger på den tiden. Man vann pojk-sm med både 78 och 79. (något man inte gjorde med 73, 74 el 75). 78orna specikt kan ha varit Sveriges genom tiderna bästa pojklag...

Det fanns också en anledning till varför Huselius flydde FBK till Frölunda under Bäckmans regi. Få kan hävda att Husse var talanglös direkt, men under Bäckman fick han aldrig chansen på allvar att blomma ut.

Det är verkligen ngen katastrof ännu, men exakt samma argument och tendenser fanns på den tiden.

{5647}: Nu får Öhman chansen imorron, hoppas han tar den. (Toby magsjuk)

{5647}: Huselius är ju svärmorsdrömmen va? Bäckman var lagbyggare, Huselius är ju för fan värre än Dick Axelsson och Ritola tillsammans(som person)

Bäckman spelade en juniorkedja som förstakedja, vilka MoDo-fostrade spelare fick ingen ärlig chans under hans ledning?

Det är inte bara på isen man ska visa upp sej, man ska vara en god människa med, väldigt bra faktiskt.

{5647}: Kollar du på de flesta topplag i shl så märker man de nästan inte spelar någon junior.
Frölunda spelar två stycken där 1 nästan inte får någon speltid.
Luleå spelar två stycken där en av dom gick i första rundan i draften ifjol och den andra rankas ganska tidigt i första rundan i draften till sommaren.
Örebro har lyft upp tre spelare som spelar väldigt sporadiskt.

Hade denna diskussion ens existerat om Wernblom visat lite bättre inställning och stannat kvar? Alternativt om vi hade kunnat plocka hem Åhström? Får hoppas att Albin köper in sig i systemet, såg lite loj ut mot KIK.

Och ja - balans är viktigt (remenissar till första året i HA med AJ) tror vi hade tolv juniorer nån bortamatch.

{5647}: För att göra en liknelse, dock ingen junior. Men tycker du Janne Andersson gör fel som inte fjäskar för en icke talanglös Zlatan?

Trilske: AJ var ju bara en pajas, men Albin hade väl minst 12-14 lagkamrater till som såg loja ut mot Kristianstad? Ge honom några matcher till

{8225}: För det första. Jag har verkligen inget problem med Albin. Vart får du det ifrån? Det jag ifrågasatt är varför vi lånar in en spelare istället för att satsa på en exempelvis Linus, men även Hagelin och From tappar istid till en legoknekt vi inte kommer se framöver.

För det andra. Om du vet alla spelare som Bäckman ratade så är en förstakedja extremt lite jämfört med vad vi hade att tillgå. Alla pratar om 73-75 som den gyllene årgången, men vi hade fler på landslagets breddläger 78. Pierre Hedin och Pelle Hållberg var de enda som fick en riktig chans.

För det tredje. Va fan har Zlatan med det här att göra?

För det fjärde: Vad har SHL med detta att göra?

Jag jämför med hur Modo gjort de senaste 40 åren och då är det bara Bäckman som står ut som den som verkligen inte velat ge egna talanger chansen. Nummer två på den listan ser Hellkvist ut att bli.

Om man kör ett räkneexempel. Varje spelare i en trupp av 20 spelare utgör 5%. Marginalspelare är mindre viktiga än exempelvis Hedberg och J Johnsson. Nu kommer Albin in och förpassar Linus till bänken som vanligt. Skulle Linus bara vara 80% så bra som Albin så är det 20% av 5% som vi tappar. Vi tappar en enda sketen procent i vinstchans på att plocka in en spelare som får vårt juniorprojekt att se ut som ett skämt. Vi har 1% mindre chans att vinna matcher.

Fast än värre. När Albin lämnat så har vi missat chansen att utveckla våra egna spelare. Vi har återigen berättat för Linus att vi faktiskt skiter i hans utveckling. Vi sätter honom på bänken för att det ser bra ut på papperet, men egentligen är vi inte intresserade av att ge honom en riktig chans att utvecklas till en fantastiskt hockeyspelare. Inte för att det viktigaste är att vinna varje match, då vi kommer att träna ned laget i vår inför kvalspelet, utan för att vi helt enkelt har ett år då vi kan gå upp och då är det värt 10 års hårt arbete med goodwill och juniorutveckling.

{5647}: För det första : Har jag skrivit något om Albin som motsäger dej?

För det andra: skriv vilka spelare som Bäckman felaktigt ratade.

För det tredje: vad fan har Huselius med detta att göra?

För det fjärde: SHL är ett snäpp högre upp, det bästa vi har i Sverige, vill man vara i topp och tävla om guld kanske man har en annan målbild än att bara utveckla spelare.

AMEN

{8225}: Jag tycker om dina åsikter och ditt engagemang , faktiskt. men ibland blir du historielös. Återkommer om detta om du vill. Men jag älskar inte heller helt o hållet vår nuvarande tränare, men går vi upp är jag nöjd

{8225}: Bättre att inte svara dig.

Om andra bemöter mitt inlägg ska jag svara.

{5647}: Antingen bedömer du mej som en åsna, eller annars är du åsnan. Vad gör att du inte kan bemöta ett inlägg? Vad skrev jag som var så fel?

{5647}: Vi håller på samma lag, men tycker olika. Dock borde du stå upp för vad du skriver och tycker....Dock pinsamt att du skriver en massa om Albin, som jag inte alls är inblandad i. Har du nån form av självinsikt så bör du se det

{5647}: Nu ska jag sova, och när du läst igenom vad du skrivit och fått sova lite, så borde du vara ett uns ödmjuk. Men det finns väl inte i dagens samhälle

Sov gott

Riktigt jäkla imponerande att det alltid ska gnällas över något, tycker ju supportrar till ett lag med 12 raka vinster borde vara rätt nöjda, men nejdå inte Modo supportrar, hur bra det än går ska det gnällas över något, hade vi haft 12 egna juniorer i laget och legat 4 eller 5a i ligan så hade folk gnällt över uteblivet resultat.

Amitiel: Finns ju ingen bättre klubb än MoDo. Victor Hedman borde ju veta. Inte helt säker på att Ovechkin och Bäckström skulle få låna pucken om de mötte MoDos backar...

Rytter: Karlström har ju kunnat fått speltid som powerforward.

Ishockey:

Visst det hade han. Men tycker du att han är en spelare för andrakedjan och kan ersätta Rosdahl utan att vi tappar i slagstyrka?

Tror karlström mår bäst av att spela mycket i div 1 för tillfället.

Rytter: unga killar ska spela med erfarna kamrater, hur många här såg Norlinders kapacitet innan han fick chansen bredvid Toby, tror inte han varit lika framgångsrik om han inte fått det stödet och förtroendet, sen ang diskussionen som varit om juniorernas chanser så är det ingen som påstått att vi ska slussa in 7-8 under matcherna det handlar om en eller två och där bör ju tränarna för respektive j-lag ha den bäste kollen, j-18 går som tåget med 11 raka vinster, j20 har det lite tyngre och ligger på gränsen till fortsatt slutspel, Åhström som nämnts här snittar en poäng per match i Ais som ligger i botten av tabellen och förmodligen hållit samma nivå hos oss om han fått speltid, han spelade med Mårten första 2-3 matcherna sen i en annan kedja, nu är dET som det är då han är låst där, finns fler killar som knackar på a-lagsporter så viktigt vara rädd om dem

« · 2005961