1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530213 inlägg · 4121 ämnen

MoDo - Leksand, bäst av 7

Sv: MoDo - Leksand, bäst av 7
dempa: Det kommer bli ett krig ikväll med och jag har verkligen svårt att se att vi ska klara av att stänga detta ikväll det är känslan jag har och den är verkligen inte bra.

Rytter: Ligger helt klart något i det du säger, vi har verkligen inte spelat fult eller smutsigt. Det är otroligt märkligt hur vi kunnat få så många 2:or jämfört med Leksand med tanke på hur spelförande vi varit i varje match.
Definitivt har Leksand haft "hemmadomare" i Tegera. Blir nog samma visa ikväll och det hoppas jag vi och AJ är förberedda på.

Tror Leksand gör första målet, det så viktiga som hittills inneburit seger i matchen - men de blir stumma när vi kvitterar och sedan tar ledningen. Vi vinner med 1-3 ikväll, har champagne i kylen om det blir som jag hoppas och tror.

Hoppas bara det inte blir som 99 när Guldhjälmarna plockades fram..

Hakning-Henrik:

"Tyckte det var uppenbart i match 3 & 4 där vi fick lite hjärnspöken och blev frustrerade av det också när vi trots spelövertag inte kom till riktigt bra lägen delvis pga att det är tungt fysiskt att spela mot ett lag som försvarar sig med ryggsäckshockey."

Ja i match 3 och 4 var det tydligast. Främsta påverkan på spelet var att vi fick billiga utvisningar emot oss när vi tryckte på så att Leksand fick chansen att hämta andan och få tillbaka momentum.

Hade domaren haft en hög nivå för bägge lagen så är det vi som hade tjänat på att spela i 5 mot 5. Men nu blev det helt tvärtom när vi tryckte på och fick momentum så fick vi en utvisning emot oss och tappade, i vanliga fall brukar det lag som blir tillbakatryckt dra på sig en utvisning och det andra laget får ett PP i "rätt" läge.

Hoppas verkligen att domarna lyckas stå emot trycket i Tegera ikväll.

Blir intressant att se hur Leksand spelar nu när dom för första gången har pressen på sig att vinna.

NoMercy: Hmm. Urbom?!

Hakning-Henrik: Äh, ni är bara lite ovana just nu med att vara supportrar till ett spelförande lag i en "bäst av 7 serie"... Det är precis så här det är. Det är bara att försöka leva med det.;)

eltifoso: Jag har också hört att någon som heter Peter Andersson avlönas med, stämmer det? ;-)

{7225}: Glöm dessutom inte att de flesta domarna avlönas av Loob också har jag hört😎

Hakning-Henrik: Såklart att domarna har en agenda, det är precis som att möta ett stockholmslag. SHL avlönar domarna, glöm inte det.

Rytter: Just den statistiken med 10 tvåor fler än Leksand när vi varit speldominerande i 5 matcher är svårt att förstå. En match, okej, 5 matcher, njae det luktar surt. Eller har vi tagit så många huvudlösa utvisningar?

Vad jag sett är mest fasthållningar och hakningar från Leksands sida. Tycker det ä det absolut värsta som finns, blir svårt att göra sin kille om de får lov att greppa tag i dig och slita sig ikapp och hindra dig från att sätta press. Tyckte det var uppenbart i match 3 & 4 där vi fick lite hjärnspöken och blev frustrerade av det också när vi trots spelövertag inte kom till riktigt bra lägen delvis pga att det är tungt fysiskt att spela mot ett lag som försvarar sig med ryggsäckshockey.

Nyinflyttad till Stockholm, någon som vet om det finns nån bar där modosupportrar brukar samlas för matcher? Slipper helst leksingar imorgon:)

spud: Citat från våran styrelseordförande i kvällens Allehanda:
"Om det skulle bli en sjunde och helt avgörande match på fredag i Fjällräven Center räknar Tomas Byberg med att det handlar om ett netto för föreningen på närmare 800 000 kronor".

McFire: Hon sa att det gällde vid 6000 åskådare.. Nu har vi ju 1000 till.

dempa: Han menar att lyan är gjorde för att dempa ljudet. ;-) höhö

Ogie Ogilthorpe: inte en susning, har tyvärr aldrig ens varit där. tell me more?

McFire:
Då kör vi på det

dempa: Ni vet att Lyan är byggd för att dämpa ljudet, va?

Tarasov: Charlotte Gustavsson sa väl häromdagen i en videointervju med allehanda att Modo gör ganska precis en halv miljon per hemmamatch i kvalet om jag inte miss helt fel.

Tarasov: Hur många försäsongsbiljetter är det? säg 4000 styck (gissar bara), då blir det 9000 x 200 kr = c:a 1,8 mille. Dra bort omkostnader, vet inte hur mkt. Men kan nog stämma med fjolåret där jag har minnes bilden att det blev en mille över.

Ogie Ogilthorpe: framförallt viktigast att få in så mkt folk i lyan som möjligt för att få till den "sjätte utespelaren" eftersom vi har hemmafördelen och allt. fyll lyan, skrik så taket lyfter i kempis..

Tarasov: Vill minnas att man gick en mille plus förra året på kvalmatcherna.

Tarasov: Jag tycker att man tänker helt rätt. Är produkten sådär får man sänka priset.

Sen kan man ju se det som att kval eller slutspel är rent täckningsbidrag. Eller, snarare, man bör se det så.

McFire:
Har för mig att de sa förra året att vinsten va ganska knapp i samband med kvalmatcherna, men minnet kan svika mig.

McFire: Ja rent ekonomiskt tror jag faktiskt inte man tjänat ett dugg på sänkningen.
Än om det kostat 250kr för sittplats så hade du ju kommit säkert 6k ändå, minst. Det är ju ändå kval vi snackar om.

Tarasov: 100kr kostar ståplats och 150kr kostar sittplats under kvalet.
Jag vet inte hur många säsongskort man sålt för innevarande säsong men de går in gratis på samtliga kvalmatcher.

Sven Tuta:
Vi kan väl säga att varje besökare i snitt lägger 200 kr per besök, med biljett, förtäring, det kanske är mer.

dempa: Vill minnas att det är som du säger 100-150 kr/styck. Men det fanns även paket med mat inkluderat så det blir restaurang intäkt med. Men nog borde det bli ett hyfsat överskott ändå. Kiosk försäljningen borde följa med antalet besökare.

Sven Tuta: visst, det är bättre än ingenting med 21000 besökare, men har man inte reat ut biljetterna kraftigt, typ 100 kr st?

Mano: Nu kan man bevisa vad som helst med statistik, men utan kvalserien så hade det inte varit röda siffror utan förmodligen vitglödgade siffror.
Hur som haver intressant läsning när bokslutet kommer.

Rytter: Ja min analys ser ju rutten ut om vi tittar på statistik i dagsläget. Men vi ska inte glöma att jag skrev innan gårdagens match och igår hade ju inte Leksand många rätt.
Jag hade heller inte kollat statistik utan endast vad jag såg på banan, Leksand såg vassa ut i PP och Modo uddlösa även om faktiskt Modo redan då hade något bättre statistik.
Allt har oavsett vägt över till modos även om jag trott på er hela tiden.

Sven Tuta: Nu är det ju bra med folk, men på biljetter till halva priset för stora delar av arenan. Så marginalen är ju mycket mindre, om inte helt uppäten. Gissar att det är därför som de haft den lite utskällda (och i någon mening kontraproduktiva) setupen med en del stängda barer och kiosker.
Nu hämtas en del igen av det ganska snillrika sponsupplägget de satte inför kvalet, så nog lär de här matcherna hjälpa upp resultatet i slutändan. Samtidigt var det ju i princip tomt i ladan under slutet av serien, så fan vet om det inte bara jämnar ut sig. Stalltipset är väl att det är röda siffror ändå, med tanke på att det talades om flera miljoner tappade tidigare under säsongen.

{7225}:

Måste bara följa upp din analys.

"Special Teams där är Leksand helt klart vassare liksom på målvaktssidan och i coachingen."

Hur kom du fram till detta? Det finns ingen statistik som egentligen talar för Leksand.

Dom är sämre i allt, det enda dom har och det kan räcka långt är deras inställning.

PP
Modo 28.6% vs Leksand 4.8%

BP
Modo 95.2% vs Leksand 71.4%

Tekningar:
Modo 63% vs Leksand 37%

Målvaktsspel
Modo 96% vs Leksand 88.3%

Det enda som Leksand är bättre på är att slippa undan utvisningar och dom leder Fair Play. Märkligt att vi nästan dragit på oss 20 minuter mer (10 st tvåor mer) än Leksand. Hur kommer detta sig? Förstår att AJ tycker att dom "kommer undan med mycket skit".

Just tekningarna är något som är viktigt, rätt grymt att vi har 3 tekare över 63%, viktigt att vi får börja med pucken, blir jobbigt för Leksand i längden att alltid börja jaga.

Så statistiskt är vi helt överlägsna, det enda Leksand kan matcha oss i är genom att spela tight defensiv med rätt inställning och kontra, samt lita på att Modo tappar i fokus och effektivitet.

Monno: Senast den kördes var i finalerna 2007 om jag minns rätt. Fjärde matchen när Modo drog till med lystricket och stängde av strömmen, så att det blev avbrott i 30 minuter och de sedan kunde gå ut och vinna med 5-1.

Sven Tuta: Då kommer de att skriva om vilka spelare som "flyr" Modo och om vilka inre stridigheter som pågår samt en del om den ekonomiska "krisen"

hanzon: Jag hatar konspirationsteorier. Det är töntigt.

Men jag undrar ändå om inte den sjukt märkliga domarnivån har att göra med att Leksand är ett lite mer älskat lag ute i landet.

hanzon: Det är inte bara där, mupparna i skvallerpressen yrar omkring och gottar sig över Modos situation. Hos många så verkar det som de gått kurs hos "Vänt i häcken" hur man ska skapa rubriker som väcker läsintresse. Nyström går på med t ex: "De vann, men jag är orolig för Modo".
Ska bli intressant att läsa vad de skriver imorgon e.m när allt är klart (jag är positiv).

När man läser kommentarerna på Rinkside3 så är många för att Leksand borde vara i SHL inte Modo, för att dom är mera ett publik lag. Så de sportsliga värdena väger lätt enligt många.

Tarasov: Som vi snackat om och jag sagt: klasskillnad mellan lagen när ni får lite utdelning, spelar helt rätt och deras målis inte står på huvet.
Bra jobbat, ni är ju ett klart stabilare och bättre lag och ska inte förlora i bäst av sju.
Tror ni slår in matchbollen redan i morron, dom börjar dessutom se lika slitna ut som AIK mot KHK efter tuffare matchande.

Monno: Kvalmatcherna hemma har gett ca 21000 besökare, det ger ett bra netto. Någon som hört/vet vad resultatet blir totalt i år, rött eller svart?

Lolol: Pinsammaste? Vågen var ju the shit på kempis!
Överlag har den väl varit ett stående inslag här. Varför den vare död är väl för vi aldrig fått fira något...

hanzon:
Alla där är lite som Wennerholm "det kan bli bra, det bli fel".....

Hade det varit Leksand som vunnit, ja då hade dom inte skrivit att "jag har inte räknat ut Modo"

Dagens pinsammaste: vågen. På riktigt?

Bra match annars :)

Bad_Brett: Det måste vara lite av "tycka synd om Leksand" syndromet. De behöver lite hjälp för att det ska bli lite spänning i matchserien.

Är det någon som får igång livesändningen på öa? Står bara och buffrar för mig.

Rytter: skulle precis posta länken, men som du säger jävligt märkligt. Han hyllar ju verkligen AJ i intervjun.
Kommer göra ONT att se honom i VF-tröja..

Rytter: Nja nog är något klart med Frölunda. För många som sagt det för att det ska vara fel.
Däremot tycker ju jag fortfarande det är helt befängt. Det är dags för honom att ta en rejäl chans på andra sidan. Lär få spela AHL ett tag för att vänja sig vid hur fysiskt det är och hur snabb man måste vara på avslut.
Fattar inte vad han ska i Frölunda å göra. Ska vara för att försöka få ett SM-Guld då.

Nu snackas det ju om att han inte ens förhandlat med Modo dock.

Monno:

Intressant intervju med Olofsson:

www.hockeysverige.se/2016/03/28/han-ar-modos-stora-hopp-i-det-nerviga-kvalet-det-ar-skitroliga-matcher-att-spela/

Låter ju som han inser att han har AJ att tacka för mycket samt att det är bra för honom att spela i en kedja med Filppula och Thomas. Svårt att förstå varför han vill byta klubb till Frölunda.

Hoppas han tar ett kontrakt redan i år på andra sidan så vi får pengar för honom iaf.

Kan det vara så att inget är klart med VF? Tyvärr så har det varit lite för mycket signaler för att det inte ska stämma.

Nieminen:
Precis, 60 minuter och fullt fokus på varje sekund i varje byte.

Draken lyfte i denna match, jag hoppas att den flyger även på onsdag kväll.

-----------------------------------
Alfredshems IK till MODO HOCKEY
alfredshemstillmodo.wordpress.com/
Uppladdat:

500x0-modo_0.jpg

Monno: Självklart är det viktigt att få första målet. Sedan som du säger gör ju inte Haukeland någon super match i målet heller, personligen tycker inte jag han varit så bra som alla säger. Han släpper mycket returer men vi har ju bara en spelare som kliver in framför mål och det är Skröder skulle fler göra det så skulle vi få fler chanser.

Men såklart målvaktens jobb är ju att rädda pucken och få hjälp av utespelarna att rensa om så behövs. Men men ny match på onsdag nya förutsättningar. Leksand och Haukeland kommer komma ut som ett nytt lag och ny målvakt. Det kommer fortsätta vara ett krig det här.

Dundee: Det är återigen viktigt att få första målet. Får vi det är Leksand i princip körda. Då måste dom anfalla och då blir det öppna gatan för oss.

Men visst får vi tacka vår lyckliga stjärna att Leksand inte är bättre. För vi bjuder på saker där SAIK avrättas oss direkt.
Men nu är det lite omvända roller. Vi som tar tillvara på chanserna som bjuds.

Sen var Haukeland faktiskt rent av dålig idag. Han kan väl inte lastas för alla målen. Man han släppte ju returer idag som en studsvägg. Hade vi varit hetare framför mål hade det vare avgjort i första.
Men tyvärr tycker jag det bara är Skröder som verkligen vågar sig in framför mål. Dock visade det sig ju idag att lite avstånd till mål lönar sig...

« · 1739538 · »