1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474648 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Linköping 2013-10-10

1593093 · » Till forumet


Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
supertr?tt: Sullivan klar för ny klubb. Skönt att Modo slipper pröjsa för honom på läktaren.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Bad_Brett: Vi har iaf shl´s mest givmilda backspel, fasligt vad vi bjussar 
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

yngwie:

Äh, Cumiskey var ju en framträdande back i Colorado. Hade det inte varit för alla skadorna hade han säkerligen varit en toppback i NHL. Han har hamnat i en situation där klubbarna inte riktigt vågar satsa på honom.

Sedan har han givetvis vissa brister i defensiven som säkerligen straffar sig mer i NHL, men jag tycker ändå att det är lite orättvist att lägga upp det som att det är rinkstorleken som är avgörande för hans framgång. 

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

yngwie:

Kan nog ligga en hel del i inställningsfråga också.

Tror som er att vår GM och andra i ledningen har hört sig för angående alla våra transatlanter och haft bra koll på dessa innan.

Problemet är att man då har fått intryck av spelarna när dom spelar hemma i Nordamerika och hur dom är och presterar då. 

Kan ju vara så att Sullivan tog detta med SHL som lite semester, lira i förstabackpar få igång produktionen och tjäna bättre än i AHL. Därför har han inte skött sin fysik och förberedelser på samma sätt som ifall han skulle spelat "hemma". Man har alltså tagit alldeles för lätt på uppgiften, och när man sedan inser hur det ser ut i SHL så kommer pressen att prestera och komma i form, och den negativa spiralen börjar.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

yngwie: Sa du cumiskey..

så skulle här komma med en filmsnutt, som inte verkar funka

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

J F K: Sen är det faktiskt också så enkelt så att en beprövad spelare i ES kan ha en bra säsong för att sen inte alls gå lika bra nästa. Är man då i en personlig svacka och dessutom kanske inte passar så väl i ES som ens scout trott. ja då kan det bli riktigt dåligt.

Men kan inte låta bli att fundera på hur modo spelat/legat till om man legat i topp bland de nya importerna i stället för i bottenområdet.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

J F K:

Bad_Brett:

Det är nog bara så lätt att en del passar i Svensk hockey, andra inte. En del passar bättre på liten rink, andra inte. Vi är alla olika. Cumiskey är ju ett lysande exempel, fast åt andra hållet.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Bad_Brett: Som du säger så hade man nog väldigt bra och tillförlitlig information om Sullivan, vilket gör det så förvånande. Bengt hade ett par agenter och chansade ofta vilt.

Problemet är alltså att även om man bedriver riktigt seriös scouting kan det bli fel. Det finns aldrig garantier, utan trots allt är det alltid en fråga om att ta risker.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

J F K:

Jag rankar nog Sullivan som en sämre värvning. 10 matcher, 0 poäng och -4. Blev bänkad redan i träningsmatcherna.

Förra säsongen spelade Sullivan i Lake Erie Monsters, så Peter borde känna en rad personer som har följt Sullivan den förra säsongen. Han var även lagkamrat med Thomas Pöck.

Både han och Hensick känns som spelare som Modo borde haft väldigt bra koll på och då har jag svårare att förstå att de floppar. Bengt Hedin hade ju inte heller samma kontakter eller resurser som finns idag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Lumber Jack: Då var det kiviaho jag tänkte på. Ett poäng på de tio matcher han fick.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
J F K: Den andre var en mycket otränad svajmast vid namn Rauli Raitanen. Han tog sig dock efter en mycket trevsam inledning och blev en publikfavorit i Kempis. 10+9 på 44 matcher.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
J F K: Tack och hejdå Sullivan
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Berka: Kom det inte två finnar under Hedin varav den ena var Kiviaho (typ) och den andra så dålig att han inte ens fick spela en match ungefär.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

ULTIMAVICI: Usch då, då får jag verkligen hoppas du kryar på dig, så du slipper ligga där å mysa på morfin ;-)

ah okay, det vore verklige lika roligt som viktigt om han var med och gör en bra match, vi behöver en hensik i bra form

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Berka: Nej opererade mitt knä i förrgår, så ligger morfinhög och bläddrar på nätet ;).. Såg på twitter att han var med!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
ULTIMAVICI: Spännande, är du på plats i kaffeburken?
Kommentera


Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Hensick med på matchvärmningen, intressant att se hur man väljer att spela honom idag!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Bad_Brett: Mike Morrison skulle jag nog ranka högst på flopplistan, även om det finns många kandidater. 3 matcher 11 insläppta.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Bad_Brett: Mackan har inge flyt direkt..
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

ULTIMAVICI:

Kan gå till historien som MoDos sämsta nyförvärv någonsin. Liknad vid Freddy Meyer, sannolikt tänkt att spela i första backpar, fick knappt istid i träningsmatcherna.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
ULTIMAVICI: Och SM-Liga är vad ryktet säger!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Carl Lejonkräk: Ja ursäkta! Tittade aningen fort tidigare! Dock räknar jag med att det snart kommer ändra status från rykte till bekräftat så fort man hittat ett nytt lag åt honom!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

ULTIMAVICI:"Enligt Elite Prospects har Sullivan fått foten!"

Nä det är ingenting som står på Elite Prospect, endast listat som rykte.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
J F K: Ja om du menar ekonomiskt! Men betydelsen torde ju vara att han är helt utanför laget i fortsättningen, och även att Näslund letar efter en ny back!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
ULTIMAVICI: Lör ju betyda noll och intet tills han har en ny klubb...
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Enligt Elite Prospects har Sullivan fått foten!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Berka: jobbar på det...
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
zigge: Bara supa till så är man garanterat yr ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Monno,Bad_Brett, whoever: Måste vara Segeryran från igår!!  Hoppas vi är ÄNNU yrare imorrnkväll! :-)
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Bad_Brett: Verkar vara lite yra i den här boken just nu. :P

Hemman skyller jag på telefonen... När jag såg det var det för sent att ändra. Hoppades det skulle passera obemärkt. ;)

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

zigge:

...Jag var inte ens med i ordväxlingen och har aldrig kallat Hedman för "Hemman". Blandar du ihop mig och Monno? ;-)

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
J F K: Absolut, du har helt rätt, Nu ska väl TJ vara spelklar tills i morgon var det verkar så vi får se vad som händer. Klart är att jag hade förvänta mig mer, men det kanske kommer?!
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Bad_Brett/NuMo: haha, jag fattade Nada av Er ordväxling, blev inte så mycket klokare av "Blandar du ihop Hemman och Hedberg?" ?  He-man har man väl hört om...hehe

OERHÖRT skönt med vinst igår, de lyckades med tur & skicklighet manövrera ut 1:a femman, känns som om Arlbrandt var inne mest hela tiden i 3:e. Är ju tyvärr dåligt med repriser i hallen, ett av skälen till att folk stannar hemma, o vet MER om matchen, än vi som är där, tyvärr. Men stämningen var det då inget fel på!

Detta med Internt wi-fi i FC, får man nån mervärdes-info därifrån, eller är det spåret nedlagt? Brukar få messa brorsan i 08  o fråga, han som sitter i TVsoffan o vet allt...

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Berka: Alltså, jag tycker Påhlsson är en riktigt bra center, men hans styrkor är det fysiska spelet och defensiven. När man sätter honom med Skröder och Possler blir det ingen som Possler kan riktigt växelspela med. Man kan också tänka sig att byta bort Skröder och få en spelskickligare ytterforward i den kedjan om man vill ha Påhlsson som kille som banar väg och tar det defensiva ansvaret (exempelvis hade nog Hensick varit ett lysande alternativ om han motsvarat mina förväntningar).
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

NuMo:

Jag undrade om du hade fått en stroke:

"Han tar oförvöntade initiativ och han försöker ofta gå rakt mot mål, tidigt."

"Själv har jag bara positiva intryck av en så ung spelare. Det är sällan man ser en stjärna i vardande."

Dessa beskrivningar passar dock in klockrent på Hedberg, så jag förmodade att du blandade ihop dem.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Berka:

Samme gjorde väl comeback 26/12. 

Fram tills dess hade Kempe gjort 9 mål av sina totalt 14p (fram till 26/12)

Resterande delen av säsongen gjorde han 6mål av sina 13p (efter 26/12)

Du kan kolla här: http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayer.aspx?LId=250&PlayerId=356

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Monno: Jag fattar inte när jag började förväxla dem, men inte i hjärnan, bara på tangentbordet.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Rytter: Spännande, vart hittar du den infon om poängproduktionen?

samme lirade väl bara 23 matcher så det är mindre än halva säsongen så han har något bättre produktion då sen samuel kom tillbaka, om än bara lite.

Var det inte så att kempe började säsongen ganska poängstarkt men hade en dipp någonstans i mitten, sen spelade samme sista 23 matcherna och kempe gjorde väl en hel del mål då, jag kan ju ha fel men jag har för mig att det var så?!

Minns iaf tydligt att kempe berömde samme i en intervju att det var lätt att komma in på kassen och sammes spel skapade ytor som gjorde det lätt att spela bra hockey.

Du som vet var man tittar, kolla hur många mål kempe stod för efter jul, kan vara spännande att se

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Berka:

Det är som du säger att samme skapar ytor åt sina kedjekamrater. Framförallt eftersom han kan sköta defensiven och släppa lös de offensiva krafterna hos sina kedjekamrater. Därför skulle det vara kul att se honom med TJ och Tambellini och se om det kan lossna för dem då.

Dock så håller jag inte med om det du säger om poängsnittet, var tvungen att kolla upp detta då det inte stämmer med min bild av Mario förra året.

Innan samme kom tillbaka gjorde han 14p efter samme kom in i laget gjorde han 13p. Så det är knappast så att samme hade inverkan på hans poängproduktion.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
NuMo: Haha ingen fara. Men då förstår jag att du var kritisk. Och varför jag blev helt yr av att läsa ditt inlägg ;).
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Monno: Ja, det gör jag. ;) Ber om ursäkt.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
J F K: Men en sundström No.2 skulle ju absolut inte vara fel heller
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

J F K: Bra poäng och jag delar den.

Nä samme är kanske inte världens spelfördelare, men han gör ändå sina medspelare bra och ser till att dom hamnar i poängprotokollet,, vi minns ju förra säsongen efter skadan, kempe utryckte sin glädje att få spela med samuel då denne skapade sådana utrymmen att mario kunde leverera, samme stod för 4 ass och kempe landade på 15+12 och stora delar kom efter sammes återtåg.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Berka: Säkerligen är Possler "skyldig" till att dra upp tempot, men det är också spelsystemet. Numera åker han mer skridskor och slipper start och stopp i samma utsträckning. Många gånger har han redan farten uppe och hinner därmed in i situationerna.

Sedan känns det som om han förstått sin roll att vara mer buffel och accepterar att det är Possler som ska vara mest kreativ. Det jag saknar är en spelfördelare i den kedjan, men man kan inte få allt. Påhlsson är riktigt bra på många saker, men att vara spelfördelare är inte en av dem.

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Bad_Brett: Skilnaden på skröder denna säsongen är ju att han faktiskt spelat riktigt bra på slutet, hårt jobb och mycket energi men poängena eller ska jag säga målena har uteblivit.   Jag tror inte skröder kommer hamna högt alls i poängligan, möjligtvis i den interna men som det ser ut idag så är det inte jätteimponerande om man ser till övriga shl, men vi får se.

 Sen måste jag säga att jag föredrar en skröder som han spelade  igår, även fast han inte gör några mål så var han otroligt viktig för sin kedja,och gör sina medspelare mycket bättre med sitt hårda och uppofrande jobb.

PosslerEffekt ?

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

J F K: Ingen aning faktiskt. Men jag är tveksam. För Mario fick inge minus i matchen. Fast man kanske inte får minus när det är 6 mot 5? Räknas det som BP?

Edit: Kollade reprisen, du har helt rätt! Den får Kempe ta på sig. Men det var nytt för mig att 6 mot 5 räknas som PP/BP vad gälelr +/-?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10
Monno: Var det inte Mario som var i rygg på Koralik, men som fladdrade runt istället för att följa honom in på 4-3målet? Där borde han följt Chad eller informerat backen så denne tagit Koralik istället för att gå ut på puckföraren.
Kommentera

Sv: MoDo - Linköping 2013-10-10

Monno: Tyckte att Mario Kempe såg riktigt het ut i matchen. Och statistiken bekräftar!

1+1 och +3. Allt detta på bara 12:48 i speltid. =)

Kommentera

1593093 · »