1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479787 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Oskarshamn 20/9

1836446 · » Till forumet


Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Domsjö: Jag var inte lyrisk. Men jag gillade att Skröder spelade igen för Modo. Men att hacka på spelare om och om igen och nästan skylla allt på en spelare är inte riktigt min grej.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gusse: Minns jag inte fel så var du en av dom som var lyrisk när han comebackade och oavsett vad man tkr bör man kanske se till resultat emellanåt.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Domsjö: Vad du hackar på Skröder. Han har lagt av. Du behöver inte fortsätta hacka på honom.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
J F K
Tror att Karlqvists kreativa sida kan bidra till att lyfta den kedjan, dessutom kan nog Häggis/Röymark vara tillräckligt bra för att kunna ta tillvara på den egenskapen.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
J F K: Vill inte ha igång nåt tjafs men det var väl lite det Skröder fortsatte med även när sundström lagt av, dock blev det mer uppenbart att spelstilen inte höll.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
MorganaLefaey: Jag tror att Modo, AIK och Leksand har det största trycket på sig. Oavsett om de har trupp nog för det, så är det på de lagen som pressen är tyngst från sponsorer, media och supportrar. Skulle Västervik gå tungt så är det ingen som skriver gigantiska svarta rubriker i kvällspressen eller börja kräva tränares/sportchefs avgång. Går någon av de lagen väldigt tungt så kommer skriverier direkt.

Jag är inte säker på att yngre spelare egentligen är en nackdel i det fallet. Många gånger kan de ha lättare att skaka av sig pressen, medan däremot de etablerade spelarna grubblar mest. De har mest att förlora, medan en junior ändå kan vara glad för speltid, typ.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Skönt med 3p. Tror det är riktigt viktigt att börja bra denna säsong. Nu har vi många unga som inte ska vara med för att lära utan för att vara viktiga bitar i laget.

I helhet så är jag riktigt nöjd med matchen. Borta behöver man inte visa något alls. Och i helhet så fick IKO inte allt för många lägen. Viss fanns det tillfällen, men i förhållande till förra säsongen så kan man kalla det en lätt bris.

Nu brukar inte de först 3-4 matcherna vara allt för sköna att titta på. Många som är nervösa och timingen sitter inte riktigt där ännu.

Tycker dock modo gjorde en del bra och dåliga saker som direkt hör till varandra. Tycker de gjorde det ganska bra som vann puckar när de gjorde det jobbigt för motståndarna, men sedan gjorde de mindre bra ifrån sig genom att endera försöka lägga puck rakt igenom spelare, lägga chanspassning eller vara passiv och söka en perfekt mottagare.

Tycker modo fått en ganska elak start på säsongen. De 5 första matcherna lär alla bli ganska tuffa. Men nu är en avklarad och förhoppningsvis så gör vi processen kort med en av förra säsongens flippar.
Jag skiter i om det är underhållning på hög nivå. 3p ger mer långvarig glädje än en underhållande match.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
J F K: Förtydligar mig. Om Karlqvist bara åker omkring och letar skottlägen istället för att även han jobba hårt. Då blir det nog pannkaka av den kedjan då Häggström inte är någon Sundström/Forsberg. Dock kan som någon var inne på kedjan säkerligen bli oerhört jobbig att möta med tre stora, tunga spelare som alla kan gå på mål och har hyggliga skott.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Ogie Ogilthorpe: Häggström har knappt spelat i höst, så det är ganska mycket att begära att kemin ska stämma mellan dem. Det tar nog ett tag innan de hittar rätt. Om Karlqvist är rätt för kedjan återstår att se, men det krävs nog att även han jobbar riktigt hårt för att det ska klicka. Om han åker omkring och letar skottlägen blir det inte bra, men det är ett steg han ändå behöver ta.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: Japp, inte heller säker på Karlqvist i den kedjan. Det där är inte hans spelstil. Men skulle han köpa konceptet och spela som hägga och röymark, med den intensiteten, skulle han vara en shl-spelare nästa säsong. Och vi skulle ha vår alldeles egna Legion of Dome ;)

Hägga visade prov på fint spelsinne flera gånger igår, både i defensiva ingripande och med flertalet bra passningar. Jag är mycket positivt överraskad.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Domsjö:
Tycket på det stora hela det var en bra match, de flesta segrar man tar är sällan glamourösa eller kommer via att motståndarna spelas ut.Vi har som bekant en del spets i laget såsom Johan E/Karlqvist/Molin vilket kommer kunna ge oss en del segrar så länge man håller ihop defensiven. Vi förlora skotten igår men kolla man på skottkartan så var det en viss övervikt för oss när det gällde skott från slottet, vilket kanske också spegla känslan i matchen. Fö var det inte bara A-laget som nollade sin motståndare igår.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: Visst kan det bli det men tkr nog att det ser bra mycket bättre ut med den typ av spelartrupp vi har för tillfället än tidigare år.
Jämför en spelare som Häggström med en sån som Skröder. Laget känns mer homogent.

Modo har under många år varit i behov av att med tålamod bygga ett lag som ska återgå till hårt arbetande spelare över hela banan. Jag tkr man äntligen insett det. Tidigare år har laget spretat betydligt mer med sk rollspelare som inte kuggat i helheten.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Rytter: Vi har inget jättelätt schema. Två första hemma är Västervik och sen Leksand.
Kan bli en tung start på hemmasäsongen...
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Ben Perrault: Jag tillhör med den kategorin. Skriver sällan något men är inne och läser nästan dagligen.

Angående matchen hade jag ingen möjlighet att se den, men såklart viktigt med vinst. Även att Hanses fick hålla nollan samt att spelarna som ska producera även gjorde just det. Nu vann ju Modo premiären förra säsongen också, en match säger inte mycket, men jag tror att denna säsong blir bättre än förra.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Ben Perrault:
Sant. Jag är en, från Hörnefors likt en annan som skriver mycket här... Men jag sitter inte på gudalika kunskaper om hockey & väljer att inte spekulera i en (för mig) död tid innan serien kör igång. Men mitt Modohjärta är inte mindre för det & jag står hellre i klacken & gapar än att slänga käft på forum, när jag inte har nåt att tillföra. Men hörni, visst är det skönt att serien äntligen kört igång!
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Tycker inte att det var en speciellt bra match från vår sida, kan sträcka mig till ok men inte mer. Hanses spel i mål samt Oskarshamns ineffektivitet gjorde att vi bärgade 3p och det tar vi med oss. Men spelmässigt finns en hel del att jobba med.

Dock ser det stabilare ut än förra året, vi släpper inte lika mycket kontringar mot oss som tidigare och en sådan som Hedman ser tryggare ut i egenzon, och vi jagar inte runt lika mycket. Men slarvet med puck måste upphöra så att vi löser situationer enklare.

Positivt är att vi har en bra förstakedja som skapar tryck och verkar ha kemi, och det ser ut som Häggström kedjan också kommer att kunna producera på denna nivå, vill dock ha in Karlkvist mer i spelet, han är stundtals osynlig idag. Vi känns också som ett homogenare lag i år där alla har tydliga roller jämfört med tidigare där det spretade mycket.

Spännande att se på Lördag ifall vi klarar att producera på hemmaplan.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Amitiel: tror ändå att det finns ett antal supportrar som läser härinne men inte skriver så mycket
Är en av dom
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
modomille:
Eller så bryr sig flesta inte om hockeysnack längre.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
modomille: Nä, det är inte så många som köper skrivmaskiner hos Facit längre heller. Man måste liksom göra rätt saker och inte skylla på yttre omständigheter.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
modomille: Många har tyvärr gått över till twitter. Hockeysnack kommer alltid vara sida numer ett för mig att snacka ishockey.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
hk: Bara 33 kommentarer här idag bara för nå år sedan så brukade det vara över 100. Hockey säsongen har bara börjat såklart men vi har förlorat många supportrar efter att vi började kvala 15/16.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Domsjö: Ja en match är en match. Och Hanses gjorde en riktigt bra match.
Man får ge det 5 matcher kanske och se om vi bibehåller den positiva känslan. ;-)

Säga vad man vill om Modo hockey, men göra en besviken kan dom.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
dempa: Problemet är att han är helt ensam, önskar att cmore gav vakt-stisse två snus och 3 folköl bara för att sitta brevid.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: Inte så flashigt men stabilt, även när Modo inte står för fiolerna. Roligt att se spelare som sliter och är jämnbra matchen igenom.
Som sagt säsongen kommer bli resultatmässigt mkt bättre tror jag p.g.a detta.
Tidigare år har vi väntat på spelare att komma i form efter halva serien.
Har trott det ett längre tag att nu kommer vändningen även om det kan ta längre tid så är den påbörjad.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: TYP!!
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: Precis, Häggström kommer bli ruggigt viktig i år, fyfan vad jobbig han är att möta!
Verkligen en ledartyp man saknat.
Kul också att se Tim W, den pojken har lagt på sig lite muskler över sommaren.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno:
Själv skall jag fira med daim orange till kaffet imorrn:) räcker så!
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Seger!
SM-guld 2019!
FROZA Modo!
#hybris
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: måste ge beröm till kommentatorn ändå. har inte läst allt ni skrivit innan, om ni redan berört det. men klart över medel för att vara HA.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
hk: Svårt att inte gilla duon Röymark Häggström. Snacka om jobbiga jävlar att möta. Slutar aldrig åka.
Inte lika säker dock på att Karlqvist är handen i handsken där.

Häggström är tamejtusan precis som man minns honom. Fast bättre! Han åker fasiken skridskor full fart tills han styper i sargen.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gavelo: Hört att Hanses är en duktig målvakt!
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Lustig period.

Synd att 5 mot 2,5 inte resulterar, förutom 5 sekunder matchens andra PP så har modos powerplayspel inte fungerat, men så länge vi inte drar på oss utvisningar så är jag nöjd på ett sätt.

Nu blir det ju jävligt spännande å se hur Modo klarar av att spela sista perioden på ledning, något som inte var så framgångsrikt förra säsongen.

Syns att Modo har en tydligare spelidé, man tappar inte så mycket dumma puckar, ligger bra i banan och tar (än så länge) inte så mycket utv för att man står på hälarna, bra där säcken!!
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
dempa: Haha hur fan kunde den där pucken flyga ut.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Tarasov: väldigt kul om det stämmer. vi är ett gäng från Sandviken som är modoiter, kul!

men PP 5 mot 2.5 IKO-backar det SKA ju bara vara mål..
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: 5 mot 2,5 och så statiskt spel är verkligen inte godkänt. Är det någon gång man ska kunna spela runt är det väl då.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: PP uppspelen har inte blivit direkt vassare under sommaren.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: Iko stressar våra pointspelare bra , får se nu i 5 mot 3 om det blir bättre
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
dempa:
Enligt rykten åkte han upp från Sandviken för att kolla Modo.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gavelo: Vi har för låg nivå på passningspelet. Vi vinner puck helt ok men ger alltid bort den nästan direkt och gör att IKO kan bygga tryck.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gavelo: om ni ska förkorta Oskarshamn så är det IKO, inte IOK, det är ju Olympiska Kommittén :)

Manuel Ågren som det skrevs om på allehanda innan är ju en riktig lirare!

Johan Eriksson kommer vara årets värvning.
Visst är han Modoit? Kanske det kan hålla honom från att spela i SHL för Brynäs nästa säsong..
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Rytter: Iok är riktigt bra i sitt boxplayspel, Modo har stora svårigheter med tempot
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
J F K:

Håller med, 2 måls ledning för oss är i överkant. Visst vi började bra men efter ett dåligt PP tog Oskarshamn över och hade många bra lägen. Kändes som Oskarshamn skapade mer än oss i PP och vårt PP mål var ju resultatet av en tekningsvariant mer än ett ordnat PP spel.

Det positiva är att vi inte släpper till lika klara spelvändningar som tidigare år, då fick vi ju alltid massor med 2 mot 1 och 3 mot 2 emot oss. Samt att vi vinner mycket tekningar. Kul också att "rätt" kedjor får producera poäng direkt.

Sedan slarvar i i egenzon när vi försöker vara för konstruktiva och bjuder in Oskarshamn att få tryck på oss, men det är ju första matchen så allt sitter nog inte perfekt.

Känns ändå som vi har ett mer homogent lag än förra året och att vi kommer jobba med försvaret. Såg nog mer puck ut i trängda lägen denna period än vad vi gjorde på en halv säsong förra året.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Monno: Jag tycker att Modo är något bättre, men kanske inte två mål bättre...
Försvarsspelet har inte varit direkt lysande, men det finns i alla fall någon form av struktur som saknades ifjol. Oskarshamn har haft för många lägen, men vi är ändå hyggligt med när de får chanserna. Det är någon nära på returen, det är någon som hindrar direkta friläge osv.

Vi har en del att jobba på, men grunden verkar något bättre.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gavelo: Var det en juniorback som oskarsham spelaren tjafsade med? Märklig överreaktion av Marklund.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gavelo: Tycker inte alls det är lika illa som ifjol ändå. Innan 0-2 målet alltså. Visst var det oreda och kaos men inte lika panikartat som ifjol tycker jag ändå.
100% bra spel utan kollapser kan man inte vänta sig.

Bröderna Öhman har för övrigt nummer 12 och 20! Inte tänkt på det tidigare.

Korkad utvisning av Marklund.
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Gavelo: Målen som räknas ;)
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Välkommen J. Eriksson
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
Svagt PP av Modo men ett väldigt bra boxplayspel av Oskarshamn.
I den efterföljande utvisningen på Hedman så är boxen lite spretig och Oskarshamn är nära många gånger, IOK har tagit över allt efter den utvisningen och Modo ser ut ungefär som man ofta såg ut i fjol, fullständigt vilsna
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
hk: Ta Powerplayet ochså ;)
Kommentera

Sv: Modo - Oskarshamn 20/9
hk:
Välkommen hem Häggis:).
Kommentera

1836446 · »