1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474702 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Timrå 2021-01-03

2121976 · » Till forumet


Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Såklart finns det situationer som vi från tv repriserna kan bedöma på ett enklare sätt än dessa herrar ute på isen.
Sen finns det ju situationer som man ställer sig frågande till, du nämner höga klubbor och jag nämner Per Svenssons ständiga interfeerenc!

Vill man bara se ena sidan av myntet vilket vi fans tenderar att göra så blir det svårt att argumentera mot en part av annan åsikt.
Som sagt så finns det nog situationer där Timrå skulle haft PP men likväl situationer där Modo skulle haft PP, dock tycker jag att nivån av domarna var något av det bättre jag sett i allsvenska sammanhang.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
puffe: Ni kommer 100% va med och slåss om det. Allting handlar om att ha bra for i slutet. Det har nog aldrig varit så lätt att gå upp som iår (med nya systemet). Min gissning är att Modo, Timrå, Löven, Mora eller SSK kommer stå som vinnare av SHL platsen iår.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Tycker det ser ut som vänster skridsko hugger fast jag.
Ingen utvisning men ingen diving heller. Han trillar helt enkelt.
Möjligt att han inte trillat om klubban inte varit där men tycker nog han har sig själv att skylla att han ramlar.

Det är ju inte jättelätt att stå kvar om man tappar en fot mitt i en sväng.

Lodin flyger ju så häftigt, det är väl därför det ser så konstigt ut. Men visst kan det vara så att han inte är beredd och är mjuk i kroppen varpå han flyger som en vante. Förklarar ju varför han fick så ont också isf.

Överlag är det mkt tjat om filmningar, och ja det filmas. Men det går jäkligt fort också och det behövs inte mycket för att ett litet felskär ställer till det.
Sen tror jag allmänt attityden idag är att om du får ett felskär/haking/tripping så du håller ramla, passa på att ramla. Kanske får du med dig något.
På 90 talet såg man till att försöka återfå balansen istället, för ingen jävel brydde sig. Så då försökte man stå upp så gott man kunde. I kombination med att det går väldigt fort idag såklart
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: Jag tror inte jag skrivit att jag är nöjd med att bli tolva. Jag är så dum i huvet så jag tror fortfarande vi kan vara med o slåss till våren om SHL-plats.

Men ditt citat "som är av betydelse är att Modo blir ett lag som vinner titlar, allt annat är i stort sett helt meningslöst i min värld" är inte min bild av MoDo. För mej är MoDo en livsstil, håller lika mycket på klubben oavsett hur det går, men en bonus att vi vunnit 2 guld på 100 år. En MoDoit är ju egentligen en motgångssupporter, när vi vunnit guld infinner sej en liten tomhet mitt i allt glädjerus. jaha, vad ska man drömma om nu då. Supportrar till lag som vinner ofta kan nog inte förstå detta men...
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: nej inte per automatik, absolut inte. Tror inte vi kommer att hitta nåt samförstånd i domarfrågan, tycker bara att laget som snurrar mest i anfallszon generellt brukar bli ”belönad” med PP oftare och det stämde inte på dom här två matcherna. Kommer alltid finnas situationer där bedömningen av domaren kan tolkas på olika sätt, tex. knätacklingen i match ett. Däremot släppte domaren några höga klubbor och dom ska ju vara ungefär som en hakning i armvecket, om klubban är där ska det bli utvisning.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: Lindgren tydligen spelklar och ansluter tillsammans med Strömgren !
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Nog borde Ni vunnit med mer, men sådana matcher kommer ibland.

Jag minns förra säsongen när vi torskade borta mot Bik med typ 7-1 eller 7-2 och ändå var Modo det ganska klart bättre laget, OM resultatet enbart sats efter lagens prestation så bör vi vunnit med 1-5, nu åkte vi på en rejäl torsk fast vi spelade fruktansvärt bra, totalt ologiskt men sådant händer!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: vi hade fyra puckar i ramen igår också och även om det är en miss så vill jag nog påstå att jo, det var tillfälligheter.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Jag köper det du säger om statistik osv, men samtidigt betyder det ju aldrig per automatik att bara för att Modo har mycket mindre puckinnehav så skall dom ta fler utvisningar och gör man inte det så är det fel på domaren!?!
Normalt så skulle det vara så men inte igår, ni borde ni vunnit 17 raka för normalt så vann ni varenda match (16) fram tills den ni förlorade, Normalt borde en superstjärna på uppgång som Dahlén valt nästan vilken klubb som helst med skyhög lön i shl,khl,nhl men han (mot alla odds valde ett år till i Timrå osv osv.
Tittar man på matchen igår så har Timrå mest puck, mest skott och var det klart spelförande laget, Modo är det lag som tar nästan flest utvisningar och Timrå minst, MEN oavsett all denna statistik så gör domaren en väldigt bra match igår, jag tycker inte något lag fick några fördelar alls i bedömningarna, en solid match av dom randiga helt enkelt och det var riktigt kul att se för en gångskull!

Att dom missade saker är det ingen tvivel om, men känslan är att över 60 minuter så hade dom en jämn nivå med lika bedömningar åt båda håll.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Heyerdal: special teams är så klart viktigt i dagens hockey och att ni ligger nära botten i både PP och BP är säkert en bidragande orsak till att ni ligger där ni ligger i tabellen.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: förstår att ni önskar fler utvisningar för motståndarns för ni har väl inte gjort något mål i fem mot fem på en månad? Lodins slumpmål igår var det första läste jag någonstans
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Tarasov: ja jag förringar inte modos insats, tycker ni hade ett bättre försvarsspel mot Timrå än vad ni visat i många matcher där det stundtals varit full hönsgård. Dessutom med massor av skador i laget. Men skotten, precis som du är inne på, är ju inte bra. Även mot Västervik och AIK släpper ni till 40-50 skott och då är det svårt att vinna matcher oavsett hur bra målvakt man har. I första matchen är det tydligt att motivation slår klass (no offence) men i andra tycker jag nog Timrå borde avgjort tidigare.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Ni skjuter ju väldigt många alibi-skott också. Det är liksom ingen tillfällighet att vi släppte in tre spelmål mot er och 19 på de tre matcherna innan. Knappast bara vår förtjänst.

Men skönt att rättvisa skipades och skoj att Nubben som vanligt rasar. "Att då ge honom för diving när de finns de som ligger och åmar sig för ingenting.. Näe, jag förstår inte.".
Ibland ser man inte skogen för alla trän Nubben.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Nubben går ut och anklagar disciplinnämnden för inkompetenta och pinsamma... Haha undra vem som är pinsam? :)
Lodin den lilla spjuvern.. Först dopad och nu filmstjärna, det tar sig
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle:
Har man ett skottövertag likt ert så kör man fast då och då, det tenderar att överanalyseras. Rätt så typiskt att det sker i ett derby. Det är inte hållbart i längden att förlora skotten som vi gör, vår räddning är att slita match efter match och hoppas att målvakten kan stänga igen samt att Karlkvist kan briljera
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: jag såg er match mot Västervik. Där hade ni samma antal utvisningar som mot oss men det var mycket jämnare i puckinnehav och tid i anfallszon. Ni fick också iväg fler skott på mål mot Västervik men den stora skillnaden var att Västervik var betydligt mer effektiva än vad vi var.

En av anledningarna till att ni kunde vara nära poäng igår, i min mening, är att ni fick få utvisningar. Mot AIK (som jag också såg) är siffrorna i spelövertag och skott mer lik matchen mot oss men ni tar 5x2 min och släpper in 3 mål i BP.

En annan anledning är så klart att Timrå har problem med målskyttet, det är knappast godkänt att bara leverera 3 spelmål på 85 levererade skott.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: Har själv sett den tacklingen .. om vi säger då här .. den tar på axel (hals .huvud ) och den tar sten hårt , med säkerhet att det känns jäkligt ont efter den smällen , en vridning blir det säkert av hals och huvud
Hur man beter sig efter en sådan tackling är mycket individuellt , man känner säkert efter och har ont .
Sedan kan ingen annan bedöma smärta , rädsla efter en tackling som tar högt än spelaren ifråga .
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Vi var mindre utspelade av er än flera av matcherna tidigare. Tingsryd, AIK, och Västervik var mycket mer överlägsna än vad ni var mot oss. Vi hade ju faktiskt kunnat ta poäng igår, men var chanslösa mot de andra.

Sedan hade vi många utvisningar ifjol också. Även i många matcher där vi förde spelet totalt så fick vi fler. Det finns ingen sådan logik.

Sedan är det bara att beklaga att du förmodligen kommer att bli galen under slutspelet när nivån höjs. Jag kan tänka mig att då kommer att gråta floder då...

Nivån var hög, men jag tycker att vi för en gångs skull höll oss på banan istället för att göra dumma grejor.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: det är ju alltid en subjektiv bedömning mellan supportrar av olika lag, därför tog jag också med statistik som jag tycker stödjer min åsikt, kortfattat: ni är ett av de mest utvisade lagen i ligan och snittar betydligt färre utvisningar i dom här matcherna än vad ni normalt gör trots en kraftigare dominans av motståndarlaget än vad ni normalt möter. Det finns massor av omständigheter som kan förklara det, ni skulle tex. ha kunnat spela mycket mer disciplinerat i dom här två matcherna än vad ni normalt gör och här blir det subjektivt igen för det tycker jag verkligen inte att ni gör (även om ni gör två bra matcher).

Nu har jag inga siffror att luta mig på när jag säger att det är ovanligt att utvisningarna blir jämnt fördelade över matcher där skottstatistiken slutar 85-37 och det ena laget har ett puckinnehav på 62% varav dubbelt så lång tid i anfallszon som det andra laget.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: håller helt med bra bedömningar i både matcherna av domarna, bröder tror jag, mycket roligare se hockey utan en massa petiga utv, visst de missade några men det var jämnt fördelat
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: tror inte Oscar medvetet ramlade där behövs inte mycket för att komma i obalans o hade inte domaren blåst hade Oscar riskerat att orsaka en målchans bakåt, han tog fart för att runda målet o starta ett anfall, han kan även ha ramlat utan påverkan av motspelaren sen att domaren dömer utvisning är en annan sak, tror ingen spelare skulle gå fram o säga-du jag föll själv
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Jag ger mig inte in i eran diskussion kring filmningarna MEN för att kasta lite ljus på eran trovärdighet så vet jag att du skrev ganska mycket igår om att domarna bland annat gör den sämsta insatsen på hela året, att domarna blåste fördelar för Modo etc.
Detta bevisar enbart att du inte är ett dugg objektiv i dina bedömningar eftersom domarinsatsen igår var en av dom bättre i allsvenskan (som jag sett) denna säsong.
Det missades och blåstes ungefär lika rätt och fel åt båda håll, men framförallt så blåste han inte av för småsaker utan det blev bra flyt i spelet, och Modo var inte det laget som tjänade på detta då vi var kraftigt försvagade och trötta, vi skulle ha behövt ett hackigt spel för att orka.
Men jag föredrar när det blir flyt och mycket känslor i spelet.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: Jag tycker att domarna var väldigt generösa med tekningarna. Ibland hann tik-spelarna vrida sig 30-40 grader utan att behöva göra om tekningarna.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: här handlar det om saker som domarna i efterhand granskat eller haft möjlighet att granska via video. Det är alltså i regel mycket säkrare bedömningar än det dom måste ske på en sekund eller mindre på isen.

Det var flera lägen som kan ha varit förstärkningar eller där en spelare pga dålig balans ramlade, men bara ett vars uppsåt bedömdes vara att lura domarna att ta en lång utvisning.

Live with it.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: dumt av mig, eftersom du är expert på att kommentera utvisningar som inte tas av domaren så trodde jag du kunde bedöma även den här.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Anmälan: 6:04 in i första perioden bryter Timrås #91 Viktor Lodin in mot mål med pucken. I samband med att han avlossar ett skott mot mål träffas han av en tackling från MODOs Jesper Dahlroth. Tacklingen träffar kroppen på Lodin som faller till isen. Trots att tacklingen inte träffat huvudet tar sig Lodin för ansiktet, ligger kvar på isen och orsakar en avblåsning. Domarteamet bedömer att detta görs i ett försök att få med sig en utvisning för Checking to the head och anmäler därför Lodin för Diving.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Jag tycker inte att det är filmning, men då jag förstår att både du och jag är partiska. (Man kan förresten diskutera varför timråspelare två dömda utvisningar föll lätt efter knuffar), så överlät jag det till domare och disciplinnämnden.

Så de har uppenbarligen inte sett samma sak som du tycker dig se.

Dykardräkt.
images.app.goo.gl/gNeEXt6NVntM8w799
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Eller: Så inte när det hände .
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
AddMan: skiter i anmälningen och skiter i modospelarens filmning egentligen men JKF tar priset. När andra lags spelare filmar så är det en ”Filmande kultur i klubben” och domarna ger inte PP för dom faller så lätt. När det gäller en spelare i egna laget så finns det noll självrannsakan och det är lustigt när man normalt har så starka åsikter om domarinsatsen. Förmildrar inte timråspelarens uppvisning men när man använder så starka ord gällande motståndare så förtjänar man att lyftas fram i ljuset när man hycklar också.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Clay.2: Var det när han täckte skott?
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: Ja ni vet hur det är .
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: solklar utvisning.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Clay.2: Trist. Det är aldrig kul med skador.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: fast då borde ju Timrå spelaren få 2 min för att han skriker, får man icke med de nya reglerna. Så det går jämnt ut liksom
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Där kom vår första stora skada ..Hardegård fraktur handled ..
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: men du ser att det är en solklar filmning? Eller är modospelaren så knäsvag att han helt enkelt tappar ett ben där?
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Ok, så den är också anmäld? Eller vänta, det bedömdes inte vara en filmning.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: men eran filmning är ju värre? Fördömer du den med?

twitter.com/emilols42054984/status/1346161292311228417?s=21
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Nucky: fel man att fråga då jag inte ser på skidor 😅
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: Nån som vet om tour de ski sänds på radion?
Hittar inget i tablån, eller är det bara jag som är dum i huvudet.
Mycket märkligt
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
puffe: Nej Puffe, mitt jobb är inte att klaga, mitt jobbar att sköta driften och underhållet på järnvägen!
Men som supporter så kan jag välja att hissa eller dissa, men det är inget krav och jag har rätt att göra exakt vad jag känner för.

Och så tycker inte jag att det är ” för mycket begärt” av ett lag som slåss om en shl plats att faktiskt hoppas på att man tar sig dit, skulle vi resonera som dig så kan vi ju lika gärna släppa alla dyra spelare och lira för att klara 12:e platsen eftersom vi saknar ambitioner.

Slutligen så skall jag ge dig min syn på din fråga om vägledning.

Som du vet så vinner man på långsiktighet, Per styf har varit med i många många år och klarar uppenbarligen inte av huvudtränarrollen,det syns i prestationerna, spelsystemet och tabelläget, därför anser jag att man bör ersätta honom med en ner kompetent huvudtränare som kan börja redan nu att bygga sitt lag och planera för att kunna ta steget upp nästa säsong, såklart skall man även göra ett ärligt försök redan nu i vår men eftersom så mycket redan gått fel denna säsong så är oddsen emot oss.
Får vi in en tränare redan nu så har han/hon goda förutsättningar att scouta, planera och plocka in spelare för nästa säsong och göra ett rejält försök då.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: Lodin får se filmen "Pillertrillaren" från 1994 på VHS som straff.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
wolper: Jo, när man ser repriser i slow motion så ser det förfärligt ut. Vilken sjuk filmning. Hoppas på en ordentlig näsbränna.
(Den finns på hockeyallsvenskan.se).
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: haha såg den nyss och vilken vacker piruett det var. 10 poäng från tony irving. Tog Lundins 9 poängare och fick därmed första pallplatsen😀
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
puffe: Det var någon Timrå-skribent här och klagade på diving. Han fick rätt:
www.hockeypuls.se/artikel/gjorde-efterlangtat-mal-mot-modo-nu-ar-timraforwarden-anmald-till-disciplinnamnden

På tisdagsmorgonen stod det dock klart att 21-åringen blivit anmäld till disciplinnämnden för "diving" efter en situation i den första perioden. (Det handlar om fiskaren Lodin alltså)

Jo, de är några som faller väldigt lätt i det laget.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
J F K: ja Timrå spellediga en vecka framåt så lätt tömma det man har vi däremot match både ons o fre ingen ursäkt till förlusten men kan tänka mig taktiken för matchen såg olika ut
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Gavelo: Inga små krav, vi ska vinna titlar, när vi ligger pyrt till i allsvenskan.

Men om ditt jobb är att klaga. så bör lite av dit jobb även vara att vara kreativ.

Så många som gnäller, ge oss lite vägledning också.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
Olle: Ja Karlin är förstås ett spännande namn, vilket jobb han gjort i Västervik!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
KB65: Styf spelar ju näst mest i laget i dubbelmötena med Timrå. Bara Dahlroth som spelar aningen mer. Wallinder får spela betydligt mindre. Det är märkligt.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2021-01-03
JoseGonzales: Haha! Han får upp till 16 skott på sig på en bra dag. Det är en jäkla skillnad på hans möjlighet att se bra ut jämfört med er förra målvakt. Alltså inte han som åkt hem nu, utan förra säsongen.
Kommentera

2121976 · »