1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527058 inlägg · 4121 ämnen

Modo - Västervik 170114

Sv: Modo - Västervik 170114
Tarasov: Absolut, men när Hanses inte spelar på topp så avslöjas vårt dåliga försvarsspel och vi torskar! Vårt defensiv är inte nämvärt bättre än i början av säsongen, skillnaden är att nu har vi en målvakt som vinner matcher åt oss

Monno: Och varför "tror" du att det blivit bättre dom senaste 15 matcherna? Är rädd för att dom som tror att vårt försvarsspel helt plötsligt blivit mycket bättre är lite naiva! Varför det sett bättre ut är för att vi nu har en riktig målvakt som faktiskt tar puckar och vinner matcher åt oss! När Hanses inte är på topp så torskar vi, så dåligt är tyvärr försvaret. Och nog verkar du kunna så pass mycket hockey att även du borde inse att en fight ibland är mer än en fight och faktiskt lönar sig i längden, varför tror du AJ skrev kontrakt med Brejcak för efter try-outen?

Confusius: Tycker det är en himmelsvid skillnad på försvaret idag motför början på säsongen. Hanses är bra, men försvaret gör honom också bra när man ser till att 9 av 10 skott kommer från kanterna och oftast oskymda.
Det är offensiven som behöver förstärkas, och där skulle en kreativ center smaka fågel.

Nucky: två veckor kvar på fönstret, eller?

Confusius: Nä jag håller inte med utan vill hävda att spelet blivit bättre. Betydligt bättre på att hålla motståndarna på utsidan. (Har du glömt hur jävulskt dåligt det var i början?) Sen går vi inte bort oss alls lika ofta. Mkt till bekostnad på att vi har svårt att vinna tillbaka pucken. Men det kan ske vi får leva med när kvalitén är som den är.

Ja nog tror jag Jannes fight kan vara lite tändvätska och lite kul. Jag menade mest att jag inte ser nyttan med 2 killar till som är sisådär på rören, sisådär med passningarna, men stor och stark. Ser hellre en Eriksson typ då som är väldigt allround och duktig.
Vi har Janne och Eidstedt nu som båda är hårda/fula spelar som står upp för laget. Är det verkligen något som kommer göra oss bättre att värva en/två till?

dempa:
Blogginlägget från Mrm. indikerar en månad kvar.

Monno: Jo försvarsspelet har blivit lite bättre absolut, men ser ändå Hanses som den största anledningen till det! Och varför det var så djävulskt illa i början förstår man om man själv spelat back i t.ex. hockey och innebandy, vet man att man har en målvakt bakom sig som i princip släpper in varannat skott så blir man extremt osäker och darrig själv, det spelar som ingen roll vad man gör offensivt om målvakten tvålar in i princip allt han får emot sig!
Hanses har gett en helt annan trygghet till backarna som nu vet att det kanske inte är hela världen att man gör ett misstag för Hanses kan reda ut det. När Hanses är mänsklig så torskar vi, det tyder i mina ögon på att försvaret fortfarande inte riktigt håller klassen.
Visst jag håller med om att försvarsspelet ser lite bättre ut just nu, men det går ju hand i hand med att vi fått in en målvakt som kan vinna matcher åt oss.

Och det jag menade var positivt med Brejcak´s fight var att det där ser ju naturligtvis våra kommande motståndare, och vet man att motståndarna har en kille som är beredd att kasta handskarna kanske man själv inte är lika benägen på att hitta på dumheter!
Dessutom tycker jag inte Brejcak är så dålig på rören som du tycker eller så dålig i passningsspelet heller, han spelar enkelt och levererar ett snabbt förstapass. Sedan efterlyste jag inte två EXAKT likadana spelartyper som honom, dom får gärna vara rörliga, spelskickliga och fina passningsspelare MEN dom ska först och främst vara starka defensivt!

Nucky: Hur kommer det sig då att vi torskar så fort Hanses är mänsklig om nu försvaret är så mycket bättre?
Kreativa centrar (ja dom får gärna vara kreativa men ska först klara spelet i egen zon) och defensivt usla backar har tagit oss ner i Allsvenskan

Confusius:
Nej 2 målvakter som spelade på ett sånt sätt att dom inte ens i sin bästa match skulle lyckas stoppa en badboll tog oss ner i allsvenskan.

Amitiel: Du tyckte inte att det hade varit på gång under flera säsonger?
Vill minnas att vi kvalade med Challe!
Den där degraderingen var bara resultatet av att klubben varit på väg dit under 5-6 säsonger, där det återkommande temat var defensivt svaga backar och centrar inget annat! Visst hade vi haft Ullmark ifjol kanske vi hade kunnat skjuta upp den ofrånkomliga degraderingen någon säsong!

Amitiel: Kommer nog bli en härlig stämning här inne efter kvällens match.

Confusius:
Jo men jag tror även att hade vi tagit in en målvakt som klarat att vara första målvakt i ett SHL lag så hade vi aldrig förlorat mot Leksand.

Körde hela säsonger med 2 målvakter som knappt varit backup målvakter i andra lag.

Amitiel: Det är väl ganska självklart, eller? Men knappast huvudorsaken till något som hade varit på gång under 5-6 säsonger?
Hade dom GM´s vi hade under dom här säsongerna kunnat styra upp de defensivt svaga center- och backuppsättningarna så är jag övertygad om att vi klarat oss kvar TROTS Reideborn och Bjurö!

Confusius: om man snittar 1-2 mål/match blir det svårt att vinna matcher ifall målvakten har en dålig dag(trots bättre försvar)

Nucky: ok

Det här känns som en bra dag att heja på MoDo.

Metal Guru: Haha

Vi skulle behöva ett mål till att gå på, men för all del. Jag vinner gärna med 1-0, men är tveksam om vi kan vara så täta hela matchen.

NuMo: Smotherman till Modo enligt Hägglund på allehanda.

NuMo: Sjunka långa minuter den här perioden...

Monno: Vi får inte titta puck för mycket nu.

Monno: makabert att ta Ericsson när man släpper att två spelare hugger ned Jakobsson.

NuMo: Tack, ungdomar!

(lägg märke till hur skickligt jag inte jinxade er, genom att inte skriva i er matchtråd!)

« · 1790768