1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478581 inlägg · 4078 ämnen

Modo - VIK 170213

1799740 · » Till forumet


Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Då förstod jag dig rätt :) Och jag håller med dig
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Confusius: det var inte Confusius, det var jag.

Återigen så åsyftades inte spelarna eller att det är härligt att dom återvänder utan vad det fenomenet gör med vår självbild, vår anda och vår förmåga att bygga strategiskt av egen kraft. Att det gör oss passiva och självbelåtna och att det straffar oss så in i bomben just nu.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Nucky: Vart ser du mig ha skrivit något sådant? Jag citerade Bisterfinnen, som jag gissar menade gamla NHL-proffs generellt med uttrycket "stooorfräsare" inte just Sedinarna. Rent spekulatibt kanske han syftade på dom som kommit hem och sedan blivit sportchefer, men vad vet jag fråga honom!
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Den stora frågan är ju om Modo blivit sämre med säsongen, eller har man varit lika dåliga från start eller har man rent av blivit bättre?!

Med så många nyförvärv, sparkade spelare, externa sponsorpengar så skulle jag vilja påstå att det bara blivit värre och värre
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
J F K:Det får du väl fråga Bisterfinnen som skrev det
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Golden boy : Ni gör ett fördjävvla bra och viktigt jobb. Jag är djupt imponerad!
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Golden boy : Helt rätt.
Allt annat än sex poäng de två nästkommande matcherna är en smärre katastrof, för om inte är vi på riktigt allvar indragna i skiten!
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Amitiel: Fokus på kvällens match. Själv är jag o supporter gruppen (vi är fyra tappra ) på väg mot scaniarinken och förhoppningsvis tre viktiga points?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Och alla har ju pekat med hela handen på Modos problem och vad dom gör fel, utan att faktiskt tänka att vi har nu en hel ny styrelse, vi har snart en ny sportchef. kanske istället för att döma ut dom redan nu låta dom försöka och se hur det går, ja det kan misslyckas men kan även lyckas, sånt vet vi inte från dom fått chansen.

Men det är ju ett av vi supporters stora problem.

Vi är på tok för tidiga på att döma, flera spelare har blivit totalt sågade innan dom ens fått spela en match, Patrik Karlkvist och Björklund är 2 av dom Enström vår absolut bästa back till han blev skadad var ju nästan hotad att bli lynchad om han skulle spela för Modo.

Men är ju som vanligt här, det har gått dåligt för spelare tidigare så då måste automatiskt dom här spelarna vara dåliga, styrelsen tidigare har misslyckats så då kommer automatiskt den här styrelsen göra samma fel som tidigare och misslyckas.

Varför ge dom en ärlig chans att motbevisa oss när vi redan vet att dom kommer misslyckas för tidigare har folk misslyckats.

Mycket snack om att Modo inte har någon vinnarkultur och kan till stor del stämma, men vi supporters ska inte kasta sten i glashus, för den kultur som flesta supporters visar upp är på inget sätt supportande på något sätt, utan mer en bidragande orsak till att det inte finns någon vinnarkultur.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen:
Ett lag med juniorer kommer alltid behöva förstärkas, inget lag inte ens mäktiga Skellefteå klara ta sig upp på enbart juniorer. vi kommer alltid behöva förstärka ett junior lag om vi vill ta oss upp till och med om vi vill ligga i toppen i HA behöver det förstärkas.

Ja det är nog mest du som ser det negativt att ta in 2 spelare som skulle kraftigt öka både publik siffrorna och intresset bland sponsorer att investera pengar i Modo, vilket båda 2 skulle ge Modo mer pengar att arbeta med och hjälpa dom konkurrera när det gäller att behålla dom här unga lovande spelarna kanske 1 eller 2 extra säsonger.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Nucky: Eklöfs första år vid rodret var bra. Sen dess....
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Nucky:

Det långsiktiga strategiska jobbet har inte funnits på 20 år. Det är därför det är så jävla illa ställt som det är.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Vilket jävla trams.
Så du menar att allt jobb och långsiktigt arbete med juniorer och klubben går i stöpet för att man värvar två spelare?
Vad är det som säger att klubben skulle bli passiva igen och avsluta arbetet/satsningen med egna juniorer och unga spelare?
Antar att du är kraftigt emot en quick-fix lösning som Hanses också då.
Om Sedin mot alla jävla förmodan skulle betämma sig för att flytta hem, skulle i princip alla klubbar i Europa ställa sig i kö.
Mer profesionella spelare är svåra att hitta.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: när du skriver detta. Hur mycket insikt har du i hur man jobbat sedan widebro tillträdde? Kan det vara så att man numera bättrat sig och du spyr galla över något som faktiskt i sådana fall är rent skitsnack?

Spelmässigt kan ju alla se att förra matchen var ytterligare ett exempel på hur laget fullständigt faller ihop i den tredje perioden och att man släpper till åt helvete för många chanser på korkade och felaktiga beslut i försvarsspelet.

Men, jag pratar om att widebro börjat bättra saker. Uppsägningen av grundström och Hermansson tycker jag talar för att du har fel.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Menar du verkligen att ekonomin är så körd i botten?
Hur kan vi då ha skrivit långtidskontrakt med en rad nyckelspelare, säkert väldigt kostsamma.
Det måste väl ändå ledning ha koll på, annars är det ju fullständig katastrof.
Så fruktansvärt noll koll kan man ju bara inte ha...
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Amitiel: Jag säger inte emot dig. Tyvärr så blir just detta, som vi med vettet i behåll inte kan säga nej till, också blytyngden som drar oss mot bottnen.

Vi blir medvetet eller omedvetet passiva och tar inte tag i skiten på det sätt vi borde. Vi har 20 års erfarenhet av det. Är det verkligen bara jag som ser det?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Så klart vi ska fortsätta köra på med juniorer och det är väl rätta framtiden om man ska klara sig, men det behöves ju även spelare med erfarenhet som dom yngre kan lära sig av, och vill Sedin spela 1 eller 2 säsonger i Modo är vi ju totala jävla idioter om vi inte tar reda på den erfarenhet och kunskap som dom samlat ihop i karriären och kan erbjuda juniorerna i laget.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
J F K: Sjukdomsinsikt

Vi har efter att varit för dåliga för länge åkt ur högstaligan. Nu i fritt fall på god väg mot konkurs och nystart i div. 3.

Det är nuläget och exakt vad vi måste förhålla oss till för att ens ha skuggan av en chans att överleva.

Kanske kommer vi aldrig tillbaka.

Många väljer i detta läget att tänka att foppas pengar och hemvändare är lösningen och någon slags vändning. Det gör att de pengarna och potentiella hemvändare alltså hellre blir hinder än verktyg i återetableringsarbetet.


Inte förrän man accepterar att det är vi, från grunden måste bygga vår egen stolthet och klubbanda, hela vägen upp genom organisationen, kommer vi ha den inställning som krävs för att börja hindra det fria fallet.

MoDo är inte "Någon Annans Problem".
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Nucky: Japp, det har varit och fortsätter att vara alibit för att slippa ta tag i skiten.

Huvudet på spiken.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: det ena utesluter det andra menar du?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Vad har jag med det att göra? Vad har det med att eventuellt värva tvillingarna att göra?
Ja, det har varit åt helvete för dåligt i massor av år på marknadssidan. Även när man vann guld var det riktigt dåligt. Jag kan inte för mitt liv förstå varför du hoppar på mig gällande det?

De jag pratat med säger att med nya vdn har man äntligen börjat adressera sådana här saker ordentligt. Charlotte i all ära, men hon var knappt på plats och var för dålig på det sportsliga för att ha synpunkter. Jag tror att man sakta men säkert bättrar sig, utan att för den delen vara bra ännu. (Dock är det väldigt få klubbar som skulle vara ens i närheten av de krav du verkar ställa).

Träningsmässigt har jag dömt ut modo kopiöst när det gäller kvalité och kvantité. Det är faktiskt först med AJ som det blivit lite ordning på torpet. Juniorerna har också tränat mycket bättre och ett bevis på det är väl att vi - tillsammans med Timrå - är de enda två allsvenska lagen som representeras i J20 Topp 10. Faktiskt en oerhörd bedrift med de typ åtta bästa juniorerna i representationslaget.

Jag tycker att A-laget har väldigt mycket att jobba med taktiskt. Jag tycker inte att AJ är en bra coach eller taktiker. Tränare definitivt, men de andra bitarna har jag kritiserat många gånger. Hade AJ varit en bra taktisker och matchcoach är jag övertygad om att vi legat mycket högre, men nu är det tyvärr där det verkligen brister för tillfället.

Din polett kanske skulle trilla ned hos dig själv först. Jag delar dina åsikter i mycket, även om jag tycker att Modo faktiskt bättrat sig i vinter.

Men, visst är det skitlätt att bara gnälla som fasen och inte komma med någonting konstruktivt alls? Helst utan att ha särskilt mycket insyn kan man sitta bakom sitt tangentbord och spy galla...

Och jag har i det här inlägget inte behandlat tvillingarna, för tvärtemot dig, tror jag inte att det påverkar ett dyft i dagsläget. Jag tror inte att Modo reflekterar över det alls, utan man har fullt upp med sina problem.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Alltså, återigen. Det är mekanismerna hos klubb och klubbledning. Självgodhet, det löser sig, vi är ju MoDo gubevars.

Nä, sjukdomsinsikt. Vi är inte bättre eller mer värda än hur vi presterar idag och imorgon osv.

Vi är för dåliga, obrydda, oproffsiga och självgoda med en alldeles för stor tilltro till att någon eller några ska komma och lösa våra problem för att jag ska må bra.

Högre kvalitet i alla led
Marknad,både varumärke sälj
Ekonomi
Strategisk klubbstyrning och klubbledning
Strategisk sportslig ledning
Taktisk sportslig ledning
Enskilda spelares träning och utveckling

Vi har efter att varit för dåliga på ovanstående nu åkt ur högstaligan och är för närvarande i fritt fall på god väg i konkurs och nystart i div. 3. Kanske kommer vi aldrig mer igen.

Självgott sitter många och slickar sig runt munnen. Sedinarna!!! Wow!!! Det vore nåt det!!!!

Yippie-kay-yay maddafakkas, hoppas polettn trilla ner!
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Jag skrev att om de ville komma hem skall det ses som en bonus. Samtidigt skriver du att jag tillhör de som sitter och väntar på frälsarna från väster. Det framstår som att du helt enkelt inte riktigt förstår vad jag menar och attackerar mig för saker jag verkligen inte står för.

Jag tycker tvärtom att vi ska fortsätta satsa på juniorverksamheten och att försöka utveckla spelare. Jag tror inte att vi kommer att bara klara oss med juniorer, utan kommer att behöva värva några rutinerade herrar som kan hjälpa ungdomarna utvecklas och att helst avlasta dem så att de inte får alltför mycket press på sig.

Så vad i hela friden är det jag står för som du är emot? Varför sitter jag med huvudet uppe i arlset?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Eller: återigen, inte spelare utan spel- och systemfilosofi, utbildning, anda, scouting, varumärke, systematik för spelarförsörjning.

Att sitta hand i hand med huvudena uppkörda i arslet sjungandes we shall overcome väntandes på frälsarna från västerlandet lär ju vara receptet? Låt det jäsa några år till bara så är vi nog en superklubb!! Proffsigt!
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
hanzon: Det känns som drömsnack mer, ja kontrakten sträcker sig så långt.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Eller: Om jag läst på riktigt så har väl Sedinarna avtal t.o.m säsongen 17/18, eller?
Kan dom komma tidigare?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: bygga långsiktigt? Det var nog mycket lättare förr, för i dagens läge så kan spelare flytta mitt under säsongen om de har klausuler i avtalet med klubben. Om du ska bygga långsiktigt i dag så måste du satsa på mediokra spelare som inte alla så kallade storklubbar vill locka över, då hamnar du likväl i botten på tabellen och får aldrig vara med om segerns sötma, typ Timrå. Är det så att Sedinarna vill komma hem igen och avsluta hockeykarriären så bör Modo ta emot dom med öppna famnen.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
sargad: Jo du har förstås en poäng, hälsan går väl före allt annat även om suget efter hockeyn finns.
Men Tedenby, Brunnström, Rödin, Fredrik Sjöström, är några återvändare så det finns iaf hopp, å tänk vilket enormt lyft för allsvenskan om än bara tillfälligt men ändå om Z kliver in i Timrå och Modo får hem sedinarna, då kanske till och med media skulle bry sig lite om den bortglömda ligan 👍🏽🔥
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: Precis som JFK skriver, hur kan värvningen av de gamla hemvändarna som ordnade guldet anses vara kortsiktigt?
Sundström och Timander m.fl var fantastiskt bra när de spelade, och stannade i klubben flera år.

Problemet har varit dålig scouting av framför allt utländska spelare, samt brist på röd tråd i föreningen och dessutom tränare som bytts ut titt som tätt.

Men du kanske tycker vi satsar på för få juniorer?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
J F K: Problemet är väl pissibyxan-mentaliteten, varmt för stunden men inget långsiktigt. Det blir ett alibi mot att bygga långsiktigt och icke personberoende. Det är alltid nån messias som ska komma och rädda oss och rätta till allt. Det har passiviserat hela organisationen sedan Sedinarna stack. Våra frälsare från -07 kränger båtar, bilar och är mer eller mindre lyckade finansmän. Var är arvet dom lämnade som genomsyrar spelet och organisationen?

Visst tog vi ett guld men nu är det inte lika mysigt, eller hur?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Confusius: vilka storfräsare har vi tagit in i spelartruppen som gör att vi är där vi är idag? Salle, timmy, Foppa, Näslund eller svartvadet? Det kanske är susse som var slut och verkligen inte tillförde något?

Så,vem var det som sänkte oss som spelare?
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Confusius: så du tror att man vill värva Sedins som sportchef(er), eller menar du att Modo ska vänligen men bestämt tacka nej ifall de erbjuder sig att komma hem som spelare?
Jag förstår också att chansen att det skulle hända är försvinnande liten, men OM det händer vore det en galen chans tillbaka.
Sponsorer och spelare skulle stå i kö utanför Fjällräven, mediebevakningen runt Hockeyallsvenskan och framför allt Modo skulle slå i taket och man skulle ha slutsålda läktare var man än spelat.
Oavsett resultatet på isen skulle klubben dra in en jävla massa välbehövlig deg osv osv.

Men du har nog rätt, tacka nej och släng in ett par juniorer istället.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Monno: Vancouver toppade tydligen nån lista på världens bästa städer att bo i, sett till flertalet faktorer. Faktumet är dock att de har ett väder som Seattle i princip 9 månader om året, dvs som här i Göteborg. När man ändå är upptagen med hockey och resor till bortamatcher så kanske man inte störs av det så mycket. Men bo där när karriären är över? Jag är tveksam.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
bisterfinnen: "Det gamla vanliga. Storfräsarna ska komma hem från ÄNN-HÅ-ÄLL och frälsa oss"

Been there, done that, har folk inte insett att det tänket har fört oss dit vi är idag? Då var då, nu är nu.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Mydar: Blir lätt så när dom (som spelare) tidigare i NHL hyllade 4 senaste sportcheferna(Macke, Foppa, Svarten, AJ) försökt bygga sina lag efter NHL-tänk.

Sist jag kollade spelade vi i Sverige på svenska rinkar, och ju förr vi kan bygga trupperna på svenskt vis desto bättre! Och här har vi alltid byggt bakifrån.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
I sista omgångarna kan vi kanske köra Ledins "Snart tystnar musiken" som introlåt.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
J F K: Utan att ha ens en ihålig strumpa på fötterna så tror jag inte en sekund att Z året-om-bosätter sig i Njurarna. Känns också otroligt att han skulle lira i Timrå igen.

Sedins har du mycket bättre koll på, jag refererade bara till tidigare inlägg. Önskar dig all njutning de 3-4 säsonger som de rundar av i Modo.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Carl Lejonkräk: Då kan det vara för sent!
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
J F K: Ja nu har jag ingen jätte tro på att Sedinarna lirar i Modo igen. Men nog tror jag dom flyttar hem iaf. Brukar bli så ändå uppenbarligen.

Näslund sa ju alla att han aaaaaldrig skulle komma hem. Han skulle bo i Vancouver resten av livet och det var alla as säker på.

Och nu är han hemmapappa som bygger lyxlägenheter vid kajen.

Sen ska man kanske inte underskatta Sedinarnas less het på att Vancouver är ett värdelöst lag som ändå inte gör en rebuild.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
sargad: tror man att sedins bosätter sig där? Tror jag inte en sekund på. De trivs för bra i övik för det och har investerat i boende efter karriären. Då är det troligare att zäta aldrig flyttar tillbaka till njurunda faktiskt.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
sargad: Tycker tvärtom att det är rätt många som kommit hem och lirat ett par säsonger i Sverige.
Kom ju ett gäng till Modo och fixade ett SM-guld t.ex ;)
Visst, de riktigt stora stjärnorna med långa kontrakt blir nog kvar, men skiktet därunder finns större förhoppningar att få hem
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Gavelo: Tyvärr tror jag inte så många av dagens etablerade NHL-proffs kommer hem och rundar av med någon/några säsonger i Svedala.
Senaste 5-6 åren är det väl inte så många etablerade som kommit hem och spelat? Jag kan knappt nämna någon.
Det här beror ju på att det skrivs så sjuuuukt långa kontrakt över där och motivation, ork och hälsa finns inte där när de är 38-40 bast. Eller som kanske i Sedins fall, de bosätter sig där.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Robin Ztorken L: Helt ärligt tror jag inte spelare i den ställningen ens tänker som du och jag!
Dom har inget att bevisa, dom har tjänat en förmögenhet och dom har vunnit nästan allt som går att vinna, MEN kärleken till hockeyn dör inte bara för att man är klar på högsta möjliga nivå, heller dör aldrig kärleken till moderklubben, att få göra en eller 2 säsonger på "hemmaplan" och få leva i atmosfären kring hockeyn så länge det går tror jag är mer värt en allt smör i Småland så jag kan mycket väl förstå om tex Z kommer hem till Timrå och Enström, sedin mfl gör desamma för Modo oavsett vilken division dom spelar i.

Det enda som talar för att sedin gjort sina sista matcher i Modo är att man nog av familjära skäl, man ser Vancouver som sin hemmastad nu och barn och fruar har skola och jobb.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Smurfen:

Jag vacklar mer i den delen som handlar om frälsningen 🙄
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Robin Ztorken L: Det blir ju lite hobbyhockey för Sedins, som avdankade ES-spelare som lirar i div II i typ Haninge Anchors.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Amitiel: Inte bussåkandet i sig kanske, men nivån, ska dom sänkas sig så lågt?
Inte särskilt troligt.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Robin Ztorken L:
Nog finns det många anledningar till varför spelare på den nivån inte skulle gå tillbaka för att spela i en andra liga, men tror du att en av orsakerna skulle vara att dom åker buss iställlet för att flyga till matcherna så vet du verkligen inte mycket om Henrik och Daniel.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Robin Ztorken L:
Fast skulle dom skriva på för Modo, då skulle dom ju inte vara NHL stjärnor längre eftersom dom inte längre är i NHL.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Robin Ztorken L: Oj! Du låter ganska positiv i alla fall om att Modo stannar kvar i HA.
Kommentera

Sv: Modo - VIK 170213
Smurfen: Om det är Sedin x2 + en till då som Amitel syftar på så kan vi fetglömma det.
Spelar som reser i de finaste flygplanen over kontinenten, och bor på de finaste hotellen med alla bekvämligheter runt om sig.
100% service dygnet runt.
Vad skulle få dom att sitta och kuska runt i en sliten buss över hela svedala.
Tingsryd, västervik, oskarshamn och andra hockeymetropoler, skulle inte tro det.
Kommentera

1799740 · »