1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479779 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Vita Hästen 2022-11-02

2402431 · » Till forumet


Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K:

Jag tycker inte han är en ren offensiv back, utan snarare en tvåvägsback. Tror det är som en tvåvägsback han kommer skörda mest framgång.

Det som slår mig med honom är hur moget han spelar trots sin ålder, är han under press så är det att lyfta ut som gäller, har han läge att transportera puck så gör han det. Väldigt bra avvägningar trots att han är så ung, det är imponerande att se.

Han kommer troligen inte nå samma offensiva höjd som t.ex. Norlinder, men han kan bli en riktigt bra tvåvägsback och sådana behövs i modern hockey.

Sedan borde andra försvarare se och lära, han är inte speciellt stor men väldigt duktig att få stopp i spelet. Styf borde se och lära, det är väldigt viktigt att få stopp och få ner farten, man behöver inte vinna pucken och ställa om i varje duell. Det räcker att få stopp vid sargen så att medspelarna hinner i position och kan hjälpa till i försvaret.

Detta gör han utmärkt trots att han inte är en stor fysisk back, han ligger betydligt före Hasa där i försvarsspel och avvägningar.

Kul att se att han får chansen och nu spelat till sig en plats i laget. Men nu lär väl Rögle hämta in honom till nästa år.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Tarasov:
Apropå backar, verkar inte få så mkt speltid därborta kanske någon vi kan plocka hem till nästa säsong.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K:
Norén är nog den som spelar med lägst risk att de som kommit fram i allsvenskan, möjligen Wallinder då men han kom under en knepig säsong.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Vilken plantskola vi varit på backsidan de senaste åren, Norlinder, Berglund, Wallinder, Hedberg och nu Norén.

Sedan har vi ju även Sellgren om man ser längre bakåt.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Hakning-Henrik: Tycker verkligen att Norén är riktigt bra. Inte lika skridskoskicklig som Norlinder (som är sjukt bra på skridskorna), men hårdare i kroppen och har ett bredare register. Norlinder spelade mindre moget vid samma ålder och detsamma kan sägas om legendaren Toby Orr. Vi tappade inför en annan liknande back i Hasa som också alltid försökte vara konstruktiv.

Det är väldigt ofta de där mer offensivt inriktade backarna behöver längre tid för att växa in i seniorkostymen. Tänker på John Klingberg, Tim Heed, Enström och så vidare som det tog lite längre tid för att ha skickligheten att spela konstruktivt i varje situation (och att inse att ibland måste man slå icing).

Ja, nu när Norén fått förtroende och hans självförtroende växt, så har har verkligen imponerat. Jag var skeptisk de första omgångarna då han uppträdde stressat, men på bara tio matcher har han gått från den där drällande junioren, till en bra offensiv allsvensk back.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Robin Ztorken L:
Jag tror inte att vi ska underskatta att vi faktiskt får arbetsro när vi ligger där vi ligger. Även om en blåslampa alltid kan jaga på lite extra att vi känner oss pressade att jaga poäng.

Tycker vi stundtals ser rätt trötta ut och om vi minns hur HV såg ut vid den här tiden förra året så var de extremt trötta och nedtränade vilket de fick utdelning för senare fram emot våren där de hade en extra växel att lägga i.

Det är sannolikt därför vi blixtrar till mot de lag som betyder lite extra, tex Björklöven men i övrigt kan vara lite loja och inte alltid se ut att gå på max. Tänker att det kan ha varit därför några av våra matcher i början sprang iväg i siffror för att vi till en början var taggade till tänderna och att det nu går lite troll i målproduktionen när vi är på 99% och inte 100% i varje byte.

Jag tror även att vi nött en del special teams med BP och förstärkt ett grundspel som ska ingjuta trygghet. Guden har verkligen steppat upp och håller alltså nollan igår trots extrema bjudningar från några spelare igår.

Norén och Ingman är en fröjd att se ihop. Ingman måste fått en boost av att spela med Berg, för han är så jävla säker i sina ingripanden nu och Norén spelar extremt moget men även på gränsen till utmanande som jag vill minnas att även Hedman gjorde där man emellanåt slet sig i håret och tackade gudarna för Timander.

Norén tycker jag är en yngre bättre version av Norlinder. Han lyckas i princip med allt. Han transporterar ut pucken. Han vinner åkdueller i backcheck och lyckades skicka in en hästenspelare i vår stolpe i en åkduell. Han får ut pucken längs med sargen trots att Hästen hade en spelare som stod och täckte (kanske lite flyt också men han gör något rätt). Han briljerar i mittzon och vänder spelet omedelbart, grymt bra teknik med pucken.

Jag är lika såld som Ztorken var när Norlinder slog igenom.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Nucky: Sen som du eller någon annan här nedanför skrev så har Löven ett psykologiskt försprång på oss från förra säsongen så Löven är alltid tuffa motståndare.
Dock skall man inte underskatta Dif på hovet, dom har stort stöd och dom kommer mest troligen plocka in några ”stora” namn i slutet av serien för att kunna göra en Hv71 i slutspelet.
Men jag hoppas Karlin/Hinken är en strategi att göra desamma, förstärka mot slutspelet
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Gavelo: Jag är nog mer rädd för Löven än DIF.
De förstnämnda har inte i närheten av det spel vi har men verkar förlita sig mer på kontringsspel. Äger aldrig spelet men vinner ändå, mycket pga hög individuell skicklighet och en rätt defensiv taktik. Såna lag brukar vara vidrig att möta i slutspel.

DIF är inte heller i närheten av vårt lir, men känns rätt starkt defensivt.
Märkligt uppbyggt dock där man mer staplat stora kända namn på varann och hoppas på positiv utgång.
Lär vara en svindyr trupp så tror/hoppas inte dom kommer förstärka med så mycket mer.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Smurfen:
Han hade även en annan pass i anfallszon som var riktig vass.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Alltså passningen från Mannberg till Adam vid första målet !!!!!!
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Saleva: Stod två veckors utlåning men med tanke på uppehållet som stundar skulle det innebära max 3 matcher, Hoppas han får mycket istid, han är ju 8:e back när Berg är tillbaka.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Tarasov:
Måste ha varit en märklig känsla att kliva på hästen-bussen och åka med till Norrköping efter matchen. Hoppas det går bra för honom.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Robin Ztorken L: Nä men jag håller med, Modo har gjort det som krävts utan att glänsa, vilket såklart kan betyda olika saker, men vi kommer behöva förstärka rejält om vi skall rå på Djurgården och Löven i slutet.
Linus klasens intåg i Dif visade sig bli riktigt lyckat, han var en av isens bästa spelare igår
Kommentera


Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Gavelo: Jag kan tycka att vi gjort ganska mediokra insatser de senaste fyra matcherna men ändå lyckats plocka 9 pinnar, det är starkt men det har också varit mot tungt bottentippat motstånd.
Tror också DIF blir för tunga i längden om vi inte får in lte spetskvaliteter samt får igång de spelare som hackar betänkligt.

Däremot verkar inte DIF vara HV-överlägsna denna säsong, så hoppet lever!
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Gavelo: Det är också så att lag tänder till extra i derbyn, samma med Modo som brukar prestera fina insatser mot Löven och tröttare sådana mot sämre lag.

Men visst har DIF förstärkt bra och kommer bli en svår motståndare i vår men ser större chanser där än mot Löven för där tycker jag vi har kört fast, hamnat i ett mentalt underläge efter semifinalen, Länge kvar av serien men blir vi etta så är det också en del rävspel då, att undvika Löven i en ev. semi kommer stärka deras övertag ännu mer om vi sen får möta dom i en final.
Vill ha 3p när lagen möts om några veckor, sätta lite frågetecken hos dom och jämna ut balansen lite.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Bad_Brett: En bra genomförd match av Modo till trots men samtidigt ändå inte helt kassaskåpssäker, en kraftigt designerad tabelljumbo bör man ha kunnat avfärda betydligt enklare anser jag, hade Hästen haft lite med studs i någon av sina skarpaste lägen så hade det varit match iaf resultatmässigt.

Såg dessutom AIK-Dif och igår och känslan är att DIF kommer bli en svårt nöt att knäcka, det finns otroligt mycket individuell kvalité i det laget och gissningsvis har dom inte värvat klart, lär dyka in minst 2 dyra importer senare i vår så jag hoppas Hinken har laddat stora plånboken med sedlar för vi kommer behöva förstärka om vi skall hänga på värvningståget till Shl
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Tarasov: Lustig känsla efter vinsten ikväll. Visst, man blir irriterad när laget underpresterar och tappar poäng i onödan. Och man blir glad när laget gör som ikväll, och städar av dessa matcher enkelt.

Men. Samtidigt blir man påmind om att det inte är här vi ska vara. Och att det i slutändan förmodligen kommer handla om MoDo, Djurgården och Björklöven - Oavsett om vi slutar 1:a eller 6:a i tabellen.

Tänker osökt på alla internationella mästerskap där Kanada inlett med att åka på stryk mot lite blåbärsnationer och endast med nöd och näppe lyckas ta sig till slutspel - Och väl där krossar de allt motstånd och ror hem guldet. Förhoppningsvis är vi bättre förberedda i år.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K:
Ja strax under 95, egentligen AIK hemma som e plumpen.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Werner: Såg mycket från AIK- Djurgården.
Ärligt talat var det rätt sunkig kvalité på matchen. Dåligt tempo, uselt spel och väldigt dålig underhållning.

Publiken är inte ens på den nivån jag trodde.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Majbrasan: Mannberg, jäklar vad han satt upp denna match med sitt pass i 1a till Adam.P 🥳✌️
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: Ja det är kanske lite orättvist att påstå att han inte kan det.. men att plocka extrapoängen i straffläggning är det uppförsbacke på i alla fall ;-)

En stabil målvakt är det vi behöver, och nu spelar han som en stabil målvakt. Nygren är dock en tredjemålis.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Gäsp: där gjorde AIK 4-4 !
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Såja! Kom igen nu Gnaget!
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
puffe2: plus att Ingman och Norén är lika stabila som min grogg.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Gäsp: Plus att vi inte är helt beroende av en förstafemma varje kväll
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Bössa68: Roligast ikväll är att Marenis får göra mål och att Guden håller nollan.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: håller med, han har ju vissa hasek-vibbar ibland å är all over the place men han räddar ju oftast pucken. Tycker han har varit stabilare å närmast klockren senaste 3-4 matcherna.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Majbrasan: Tycker att han är bra nog att vinna matcher på egen hand, men det är svårt att bevisa när vi vunnit ändå. Han har väl bättre räddningsprocent än Tex va?
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: Ja, håller med dig om Guden. I den ständiga jämförelsen med 2019-2020-laget så är han ju betydligt bättre än Erik Hanses var hösten 2019.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: Jag tycker också det. Stabilt spel överlag, men ingen Tex som på egen hand kan bärga poäng.. Kan tydligen inte heller ge bonuspoäng om det går till straffar för den delen. Jag vet inte om det behövs nu dock? Straffarna må vara en sak men att ha en målvakt som kan stå på huvudet vill vi framför allt ha i slutspelet, inte nödvändigtvis nu. Det har ju blivit som det blivit med målvaktssituationen och uppskjuten operation för Tex.

Vi vet ju dock redan att planen är att ha tre målvakter framgent så långsiktigt finns det en plan.

Med det sagt - skulle han gå sönder nu har vi problem.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: Guden har verkligen steppat upp som du säger men hade gärna sett någon som kan konkurrera med honom
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Hakning-Henrik: Ja,inte CCCP vi mötte, men man blir lycklig över att se Ingman o Norén tillsammans.

dessutom häftigt med(var det ) 4.500 på läktaren. spelar ingen roll hur biljetterna säljs, häftigt med så mycket folk o bra stämning på en 'öken-match'
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: med tanke på Hästens manfall ska det vara vinst o det blev det, godkänt med plus!
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Robin Ztorken L:

Gillar att vi offrar lite kvalitet genom att ha platser öppna för juniorer som Norén, Jonsson, Nordin, Jakobsson, Styf att slåss om.

Det är så man får se stjärnor födas.

Lite skillnad mot t.ex löven som lyfter in importer och fyller laget utan att ens ge juniorer/unga chansen från start, man måste dessutom låna in juniorer för att fylla upp truppen.

Gillar vårt upplägg bättre och man kan under säsong kan värva in ifall de inte håller/utvecklas. Tar de steg så har man en billig värvning och en spelare att bygga vidare på kommande säsonger. Att ha en forwardsplats och en backplats öppen tycker jag är vettigt.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: Stabil
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Bössa68: Det har varit rätt mycket gnäll på målvakterna i höst, men jag tycker Guden varit riktigt jäkla bra de sista fem matcherna han spelat.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Robin Ztorken L: Ja killen är något utöver det det vanliga. Föredömligt hemjobb där också.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Nucky: Nä men kan inte annat att imponeras av Norén, snacka om kvalitet.
Måste ha en given plats nu, så bra❤️
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Heyerdal: Nån som saknar Macmaster😏
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Bössa68: får Hästen häng nu hoppas inte
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Calleballe: tycker marenis ska få chansen i första så kan dansken återförenas i andra som va så bra ifjol. Bernhard däremot gör inte mycket rätt idag, verkar inte va i sitt esse ikväll.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Hakning-Henrik: Även om han inte riktigt levt upp till förväntningar hittills så tror jag han kommer vara oerhört viktig i ett slutspel.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
J F K: Blev väldigt krystat och passivt utan Näsén där, Marenis räddar PP:t det med sitt mål, men behåll allsvenskans bästa backpar även i 5-3 såklart
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Nice interview with Marenis. Humble guy. No excuses about the hard time with hes lack of producing. He seemed satisfied with hes game this night. Såja. Lika bra att fortsätta med sin bristande engelska när jag råkade börja skriva engelska de första orden. Man är fan tankspridd.
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Är det bara Stockholmslagen som får 10 olika kameravinklar i sina matcher? Vi andra HA-lag får en kameravinkel i 480p..
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Confusius: Måste vara helt jävla omöjligt att ogilla Marenis, gillade han när han lirade i hästen med!
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Bad_Brett: Alltså får riktigt bra vibbar av intervjun med Marenis. Sympatisk
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
Dundee: Första perioden var väl bra??
Kommentera

Sv: MoDo - Vita Hästen 2022-11-02
modomille: Haha ja man kan ju vända på det med 👍😄. Nä det är ju en styrka att vinna när man spelar dåligt med. Men det är för många i detta lag som är för givna, måste in med nån ny så det blir lite konkurans.
Kommentera

2402431 · »