1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532368 inlägg · 4126 ämnen

RE-building the future 09/10

Sv: RE-building the future 09/10
Poffa: Är det inte Ecke, så säg.

Och Ecke uttalar sig på offisijälla:

"- Jag har följt Kristian länge och är mycket nöjd med hans utveckling, säger han. Han har alla förutsättningar att bli en bra och viktig rollspelare i MODO."

----------------
Och jag citerar dig:

"Med all respekt för Kristian Forsberg, jag har noll koll på honom"

"så behöver vi värva rollspelare framåt och en PP-back samt en eller två defensivt starka backar. Jag har svårt att se att Kristian Forsberg faller in i något av de facken."

- Du motsäger dig i samma inlägg.

Slutligen.

"Fast om någon sett honom spela och kan säga emot mig så vore jag ytterst tacksam."

Och jag hänvisar till Erik Holmberg igen. Läs citatet överst i det här inlägget.

NuMo: Jag kan inte uttala mig i det, jag vet inte vilka som är ansvariga.

Poffa: Jag kan inet uttala mig i det. Jag känner inte till spelaren, precis som du. Man får väl anta att de ansvariga kan argumentera för sin sak. Jag förutsätter att det är så, gör inte du?

NuMo: Vilken var din fråga, sa du?

Här får du ytterligare en fråga: Anser du det vara en vettig värvning och isf på vilka grunder?

NuMo:

"Om han "stjäl" pengar i spelarbudgeten vilket gör att vi inte kommer få de spelartyper vi behöver, så säger jag "Nej, vi behöver honom inte."

- Förutsätter du inte att ledningen tänker så också? Om inte, är det då inte en felvärvning? Vilket var min fråga.

Poffa: "Är det verkligen den här typen av värvningar vi ska göra?"

- Bra, där är ifrågasättandet.

"jag har noll koll på honom, men det känns spontant som en spelartyp som vi inte borde söka i första hand."

- Här är ditt argument.

NuMo: Nej, jag har inte sagt att det är en felvärvning. Jag har ifrågasatt värvningen. Det är skillnad.

Poffa: Du antyder att det är en felvärvning och hänvisar till något som inte är uttalat, utan bara en spekulation från din sida ungefär som om det vore ett faktum.

NuMo: Och jag påstår inte att någon påstått något annat.

Poffa: Jag antar att ingen påstått något annat.

audiblegiraffe: Det är lite avhängt bokslutet. Kan verkligen Jerry sitta kvar om det blir en brakförlust (som under inga omständigheter kan skyllas på finanskrisen)? I så fall är vi inte bara utan förste målvakt, sportchef och VD, då är vi styrelselösa också.

NuMo: Om han "stjäl" pengar i spelarbudgeten vilket gör att vi inte kommer få de spelartyper vi behöver, så säger jag "Nej, vi behöver honom inte.". Är det däremot så att han har så pass låg lön att det inte förändrar vårt förhandlingsläge gentemot övriga nyförvärv så säger jag "Testa honom, men var beredd på att skicka honom till Löven eller liknande.".

audiblegiraffe: Det är ju infantilt att ens tro att en klubb skulle sparka alla i ledande positioner (sig själva) och sen låta skutan segla utan roder. Har sett det kravet gång på gång. Vad skulle bli bättre av det?

Poffa: Vi behöver alltså inte norsken Forsberg?

NuMo: Problemet är ju att utredningen är ett skämt till att börja med. För att kunna göra förändringar så måste ju dessa människor sparka sig själva. Kommer de att göra det?

NuMo: Vi ska värva spelare vi behöver, inte fylla snabbast möjligt. Jag skiter i om vi värvar den där supermålvakten i morgon eller om vi gör det i slutet av juli, bara vi gör det.

Och vad det gäller utredningen, vem bryr sig?

Poffa:

"Forsberg er bra, men ikke forvent at han skal gjøre mange poeng. Han er en doldis i den norske ligaen også, en spiller man ikke legger så mye merke til. Men jeg så Norges 3 kamper i OS-kvalet og han gjorde 3 riktig gode matcher i 4. linjen sammen med Peter Lorentzen (Rögle) og Martin Røymark (Sparta, Frölunda neste sesong). Han påminner om Lorentzen om noen av er har koll på han. Tror dock at Forsberg kan utvikle seg mye når han får trene og spille i et lag som Modo som selvsagt holder høyere klasse enn Storhamar. Men man skal komme i håg at Yetman kom fra Storhamar to sesonger på rad og han var ikke spesielt mye bedre enn de forwards Storhamar har i sine to top-lines.

Her er statistikken for Storhamar www.pointstreak.com/prostats/teamplayerstats.html?teamid=137588… Som man ser har Forsberg mange skudd på mål, men mycket dårlig uttelling. Skulle Modo hentet en riktig målskytt fra Norge skulle dem nok kollat Joakim Jensen på Storhamar www.pointstreak.com/prostats/playerpage.html?playerid=2163664&s…"

"Han er en defensiv forward som er god i boxplay.
Tacklar, river upp spelet til motstanderna og er kvikk på skriskorna... inte en ny Zuccarello kan jag lova :)

Men en bra 3-4 liner..."

"Forsberg er en rollspelare og spelar i det norska landslaget. Han er en bra 3rd liner....

Ja.. Malmstrøm og Høglund har gjort mange poeng i den norska ligaen, men det er mange andre som har kommet från ES ocg floppat totalt i den norska ligaen.
Peter Strøm (nå i Vaxjø Lakers) fikk sparken från Sparta den her sesongen.
Fins manga andre å plåkka från ochså....

Jag tror Foppa blir en mycket bra 3rd liner i Modo, selv om jag inte gillade han som en motståndere til Frisk. Men han er inte en lirare som gjør massa poeng!
Forbundskaptenen har nog tatt han med i VM 2 år på rad fordi han har noe å gjøre.. han spelade riktigt bra i OS kvalet i Oslo. Da i 4 kedjan med Røymark (Frølunda) og Lorentzen (Røgle)."

Poffa: Tror Thommy Warg har plusår, hört att han kan ligga pyrt till.
Marco säjer att han drar.

NuMo: Själv undrar jag hur mycket dyrt vi kan värva innan vi blir av med de spelare vi vill bli av med som har kontrakt.

Poffa: Värst vad dåligt tålamod du har. Utredningen är inte klar och du bråkar redan om i vilken ordning man värvar spelare.

Ska vi alltså inte värva någon förrän vi värvat de spelare du efterlyser?

MorganaLefaey: 2 målvakter, 4 backar, 11 forwards. Det är vad vi har just nu. Men för min del kan vi skeppa Molinder, Tuokko och Steen. Och Zacke, så klart.

Är det verkligen den här typen av värvningar vi ska göra? Med all respekt för Kristian Forsberg, jag har noll koll på honom, men det känns spontant som en spelartyp som vi inte borde söka i första hand.

Om vi bortser från en målvakt, som är viktigare än allt annat, så behöver vi värva rollspelare framåt och en PP-back samt en eller två defensivt starka backar. Jag har svårt att se att Kristian Forsberg faller in i något av de facken.

Fast om någon sett honom spela och kan säga emot mig så vore jag ytterst tacksam.

spud:skall bli intressant att se vilka fler forwards som värvas. Är inte så många platser lediga om man tänker börja med lika lite folk som denna säsong. Är det 11 klara nu eller?

Paddan: Men det blir ju konstigt, en norsk en fransk är bellman?

T T: Nja, jag tyckte mig höra att Ecke var sugen på att kontrakta Bellemare, för det lät nästan som Bellman.

Salle: Tänka sig att norrmän är väldigt bra på att säga "som helst" de också.

Nikki: Det var väl en väntad värvning.

185 cm låg?

Artikelförfattaren är säkert över två meter...eller inte.

Nikki: När får vi en målis då???

Ny norsk jättetalang till MODO Hockey

MODO Hockey satsar vidare på sin "norska våg". Per-Åge Skröder är etablerad i laget sedan länge och vann elitseriens poängliga i vinter och Mats Zuccarello Aasen gjorde dundersuccé sin första säsong.

Nu kommer Kristian Forsberg, snart 23, Oslograbb som spelade senast i Storhamar Dragons.

Lumber Jack: Alavaara och Tommy P får väl läggas till kategorin lyckade värvningar från lägre division?

Salle: Jo precis, Bengan hittade Krizan, Ecke förlängde kontraktet när vi borde skeppat honom.

Poffa: Du kan väl ändå inte ge cred till Ecke för värvningen av Krizan...

Det kornet hittade väl, den blinde hönan, Bengt Hedin???

Lumber Jack: Vill gärna säga att det är svårt att ha självkritik mot någon annan än sig själv. (Bäst att säga det innan de med högskolepoäng läst inlägget.)

Berka: Det finns ett jätteproblem med att värva från Allsvenskan och det är skillnaden mellan serierna är enorm. En stjärna i Allsvenskan kan var absolut ingenting i ES. MoDo har gjort en hel del allsvenska värvningar genom åren, men endast ett fåtal har visat sig hålla.

Några exempel, Conny Strömberg en målspruta av gudsnåde och skyttekung i Allsvenskan och varenda europeisk B-liga du kan tänka dig. I MoDo räckte han inte till. Samma sak med Wallenberg samma säsong. Jonasén åkte runt och spred skräck och energi omkring sig i Allsvenskan, men efter en handfull matcher nötte han bara bänk.

Halvdana värvningar är exempelvis Kingen Johansson som kom som en förstafemmeback från Lövhögen, men aldrig nådde sin fulla kapacitet i MoDo.

Några lyckade värvningar var Pihl som lyckades växa i kostymen och The Almighty Högardh som efter en trevsam inledning hamnade tillsammans med Wahlberg och nådde därmed legendstatus. Sedan har vi MoDos spelskickligaste och placeringssäkraste back i modern historia Lars Jansson, 570 matcher senare vet vi att kommentarer är överflödiga från denna ursprunliga Div. 1-spelare (gamla seriesystemet alltså).

Det är alltså otroligt svårt att veta vilka guldkornen är. Som stjärna i 1:a femman i Allsvenskan ska slå dig in i tredje fjärde femman bland en massa spelare vars lägstanivå är sjuhögt mycket högre än där ifrån du kommer. Det kanske bästa av alla exempel är Johan Ryno, jagad av alla men, visade det sig, endast en storväxt allsvensk.

Men visst, värva gärna från Allsvenskan. Men var beredd på att 3 av 4 eller nått sånt inte kommer att klara av att ta steget, oavsett hur mycket scoutad spelaren är.

Berka: Ett tillägg i debatten. Jag håler med dig om att man borde testa fler spelare från allsvenskan.
Men jag lovar att det blir samma fenomen som Snellmanköpet. Man testar spelare som inte riktigt varit med att kämpa mot spelare som är snäppet värre. En gräns som spelaren måste klara av att penetrera. Risken är uppenbar att antalet misslyckade värvningar blir ännu större.

Berka: Jag måste hålla med Poffa. (Som vanligt.)

Modos stora problem var snarare att många spelare inte nådde upp till förväntningarna än att spelarnas potential var dålig. Ibland blir det så. Kemin stämde uppenbarligen inte.

Harri underpresterade mest. Det var han som skulle blanda kemikalierna och se till att krutet var torrt.

Det är dumt att tro att en sportchefs enda roll är att handla in 100% säkra kort.

Finnavärvningarna var direkta önskemålfrån coachen, precis på samma sätt som Lückner tog med sig önskespelare. Vi är nog alla glada åt Skröder t.ex. Det vore nästan tjänstefel av Ecke att inte gå med på det.

Snellman är väl den som misslyckades mest, men jag är säker på att man såg en potential och man chansade. (Då skulle vi inte haft MZA heller) Hur skall man hitta de oprövade guldkornen utan risk? Snellman verkar vara en spelare som är poängmaskin så fort motståndet blir aningen lättare. Skulle vara kul att se hur han presterade i Allsvenskan. (Inte med Modo då.) Antagligen hoppades man på att Snellman skulle acklimatisera sig snabbare, men kanske har han nått sitt max.

Tuokko var en erkänd energispelare. Tyvärr visade han sitt rätta jag för sällan och det var endast tillsammans med Torrkki i en match man verkligen fick se på bomber och granater. Det resulterade bara i att Harri slutade använda dem på det sättet. (Jag blev aldrig riktigt klok på Rindells slutsatser kring saker och ting.)

Kurvinen var väl den spelar som visade minst första halvan av serien. (Fick mycket kritik från supporterled för det också. Han var ju en ren säkerhetsrisk med sina urusla beslut, speciellt i avgörande skeden i slutet av matcherna.) Men han växte långsamt in i kostymen och var klartgodkänd tillslut. Hans självkritik mot sig själv var en ödmjuk egenskap dessutom.

Morrison: Ja, här är väl egentligen den spelare Ecke skall hängas för. Det behöver inte kommenteras. På offisijälla så gav en omröstning ändå vid handen att man hellre valde att spela Morrison, än Zacke eller Svedberg, trots att han knappt räddat några skott i två matcher. ( Det säger kanske mer om supportrars omdömen än Eckes, eller Morrison iofs.)

Nä, jag ser inte alla dessa usla värvningar som du och många andra ser. Jag håller andra saker ansvarig för fenomenet att man inte spelade efter bästa förmåga.

Coachningen som den främsta.

Andan i klubben. Varför hittar man inte energin och vikänslan tillsammans. Hur kan det komma sig att spelare "straffar" ut sig genom att supa och knulla runt. Det känns som ett deperat sätt att ta sig ur gällande kontrakt.

Hur kan det komma sig att man slösade bort Wernbloms spetskompetens? Hur skall en sportchef kunna göra säkra köp ifall man inte tar tillvara på spelares kompetens bättre än så? Mer 100% säker på en spelares kompetens än vad urkraften Wernblom kunde prestera får man inte.

Poffa:Självklart, men det är endå hans jobb, klart han får credd för sina bra värvningar och annat bra han gör inom sin tjänst! Tyvärr är det alltför sällan han gör dessa riktigt bra värvningar! Ecke tog kontakt med frisk asker ang. mza , men som mza sade inför seriestarten i en intervjuv att det var mycket tack vare skröder han beslutade sig stanna i modo, skröder tog hand om mza när han var på besök och bjöd på middag och talade gott om modo!

denna säsong hade vi 7 värvningar varav 2 vill jag ha kvar/mza,kurvinen.     Förra säsongen hade vi 3 nya varav ingen platsade vidare i laget.

Det jag försöker säga är att alldeles för många värvningar känns desperata, alldeles för många är riktigt mycket för dåliga,alldeles för många är på förhand inga bra värvningar,alldeles för många är rena chansningar och sånt kostar pengar för föreningen,pengar som vi nu ska försöka spara igen.

Ta upp fler från allsvenskan, de är villiga och billiga spelare som inte sätter ekonomin i sank om de skulle visa sig att denne inte uppfyllde förväntningarna ist. för att chansvärva från finland och forna mora för 80-100 ooo kr/mån. spelare!

Ps. snart ska jag sprätta en öl, soligt och fint i härnösand. tro om timråiterna blåst upp badbollarna än och joinar oss i det svala vattnet ;)

Berka: Det är ju det han är anställd för.

Härligt läge. Gör du bra värvningar gör du ditt jobb, inte mer. Gör du dåliga värvningar är du inte värd ett ruttet lingon. Man måste kunna berömma och se att det går upp och ner.

Förresten, Harri var väldigt inblandad i värvningarna av Kurvinen och Tuokko. Så allt är inte bara Eckes fel.

Poffa:Vist har ecke lyckats med några värvningar, men va fan det e ju de han är anställd för!!  Känns som han gör fler dåliga värvningar än bra, alla kan naturligtvis inte vara "världsbäst" men ska man värva ska väl det isåfall vara någon som står ut ur mångden ellerhur?  Jag håller iaf. med dig om att förtroendet skönk kraftigt när han i media förklarade hur nöjd han faktiskt var över sina värvningar denna säsong och att dessa hade uppfyllt sina krav han hade på dom, kurvinen bra halva säsongen,tuokko harvade i 4:e, snellman spelade när vi hade skador,hrabal totalpeted,torrkki osynlig de få matcher han spelade, fint att man värvar spelare för dessa roller, bänknötare,extreforward och 4:e lina spelare  (med undantag för mza som varit mycket bra)

Berka: Jag har inte så mycket till övers för Ecke, men nu får du banne mig sansa dig lite. Börja med att släppa alla tramsiga påhopp.

Sett till alla norskar han scoutat så är väl ingen ett misslyckande, nä båda är snarare framgångar. Och kollar man de som kommer från norska ligan så är det Yetman och MZA, fortfarande ingen dålig värvning.

Däremot så är det stora misslyckandet istället de finska spelare och ledare vi värvat, samt den irländske Morrison.

Hade Ecke gått ut och öppet erkänt att han gjort dåliga värvningar och tagit felaktiga beslut, ja då hade jag fortfarande haft förtroende för honom. För trots allt, han har faktiskt lyckats med en del värvningar. Justin Morrison, PÅ Skröder, MZA, Kuusela, Blatny, Döme och Krizan (även om han skulle skeppats tidigare).

Värvningar som Warg, Hållberg och Hedin kan han heller knappast lastas för. För vilken skribent här inne ville INTE ha tillbaka dessa spelare? Två landslagsmän och en rutinerad back, värvningar som han hyllades för när de gjordes. Att de sedan inte presterat får spelarna själva samt tränarna ta på sig.

Nä, det enda som verkligen gör att jag vill ha bort Ecke är att han inte öppet kan erkänna de misstag som gjorts denna säsong. Att blunda för det är tyvärr för allvarligt för att få fortsätta.

spud: För att modo scoutar inte i östersund, eller knappt i allsvenskat what so ever! Blekfeta Erik holmberg leter hellre norskar eller jättedåliga kanadicker!

Att man som ansvarig för värvningar och scouting , inte koncentrerar sig mer på allsvenskan är jättkonstigt, det finns många duktiga talanager i allsvenska som behöver Es-adresser! Östersund ligger relativt nära ö-vik,betydligt närmre än brynäs, klubbvalet börde vara överhängande för modo,  så frågan är ju om sälecke överhuvudtaget kände till att det finns en sådan talang i östersund eller ligger han kvar på sin feta mage och glassar på golvet i kontoret?

MoDoFille: Hur fan är det ens möjligt att en kille som Kalle inte fått klart för sig att MODO är det absolut bästa alternativet? Vem det än är som är satt att se till att talangerna i närområdet väljer MODO måste vara sjukskriven eller för dålig. AVGÅ.
Är modo så jävla stora och dryga och tror att de har ett självspelande piano? Eller vad är det som händer?

MoDoFille: Betyder detta att FBK, HV och LHC samt FHC är bankrutta ;-)

Paddan: Har Challe kontrakt nästa säsong? Var Barry i Timrå för att spana på timråspelare eller Tedenby? Frågorna hopar sig.

Paddan: Vi skickar väl in själva länken? Jag gissar att han helt klart är högaktuell iaf.

Jaha, ska det bli Barry Smith som blir ny tränare i MoDo, tro?

Dessa 3 har väl alla väl så bra potential som Backe/Zacke/Svecke:

« · 1146228 · »