1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481443 inlägg · 4078 ämnen

RE-building the future 09/10

« · 1235015 · » Till forumet


Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Alla spelare blir förr eller senare sämre. De spelare som håller samma klass när de är 40 år som de gjorde när de var 35 kan tom en person som varit med om en medelsvår fyrverkeriolycka räkna på ena handen.

Skriver man långa kontrakt med en äldre spelare så få man helt enkelt kalkylera med att spelaren blir sämre med åren. Antingen så lägger man årslönen lägre än vad spelaren skulle fått för ett ettårskontrakt eller så har man en lönetrappa där ersättningen sjunker från år till år.

Trivs spelaren i klubben och erbjuds trygghet och stabilitet så är det inget konstigt att förvänta sig lite "hometown discount".
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Jag ska inte säga att jag tycker att någon av våra hemvändares kontrakt är felaktiga, eftersom jag troligen har varit positiv till dem om man skulle göra en sökning på "Nalles" forumhistorik, däremot är jag nog lite tveksam till bilden av oss som svaga när det gäller löneutbetalningarna.

Ja, vi var svaga på den avdelningen när de flesta av våra hemvändare skrev på sina kontrakt och vi fortfarande spelade i Kempehallen inför 4 000 åskådare/match. Vi ligger dock inte i bottenskiktet längre när det gäller löneutbetalningar och vi har visat att vi har en dragningskraft på spelare som varit efterfrågade och som tidigare endast spelat i 100 000+ storstäder (Steen, Skröder, Tolsa). Vi lyckades dessutom locka hem spelare som varit lite tjuriga när de lämnat oss (Warg, Wernblom). Observera nu att jag inte bedömer deras spelmässiga utfall i MoDo, men jag vill påstå att MoDo på det sena 00-talet har skaffat sig en konkurrensförmåga när det gäller efterfrågade inhemska spelare som vi tidigare inte haft.

Frågan jag ställer mig är nog ändå om vi inte skulle kunna få mer bang for the buck genom god scouting av bortglömda 18-20-åringar i division 1-serier runt om i Sverige än om vi skulle flytta lönekuvert från en 37-årig Hans Jonsson till en fem år yngre back som inte har någon bakgrund i Ö-vik och ge denne förnyade 1+1-kontrakt? Vi har just nu en brist på utvecklingsbart ungdomsmaterial att fylla på med underifrån, något som väl åtminstone kommer att råda fram tills dess att årets TV-puckare når senioråldern.

För övrigt har Hasse varit helt ok så fort han utsatts för en antydan till konkurrens om sin plats i år.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Man kan ge sina hemvändare marknadsmässiga kontrakt på 1+1 el. 2+1 lite beroende på vart spelaren befinner sig i karriären å hur de senaste årens utveckling har sett ut.

Inte som modo, tjenare hasse du har ju haft det tungt i karriären nu och vill hem, du börjar ju bli till åren å det ser lite trögt ut men du ska få ett drömkontrakt av oss på 5 år bara för att du e modoit i grunden å har ett jättemodohjärta.

Jag begriper inte vad det är som vissa inte begriper???
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Så Modo bör göra som Malmö. Ge sina NHL-hemvändare ej marknadsmässiga kontrakt och be dem sluta innan någon märker att de håller på att bli sämre?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Samma som Leksand ungefär. För många spelare som var kvar för länge och när det blev dags att generationsväxla så försvann de flesta rutinerade samtidigt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Vilken taktik körde Malmö med då?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Jag är på din linje, MODO är för viktigt för att riskera genom att visa lojalitet till höger och vänster.
Nu hade vi ju dock sån tur att dessa spelare inte är några gnidna rackare som ska ha och ha, utan de kunde visa taktkänsla genom att ge ett bidrag när vi behövde det som mest.
Vilket även Peter gjort ett par gånger och som om jag lyckats fånga 2x Sedin, rätt även de är beredd att göra.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Leksand körde hårt på din taktik för 15 år sen. Det har ju gått jättebra för dem sen...
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Har timrå råd med dem så har vi det också. Frågan är bara om det är värt det bara för att risken finns att de blir mer skadebenägna sista två åren.

Modo har trots allt inte samma förutsättningar att locka spelare till bygden som, storstadsklubbarna. Något annat måste vi erbjuda. Någon bonus.

Den som tror något annat lever inte i verkligheten.


Kontraktserbjudanden som består i att: vi vill att du skall visa klubbkänsla och spela för oss under marknadsvärde och en månads uppsägningstid, duger inte.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Det är väl en smaksak. Det beror på vilken klass de håller och vilka pengar de vill ha. Vill de ha så mycket pengar att vi inte har råd med några andra spelare alls så kan Timrå få dem.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo:

Nä, sportchef och reklamsäljare...
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Wayne Gresky: Så om Sedinarna vill ha fyraårskontrakt när de kommer vid 35 års ålder så låter vi dem hellre spela med Timrå?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Långtidskontrakt upp till 35 år är ok, att skriva långa svindyra långa kontrakt efter det är sällan en god idé. De senaste åren har vi ju haft så stora summor uppknutna i en åldrande stomme att inte ens de mest uppenbara behov har gått att täcka med värvningar.

Jag föredrar Färjestadsmodellen där man hellre satsar på en yngre kille om lönekraven hos en veteran blir orimliga.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Långtidskontrakten med de hemvändare vi pratar om är rimliga. De är kalkylerade risker, men de säkerställde stabilitet när vi kunde bygga på några rejäla stöttepelare med hjärta för klubben. Det var få som sade något annat när man genomförde strategin.

Modo har något som de andra klubbarna saknar på samma sätt. Att man erbjuder spelare att avsluta sin karriär i klubben och på orten tillsmmmans med sin familj är en stark orsak.

Jag vill inte att Sedinarna skall få för sig att avrunda i Göteborg när den dagen kommer. Dessutom så tycker jag att vi gott kan signa Foppa för fyra år rakt av.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
NuMo: Då de flesta av de spelarna haft några år i NHL och tjänat en hel del pengar spelar dessa spelare för MODO för kärleken till hockey och till klubben, naturligtvis i kombination med att den lön MODO betalar ut är acceptabel, men hade de spelat för pengarnas skull hade de aldrig varit i MODO idag.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Berka: Att exponera våra hemvändare vart eller vartannat år till den öppna spelarmarknaden är en oerhörd risk.

Spelarna som hjälteförklarades efter SM-guldet skulle sannolikt fått enorma kontraktsförslag av andra klubbar som Modo inte skulle kunna matcha. Det skulle vara försent att hänvisa till deras klubbkänsla då, om förhållandet inte är det omvända.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Då må jag sitta med blöta byxor för jag skulle välja HV-duon varenda dag framför Pikka/Madsen även om jag gillar dom starkt.

Att signa Davidsson på 5 år(?) är nog alla medvetna är en risk då han haft lite skadeproblem med nåt knä om jag minns korrekt men vi vet inte om vad det finns för klausuler i det kontraktet. Men utan att riskera vinner man inte nånting.
Voutilainen på 4år ser jag dock inget som helst problem med. Han trivs i HV och har visat att han är en grym sniper under flera säsonger.
Att sedan lönerna kan kännas höga men HV har ju en fetare plånbok än alla andra så dom har nog råd.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Berka: Det handlar om så mycket mer. En klubb som spänner de ekonomiska musklerna och visar stabilitet får så mycket gratis. Inte undra på att de fyra stora får sina supervärvningar så pass enkelt... Vi får tillförlita oss på hemvändare som har klubbkänsla vilket inte är fel, men om ett par år, då vi sitter där med pensionerade föredettingar, vad ska vi då locka med, om vi inte har en producerande talangfabrik?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Voutilainens kontrakt är inte så mycket att säga om. Till en ålder av 33 håller de flesta spelare idag. Davidssons kontrakt kan däremot diskuteras, men det är fortfarande spelarnas marknad.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
MODOJohan: Ja flasha med långa kontrakt vinner man många sm-guld på ;)
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Jag noterade även ett flertalet stavfel i mitt senaste...

Ja skämmes!
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Problemet, eller möjligheten inom dagens hockey är ju just den, att det gäller att flasha med så långa (och dyra) kontrakt som möjligt. För att visa resten av klubbarna i världen att "denna liraren" trivs här, och vill stanna länge, plus att vi i klubben har mycket pengar att spendera, som i efterhand kan locka nya och fler bättre spelare.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Salle: Det är ju pga. dessa "flerårskontrakt" som denna säsong varit i det närmaste hur konstig som helst.

Alla spelare som vi signat på flerårskontrakt är sämre nu än vid signinstillfälet, vissa mycket sämre, men dom har fortfarande samma lön nu, som tidigare, detta har medfört att modo har en hög spelare som inte är jättebra men kostar dyra pengar. Denna säsong hade vi vårat lag, ett lag som underpresterade ,ett lag halvfullt av gamla farbröder som tyvärr inte är bättre och deras löner har fyllt upp bidgeten för att förstärka, nu skänkte vissa pengar och 19/21 spelar gratis, men vad hade hänt om 19/21 inte spelat och inga pengar hade skänkts, hur jävla sist hade vi inte legat då?

Skit jävla samma om dom har spelat i modo är fostrade i klubben eller sånt trams, spela bra hockey annars är vi inte intresserade.
Nu ska det vara så att alla "gamla modo hjärtan" Automatiskt ska spela i klubben tills dom e 47 , därför blev jag så glad att man bröt trenden lite och skeppade pierre hedin.
Signa flerårskontrakt gör man med bra spelare som är unga och pga. ålder inte blir sämre, sen kan man ju aldrig veta hur utvecklingen hos den individuelle spelaren blir men att kunna räkna bort att åldern ska sätta stopp för utvecklingen är ju de enda man kan veta.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Salle: Du pinkar på dig själv när du jämför Pikken/Madsen med Davidsson/Voutlainen

Pikkarainen är född 83
Madsen är född 87

Davidsson är född 76
Voutilainen är född 80

Vilken duo är på väg upp på till sin karriärs höjdpunkt och vilken duo står på toppen av sin karriär? För mig är det osunt att skriva så långa kontrakt med så gamla spelare, det är ett för stort risktagande.
MODO har ca 36 miljoner att lägga på löner /säsong. Ska man då knyta upp 4 av dessa på en spelare i 4 år? Och om det nu är så att dessa spelare inte vill spela nån annanstans, då går det väl lika bra att skriva nytt varje år för att ge klubben utrymme att ha en löneutbetalning som matchar prestationen på isen?

Och det är klart att vi inte gnällde över när deras kontrakt skrevs, då var de ju fortfarande av HÖG es klass, något som bara svarten och Timmy är fortfarande.

Kvar nu har vi kontrakt med spelare som är medelmåttor i laget med inte i löneutbetalning.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10


Det var väl ingen som klagade när man signade upp Timmy och Svarten mfl på flerårskontrakt för några säsonger sedan och jag klagar inte nu heller.
Dessa grabbar är MoDoiter och ville inte spela nån annanstans. Dom tog oss dessutom till ett SM-guld under denna kontraktstid.

Att sedan Salomonsson blivit skadad och inte kunnat spela på två säsonger samt att Hasse drabbats både skade- och formmässigt är ju olyckligt men det är fortfarande inget som jag skyller föreningen och kontraktsskrivaren för. Sånt händer helt enkelt i elitidrott.


Vi skriker ju alla om långtidskontrakt med Pikka och Madsen i nuläget och sen "klankar" ni ner när andra klubbar gör det med deras, förmodade, nyckelspelare.
Det känns lite konstigt tycker jag. Speciellt då exemplen Davidsson och Voutilainen visat sig på styva linan i flera säsonger medan Pikka och Maden inte ens varit med i en hel säsong.



Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Nikki Nine: Hawer: Vad är det som är fördelen med dessa långkontrakt då?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Nikki Nine: pierre hedin, hasse johnsson, hållberg, timmy,svarten,salle behöver jag skriva fler?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Berka: Kanske behövs mer än en spelare som underlag?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Hawerchuk: en spelare som är på sin nergång i karriären, man signar han på ett flerårskontrakt och det ett dyrt sådant, sen efter 2 år är hasse mycket dåligare å ytterligare 2 år senare e han värdelös, men hans lön är densamma tills kontraktet går ut.

Dvs. efter 4 år har modo en spelare som är svindålig (hasse) och tjänar mycket pengar..

Hängde du me
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Berka: Det är en spelare. Bättre kan du.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Hawerchuk: Räcker väl med att jag säger hasse johnsson så förstår du nog.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Är det ett misstag att signa bra spelare på långa och dyra kontrakt? Du får nog utveckla dig lite.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Hahaha ja gud, jag fattar inte att man som sportchef kan göra något dyligt??!
Modo måste ju vara sveriges bästa exempel på just detta, att signa upp gamla spelare på dyra kontrakt i flera år.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Så gör HV samma misstag som vi gjorde, signa upp bra spelare på långa och dyra kontrakt. Får vi gissa på att HV supportrarna kommer gnälla på dessa förlängningar innan de har löpt ut?
Kommentera


Sv: RE-building the future 09/10

Färjestad jagade Martin Sevc och Mikko Luoma. De fick Angel Krstev, en 29-årig back med ungefär samma stats, speltyp och storlek som en viss Henri Laurila.

Han måste vara en dyngvärvning. 100% flopp. En rondell. Thomas Rundqvist skämmer ut sig som talat om Sevc och Luoma och kommer med en bänknötare.

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
spud: Vet vi bakgrunden till varför han spelade i Italien? Kanske han var lika dålig som Niklas Sundström när han valde att spela i Italien? Som vanligt så ger jag en ny spelare ett par matcher till att bevisa hans kvaliteer
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
TIKbiff: Jepp, fast tre äpplen höga människor kan också njuta av sju sekunders sittplats i Eon Arena.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Paddan:
Fast dom bara är tre äpplen höga?
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10

qwertas: Om nu Aravirta har haft honom under sina vingar förr torde han väl ha protesterat om han inte trott att han varit någon att plocka in i truppen?

Nästa helg vet vi.

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
hellge: Inte brytt mig om att kontrollera, dock har båda brorsdöttrarna snart växt om mig.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Paddan:

186 är helt perfekt gräns för jättar.

Själv är jag också en jätte med just 186 cm. Hur lång är herr Padda?

:)
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10

qwertas: Äh, det är bättre att döma ut de från början, så kan man säga "Vad var det jag sa" om det skulle stämma. Skulle han dock visa sig bli en succé så gömmer man huvudet i sanden och låtsas att man inte kommer ihåg något.

Äh, sparka Hedin!

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Paddan: Tänker i alla fall ge honom ett par matcher innan jag basunerar ut FLOPP. Tror dock att han har stora möjligheter att konkurrera ut Mojzis som jag på senare tid tycker varit ännu segare än vanligt.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
hellge: Förresten, har uttrycket "jätte" devalverats så kraftigt att man bara behöver vara 1.86 för att bli betraktad som en sådan.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Icing-Ove: Hahaha kari hakana med de väldiga slagskottet ;) Å greg som kanske har varit våran sämsta värvning någonsin efter anthony tussolino.

Hur som helst så skapar det lite hårdare konkurens i laget iaf.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Björn W:

Det är svårt att se vem han ska konkurrera ut, Bonsaksen och Hasse möjligen. Möjligen blir han vår sjätte back.

Visst är det lite tråkigt, men knappast någon katastrof. Vi har haft ett utmärkt försvarsspel sedan Aravirta kom in, vi får nog se honom som vår superbackvärvning.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Jag tror att han är bättre än Greg Johnston och Hakaana :-) Bra att få in en skottvillig spelare med lite tyngd. Konkurrensen hårdnar dessutom.
Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Paddan: Forward, och så var han Kärpäts hett eftertraktade och med rätta hypade poängkung från föregående säsong. Gammal poängligevinnare i hela SM-Liiga, dessutom.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 09/10
Poffa: Som sagt har Aravirta "bara goda erfarenheter av honom"
Kommentera

« · 1235015 · »