1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531027 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Björn W:

Äsch det lilla jag vet om PR och om att bygga ett varumärke utanför storstadsregionerna omfattar inte medieskugga och tillkorkade kommunikationer med de som föder och göder organisationen.

Men vad vet jag. Dom chockar säkert oss alla och detta är säkert en del i en magnifik plan som kommer att stjälpa allt vi trodde oss veta om marknadskommunikation. Vad förvånade vi ska bli.

För det kan väl inte vara så att dom likt betjänten snubblar på samma tuva om och om igen?

Redigerad kommentar

spud & shinzawai: Problemet är väl mer eller mindre erkänt från Tommy Roos sida - vi har haft en organisation som jobbat med att sälja reklamytor till företag, inte att odla, utveckla och vidga intresset för MoDos ishockey bland privatpersoner.

Just nu misstänker jag dock att problemet kan vara så enkelt att redaktör och/eller någon annan som vanligen producerar textmassa har semester och man inte täckt upp med en ersättare. Kvalificerad gissning iaf - det produceras ju inte mindre i textform den här sommaren än tidigare somrar - däremot är forumet stängt och antagligen är en stor del av trafikmängden till sajten därmed också avvecklad.

Redigerad kommentar

shinzawai: Att modo från och med denna säsong kan begrava sin tradition om hemvävt och lokalförankrat kan ju knappast undgått någon, så om du är allergisk mot "ihopköpt" ja då får du nog prata med din läkare om allergimedicin. Jag håller inte på spelarna, jag är MODOit oavsett vilka som gömmer sig bakom visiren. Sen om det finns någon skön karaktär där under, ja det kommer jag med all säkerhet få reda på ändå.

Jag skiter fullkomligt om Andreas Johansson är med i en intervju och rabblar upp floskler, det enda som betyder något är vad han presterar i sitt jobb inom MODO. Sen kan jag tänka mig, utan att ha någon aning om det, att Andreas Johansson inte gjort så många framträdanden i Övik öht än.

När kommer spelarna tillbaka från semestern?

spud: Om jag inte "känner" spelarna i laget kan man ju lika gärna hålla på ett annat lag där man inte vet vilka lirarna är. Det finns nog inte så många (förutom du då) som är sugen på att följa ett lag där man inte ens har sett personerna bakom visiret. Känns väldigt anonymt och ihopköpt.

Tycker du att det känns "verkligt" att t.ex. A Johansson ska stå i MODO:s bås nästa år? Det tycker inte jag, för han har inte synts i MODO-sammanhang än.

hellge: :-)

Nikki Nine:

Vad du skräms

Modoforward klar för NHL.

shinzawai: Jag tror att denna nyhetstorka är lite för att laget ska få lugn och ro för att utvecklas i den riktining som lagledningen önskar. Det kan störa uppbyggnadsarbetet om det är många artiklar och intervjuer i lokala medier.

Mitt intresse för MODO är inte beroende av att läsa floskler om hur "fint och mysigt" Övik är eller hur lätt det var att komma in i gänget med "kanonkillar" i MODO. MODO kommer säkert ge oss information när det finns något vettigt att skriva.

Vi kommer få en riktigt tung säsong den som kommer, men förhoppningsvis kommer detta ge frukt om nån säsong.

shinzawai: Ja bevakningen har verkligen varit under all kritik i år. Modo-TV har bara intervjuat 3 av 10 nyförvärv och bara en av de nya tränarna. Jag har inte hört/sett någonting från försäsongsträningen förutom den lilla artikeln i samband med "the mission".

Jag har lyckats tappa i princip allt intresse.

MorganaLefaey: Det är väl en sak, men det känns ju konstigt att vi i mitten på juli inte "fått träffa" andretränaren en enda gång, att det är så tyst från klubbens håll att man börjar undra om de ska vara med i serien till hösten..

Med så många nya spelare måste ju anstränga sig extra hårt för att få folk att bli intresserade.

Fan vad irriterad jag blir!

Wayne Gresky: Hmm, och jag som trodde att den här mörkläggningen innebar att all information skulle stoppas. Så snart blir det bara en hemsida med informationen "MoDo Hockey, we know nooooothing"

shinzawai: Det finns ingen officiell information och ingen inofficiell i och med att forumet är stängt. Det ska bli intressant att se hur det går med årskortsförsäljningen...

shinzawai: Du skall se att de tycker de har en nog bra trupp och är nöjda såhär.

Nej allvarligt så är jag en aning besviken så här långt. Hållberg och Hasse bland de 6 som ska vara ordinarie där bak känns som allt för riskfyllt för mig. Speciellt då Hasse sög större delen av säsongen. Sen så är det verkligen viktigt att alla nya gör riktigt bra ifrån sig frammåt samt att ingen rutinerad räv går sönder. För då är man där man var förra säsongen igen.

Fler än jag som känner av en markant intressesänkning pga det obefintliga informationsflödet från klubben? Normalt sett så besöker jag mh.se typ 10 gånger per dag på jakt efter nyheter, nyförvärv, whatever. Nu är det max 3 gånger per vecka och då är det rent muskelminne, jag är van att klicka på bokmärket efter att jag kollat gmailen..

Grattis, ni har tagit ännu ett steg tillbaka, kanslifolk.

spud: Bandy är väl egentligen ett önskat eller oönskat arv som levde kvar i MoDos spel åtminstone fram till Bäckman. Fantastisk skridskoåkning men undermåligt fysiskt spel. Nu har vi lyckats tappa skridskoåkningen också.

Hur som helst - kul initiativ, precis sådant som en bra marknadsavdelning ska prestera, även om det nu var på en inbjudan från Bandyförbundet.

Jag gillar även landskapsmatchen för juniorerna - skulle inte ett återuppväckt landskapsspelande för Division 1- och 2-spelare i uppvisningsform och i samband med någon helgmatch i elitserien kunna vara en krydda och sporre för det engagemang som spelare på den här nivån lägger ner?

spud: Ingen idé, pengarna finns i ryssland i den sporten också. Satsa i så fall på en europaliga med finland, norge och... ungern?

Paddan Kul, då kanske vi kan börja spela bandy om vi inte går in i europaligan.

Modoante: Nu är Markko Toukko klar för Mora....

supertrött: Ispremiären är alltid värt en resa till Övik anser jag

Paddan: Det där verkar såpass intressant att det är värt en resa till Övik.

Salle: Så verkar ispremiären bli lite fylligare i år.

"Ute på isen kommer TV-pucklagen Ångermanland och Västerbotten att drabba samman och det följs av en riktigt spännande fight mellan MODO Hockey och Svenska Bandylandslaget.
- Vi har fått en utmaning från bandylandslaget och självklart antar vi den, säger MODO Hockeys marknadschef Tommy Roos.

MODO Hockey och Svenska Bandylandslaget kommer att mötas i en match över två perioder.
I en period spelar man med hockeyklubbor och puck, i den andra perioden är det bandyklubbor och bandyboll som gäller.
- Det kommer helt klart att bli intressant. Tycker det är kul att man hittar på nytt, gör någonting annorlunda. Tror det här kommer att bli en höjdare för publiken, säger MODO Hockeys headcoach Challe Berglund."

"MODO Hockey och Svenska Bandylandslaget kommer även att mötas i Skills Competition.
- Hastighetsåkning runt hela rinken känns tufft, risken är stor att vi blir frånåkta, säger MODO Hockeys centerstjärna Niklas Sundström och fortsätter:
- Men som helhet tror jag det här kan bli ett roligt arrangemang för publiken och det är alltid kul att testa någonting nytt."

Klarar vi oss med bara 2 målisar? ;-)

Lumber Jack: skojjiga bilder =)

Nikki Nine: Såg riktigt kul ut. Hoppas de tar i lika mycket under säsongen också.

Frisco: Svarten hade sagt till far min att det var bland det absolut värsta han varit med om. Varenda muskel värkte och Svarten och några till hade drabbats av så kallad infanterield. Enligt utsago gick Svarten väldigt bredbent och stappligt.

Nikki Nine: Träffade hela laget igår då delar var med i en golftävling och resten var publik och de hade svårt att gå så gott som allihop. Det var till och med så att nån av åldermännen körde golfbil.

Bilder från Modos mardrömsläger "The Mission" som enligt vissa av spelarna är det jobbigaste de någonsin gjort...

Redigerad kommentar

Salle: Kan meddela att Hasse J har fått stränga order om att undvika gymmet under semestern, istället är det beordrat tennis, badminton och squash. Allt för att få igång fötterna mera.

Wayne Gresky: Gnnnhhh...uuhhhmmmm....öhhhhh...:"Vi har en bättre Pikka än er"...puuuhh..

spud: Ok, ich verstehe.

Björn W: Jag syftade på den prognosen som pekade mot minus 6 miljoner. Det var sedan den tidpunkten som jag menade att det blivit 7 miljoner bättre.

spud: Resultatförbättringen är inte 7 Mkr, den är 14,1 Mkr. Jag vet att det finns några tjommar på Lumberjacks forum som driver tesen att det enbart skulle handla om Foppas & Marcus insats samt de övriga gamlingarnas bidrag, men det här håller helt enkelt inte som förklaringsmodell. Kostnaden för spelartruppen var hela 43,7 Mkr, endast 1,4 Mkr lägre än fjolårets rekordsumma och mer än 3 Mkr högre än den trupp som vi vann guld med.

MoDo eldade fortsatt höga belopp på spelarlöner under en säsong som saknade slutspel och samtliga intäktsposter pressas av en lågkonjunktur. Sakta men säkert har vi nu påbörjat utfasningen av löner till spelare som inte längre levererar eller helt enkelt inte har kroppen för att vara med och leverera. Där har vi en hävstång som kan vara nog så viktig för de ekonomiska resultaten.

Hur som helst så ska vi ju helst pricka nollan på lång sikt, som den förening vi är. Stora vinster på hög innebär nog bara att vi får tjänstemän som börjar kasta allt för lystna blickar på kassakistan.

Björn W: Med tanke på vilka extra ordinära insatser som skedde denna vinter kan man nog förstå en resultat förbättring på 7 milj sek. Och egentligen är denna säsong som var lite ointressant i nuläget, då vi har ett "nytt" MODO på banan nästa år.
De närmaste året/åren blir ur ett ekonomiskt perspektiv mycket mer intressant, då det hemvävda hemåtvända MODO är på väg att ersättas med ett MODO som värvats ihop från hela Norden. Och visst kan man göra jämförelser med våra konkurenter i Medelpad som lyckas hålla relativt höga sponsorsintäkter, men samtidigt har deras situation varit i stort sett konstant(aldrig något topplag eller större ambitioner), medan vi varit på toppen och vänt. Jag håller verkligen tummarna att publik och sponsorer ser till att bidra i så hög omfattning som möjligt är, när resultaten på banan inte kommer vara i paritet med en toppklubb i Sverige. Denna övergång blir nästan lika spännande som matcherna att följa.

Redigerad kommentar

Poffa: Årsredovisningsläsning ska ju i och för sig göras med kaffe och en liten skvätt bärnstensfärgad dryck när man är ledig och inte på arbetstid, men en snabbscroll på 90 sekunder (under lunchen, dårå) genom pdf-filen har jag kostat på min arbetsgivare.

Utöver spelarnas insatser och sänkta lönekostnader för koncernen (spelarnas insatser påverkar ju här) med 7 Mkr så är ju arbetet med "övriga externa kostnader" roligt att läsa om, kapat med drygt 7 procent. När jag blir controller om 5-15 år så kommer ju a-laget att få börja spela med träklubbor igen, så då kommer även "råvaror och förnödenheter" att börja sjunka drastiskt...

Finns dock fortfarande en hel del att göra, självklart påverkas souvenirförsäljningen av humöret hos supportrarna men nu har vi snart tappat 40% av försäljningen sedan toppåret 2007-08. Inte helt ok tycker jag.

Vad som är godkänt ligger ju i betraktarens ögon, men jag tycker i alla fall att vi börjar närma oss målet med bygget av Framnäsrinken - att vi skulle kunna överleva på lång sikt även när vi inte går långt i slutspel med a-laget och utan en enskild sponsor som håller oss under armarna. Vi har snart amorterat bort en femtedel av de ursprungliga skulderna för hallen, men höjd mste tas för de höjda räntor som kommer under de närmaste åren, så vare sig intäkts- eller kostnadsnivåer är något som går att slå sig till ro med.

Kul för resten att årsredovisningen bara blir bättre och mer läsvänlig för varje år som går.

Petey21: Vilket tungt slag det skulle vara för TIK-arna som i en desperat kraftansträngning lyckats pressa ur sig en "Vi har en Pikka, det har inte ni"-ramsa som ledmotiv inför kommande säsong. Finns det kapacitet hos dem att komma på något nytt inför säsongsstarten? Jag tvivlar....

Poffa: Den som lever får se, men det verkar åtminstone finnas en chans att Pikkarainen kommer tillbaka.

Nikki Nine: Från -13 till +0,76. Det får väl ses som godkänt, eller vad säger vår ekonom-Björn?

Plus 760 000.

InVinoVeritas: Skulle Pikkarainen komma tillbaka så tror jag nog man löser det genom att skjuta till extra pengar till spelarbudgeten.

Förresten, om hans KHL-kontrakt inte är giltigt, är han Modos spelare med automatik? Han bröt kontraktet för KHL, men han har inget KHL-kontrakt. Då lär han ju knappast få gå till finska ligan eller ett annat elitserielag, t ex.

Poffa: Fast skulle Pika komma tillbaka så skulle han också ta åt sig den största delen av den återstående lönebudgeten, vi skulle med all sannolikhet vara tvungna att klara hösten med den forwards-besättningen som finns på papperet idag.

Paddan: Om det, mot all vett och sans, skulle bli så att Pikkarainens kontrakt inte är giltigt och han kommer tillbaka till Modo så ska jag fira i dagarna tre.

Med Pikka i laget, tillsammans med de övriga backar vi redan har, så tror jag vi har elitseriens bästa och mest kompletta backbesättning.

Icing-Ove: Ja det är väl bättre än ingenting typ ! Tänk om killen vore fotbollsspelare!

Icing-Ove: eller som det heter på svenska... blött krut.

Paddan:
SurKHL eller som det heter på tyska...sauerkraut.

Icing-Ove: Är det nu man ska dra till med Henrik Karlssons snart odödliga uttalande: "Det har alltid varit lite av en dröm att testa på KHL..."

Paddan:
Så Pikka får börja försäsongen med att sänka lönen...KHL, klapp, klapp. klapp!!

Nikki Nine: Innebär det här att det finns ett liiiiiitet hopp om Pikkarainen i MoDo kommande säsong?

Ifall någon satt och hoppades på Kempe fortfarande så är han klar för DIF.

« · 1267513 · »