1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530939 inlägg · 4122 ämnen

RE-building the future 2010/2011

Sv: RE-building the future 2010/2011
Gustafsson: Äh, se bara på det intressanta fenomenet med #4 som man trodde skulle pensioneras i och med hyllandet av Nicke Johansson, men som använts så sent som förra säsongen.

bisterfinnen: Frågan är ju då: Vilka nr ska man pensionera om inte #9?

Petey21:

Var det inte ett beslut om förtjänstflaggor kontra pensionering av nummer för ett tag sedan. Wernas var väl "bara" en förtjänstflagga?

spud: Om man inte har pensionerat nummer 9 borde man göra det omedelbums. Varför har man så svårt att verkligen hedra de gamla hjältarna på detta enkla och vedertagna sätt? Är man rädd att det blir nummerbrist i framtiden?

Gustafsson: Men har man pensionerat nr9 då? Har inte wernblom "bara" fått en hedersflagga i taket?

Nu står det att Ritchie har nr 9 även på officiella hemsidan. Vad fan är det som pågår?

shinzawai: Nej, jag vet ingenting mer. Jag bara tror, och hoppas, att min känsla är riktig.

Han kan dessutom förstärka Modo i 8 matcher (fram till och med seriestarten i NHL som är 7/10) utan att det påverkar var han hamnar i NHL, om han nu skulle sikta på det.

Poffa: Grundar du det på att han tränade i en "riktig" kedja eller vet du något mer?

Poffa: Göran Persson?

shinzawai: Själv tror jag att vi redan har den spelaren. Fast han är bra nog att spela i förstakedjan. Och han verkar inte hämmas av Ingvar Carlsson.

Poffa: Jag hade gärna sett 1 forward till för andra/tredje iaf..

2-2 nu, först Dimitrakos på friläge och sedan Danielsson framspelad av Foppa. Fortfarande högt tempo och nästan lite smågrinigt. Ingen vill förlora, ingen vill vika ner sig.

Och där bröt man matchen, träningstiden tog slut när man spelat 15 min av andra.

Nikki Nine: Det är inte lätt att säga på detta lilla, men Blomqvist har ett rätt vasst skott. Rosen har en spelstil som initialt liknar Svartens.

Har inte sett till Ritchie, dock var han med i morse.

Poffa: Hur ser Rosén och Blomqvist ut?

Dahlberg står i rött lag, Tarkki i svart.

1-1 efter en period. Mål av Foppa på en dribblingsräd i offensiv zon, mål av MZA på straff. Lagen får straff om det blir utvisning.

Rätt högt tempo och en del tacklingar. En del heta känslor, också. Men det märks att det är tidigt på säsongen, en del passningar sitter inte där de ska och pucken studsar en del för spelarna.

Lumber Jack: Jag noterade samma sak, med samma slutsats.

Poffa: Det låter upplyftande att Foppa går in i en ES-formation och inte i en NHL-konstelation.  

shinzawai: Foppa lirar och Nazzy gör comeback mot alla odds? Jag tycker att vår sjätteback är vår svagaste punkt idag, men det är möjligt att Eddie eller Jens tar ett stort kliv i utvecklingen.

Sitter på 203 och ser Modo spela internmatch. På isen ser vi bl a Foppa, 2xSedin, Enström och V Hedman. Formationer som följer...

Svart:
Påsen-Susse-Dimitrakos
Rosen-Svarten-Hedman
MZA-Sedin-Junior

Timmy-Eddie
Josefsson-Westin
V Hedman-Junior

Rött:
Foppa-Danielsson-Madsen
Hägga-Blomqvist-K Forsberg
Sedin-Junior-Junior

Hasse-Cook
OKT-Bomsaksen
Enström-Hållberg

shinzawai: Vill du alltså att Freddan, för att visa ödmjukhet, borde värvat forwards så att vi står starka trots skador på tre nyckelspelare?

Wayne Gresky: Vem har sagt att det inte finns några spelare? Vi har inga juniorer som håller måttet. Överbetalda sopor vill inte jag heller ha, men vad händer när Sundström, Svartvadet och Ritchie är skadade?

shinzawai: Ja, eller vad sägs om Kristian Kuusela? Vi är i en ekonomisk situation där vi måste chansa lite. Vi kan inte ha en überbred trupp, på samma sätt som HV, Frölunda och FBK kan.

shinzawai: När det inte finns några spelare att värva så är det bättre att sportchefen uttalar sitt stöd för nuvarande spelartrupp och ger juniorerna chansen att fylla ut truppen. Jag ser hellre att vi har råd att plocka in Pikkarainen om han får sparken i Vitryssland än att vi värvar någon överbetald sopa nu.

Redigerad kommentar

Lumber Jack: Bra artikel, verkligen bra frågor och svar. Länge sedan jag läste en artikel och inte har haft mer frågor efter man läst den.

Poffa: Att värva när skador eller andra oförutsedda händelser kommer är ju inte helt okomplicerat. Eller vad sägs om Mike Morrison?

Poffa: En mycket bra intervju och Freddan säger helt rätt saker.

shinzawai: Vad är det han säger, eller inte säger, som får dig att tolka det hela så?

Han pratar ju om att det finns pengar för värvningar om vi drabbas av skador. Dessutom säger han ju att om det blir skador så måste man kanske göra något.

Han står inte med mössan i handen och säger att vi är skadekänsliga, men han säger ju inte emot det heller.

Lumber Jack:

Widing tyckte att ett 4-årskontrakt med Brynäs blev för långt så han skrev på för ett år i Djurgården istället. Det tycker jag var klokt.

Lumber Jack: Bra intervju, men jag blir orolig över att man inte är ödmjuk över det faktum att vi ännu en gång har en trupp som känns fruktansvärt skadekänslig på forwardssidan..

Huge:

Pelle Olsson är ett geni!

Lumber Jack: Nä, jag förstår det. Fast Sollefteå kommer nog att tjäna en skaplig hacka när Gefle i vanlig ordning tvingas sälja spelare vidare, när dessa slagit igenom i Allsvenskan.
Den enes bröd, den andres död.
Typ...

Huge: Men Sollefteå blev mållösa mot Umedalen igår och nu lär han inte bli tillbaka skickad heller. Inte bra ur den synvinkeln.

Lumber Jack: F.d Sollefteåspelaren i div2 Dragan Kapcevic debuterade idag för Gefle i Allsvenskan med att göra 1 mål (4-2) mot Åtvidaberg, där man vann med samma siffror.
Inte bara Sundlöv utan även Pelle Olsson som vågar släppa fram spelare från lägre divisioner...    :-)

Petey21: Challe nämnde det ju på filmklippet från "första" isträningen, att man skulle köra internmatcher på eftermiddagsträningen denna vecka. Med juniorer, NHL-proffs och domare. Matcherna skulle också videoinspelas för att sedan kunna gås igenom i efterhand.

Petey21: Jasså, du är bekant med Challe!?

Paddan: Enligt en bekant ska det spelas internmatch i morgon klockan 15, med domare och allt. Fast om man får tro istidsschemat så är det förvisso träning klockan 15 men det står inget om internmatch, så ni får ta det med en nypa salt.

Gustafsson: Och där fick man förklaringen till att det fattats spelare under träningarna, tester uppe i Umeå.

Verkar som att man kanske måste åka in någon eftermiddag till veckan.

Paddan: Modo-TVs inslag:

Poffa: Är det inte märkligt att Hasse, efter typ 40 års intervjuande, fortfarande inte har en hyfsad mikrofonteknik. Alla andra som pratar i mikrofonen hörs klart och tydligt men med Hasse så blir det som ett enda långt mumlande där man ibland lyckas uppfatta vad han säger.

Jaha, så är man hemma från Officiella Ispremiären. Det roligaste först, det var massor med folk. Att locka över 4700 åskådare samma dag som Europe spelar på Parken och Kubbyran pågår i Sidenlake (Kubbyran hade över 600 spelare, t ex) är imponerande.

Presentationen av spelarna leddes, som vanligt, av Hasse A. Tyvärr blir det inget Ooomf! när han leder det hela. Det går att göra det hela så mycket bättre, om man vill. Släcka ner, mer genomtänkt musik och naturligtvis en bättre stämningshöjare än Hasse A.

Skills Competition var väldigt vinklat till hockeyns fördel. Skridskoövningarna gynnade start/stopp och snabba vändningar, vilket inte är direkt normala sekvenser i bandy.

Matchen spelades över 2x15 minuter, hockey i första och bandy i andra. Roligaste sekvensen i hockeyn var nog när en av bandyspelarna glömde bort att det spelades med sarg, samtidigt som han tittade ner och försökte få ordning på pucken.

I andra kvarten såg vi kvällens snyggaste mål. Bandylandslagets Johan Andersson, till vardags i Villa Lidköping BK, kom en mot en och när Modobacken försökte sig på en halvhjärtad brytning så flippade Andersson upp bollen i knähöjd och smällde till på volley (på tennis, Frisco) rätt upp i krysset bakom Tarkki. Ja, Tarkki stod bandydelen och Pumba ishockeydelen.

Åktempot ökade också under bandydelen, något vi ska tacka bandykillarna för. Alla verkade ha skoj på isen i alla fall och vi får nog se mer rejäla tag från Modo när det är dags för match mot Luleå den 16:e.

"Det hade varit kul att avsluta karriären med Modo"

Poffa: På P4 i em så intervjuades nån bandy-kille om detta jippo. Han hade spelat hockey men "det var läääänge sen". Sen var han orolig över tekniken med hockeyns långa klubbor där han trodde hockeykillarna skulle klara klubbövergången bättre men trodde att det var tvärtom när det gällde puck & boll.

Paddan: Håller med. Det borde räcka med bilder på Mika. I övrigt tycker jag att de kan lägga ner allt dravel. Bilder på isen??? Jag vill inte ens ha reklam på den.

knaskamilla: Kan själv svara på fråga B, efter en snabb sökning på google.

www.byra09.se/vipabyran.asp

Gustafsson:

På fråga A svarar jag Johan Allard. Fråga B får någon annan svara på.

Paddan: Vad heter han och vart tog han vägen? Riktigt grymma bilder, han borde anställas av Modo. Tillsammans med Joakim Norberg.

« · 1270182 · »