1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531578 inlägg · 4125 ämnen

RE-building the future 2011/2012

Sv: RE-building the future 2011/2012

PontusJ: Vad får dig att tro att det här är det enda som står i dokumentet? Har du sett det? Det som de talar om är naturligtvis ett sammandrag av vad som verkligen står där, det känns självklart. Varför det är truismer? För att man inte öppet vill säga vad som verkligen står där.

Dessutom är det ju inte den här intervjun i sig som får supportrarna att tro på omstartskampanjen utan det är ju helheten av det som hänt de sista månaderna.

För det första, det är inte en massa dravel i pressen. En massa utlovade värvningar som inte blir av, t ex. Tyst och korrekt, värvningarna slår mer eller mindre ner som blixtnedslag från klarblå himmel och de allra flesta värvningarna känns väldigt genomtänkta.

Dessutom, och det är det viktigaste, det kommer smarta och genomtänkta uttalanden de gånger Markus säger något. Hur många artiklar har inte avslutats med något liknande frasen "Det är bäst jag inte säger, det blir så mycket spekulationer och diskussioner annars."?

För det andra, man rensar rejält och med eftertanke. Svågerpolitiken inom laget verkar vara borta. Det räcker inte att man är en trotjänare längre, det gäller att man kan bidra till framgången.

För det tredje, det alla runt omkring säger till media. Spelarna uttalar sig om hur Markus, och delvis Peter, försöker hitta lösningar för familjen, för framtiden osv. Tellan berömde dem för hur de löste familjesituationen, Axelsson berättade att det inte handlade om pengarna utan om hur man vill hjälpa honom tillbaka till NHL osv. "Det är svårt att tacka nej, när Markus eller Peter ringer", har de flesta sagt.

Där har du tre stora anledningar till att jag tror på detta. Lite klyschor i Expressen betyder varken till eller från.

Petey21:

Jag tror faktiskt inte ens M&P är så naiv att de kommer att ta SM-guld direkt. Däremot kan det ju redan nu vara deras direkta målsättning att ta SM-guld så snart som möjligt.

Såna här dubbeltydiga meningsutbyten får ju journalister att jubla. Det går ju att skapa vilka sensationsrubriker som helst.

Poffa: Det där ska alltså vara den uttalade strategin, ett hemligt dokument - och består bara av en massa truismer? Varför inte skriva in att man ska göra fler mål än motståndarna också?

Petey21: Det är för lite Jantelag! Ge mig mellanmjölk, en sjundeplats och lite sol på semestern så är jag nöjd.

PontusJ: Vad ska de säga då? Nä, vi tänker ge bort pucken ofta, stå still mest hela tiden och sommarträningen ger vi faan i (Inom parantes: Hårdare kan mycket väl vara bättre).

Petey21: Rätt bra intervju faktiskt. Några saker höjde jag på ögonbrynen över. Det är fint att de tar ansvar för spelarnas sociala vardag och scoutingen. Men arbetsdelegeringen låter orimlig. Är det så klokt att Forsberg ska vara den som kuskar land och rike runt för att scouta, eller att Näslund är den person man ringer för att få ordning på sonens tandläkarbesök?

Tyvärr blir det också rätt mycket av samma gamla klyschor. Betänk att det är Fredrik och Hasse Andersson som svarar på frågorna. Träna hårdare (Inom parentes: är det inte klokare att träna bättre än att träna hårdare?), mycket puckinnehav, hög fart, rakt på mål, ledande klubben. Åfan. Enda anledningen till att supportrarna köper denna omstartskampanj torde vara legenderna som står bakom den.

Lite ros också, satsningen mot spelare som vill till NHL verkar vettig och framförallt en specifik nisch för Modo. Må så vara att Axelsson bara stannar en säsong, den säsongen kan han bidra med mycken nytta. Rakheten mot gamla rävar är också befriande.

Sen är det fantastiskt roligt att Forsberg verkar hantera livet efter karriären så bra!

Bad_Brett: Att ha som målsättning att vinna guld och att bli den ledande föreningen låter sunt, och väldigt osvenskt. Det tar väl emot i jantelagens Sverige att säga en sådan sak, vilket är lite olyckligt om man tänker efter. Det borde väl rimligen vara ALLAS målsättning, åtminstone på elitnivå? Även om det bara kan vara ett lag per säsong som vinner guld, så är väl det vad alla borde sträva efter och ha som målsättning. Att alla inte når dit är självklart, men alla borde väl sträva efter att nå dit?

Finns inget mesigare än de tränare som säger i den årliga säsongsupptakten att "vår målsättning är att nå slutspel", för vad händer sen då? Man kommer på åttonde plats och nöjer sig med det? Man har ju då nått sitt mål, att ta sig till slutspel. Ungefär samma sak som att man nöjer sig med att bara vara med i serien och deltaga, inte om resultatet i sig. Så kudos till alla ledare som har som målsättning att vinna och vara bäst, mer vinnarmentalitet i svensk idrott skulle inte skada. Där har vi mycket att lära av nordamerikanerna, som ju anser att andraplatsen (silver) är den första förloraren och inte värt mer än gammalt skithuspapper.

Och vad gäller trupperna, för det första är fjolåret historia, annars skulle vi redan nu komma sist medan Färjestad får hämta hem bucklan och SAIK får hämta hem silvermedaljerna. Men det pågår ju en renovering modell större i laget, och tittar man på de övriga lagen så har ju de flesta lagen faktiskt tappat i slagstyrka jämfört med förra säsongen. Se bara på Färjestad. Regerande mästare förvisso, men truppen de har på pappret just nu skrämmer ingen. Samma med de andra lagen, tycker inte att något lag egentligen gått framåt på pappret utan många lag har ju rentav tappat sina viktigaste spelare.

Bad_Brett: Det här var det som avhandlades kring SM-guld.

"Och guld är en given målsättning direkt, hur mycket drivraft är det att äntligen få det där guldet med Modo?
F: Det är klart man vill vinna. Men det är väl inte direkt samma att vinna som biträdande general manager. Det är väl inte så man får namnet på bucklan direkt, haha.
N: Men det är få förunnat att få vinna SM-guld.
F: Ja, det vore otroligt roligt att få göra det."

Nyström påstår att guld är en direkt målsättning.

Vare sig Peter eller Macke bekräftar den tesen. Däremot finns det kompletterande information i intervjun som ger oss klarhet i att det inte finns någon naiv inställning till framtiden.

"N: Ja, det är bara att titta på de organisationer som är framgångsrika, hur hårt ledarna jobbar där. Det är så det är. Vi bara måste lägga ner den tid som krävs. Särskilt nu när det varit några jobbiga år för Modo.
P: Hårt jobb och att alla drar åt samma håll, det är enda sättet att få till något bra av det här."

Att spela i ES och inte ha målsättningen SM-Guld skulle vara konstigt tycker jag. Om jag nu skulle välja något i artikeln som kan verka naivt så är det väl målsättningen om att bli "DEN ledande hockeyföreningen i sverige."

Hela intervjun utmärker sig i övrigt enligt mig på två personer som verkligen har båda fötterna på jorden och som inser svårigheterna.

Redigerad kommentar

Bad_Brett: Nu var du väl ändå lite väl kritisk till truppen?

Bad_Brett: Naivt för andra, inte för dem. Det är så de själva agerat genom sina karriärer.

Poffa: Håller med dig Poffa. Om Mackes och Foppas vilja och attityd smittar av sig till övriga inom klubben så är mycket vunnet.
Och de verkar fatta att inget kommer gratis, det är hårt jobb som gäller - precis som på rinken.
Det känns så otroligt mycket bättre med dessa herrar vid rodret jämfört med deras föregångare så det går knappt att jämföra. Med detta sagt så förväntar jag mig inte framgång och SM-GULD!!1 till våren, men att vi tar kliv för kliv framåt varje säsong.

NuMo:

Att snacka om SM-guld när man var en match från att åka ur Elitserien tycker jag är naivt. Jag litar fullt på deras kompetens, men i ärlighetens namn kommer MoDo ha en av de sämsta trupperna i Elitserien, även om de skulle plocka in 2-3 AHL-stjärnor.

Redigerad kommentar

Bad_Brett:

Själv märker jag inte av någon naivitet.

Däremot är det otroligt hur tjurig journalister kan vara kring Anton Hedmans tacklingar förra säsongen. Jag hoppas på ännu fler bröstvärmare den kommande.

Gustafsson: Jag gillar verkligen att de sätter så höga krav på sig själva. Det innebär att kraven på spelare och ledare inte blir direkt låga och skulle något runt laget inte fungera som det ska så kommer man åtgärda det, relativt snabbt.

Oj, vad jag hoppas att de här herrarnas vilja att förändra och förbättra smittar av sig på övriga inom klubben, så vi får se liknande framsteg vad det gäller hur man sköter mediakontakter och publikrelationer.

Gustafsson:

Trevlig intervju. Stundtals låter de lite naiva, men det är ju aldrig fel att sikta högt.

Wayne Gresky:

Uppenbarligen finns det ett problem i systemet som gör att vare sig talangerna eller agenterna av någon anledning inte inser att registreringen kan vara flerårig och i princip fungerar som ett bindande kontrakt.

Wayne Gresky: Ja, hur som blir det ingen som vinner på att ha det så här.

qwertas: Ett problem är att fallet förefaller vara en karbonkopia av Dick Axelssons flytt från Huddinge till Djurgården och då dömde skiljenämnden till Huddinges fördel, vilket innebar att Axelsson tvingades spela kvar ett år i Huddinge.

NuMo: måns fick frågan i dagens allehanda om han kunde tänka sig att spela för dif om det inte löser sig. Aldrig, blev svaret. Motiveringen var att dom sagt en massa saker i media samt satt honom i en besvärlig situation.

Får hoppas att det löser sig snart så han kan komma upp och börja träna med MODO.

NuMo: Avregistrera eller bryta kontraktet, skrivet med en minderåring. Ja, det blir spännande.

Wayne Gresky: Avregistrera eller bryta kontraktet med en minderåring. Ja, det blir spännadne.

Petey21: Eftersom MoDo inte skrivit kontrakt med Krüger än så är ju det hela ett fall mellan DIF och Krüger. Ska DIF kräva Krüger på 300 000 kr för att avregistrera honom?

spud: Om det nu finns ett kontrakt eller avtal mellan DIF och Krüger, måste det väl vara DIF som måste bevisa att så är fallet?

spud: Jag tror att de flesta som skriver om hockey är här och läser ibland.

Icing-Ove: Återigen ett bevis på att Hallman är härinne och läser.

Fan jag förstår inte denna tvist. Det finns inget avtal mellan DIF och Kreuger, utan det som binder honom till DIF är en registrering mellan DIF och hockeyförbundet. Det känns som lite egenmäktigt förfarande att styra en ungdom mot dennes vilja och utan rådande avtal. Mycket märkligt situation.

Mano:
Håller med dig. Här kommer ännu en förvirrande artikel i ämnet. Marie Hallman glömmer att nämna att Måns ej har kontrakt.

Bad_Brett: Känns ändå som att den gode Trollsås har en jävla förmåga att blåsa upp sig i lägen där han riskerar att spricka storartat. Så även nu.
Man kan ju tycka att det finns skillnader mellan fallen, men att bergsäkert hävda att "vi har aldrig krävt ersättning om någon av våra juniorer har velat flytta..." och kalla DIF för "småaktiga" för att sedan bli supersnabbt motbevisad hjälper ju inte direkt hans case.
Nåväl. Vi får hoppas att alla inblandade beter sig vuxet i slutändan.

Bad_Brett: Men frågan är hur sugen Kruger den äldre kommer att vara på att återvända till DIF den dag han flyttar hem igen. Tror inte det är alltför smart av Djurgården att vara alltför stygga.

36 :

Bra fynd. Men visst flyttade Palm mitt under pågående säsong? I det här fallet handlar det om att Krüger känner att Djurgården har lurat honom.

Det blir förresten intressant att se vad som händer om Djurgården vinner och MoDo vägrar betala. Kommer de sätta Krüger i frysboxen då? Kommer Krüger ens vilja spela för Djurgården? Tyvärr känns det som att det är Krüger själv som kan bli den stora förloraren i denna uppgörelse.

Bad_Brett: Absolut! Håller med till fullo och jag undrar om inte detta skadar DIF en aning på sikt också eftersom andra juniorer ser vad som pågår.

Dessutom är det inte första gången man beter sig illa mot spelare från juniorleden.

www.hockeysverige.se/article/5780439/vill-man-spela-i-dif-som-junior

qwertas:

Jag tycker ändå att det är lite äckligt att hålla på och tjaffsa såhär om en junior som uppenbarligen känner sig lurad.

J F K: Visst är det så. Dock lät det på InVinoVeritas att detta fenomen tydligen inte är så ovanligt vilket gör denna affär inte torde vara första gången detta hänt.

qwertas: Han han fyllt i ett tomt papper och skrivit på sin signatur, så är ju felet Krügers och inte Djurgårdens. Det vore ju lite som att skriva på en blank check...

InVinoVeritas: Om det har gått till så antar jag att det också skulle gå att komma runt. Det borde väl dock vara så att ett kontrakt/inte ett kontrakt är det som man skall gå efter.

Annars skulle ju varje klubb kunna regga spelare på flera år på samma sätt

qwertas: Registreringen utförs på en blankett till förbundet, den ska vara påskriven av Spelaren och föreningen och i denna tidsbestämmer man också registreringen. Det är ganska vanligt att spelare får blanka blanketter där de ska fylla i sina uppgifter och lämna in till klubben som sedan sköter resten. Jag gissar att det har gått till på detta sätt här. Spelarkontrakt är däremot en helt annan sak och har egentligen inget att göra med registreringen, förbundet har inte heller något att göra med enskilda spelares kontrakt.

Clay Wilson, toppback i AHL...aktuell för MoDo?

Mano: Vad menar han är problemet? Hans tränare meddelar honom klubbens inställning. Helt rätt tågordning. Fast det är klart, jag kan förstå besvikelsen. 

Nikki Nine: Jag är nyfiken på hur en klubb kan registrera en spelare utan att kontrakt har skrivits (om nu uppgifterna i tidningen stämmer).

Skulle det vara så att varken spelaren eller agenten vet om detta så ser inte jag hur DIF skulle kunna "vinna" denna process.

Jag tror på Krüger i MODO kommande säsong.

Wayne Gresky: Då kan vi glömma Krüger då, för det är väl inte så troligt att förbundet går på Modos linje? Hur som helst lär det inte skötas snyggt.

bj21: Haha! "Kan inte så mycket om hockey".

bj21: Jag tror också att Samuelsson spelar bofast i a-laget en bit in på säsongen.

NuMo: Kan ju inte mycket om hockey det skall erkännas men den känslan om Henrik Samuelsson har jag också.

Bad_Brett: Ahnelöv kommer att överraska dig och många andra. Vad jag hört så har han varit otroligt bra långa stunder borta i Nord Amerika, men som sagt har skador förstört chansen till spel i NHL.

Största problemen är fixade i och med att man opererat honom så jag tror inte att han kommer vara borta speciellt mycket kommande säsong.

Om Ahnelöv skulle vara så dålig att vi pratade 7-8:e back hade aldrig Uffe och Näslund tagit hit honom, det är jag 100% övertygad om.

Hersley är väl den enda som jag är lite oroad över men han är ju plockad hit för att producera i PP och inte hålla rent i egen zon.

Poffa: Nån som har känslan att den här bittra meningen:

"- Modo kallade ner mig på ett möte. Jag fick inte reda på det genom Markus eller Peter. Det gick genom Lennart Hermansson, J18-tränaren. Det var så jag fick reda på det."

Egentligen kom till så här:

Getingen: Var det Foppa eller Näslund som berättade för dig?
Ahrling: Nej, jag blev kallad till möte med Lennart Hermansson. Det var så jag fick redan på det.

36 : Fösöket till sarkasm mot modo som plantskola är märkligt inkompetent.

« · 1384082 · »