1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482635 inlägg · 4079 ämnen

RE-building the future 2014/2015

« · 1628632 · » Till forumet


Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Intressant att ni har Jocke L på er lista. Det är väl rimligen vi som fick utbildningsbidraget från NHL när det begav sig.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

J F K:

Tim Erixon
David Rundblad
Adam Larsson
Petter Granberg
Oscar Lindberg
P-E Bellemare
Victor Arvidsson
Jocke Lindström
Oscar Sundqvist

Du menar alltså att alla dessa kommer att lira i AHL?

Jag tror att Nylander lirar med oss i vinter. Sen till våren smäller det nog högre att spela om SM-guldet än att krampaktigt försöka överleva i kvalserien.
 

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K: Jag är också säker på att dessa spelare gärna återvänder till MODO, för att de utvecklades här. Men det jag vänder mig emot är att vi inte har självförtroendet att köra på den linjen, att de vill det. 
Sen i förhållande till ex SkAik så kan en spelare lockas av att det finns stora chanser till speltid om man väljer MODO. 
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Det beror på. Har man ambitionen att AHL och någon strömatch i NHL ska man satsa på Skellefteå. Hur många helt givna NHL-spelare hade Skellefteå fostrat sedan Xet Erixon igen?

Rent krasst så är jag helt övertygad om att Modo ligger väldigt bra till när det gäller Nylander om han går tillbaka till SHL ett år.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Thors 22:

Så du tror att Toronto hellre vill att han ska spela i MoDo? Allvarligt? Som att jämföra Barcelona med Stoke, var tror du en spelare får en bättre utveckling?

Jag tycker att det verkar som Kabanov trivs med att lira i Skellefteå AIK. Snart har han mer poäng än under hela fjolårssäsongen, och då är han ändå halvskadad och otränad.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage: Det är inte helt säkert.
inget lag kan garantera speltid. Ej heller villa kedjekamrater man får. Spel i fjärdekedjan med juniorer kan sällan vara lika utvecklande som att spela mycket och i bra omgivning.

Hade det varit så enkelt som du säger, så hade inte Skellefteå behövt bjuda över så oerhört mycket för Kabanov.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sven Sewage:
SAIK dubblade den lön MoDo erbjöd Kabanov. Han ringde upp förklarade det för MoDo. Han ville helst lira i MoDo men hade inte råd att tacka nej. Jag tror att Toronto bestämmer var Nyllet lirar.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

J F K:

Jag skulle nog själv tippa att en ung talangfull offensiv spelare hellre spelade i lirarlaget Skellefteå AIK än i MoDo - om kontraktet var detsamma. Mer lir i offensiv zon, större chans att plocka individuella poäng, större chans till SM-guld. En 30-årig defensiv gnuggare skulle kanske välja MoDo för speltidens skull, men inte en kille som Nylander. Det inser du väl?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Monno: Har nylander skrivit på så är han Torontos spelare och jag tror att det blir mest upp till dem. De ser nog mycket hellre att Nylander utvecklas till en bra spelare än till pengar. Där kan det vara en stor fördel att han trivdes och utvecklades hos oss,.samt att han med all säkerhet skulle få en större roll än i exempelvis Skellefteå.

Lööv känns som ett väldigt säkert kort om han inte blir kvar där borta. Han hade ett år kvar hos oss och jag har oerhört svårt att se hur han skulle åka till ett annat SHL-lag. Kommer han ser jag inte hur den senaste finnen skulle bli kvar hos oss bara...

Jag fick för mig att Hägg ville över till varje pris, men att Lööv tvingades åka över lite mot sin vilja för att inte Toronto skulle tappa rättigheterna.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

spud: Fel? Det är väl dagens hårda sanning?

Jag tror mkt väl Lööv har Modo som första alternativ i Sverige, något annat skulle förvåna mig. (Då SSK är i AS, moderklubb är moderklubb)

Om Lööv kommer till Sverige blir jag oerhört förvånad om han inte är Modospelare. Isf är det nog Svarten som nekat honom.

Nyllet Jr är jag dock inte lika säker på, ryktet är väl att han trivdes i klubben. Och jag tror Anders Forsberg har väldigt stor positiv påverkan för honom. Däremot ska man inte förringa det faktum att Kabanov är i SAIK och att sett till kapital kan vi inte matcha SAIK. Sen om Nylander väljer pengar är kanske mer tveksamt, han kan nog vara rätt säker på att dra in sina miljoner i framtiden. Men att ha en riktigt bra vän i ett annat lag brukar väga tungt.

Och givetvis ska Modo sikta på att vara en välmående klubb med god ekonomi. Men det är inget man fixar på nått år bara. Nu har vi ställt till det såhär jävligt och då får man leva med att vissa spelare tar högre bud. Vi kan såklart erbjuda service på sidan om m.m. Men handen på hjärtat, vilken SHL klubb idag skämmer inte bort spelarna som det vore 5åringar redan?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno: Denna diskussion är fel, och är symptom på vad som är fel i MODO. 

Vi bör likt Skellefteå skaffa oss det självförtroendet  att vi inte ifrågasätter spelares vilja att komma till MODO. I denna diskussion så letar vi möjligheter att tvinga hit Lööw och Nylander, men vi måste ju tänka omvänt. Att spelarna borde vilja till MODO. Hur uppnår vi det? 
Genom att supportar försöker tvinga hit dem?
Ge dem förutsättningar till att utvecklas?
Vara en framgångsrik klubb med god ekonomi, som får stöttning, även när det går tungt?
Forsätta med jante och snacka ner varenda spelare som sticker ut på det ena eller andra sättet?  

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Mano: Nja hade Lööv gällande kontrakt med Modo när han åkte över är det inte bara att byta klubb. Har jag då för mig iaf. Så var det då för bara nåt år sedan.
Sen kan ju Lööv brutit kontraktet likt Nylander. Det har jag ingen aning om.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Monno: Handlar inte båda dessa oavsett om utlåningar? Torontos call var de spelar? Gäller att Macke hade och Svarten har oljat kommunikationsvägarna sedan gammalt här.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
spud: Säker på det? Iom att han inte sa upp kontraktet när han åkte över så ska väl vi ha någon sorts förtur iaf? Lööv menar jag nu alltså.

Edit: Eller sa han också upp kontraktet likt Nyllet?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

spud:

Tack för svar. Får hoppas att både Lööv och Nylander skulle vara sugen på att komma till modo ifall dom ska till SHL, vore väldigt bra förstärkningar för vårt lag. 

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Det är brutet. Han är kontraktslös i Europa.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno:

Lööv hade väl kontrakt med modo när han lämnade för nhl, han hade väl 2 år kvar på kontraktet då han skrev på en förlängning under förra säsongen (eller var det 1år).

Men hur fungerar det ifall han ska tillbaka till Sverige, är det det kontrakt han hade med modo som gäller eller är det brutet och han kan välja fritt bland alla SHL klubbar?

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
S-vikaren: Där känns ju SAIK giftiga också. Dels eventuell penga bit, sen antagligen högre upp i tabellen och sist men inte minst Kabanov. Dom blev ju verkligen bra vänner verka det som när dom var här tillsammans.
Kommentera


Sv: RE-building the future 2014/2015
Per Lundgren (glömt vad han hette här helt plötsligt? ) retweetade detta på ja, twitter.

"Marlies coach Gord Dineen confirms on TSN radio what Dubas told me yesterday: if Viktor Loov doesn't make the #Leafs, he will return to Swe"

Lööv vore ju en rätt mysig förstärkning. Då han har kontrakt också kan han inte gärna chock höja lönen?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Manny: Tränar-Forsberg intervjuas o chattar på P4 Vnrl nu.  In o ställ kluriga frågor.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Tycker det känns kanon med en till back i laget. En spetsforward på detta så ser det spännande ut!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Blake: Vi behövde större bredd på backsidan så på förhand känns det som en utmärkt värvning. 

Skador kommer alltid under säsongen men framförallt så sa ju Ahnelöv igår att han förhoppningsvis är redo efter November uppehållet.
Isåfall missar han de första 18(!) matcherna i SHL.
Därefter skall han komma i matchform, halva säsongen kommer alltså ha gått innan han kan vara tillbaka på sin "normala" nivå. 
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Blake: Ahnelöv behöver du inte räkna med inledningsvis, dessutom behöver vi komma till match med minst en extra back. Det kommer med andra ord finnas gott om tid för juniorerna att visa upp sig och ta en plats. Är ju inte omöjligt att te.x Hedman får rulla som sjunde back och lira BP om någon junior går in och glänser.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno: Blir lite nervös bara att man värvar in en offensiv kraft, får mig att fundera ifall Roche inte riktigt var den spelare vi sökte (då man hört att Roche var menad att ta den sista backplatsen) 

Frågan är ju bara hur vi ska få in juniorer i laget när vi har

Ahnelöv-Roche

Lehtivuori-Kauppinen

Torp-Hedman

..köra på fyra backpar? vila den back som varit mest "kall" av de ordinarie? Jag vet, inte likt Forsberg att inte lira juniorer men jag vill verkligen inte se att Carlson eller Lindgren gör en Byström och väljer en SHL-konkurrent.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

ULTIMAVICI: Sluta trådfuska! =P

Men låter ju bra det. Har själv ingen koll på honom, men såg på EP att han har ju hygglig statistik. Och låt vara att det är 7år sedan, men 07/08 drog han ändå till med 17P på 14 slutspelsmatcher med Jokerit så någon sorts hockey besitter (besatt) han iaf. =)

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Amitiel: Byter till rätt tråd.

http://modohockey.se/artikel/56903/

För att täcka upp lite för Ahnelövs långa frånvaro antar jag?

Så länge man fortfarande letar (och har pengar) efter en bra forward tycker jag inte den här värningen behöver vara tokig.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Possler! 2-0
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

ULTIMAVICI:

1-0 i PP och sedan 2-0 i BP. Härligt att Possler fick måla så han kommer igång.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Usch så dåligt vi spelar, har Modospelarna kört ett Marathon som matchvärmning?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Enligt Nordstrand verkar de jobba på det iaf.
Uppladdat:

450x300-image_45.jpgimage_45.jpg

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Märkte när jag höjde att klackarna iaf håller igång, trodde dock att det skulle vara kommentatorer. Innan matchen startade satt de och pratade, dock hade någon missat att koppla in mikrofonerna antar jag.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

ULTIMAVICI:

Har inget från kommentatorerna, men från arenan.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K: bara jag som har ruskigt dåligt ljud från sändningen?
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno: Nja, Lehtonen behöver inte missa många matcher alls beroende på hur rehab går. Därför är nog Frölunda klart närmast. Sedan har SAIK varit mest desperata laget någonsin på forwardsjakt, men jag tror inte att man tar in en spelare på korttidskontrakt.

Vi hade behövt någon riktigt vass. Nu är det bara försäsong, men ingenting har hittills tytt på att vi har en målskytt i laget i år heller.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Amitiel: Jo såg det. Då lär dom va två om saken. :-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Amitiel: Törs sätta en slant på att Frölunda plockar in Videll nu!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Monno: Nja Kahnbergs har tydligen gjort en Påhlsson och hälsena har tydligen rykt så Frölunda lär väl kanske vara rätt intresserad också.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Ja jo. Hycklare tror jag det heter. :-)
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Monno:

Ja nog vet jag det, och jag har personligen inget emot korttidskontrakt, man måste få förstärka ifall man har skador. Men blir bara så förbannad när jag tänker på hur det lät när man plockade in Steen.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Rytter: Dock får man ersätta en skadad nyckelspelare med en spelare på korttids kontrakt! Eller ja. Så länge han inte är NHL klass tydligen...
I alla fulla fall ska SAIK ha all rätt att värva Videll enligt SHLs "regler".
Så jag tror nog Arlansk kan ha rätt i att han går till Skellefteå.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Amitiel:

Korttidskontrakt är ju inte ok. Ska en spelare skriva kontrakt med en klubb så ska det vara kontrakt för hela säsongen. Undra vad Loob och Helber tycker om detta.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

Amitiel:Lustigt att han kan tänka sig ett korttidskontrakt dagen efter Lehtonen blir skadad

Det blir skellefteå

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

J F K:

Han verkar ju helst vilja spela i KHL så kör han på artistkontrakt fram till jul och sen tar man tiden fram till jul på sig att hitta en ny som man kan köra efter jul om han inte är sugen på skriva på en hel säsong.

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K: Han har iof gjort klart att han endast vill ha ett korttidskontrakt och sedan sticka när han får chansen!
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Amitiel: Med Flanagan, Nättinen, Påhlsson och Bengtsson är det nog inte pressande med en center förutsatt att de inte misslyckas. Vi har ändå Ritola och Öhnerud exempelvis som backup. Hellre då en Videll som ensam kan stänka in några poäng...
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Linus Videll verkar öppna för sverige, kanske skulle vara nåt för Modo som sista anfallare nu är han ju inte center, men verkar ju inte direkt finnas mycket annat på marknaden.
Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015

ULTIMAVICI: Undrar om man får se Jesper Lindgren i representationslaget i vinter.

Visst är det lite tröttsamt med att höra jämförelser med storheter. "Han är lika bra som Foppa vid den åldern", "Han påminner väldigt mycket om Erik Andersson" osv. Dock är det en oerhört talang med otroligt spelsinne och kylan att slå de avgörande passningarna. Visst behövs lite mer muskler om han ska flytta på elaka motståndarforwards, men till och med Enström har ju lyckats trots att han långt ifrån är någon biff...

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
Sedan får vi inte glömma att Skellefteå fick som mest tryck på oss efter att Torp tvingats bryta och vi bara hade 6 backar att rulla på.

Förövrigt var det ingen fara med Torp, tränade för fullt idag igen: http://www.allehanda....n#Ishockey,Svenska+Hockeyligan+SHL

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: RE-building the future 2014/2015
J F K: Vi kan ju lägga till att vårat PP per automatik kommer bli bättre då zonerna är större, får man in pucken i anfallszon kommer det bli jobbigare för försvarande lag. Av samma anledning kommer vi tappa i BP. Överlag får vi nog ändå ses som vinnare totalt sett till förändringarna då jag ändå tror att vi kommer kunna vara ett topplag i BP.
Kommentera

« · 1628632 · »