1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527883 inlägg · 4121 ämnen

Silly season - 2020

Sv: Silly season - 2020
Tarasov: Gillar dom formationerna, andra ser spännande ut med nya ryssen och Persson som båda två ska ha riktigt bra skott och Rockwood som levererar mackor. Hoppas vi får tillbaka lite backar nu bara, med Corrado och Viklund tillbaka har vi ju ett riktigt starkt lag på papper. Tycker vi bör kunna plocka några vinster då på slutet även om spelet sett ut som de gjort.

Bad_Brett: vårtsvin är tysta och diskreta, bättre än de flesta gäster man möter :) Nooky är Ok, eller? Kunnig som få

{8225}: Nooky är grym. Säger bara att det är som om Magdalena Ribbing hade försökt lära ett vårtsvin vett och etikett.

{8225}: Ärligt talat de gjorde han inte!!! Han pratar i nattmössan bitvis för tycker inte kullis om Modo måste han väl få tycka som han vill! Även lilla jag har svårt för detta snack om heart of hockey så en sak jag lärde mig som spelare o de va ödmjukhet!!

{8225}: "all heder" 😂

Gavelo: Om vi spelar så dålig hockey som vi gör nu och inte ens kan avfärda KIK på hemmais då tror jag inte vi tar 10 poäng till.
Möjligen nån pinne mot AIS som nu gjort sig av med halva laget men sen är det nog stopp.
Vi kan också konstatera att tränarbytet och Pivas inträde inte förändrat någonting, så det är inte där det sitter heller.
Det blir bara sämre och sämre för var match som går och ärligt talat är det mer som talar för negativt kval än uppåt.

Olli Nomadinen : Det puffe med flera skriver om Nooky och och vad han framför är faktiskt jäkligt bra och genomtänkt .
Ps :All heder åt dom , .för hat å skit blir man överöst av så det räcker , för förståelsen är bortglömd för ofta av supportrar ..

Robin Ztorken L: Jag håller inte riktigt med i din extremt negativa analys!
För det första så har Kik mycket att spela för så att tro att dom ska ställa in skridskorna är bara att fetglömma, dom har lika mycket att spela för som Modo och dom jobbat allt dom hade igår, det gav utdelning.

Sen är det för tidigt att gnälla på Sunken, vad har han haft 3 träningar eller liknande så han har såklart inte hunnit och kommer inte hinna ändra på så mycket under grundserien, det har han ju själv sagt.

Det sitter i att Modo under en längre tid (läs 2 år) haft en kopiöst svagt defensivt tänk, under fjolåret hade vi backar av mycket högre kvalité samt kanske den bästa kedjan framåt i modern tid.
Defensiven har aldrig prioriterats och denna säsong med ett medelmåtta lag så har det blivit katastrof, därtill så sitter mycket i huvudet och alla är inte beredd att göra jobbet.
Karlqvist förklarade det bra i Allehanda igår!

Spelschemat,
Ais hemma bör vi ta 3 poäng, Ais har gett upp säsongen.
Vik hemma tar vi 1 poäng vi har alltid haft lätt för dom.
Mora brukar vi kunna slå, iaf på de 3 möten lagen mellan tar vi 2 poäng.
Taif hemma näst sista omgången bör vi ta 3 poäng för då bör corrado, zykov och Persson vara inne i spelet!

Detta är 9 som jag ser det klara poäng, utfärder detta spelar Modo 6 matcher till där man kan hoppas på någon poäng till så 10 känns faktiskt fullkomligt realistiskt, eller vad tycker du?

Gavelo: ja Kik inte lätta att möta får hoppas Timrå tar tre pinnar ikväll, läste deras inför match där Freddan säger att Kik är det lag i allsvenskan som åker mest skridskor, kan säkert stämma

Heyerdal: skulle vara skönt om vi kunde få tbx någon back snarast.

Gavelo: Bra poänganalys, då bör vi klara av att slippa ett negativt kval. Att hamna där då är vi riktigt illa ute alla kvallag vill spöa Modo och det verkar inte vara så svårt i dagsläget. Ni kanske minns hur det var när Ullis stod på huvudet och räddade oss.
Får vi in ryssen så kan vi bli bra mkt bättre framåt, men backsidan ger en kalla kårar. Snart måndag, snälla Glader överraska oss fans med en klassback🙏

Gavelo: Jag vet inte vad jag ska tycka, eller tro, längre men jag hoppas verkligen du har rätt.
Sen att KIK åker skiten ur sig och kämpar hejdlös, som du påpekat,är ju en sak men varför gör inte vi det också?
Håller med om att vi bör kunna slå AIS men vi "borde" slagit KIK också som är ett sämre lag än AIS.

Sen håller jag med om vår mycket skrala backsida, den stjälper oss och sen förstår jag inte varför man misshandlar Rockwood som man gör.
Sätter honom med helt meningslösa spelare istället för med Karla men det är min uppfattning men ingen annan verkar se det så, så jag har väl fel på den punkten.

Sven Tuta: måndag är nog tidigt, men får vi tillbaka en back och en ny till på torsdag ser det ljusare ut.
Jag hoppas också att Sunqen kan börja få ordning på försvarsspelet och även hur vi agerar när vi vinner pucken. Vi letar ju alltid efrer ett pass framåt eller att dribbla ut pucken. Jag vet inte hur många gånger vi sluppit press igår om vi bara chippat ut den, men så har vi inte spelat de senaste åren så därför är det första vi gör inte det enkla.

Jag ogillade verkligen den hysteriskt trötta coachningen. Det hände nästan ingenting trots att alla nog kunde se att Karla trampar vatten. Pris ett måste vara att få igång honom och att så sätta in en rätt långsam och ganska begränsad Jellvert var dödsdömt. Vi måste få in speed. Helst Rockwood, men jag hade kunnat tänka mig många före Jellvert som är av mer defensiv karaktär. Sätt Harju att hålla koll på defensiven då.

Gavelo:
Sen Sundqvist tog över är 118-114 till vår fördel. Visserligen hade vi 42 mot hästens 27 men ändå så tycker jag det indikerar ett fall framåt, skottkartorna ser lite sådär ut i vissa fall. Men hoppas vi kan hålla i det, ny får vi in Zykov/Persson vilket borde hjälpa.

Robin Ztorken L: Alltså, din inställning till andra lag i den här ligan är lite det som genomsyrar Modo hockey i hockeyallsvenskan känns det som.
Man tror att man "ska" slå vissa lag.
Är det något vi borde lärt oss är det väl att bortsett från typ AIK ifjol så finns det inga lag man bara vinner mot utan att göra sitt yttersta. Och kanske inte ens då.

Sen börjar jag närma mig din pessimist klubb. Jag ser ingen ljusning i detta utan håller bara tummarna att vi slipper kvala och säsongen tar slut nån gång.
Sen vänder vi blad till 21/22 och glömmer allt vad rånad på SHL kval och Björn heter.

Modo Hockey är kanske världens bästa klubb på att tycka synd om sig själv. Men nu får det fan vara nog.

Tarasov: Blir intressant hur 1a pp kommer att se ut med alla nya. Många som vill ha dom platserna. Boivin,Karla,Rockwood,Harju,Zykov skulle nog jag startat med.

Monno: Man pratar i detta nu om att Dalle och Viklund kan komma att missa resten av grundserien!

Alltså vad har Viklund för läkkött egentligen?, karln borde varit på is och spelklar runt nyår!?

{5647}: Ny till på torsdag, nu hänger jag inte riktigt med. Deadline är väl måndag eller menar du tillbaka från skador?

{5647}: corrado spelar mest troligt inte på hela nästa vecka, dahlroth är ännu längre bort. :(

Gavelo: Visst var det båtbenet han bröt? Det är tydligen en av de värsta ben du kan bryta. Sen kan det ha uppstått komplikationer, men håller med att det verkar ta tid

Sven Tuta: Han gjorde iaf illa sig på försäsongen men spelade ju dom inledande matcherna i serien innan han beslutade sig för (operation?)
Så absolut tar det tid, men detta var ju i Oktober och nu är vi inne i mitten av februari så det har tigit enorm tid.

Sen är det trist att alla våra backar verkar bli långtidsskadade, det är katastrof tyvärr.

{5647}: Det är ju snarare tvärtom. Agerandet när vi vinner puck är sämre nu. Vi försöker ständigt spela pucken RAKT upp i banan vid puckvinst vid sargen. Mindre risk än ett inspel in i banan och sedan ett långt öppnande pass när man byter kant som vi gjorde under Hellkvist (och försökte under Styf). Men man tappar ju puck konstant, oerhört lättläst.

Och det här att konstant chippa ut pucken. Löser situation för stunden, men man får oftast också ett nytt anfall emot sig rätt snart. Löser inte så mycket vad gäller matchbilden.

Och när det gäller försvarsspelet i övrigt. Här gör vi fortfarande grova missar i framförallt markering, men även i man-man spelet när det gäller fart- och avståndsbedöming på motspelare. Pojkar 14 misstag och kanppt ens det. Svårt att lasta Sunken för det än, Styf ska bära ansvaret men kanske framförallt spelarna själva. Mne Sunken har absolut inte inneburit någon förbättring än på den fronten.

Däremot håller vi ihop laget bättre och släpper till färre skott. Men anfallspelet är numera sämre än tidigare, och jag tycker att droppet i anfallspelet är större än förbättringen bakåt...lägg därtill till att vi numera spelar en riskminimeringshockey och inte en puck possession hockey. Över tid kommer det första att ge dig fler anfall mot dig.

Nej, så här långt är spelet inte bättre, snarare sämre.

Och slutligen - med allsvenskans största spelarbudget, efter löven eller nåt, så är det så här vi ska spela? Verkligen? Trögt, tråkigt och med riskminimering?

Ogie Ogilthorpe:

Har inte sett nån match med nye tränarn, tog han med sig nån form av spelidé eller försöker han bara finjustera det som Styf lämnade efter sig?

Tyler Durden:
Zykov verkar trivas framför runt mål, så han kan alterna med Harju kring mål i slottet.

jonsson: 1. Du har inte missat något
2.Finjustera! Här är det grovriktning som gäller

jonsson: det är bara mindre justeringar, går inte att slänga ut ett nytt spelsystem när det är match varannan dag och man knappt kan träna tyvärr. nu handlar allt om att överleva säsongen

{9315}: För övrigt en bra krönika av Pelle i Allehanda

Tarasov: Rockwood måste spela med någon av Karla eller Zykov. Då dj-vlar!

Hade gärna lånat ut Sjögren och Palola resten av säsongen till Modo nu när vi har Ted :)

Ogie Ogilthorpe: Jag hoppas att du har fel när det gäller spelet när vi vinner pucken. detta gör att jag några gånger sett hur vi vänder hem och börjar om eller spelar säkert när vi kan, där chips ut är plan B.
Vårt kortpassningsspel håller inte för att spela som ifjol in i banan. det fungerar inte ens för Löven med deras trupp... Ja, man kan göra det ibland, men vi har inte spelarna för att klara det konstant i högt tempo. det är inte Toby, Norlinder, Hedberg och Berglund bak på tröjorna längre.

oavsett så dribblingarna och dräller konstant alldeles för mycket.

vi har fått ned målen emot oss. räknar vi bort poängen mot topplagen då vi förlorade skotten oerhört mycket och vann på kämpa och tur, så tycker jag att man kan se embryon till att det ska bli bättre. Just nu känns som ett mellanting mellan ett fungerande spel och en oupphörligt utopi, där det tyvärr många gånger blir det sämsta av de två systemen.

Ja, vi måste spela mer riskminimerande. vi har inte materialet för att spela possession. vilka centrar ser du ska hålla pucken? vilka backar? Wake up and smell reality.

dock måste vi få till ett anfallsspel igen. det var inte bra under Styf, men jag håller med om att det till och med är sämre nu.

Charliejfz: nja men har ni fem-sex backar att låna ut så tackar vi och tar emot :)

Charliejfz: ..låna? Rub it in dude! Rub it in..

jonsson: Han har justerat rätt mycket, en helt annan approach. Vi sätter mindre press och med färre spelare. Vi spelar med mer avstånd och försöker hålla ihop det. Med pucken är det inga risker som gäller.

Sen hjälper ju inte detta när vi konstant tappar markering, tar utvisningar i offensiv zon och med för många spelare på isen, och att forwards fortfarande har en förmåga att tappa puck vid blå linje i offensiv zon med ett mål i baken som följd.

Juniorer och offensiva spelare bänkas bara för att också.

Om Styf var en oskickligare version av Hellkvist, så är Sunken en oskickligare version av Bäckman.

Så kan man ju tänka att det kanske är gott nog i HA att vara en oskickligare bäckman. Men hockeyn har förändrats, ingen red line offside, andra domarnivåer och högre tempo. Och spelarna har förändrats, de tar inte skit längre.

Ogie Ogilthorpe: Bäckman fick oerhört mycket kritik för det tog honom hela hösten att få något att fungera. att spelarna mossar markering och åker omkring utan att veta vart kan man knappast lasta Sunqen för efter tre träningar. det tar mycket längre tid än så, vilket det verkligen gjorde för Bäckman också.

JonteD: Ödmjukhet är en bristvara, håller jag med om. Utom på eran sida. där finns ett överflöd av ödmjukhet, man känner sej lätt religiös när man läser där.

{8225}: Vi håller på att bygga ut vårt prisskåp för att få plats med alla pokaler vi kommer ta

{5647}: Inte sant. VI förlorade de 4 första matcherna, sen tystnade kritiken.

Bäckman hade ju också en lite annan meritlista innan han kom än Sunken. Viss skillnad. Typ Landslagsklass mot division 2.

Olli Nomadinen : Bygga ut? Bygga nytt menar du, för ni har väl inget skåp!

{5647}: Jag håller med om mycket, nej, det här materialet klarar inte av puck possession hockey. MEN:

Jag tror att det handlar mer om hur man ser på årets säsong. Du har uppenbarligen inte gett upp hoppet om slutspel än. Glader och Widebro är uppenbarligen rädd för att åka ur.

Jag delar nog Lückners mer balanserade approach att det här är ett förlorat år men att försprånget neråt är för stort för att vi ska tappa det. Bättre spara pengarna och matcha spelare vi kan bygga på nästa år och som gjort det bra i år. Åhström tex.

Och med mitt/Lückners perspektiv, då får man fråga sig: Är det här spelet som Sunken förespråkar ett spel som kommer göra oss framgångsrika på sikt? => Är det modern, framgångsrik hockey? Tillåter det oss att nyttja vårt fantastiska hockeygym på bästa sätt så att juniorer kan enkelt flytta över till A-laget? Är det attraktivt för offensiva spetsspelare (som vi ofta behöver värva in)? Kommer det att attrahera publik och intäkter?

Svaret på alla dessa är Nej. Detta kommer alltså inte göra oss framgångsrika på sikt.

Ogie Ogilthorpe: Där håller jag med dig. för mig handlar det om att överleva och hoppas litegrann på ett slutspel för att slippa lägga sig ned och dö redan...

men, framåt ska vi inte spela sådär. Absolut inte. vi måste bestämma oss för en tränare och värva spelare som passar in i den mån man kan välja sådant i allsvenskan när man är så långt ned i näringskedjan. Men, men både Modo och tränaren bör ha målsättningen en positiv och utvecklande hockey och inte det Magnus vill spela, oavsett hur framgångsrik den skulle kunna vara.

vi kommer nog ha klart bäst ekonomi, så fixa tränare och börja dra i rätt spelare nu.

{5647}: jag gissar att de tre tränarna som finns på modos lista just nu är karlin, sundquist och freddan. freddan stannar väl säkert i timrå så karlin och sundquist då. ingen av dom står för den där hejande offensiven :)

Olli Nomadinen : Har redan sponsrat er med biljett till SCA-cupen , men fan självklart stöttar man grannen. Vad är swish-numret? Klart ni ska ha ett skåp till era fiktiva pokaler

{5647}:

Är väl bara att hoppas att Timrå gör det dom ska mot KIK ikväll. Dom borde ju vara sugna på poängrekordet och peta ner löven från det, sedan bör ju Dahlén lägga i en växel till om han ska komma upp i de 100p som timråiterna snackade om innan säsong och som medias experter också trodde på.

Timråvinst ikväll och vi spöar Almtuna på måndag skulle kännas bra och då är jag rätt övertygad att vi slipper kvalet.

{9315}:
Tror
Karlin
Horsky
Jörgen J

Tarasov:

Då vill jag se jörgen j eller horsky, jag är en av de som inte är så övertygad om karlins storhet. Vet inte om han skulle passa här, misslyckades totalt i mora det är ju bara i Västervik han gjort det bra och lyckats. Passar hans stil bättre i en underdog som Västervik? Kan han coacha ett lag som ska föra spelet och är favoriter i matcherna eller passar han bättre i ett lag som slår underifrån och går in för att förstöra?

Blir gärna motbevisad och Karlin kommer hem och stannar hela sin karriär och för oss till shl och etablerar klubben.

Rytter: minnet kanske sviker mig men vill minnas att han ansågs göra ett bra jobb i mora också och många som blev förvånade när han fick gå därifrån.

{9315}:
Yes Mora gick rätt så bra till han fick sparken.

Tarasov:

Kanske var lite för hård kring tiden i mora. Men funderingarna i övrigt tycker jag är relevanta, omställning från bottenlag och defensiv till skickligare spelare och föra matcher. Passar hans filosofi in i modo, är han inte rätt lik Sundqvist i spelidé? Är det vad vi vill ha när vi bygger nytt?

Är som sagt inte övertygad att han passar, men har gärna fel, då det skulle vara kul att ha en tränare med lokal anknytning i båset.

Tarasov: Ta hit Arge Snickarn, han är ingen vän av fuskbyggen och låt han vara med i återuppbyggnaden

Tarasov:

Dom låg tolva när han fick gå, så han gjorde ju varken succé eller fiasko med truppen, verkar ha varit ledarstilen som inte funkade.

Det är absolut förvånande utifrån resultaten. Men det är nog som Hermodsson (Morasklubbchef) sa, att de behöver en annan ledarstil. Vad jag har hört så jobbar de knappt med video och har inte lika hårda krav som de var så vana vid förra året. Det är väldigt likt Brynäs-affären på så vis. Under (Jeremy) Colliton var allting uppstyrt in i minsta detalj. Jag tror helt enkelt inte spelarna klarar av som det är nu och även om resultaten är som förväntat så känner väl spelarna själva och styrelsen att de kan få ut ännu mer av det här materialet. Jag tror mer det är tillvägagångssättet som ligger bakom det, men däremot är det väldigt underkänt för rekryteringen för man borde veta vilka metoder den tränare man anställer använder, säger Arlbrandt och fortsätter:

– Vad jag har hört så ville de ha mer feedback och mer taktiska genomgångar. Helt enkelt mer noggrannhet. Tränare som inte använder så mycket video brukar vara väldigt duktiga på att få ihop ett lag och ha en känsla för vilka som ska spela med varandra och har kemi. Men i Mora kände väl inte spelarna det helt enkelt

« · 2147452 · »