1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534077 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
{9315}: Hur skulle du beskriva den gångna säsongen?

Jag visste att det skulle bli svårt att få speltid ? de som spelade gjorde det bra och vi var förhållandevis skadefria. Det var en speciell situation för mig, men lösningen när jag lånades ut till AIK var bra. Där fick jag en mer framträdande roll, mer lik den jag haft i Vimmerby och Västervik. Det gjorde mig gott att vara där så jag var mer förberedd för SHL-spel när jag kom tillbaka. Under slutet av säsongen tycker jag att jag gjorde det som förväntades av mig i en roll i SHL ? det gick bra.

Framtiden oklar

Det är sådant man får räkna med när man har ett optionsår. Om Modo hade sett att man hade kunnat använda mig i någon roll så hade jag nog inte sagt upp kontraktet, men nu blev det inte så. Men det är absolut inga hard feelings.

Det ryktas om en fortsatt anställning inom föreningen?

Jag har inte fått något erbjudande om det. Vi har bara snackat lite löst om det, så vi får se om det kanske kan bli så i slutändan.

Emil Wahlberg i Dagens Vimmerby: www.dagensvimmerby.se/sport/ishockey/e/157143/efter-karlekssagan-med-modo-sa-gar-wahlbergs-tankar-om-framtiden/

Känns som att MoDo vänt sig mer till Niklas Folin då att ta över Wahlbergs bredd-plats nästa säsong?

jasek, jasek, jasek... kom igen nu hinken, telefonen funkar även i fjällen!

Jan-Erik : ligger nog mkt i det. Kan ju aldrig funka om man inte drar jämt ? Eller funkar bra ihop men itne har samma syn på hockey ?

{5647}: Oskars var snabba med att presentera en ny tränare. Det får man ändå ge dem att de verkar försöka hitta ett upplägg där nye sportchefen Alsenfelt (som spelat i både Malmö och Växjö) har nära relationer med sina två tränare och känner dem väl och där nya tränaren har spelat i Oskars för några år sen. Tror det är bra nu när de ska ha en nystart (Kanske inspirerad av Karlins-Hinkens nära samarbete?).

"Det handlar om Alsenfelts tidigare lagkamrat i Växjö, Björn Karlsson. Den tidigare SHL-backen har de två senaste säsongerna tränat Alvesta. Han började med att ta upp klubben i Hockeyettan där Alvesta som nykomling svarat för en stark säsong.
Karlsson har också en bakgrund som spelare i IK Oskarshamn, där han spelade två säsonger.

Sedan tidigare står det klart att Albin Blomqvist från Malmö blir ny assisterande tränare, och även fystränare. "

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/bg9Gad/bjorn-karlsson-tar-over-oskarshamn-i-hockeyallsvenskan

Måste vara svårt att värva spelare till SHL. Jag vet inte hur hårt man vill satsa på transatlanter från AHL då det blir svårt att anpassa sig till det fysiska spelet och stor rink. Kolla typ Hutsko och Danny O Regan. O Regan och Hutsko med bra statistik i AHL kommer till SHL och får det mycket svårt. Letar man i Finland och Schweiz så har vi också ligor med sämre kvalité. Många spelare som gör 1 ppg i Liiga och Schweiz kommer till SHL och har svårt att spotta upp 20-30 poäng. SHL måste vara världens andra tuffaste liga just nu. Jag ser helst att Karlin och Hinken plockar in lite större spelare som också har erfarenhet av att göra mycket poäng.

{5647}: Gillar Blomqvist och tror att han kan bli en bra tränare men är också tveksam till att han ska vara redo för ett SHL uppdrag.

Gavelo: kan vi ändå inte ha god chans? Större chanser till stor roll? Utveckling? På uppgång? Välskött org? Saknar hv den spelartyper eller är det mer hv kommer spraya ?

Gavelo: Det är en del snack om att Anton Blomqvist kanske tar över som förstetränare för AIK redan den här säsongen istället för Lindbom. Lindbom verkar vara lite som Perra var, dvs duktig på att få folk att trivas och prestera bättre men ingen som sätter ett spelsystem. Därför kan jag förstå om han kliver av...

Men är verkligen Anton rätt? För mig känns han lite som Stråhle. Dvs, rätt arrogant och väldigt övertygad om sin egna kompetens, men han har inte mycket att backa upp det med. Trots ett på papperet riktigt bra lag så tycker jag AIK inte alls var så lysande i vinter. De räddades i princip av sina fantastiska målvakter, men gällande xG var de verkligen inget topplag. Nu ska han upp på nästa nivå. Jag är tveksam.

{5647}: Jag har varit lite skeptisk (läs lite) till Jasek, tycker han hade en otroligt bra start men föll bort en hel del i slutet av säsongen och han har varit ganska osynlig i kvalets 6 första matcher, men igår.. jävlar vad bra han var.
Den killen har en extremt hög högsta nivå, skulle säga att när allt klaffar är han topp 3 i ligan.

Nu lär väl Nubben kasta stora pengasäcken på honom men här hoppas jag Hinken visar intresse, är det någon som kan få honom att prestera på topp så är det Karlin.

{10015}: Det är ett visst nedköp mot Kuokkanen kan jag tycka. Det kommer bli jobbigt för dem att ersätta hans produktion.

{5647}: Precis hörde om Hanzl också och tycker inte det är någon wow-värvning. Just därför tycker jag att deras värvningar hittills inte skrämt någon

erjo: Fast han sägs vara värvas för att bredda truppen. Inte för att lånas ut. Han är rätt ung, så viss utveckling förväntar de sig nog.

Men, Malmö och laget som går upp lär väl vara de två lag vi på förhand ska hoppas ha bakom oss. Sedan har man såklart förhoppningar om att ta nästa steg och slåss om plats 7-10. Med bättre utväxling på inväntade toppspelare bör det bara målsättningen.

Peja: kan ju bli utlånad första säsongen med, ser inte han gå in och spela regelbundet i något shl-lag. Förutom hans fysiska spel så har han ju ingenting.

{10015}: Måste vara extra tungt för Oskarshamn att tappa just Jonasson. De hoppades nog att han skulle vara en nyckelspelare i Hockeyallsvenskan. I motsats till Brynäs har de ju ingen stark kärna som kan bli kvar i HA.

{10015}: De sades ha Hanzl klar också. Vet inte om jag är så imponerad där. Skicklig när han är på humör, men ojämn, gammal och lite bekväm i defensiven.

Nog för att jag gillar Vesterheim skarpt, men jag tror han behöver minst en säsong till innan han växt in i SHL-kostymen.

Tarasov: Malmö signar upp Jonasson i IKO. Utöver Vesterheim så tycker jag att man återigen värvar svagt, hittills.

Confusius:
Apropå Hockeylabbet och deras podd, Wilmer Skoog känns som en Gradin värvning och tror Gradin har koll på honom.

{8225}: Om du studerar den där lagbilden lite närmare. Så har du dagens materialare i MoDo Thomas Wågström på övre raden näst längst ut till höger.

{8225}: Vi har helt olika åsikter, tydligen!
Jag beklagar avsaknaden för dig.
Trevlig kväll

Gavelo: förbjudna övergångar är väl mest en anledning för horminstinna 08:or att få leva rövare. Blir direkt pinsamt när en bowlingspelare byter från AIK till djurgården o kvällsblaskorna skapar Krigsrubriker angående 'förbjuden övergång'

walli gjorde ju tydligen en förbjuden övergång, när han gick tillbaka till Timrå, vem bryr sej?

Dickinson gjorde det jävligt bra i MoDo, men får mer betalt i Rögle, so what?

{5647}: Samtidigt var det svårare att ta sig till slutspel på Sandlins tid då bara topp 4 tog sig dit. Att det inte blev någon dynasti efter Sandlin understryker ju tvärt om hur viktig han var för laget.

Jan-Erik : Tror Kent var tränare för Husum, men jag köper det. Melinder kom automatiskt via hockeygym så ingen av dem var värvningar Däremot var de viktiga under en lång period med tanke på hur många spelare som de två (som såklart inte var ensamma) tog fram. I alla medaljer mellan 94 och 2007 var spelare från den perioden viktiga.

Men, jag undrar om inte Karlin och Hinken ändå är där uppe med Sandlin gällande att vara viktiga. Mycket för att det är så mycket hårdare konkurrens nu. Så mycket tuffare att ta sig upp i SHL och stanna där. Efter Sandlin tycker jag inte MoDo lyckades bygga någon form av framgångsrikt årtionde. Det blev liksom inte så mycket av det lyftet. Vi får se hur det blir efter den här dynastin.

{5647}: Nu gällde det ju värvningar som inte redan fanns i Modo. Därför kan varken Peter Forsberg och Kent Forsberg anses som värvningar. Kent Forsberg tränade inte andra lag och kom till Modo utan gick via att vara juniortränare till A-laget. För övrigt var Sandlin tränare 1977-1983 med både ett guld och två jämna semifinalförluster bland meriterna.

Gavelo: kanske blir Asgard vd Dahlen i många år framöver ? 😍

Nucky: Ja det sänder usla signaler och det bekräftar bara att spelare i större utsträckning bara spelar för pengar och skiter i klubbhjärta och lojalitet mot klubb och fans.
I detta anseende måste man hylla en sådan som Dahlén som trots mängder med bud hela tiden har klargjort att det är Timrå som gäller i Shl, även om jag inte gillar Timrå som klubb så gillar jag spelare som Dahlén som faktiskt bryr sig om klubben, Timråfansen och hjärtat för klubben, det är sådana spelare som upprätthåller (som du säger) rivaliteten mellan klubbarna och gör sporten mer intressant!

Gavelo: Exakt.
Jag är fullt medveten om att det bara är business för de importer som kommer hit och spelar, men jag högaktar verkligen de spelare som respekterar "förbjudna" övergångar mellan klubbar och som inte alltid tar enklaste vägen och har också sin arbetsgivares bästa i åtanke.

Det är trots allt rivaliteten mellan klubbar som möjliggör att folk betalar för att se dom spela.

Karlkvist har enligt uppgifter skrivit avtal med Örebro trots flera år kvar på kontraktet, och vid eventuell degradering ska nya kontraktet gälla.. hur FAN kan man göra så?
Vad sänder det för signaler till fans, sponsorer och medspelare.

Då jag läser sånt dör intresset för hockey en gnutta..

Gavelo: Fy fan! : Betyder ju bara en sak: Who cares!

Tarasov: JD hade ett kontrakt klart med Modo om han ville, men han valde pengarna hos en konkurrent ist.

Jag förstår som alla andra att det är business för amerikaner/Kanadicker först och främst, men för oss i Sverige är lagtillhörighet och lojalitet också väldigt viktigt, det är väl därför vi pratar om förbjudna övergångar i Sverige.

Shore skriver på för värsta rivalen Lhc mitt under Hv’s kval.

Jag förstår att är en del av sporten, men jag kommer aldrig att gilla det!

Sigge:
Det finns en skillnad här, Jasek har kontrakt nästa säsong men Oskarshamn. JD hade det inte.

Sigge: ska vi verkligen fortfarande pika Dicken? Säsongen är slut, han är inte Modo spelare längre. Inte tillhört oss i 5 säsonger heller för den delen.

Med det sagt, hedrar absolut jasek om det är sant!

M Horava: Efter att Madhawk berättade att Jasek inte ville skriva på för någon annan klubb innan kvalet är över blir jag ännu mer sugen på honom.

Han vill hedra sitt kontrakt med Oskarshamn och hålla 100% fokus där. Låter som en bättre karaktär än Dicken som skrev med första bästa klubb när det gick tungt.

Jan-Erik : Fast Sandlin var väl bara kvar i tre säsonger. Med Karlin och Gradin får vi ledare i många år framöver. Något som över tid är betydligt viktigare.

Sedan kanske Melinder och Forsberg med hockeygym och juniorerna ska anses viktiga. Det kom fram magiskt många bra spelare under deras tid.

M Horava: Jo absolut, men att han letar värvningar genom hockeylabbet vetefan 😁

M Horava: Måste in med två feta centrar!

Nucky: haha! Hinken sa ju i MoDochannel att han behövde en digital statistiknörd som biträdande sportchef så jag tror nog att en av snubbarna från hockeylabbet hade kunnat göra nytta. Jag tycker att Hinken tänker helt rätt att han vill ha någon som kompletterar honom för att MoDo ska lyckas bättre med sina värvningar.nn De hade ju en hyfsad radda med spelare med utgående kontrakt som presterar bättre än den istid de fått. nEn av de som de nämnde var ju Callahan Burke och den snubben tror jag Hinken har stenkolll på. Han spelar i colorado Eagles.
www.eliteprospects.com/player/248438/callahan-burke

Jan-Erik : med tanke på puffes ålder är det en rimlig gissning skulle jag tro.. :) jag däremot minns inte honom (i MoDo) av naturliga skäl då jag är tillverkad hösten 1979..

{8225}: Modos viktigast värvning var Tommy Sandlin, som gav oss förutsättningarna för det första SM guldet, med bästa träningarna. Med en så meriterad tränare fick vi både stjärnor som Mikko Leinonen och talanger som Tomas Jonsson och några år senare Micke Andersson att välja Modo. .

eltifoso: Här kommer MoDo..Beep Beep!

{8225}: Harald?

{8225}: Alltså MoDos viktigaste värvning någonsin(enligt mej då :))

mr_brasco: Det skiter sej alltid för oss såklart, men definition på värvning ligger i betraktarens öga. Du leder på poäng såklart, men angående värvning är den solklar

Gavelo: Ändå var min lärar-farsa tvungen att ta nackgrepp på killen i matsalen på skolan i Själevad. Killen kanske vuxit upp nu.

{8225}:Det verkar som att du har en egen definition på vad som räknas som värvning…. men förstår faktiskt inte varför jag ifrågasätter när jag leder på poäng???
Alla jobbiga Modo-år har tydligen inte släppt än, utan jag räknar med att det ska skita sig.

grimiss: Ser att Kristian Jacobsson har lekstuga i Norge, 18+44 på 45 matcher 🥳👍🏼
Han verkar även ha spenderat tid på gymmet, 85kg enligt ElitP.

Gavelo: vi MÅSTE ha en norrman i laget !!!!! Och en dansk.

Gavelo: Men, Ranta är väl från Finland? Flera du skriver om var inte floppar.

Finländare och Tjeckoslovaker har varit oerhört bidragande till våra framgångar, vill du ha namn?

Gavelo: Lehtivouri gjorde det bra

mr_brasco: Haha, i och för sej , jag är enväldig. Men tror ingen vågar ifrågasätta mitt val.

MoDos bästa värvning gäller det och Foppa är MoDoit , så han är rökt. Vill gärna kunna presentera rätt svar på Påskdagen, men säkert nån som spoilar

{8225}: Ranta tog vi inte från Finska ligan, men Lassi och Kuusela är flippar, men sedan då, Rantakari, Haataja… äh jag orkar inte ens rabbla upp alla floppar genom åren som vi tagit därifrån, och känslan är att Finska ligan bara blir sämre och sämre, speciellt sedan Shl utökade ligan och att Schweiz utökade importtaket.

Jänkare är bara sugna på ”business” numera och hoppar mellan lagen efter bästa kontrakt, vi borde kanske titta mer på våra andra nordiska grannar när vi letar spelare?!

Costanza: oj George ,äre budgivning eller vandalay Inc som bestämmer!

« · 2681850 · »