1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 541799 inlägg · 4144 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Sven Tuta: En hel femma klar, 3 st till innan säsongen börjar får vi hoppas att laget blir fulltaligt.

HÄR KOMMER EN UTMANING!
Enligt hemsidan så är vi just nu 4297 medlemmar.

Jag tror att vi kan bli många fler, kanske genom en liten utmaning.
Om varje medlem värvar en medlem till så blir vi dubbelt så många.
Skulle man fixa mer än en så är de ju toppen.

Så jag ska i alla fall värva minst en till, ska du?

Jag har inte Facebook, Instagram eller liknande
Ni som har de, sprid bilden och utmaningen.
Uppladdat:

500x0-modo5000_0.jpg

hanzon:

Intressanta kommentarer i intervjun med Björklund.

"Andreas ser på mig som en målskytt som ska tillföra attityd. Jag gillar att vara där det händer, slita och ge 100 procent i varje byte. Det är mitt adelsmärke."

-Låter ju bra med en hårt jobbande målskytt som spelar med attityd. Men vem skulle inte beskriva sig som så. Återstår för honom att leva upp till det.

Men det bästa är kanske det han säger kring Andreas.

"När en tränare ringer och vill ha en blir man självklart glad. Det spelade naturligtvis roll i mitt beslut. Jag gillar Andreas ledarstil och hockeytänk"

Många spelare som kommenterar just Andreas och hans filosofi och tänk, Hedman tidigare och nu senast Björklund. Känns bara bättre och bättre att vi fick behålla AJ.

14.00 ska Löven släppa fler kontrakt på sajten. Ingen avlider väl av chock om det är antingen Jeppe L eller Emil Hedman.

Mano: Hoppas Svarten kontrar och presenterar något nyförvärv idag.

Mano:

Eller Fagervall som GM?

Och nu kan man knappt gå in på en sportsajt utan att få en Leksands-banner upptryckt i ansiktet. Det är säkert godhjärtat och välvilligt av Leksand Superstars, men det sista jag vill är att bli påmind om det stora aprilskämtet.

Mano: Kul å läsa om andra lags nyförvärv !!!

Svarten kontrar med ??????

Smurfen: Jag är ju inget fan av att gnälla på allt och alla.
Men kan inte ungå att bli lite fundersam på hur inställningen är hos Modo Hockey?
Framförallt hur man tänker PR mässigt.

Charlotte går ut och säger det ena nattsvarta efter det andra. Och dagens stora Svartvadet rubrik är "Det är inte så mycket vi kan göra åt det" angående spelarflykten.

Till viss del har han väl såklart rätt, att en spelare flyttar hem är väl enda gången pengar inte är precis allt.
Men det är väl klart som fan att Svarten kunnat göra något åt det? Inställningen måste ju vara att vi fortfarande ska kunna norpa spealre av Löven och Timrå m.fl.
Fasiken Svarten ska ha inställningen att det ska gå att norpa vissa SHL spelare t.o.m.

Monno: Kan fortfarande inte släppa att det surrades från olika håll att det var nästan 10-15 spelare klara på kontrakt och att det tydligen hade nämnts på mötet med sponsorerna.

Smurfen: Att det är fler spelare klara är rätt givet.
Varför man håller på ett vet jag dock inte. :-)

Monno: Det är ju nu dom skall ut med allt som är klart , nu när det är sådant sug som det ändå är !!

Eller är det inget annat som är klart helt enkelt !!!

Tycker att det är väldigt märkligt att Leksand enbart värvar allsvenska spelare. 2 nya klara just nu från ha

Steken84: Dom hade nog inte förberett sig för spel i SHL. Budgeten räcker kanske inte till?

Smurfen:

Som sagt, en anledning är ju att öka exponeringen i media och det är viktigt för sponsorerna. Sedan kan ju försäljningen av årskort påverkas, vissa bokar direkt oavsett hur truppen ser ut direkt det släpps. Sedan kommer det ett eller två nyförvärv och vissa blir sugna och bokar. Sedan släpper man på ett nytt nyförvärv och vissa andra bokar upp.

Tror det är ganska vanligt att man "håller på" nyförvärv och information för att sprida ut detta så man får ett jämnt flöde och det blir strategiskt.

modomille: Hade de bara haft mer pengar så hade de kunnat värva lite nordamerikaner med NHL erfarenhet (-;

Skämt och sid så kan det ju vara bra att värva från Allsvenskan, de försvagar ju lagen därifrån om inte annat (-:

Steken84:

Ja deras trupp ser i dagsläget inte så stabil ut. Men det kan ju vara en strategi att värva relativt billigt för att sedan dunka på med en kedja spets och en riktigt grym målis.

Dom kanske ska slanta upp för Jocke Ericsson och sedan en riktigt vass kedja. Problemet med sådan strategi är ju att man blir oerhört känslig ifall man scoutar fel och någon floppar eller ifall man får skador.

Men som Leksands trupp ser ut nu så har dom 7 backar och 14 forwards och 1 målis på kontrakt och inget av namnen sticker ut, dock är det väldigt tidigt så det kan ju ändras fort.

Rytter: Stämmer troligtvis, lägg dessutom till parametern att Leksand precis som alla andra lag troligtvis har börjat värva spelare i Januari och därför haft skriva kontrakt med spelare som var anpassade till HA och inte SHL. Leksand hade ju inte räknad med att gå upp utan säkrade bra HA spelare inför nästa säsong. Huxflux så var de uppe och kunde då inte bryta redan färdiga kontrakt. Det är inte alltid positivt att knycka spelare från konkurrenter under säsongens gång. Men detta är ju bara spekulationer.

Mittnamn: Man gör ju bort sig rätt hårt om man inte har en klausul för eventuellt avancemang.

Fast det är ju iofs hockeylag vi snackar om och inte proffs...

Monno: De kanske gjorde en "Lorry", tänkte inte på det

Monno: Fullt möjligt att det finns klausuler i vissa kontrakt, men genom åren med diverse lag som gått upp från HA till SHL har man sett pressreleaser med meningen "han hade varit klar för oss även om vi spelat i HA". Jag säger inte att så är fallet denna gången med LIF:s värvningar, utan endast att möjligheten finns. Det är precis som du skriver hockeylag man har och göra med, och även agenter. Förhandlar en HA spelare med en SHL klubb är det lättare för klubben att ställa krav på klausuler, medan när HA värvar från HA tror jag i alla fall att Agenten lättare kan lägga in att en sådan klausul inte ska finnas, och i detta fall kanske ingen av parterna ansåg det nödvändigt.

Monno:
Kan inte påminna mig om att jag sett att något kontrakt brutits när lag går upp. Därmed kan har jag svårt och se att man gör bort sig om man inte har den klausulen. SHL lagen börja väl med sådana klausuler när nåt lag åkte ur och upptäckte att de satt med en massa kontrakt som gällde( apropå och göra bort sig, vill minnas att det var Södertälje)

Tarasov: Så här är det, de Allsvenska lagen är Allsvenska fram till 1 maj och fram till dess kan spelarna med SHL klausul försvinna till en SHL klubb. Om ingen SHL klubb värvar spelaren senast 1 maj så gäller ursprungskontrakten även i SHL.
Inga kontrakt bryts alltså vid avancemang och någon sådan klausul skulle nog ingen spelare acceptera.

...det är som vid fiske att nyupptagen fisk alltid sprattlar mest i början, börjar lukta ju mer tiden går för att tillslut sjunka ihop i en osande förruttnelse. I denna analogi är det som att Modo varit en mört som fram till nyligen med ren och skär tur lyckats klara sig bland gäddorna i SHL.

Karl Svensk: Ludvig Byström har köpt lägenhet i stan här i dagarna. Kan han vara nästa förvärv?

Tarasov: Har för mig att Karlskronas spelare som gick med laget upp till SHL spelade på HA kontrakt under den gångna säsongen men att dessa ska omförhandlas i sommar när dom nu hängde kvar.
Kan ha fel men tyckte jag hörde nått om det på en CMore sändning!!

{7943}: Stämmer, samma sak gällde Malmö och Rögle

Gusse: Jag har sett Ludde i ett par AHL-matcher, och han har blivit en förvånansvärt stabil back. Orädd och välbalanserad, går sällan bort sig. Sitter på kontrakt över 16/17 så det handlar väl om ett lån i så fall.

Finns det något korn av sanning i att han vänder hemåt så blir jag lycklig!

ghostie: Vänder hem kanske han gör, men kommer inte spela i allsvenskan. Tror inte han gett upp sin karriär i så unga år.

ghostie: Ludde kommer såklart inte spela i Modo. Han må ha spelat i FBK, men han är fostrad i Modo. Så att han ska ge upp AHL redan finns inte på kartan. Han är inte Nygren.

Att han köper en lägnehet är väl rätt logiskt? Både han och tjejen är väl från Ö-vik? Och jag vet inte hur kul man som 20åring tycker det är att bo hos Mamma och Pappa på sommaren.

Monno: Det är ju givetvis högst osannolikt att Ludde i detta skede av sin karriär väljer att återgå till sin moderklubb som nu har trillat ner i allsvenskan. Mitt inlägg grundades mest på att jag är imponerad över hans utveckling under de två senaste säsongerna.

Mittnamn: Jag får ge mig! Jag har nog fel. =)
Det är väl som du säger att agenterna aldrig skulle gå med på en sån klausul.
Generellt känns det ju som att agenterna är duktigare juridiskt än sportcheferna.
Hur är det, tar klubbarna in juridisk hjälp utifrån för att granska kontrakt m.m. eller kör man bara copy/paste från nån annan klubbs kontrakt?

ghostie: Ja jag kommenterade lite fel inlägg. =) Sorry! Skyller på huvudvärk. :P

Monno: Inga problem.. Jag brukar skylla på att jag inte riktigt är mig själv efter den 1 april :)

Monno: Huvudvärk, är du en kvinnlig supporter ;), skämt åsido. Fredag och ingenting har hänt de senaste dagarna varken på + eller - kontot. Logiskt sett borde det rimligtvis droppas någonting förre helgen, men vad är logiskt när det gäller Modo

Sven Tuta: Nja är av den manliga sorten vad jag vet åtminstone. Snarare en produkt av dåliga gener och svaga muskler. ;)

Monno: Har faktiskt inte en blekaste aning. Känns som det helt och hållet är beroende av kompetensen på sportchef, ekonomiansvarig etc som finns på lönelistan. Man ser ju ibland sportchefer som säger att den ekonomiansvarige hjälper till vid kontaktskrivningar. Annars tror jag att väldigt mycket är standardiserat kring avtal och kontrakt, men som sagt, endast spekulationer då jag precis som majoriteten (alla?) endast är läktarcoach och läktarekonom och inte har någon direkt insyn i någon professionell hockeyförening.

Mittnamn: detta känns inte alls bra. Talangerna, även de som inte är SHL-mässiga, lämnar för andra klubbar. Svarten säger att han inte kan göra något, men att han kan erbjuda "en bra produkt för unga spelare". Fyra spelare ur säsongens trupp har skrivit på nytt. Två nyförvärv, vilket tydligen är AJs förtjänst. Ledningen pratar om "grannens pöjk" och ger Svarten nytt förtroende.

Det verkar som man inte förberett sig ett smack på allsvenskt spel. Självbilden är grandios, man tror att alla hockeytalanger automatiskt söker sig till Ö-vik pga lyskraften hos gamla stjärnor. Hur många hockeyspelare i övre tonåren vet ens vem Anders Hedberg är? Svsrtvadet? Inom kort har Foppa ungefär samma status som Tumba.

Se till att tillsätta kompetenta personer som jobbar på sikt, i annat fall är jag rädd att Modo snart är historia

Sven Tuta: Bara lugn, Svartvadet är väldigt noggrann i sin scouting och söker spelare med rätt karaktär.

Sven Tuta: Det här känns inte bra, fredag em och inte ljud från Modo.
Kom igen nu, ge oss någonting.

Sven Tuta: Den som väntar på något gott väntar alltid för länge

leo: Undrar vad vi kan förvänta oss för nyförvärv?
Känns spännade, hoppas på stora överraskningar

{7814}: trekronor back😂
Men absolut, Han skulle nog kunna vara ganska bra i allsvenskan

{7814}: Torp skulle vara otroligt kul om vi fick behålla. Vet att han är en hack kyckling av många. Men han spelar alltid med hjärta och krigar hårt. Sedan tycker jag att han lyfte ganska mycket med Andreas och Fredrik som tränare.

Dundee: Håller med dig helt där! När han spelar enkelt och rakt så är han en stabil försvarare... det är när han ska glänsa på egen blå som det blir problem :)

Dundee: Torp gjorde det riktigt bra i kvalet (miserabel säsong annars), vilka jävla proppar! Bäste modoback där?
Kanske han kan göra det bra trots allt i Allsvenskan.

Sven Tuta: Ibland får man känslan att man har för stora förhoppningar på nya spelare av klass, det blir väl så att Modo kommer långt ner på listan över lag som spelare vill representera.(hoppas jag har fel)

{7225}: Han hörde till dom bättre absolut. Viktigt att få behålla så många som möjligt så man får en stomme av killar som vet vad som gäller angående träning och brinner för klubben.

Ritchie,Skörder,Torp,Djuse,Öberg om han kan spela mer?. Det är väl möjligtvis dom vi kan få behålla. Sedan kommer Tim Wahlgren spela a-lags hockey helt i år annat vore konstigt.

Sedan blir det intressant att se vad för nya spelare vi kommer plocka in.

Dundee: Enl rykte in från Örnsköldsvik Hockey

« · 1745097 · »