1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481747 inlägg · 4079 ämnen

Silly season

« · 1822505 · » Till forumet


Sv: Silly season
Tarasov:
Om Leman nu inte vill....
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Ullman? Vad skulle han tillföra? Saknar alla skills en bra spelare behöver.
Kommentera

Sv: Silly season
Golden boy :
Det låter som du har lite bättre koll än jag på Ullman så låter det stanna där:)
Kommentera

Sv: Silly season
Golden boy : Jo för skills i backuppsättningen har ju funkat så bra för oss. Cumiskey undantag, sen sög ju han defensivt med men.

Ullman skulle tveklöst förbättra defensiven om han spelar som han gjort denna säsong.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Iofs inte helt fel taktik om börsen är tom - Vill minnas Modo satsade nåt år på att ha en riktigt farlig kedja, på tiden då Wernblom spelade o resten skulle spela defensivt. SSK med hade väl ett fåtal herrar som öste in poäng medan resten gick på tomgång.
Kommentera

Sv: Silly season
Gusse: Tja, då det gäller hockey så måste det ju vara enda gången man får uppskatta helsvenskt, hade det varit ett företag eller annan organisation så hade man hyllat mångfalden.. håhåjaja
Kommentera

Sv: Silly season
Joakim Hillding som centern som blir klar inom några dagar?
Kommentera

Sv: Silly season
Harry Luras: Hört något eller bara ett tomt rykte ?
Kommentera

Sv: Silly season
Harry Luras: Joakim Hillding vore verkligen en bra värvning. Känns som ett önskerykte?

Hillding borde vara eventuellt en kill som Mora skulle vara intresserad utav.
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: Nja bara ett tråkigt tomt rykte. Är väl typ den enda från de svenska serierna som skulle kunna gå in som ledande center i laget. För är väl gissningsvis en ledande de letar efter, men de kanske kollar utomlands för detta. Dock så hoppas de ju ha klart med en center inom ett par dagar enligt Sundlöv.
Kommentera

Sv: Silly season
Harry Luras: Sundlöv har väl lyckats rätt bra med utländska spelare tidigare?
Tänker på Gunderson, Greg Scott och Sweatt t.ex i Brynäs.
Kanske är efter hans tid dock.
Kommentera

Sv: Silly season
Nucky: Gunde måste man väl dock ge äran till då allsvenska Örebro för.
För efter sin säsong där ville väl nästan alla ha honom. Var inte Modo och drog i honom också?
Kommentera

Sv: Silly season
Monno: vill minnas han var muntligt överens med oss. tror till och med det först stod på sidan 328 på text-tv (ja jag är 400 år gammal) att han var klar för oss..
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: Rob Schremp skriver på om han får lira i badtofflor...
Kommentera

Sv: Silly season
Nucky: Personligen tyckte jag han lyckades rätt bra med framförallt nordamerikanska värvningar(kan dock ha påverkats lite väl mycket av just scott och sweatt).
Men då hade Brynäs också nån typ av värvningsgrupp som bl.a. innehöll gamla spelare som jobbade som scouter åt NHL lag.
Kommentera

Sv: Silly season
Ogie Ogilthorpe: Deschamps har ju två starka säsonger i allsvenskan. Tycker precis som du att han verkligen kan vara värd att satsa på. Dessutom en leftare. Hilding har ju spelat allsvenskan men det va ett tag sedan. En annan som är fri men kanske är färdigt med försvarare är Ytterell ifrån Leksand, kan han va intressant?
Kommentera

Sv: Silly season
Ygge83:
HV71 för Ytter
Kommentera

Sv: Silly season
Molin- X - Karlqvist
Björklund - Häggström - J. Eriksson
Ståhl - V.Öhman - Alba
Jakobsson - O Öhman - Wernblom
(Wahlgren - W. Eriksson)

Carnestad - Oskarsson
Enström - Sellgren
Hedman - T. Ericsson
Junisar som extra och trycker på.

Hanses
(Wallin ? )


Frågor på detta?
Kommentera

Sv: Silly season
SKiLMY: Ser väl ut som förra säsongen, ungefär, på förhand.
Hoppas Säcken kan göra ett bra jobb, så kanske ett lag för övre halvan av tabellen.
SHL känns fortfarande långt bort...om man inte kan göra en Mora och överraska storligen, men då behövs stordåd.
Kommentera

Sv: Silly season
Robin Ztorken L: Jag tror att det är flera skillader. Stabilare tränare. Fler spelare som varit med i klubben och bildar en stomme är nog de två största fördelarna.
Kommentera

Sv: Silly season
SKiLMY: Gärna Molin eller karlkvist med Björklund, anser inte att han är speciellt duktig att driva in pucken i zonen. Det sagt utan att veta Erikssons kapacitet.
Kommentera

Sv: Silly season
Robin Ztorken L:
Just backsidan känns lite..... hittar inte rätt ord. Men går någon av Sellgren/Tobias E sönder så blir det nog svettigt. Målvakten känns bra, forwardsidan kan bli bra,särskilt om vi får behålla Karlqvist och Alba/KJ tar nåt kliv till i sina roller. Om det räcker till övre halvan återstår att se, Leksand är bättre förberedda än vi var, det verkar ha nåt intressant på G. Även Björklöven tkr jag verkar få ihop det. Osv osv. Hoppet står till Säcken
Kommentera

Sv: Silly season
Brutus:
Molin/Björklund får gärna fortsätta tillsammans för min del, håller med ang Björklund behöver någon som driver pucken. Victor skulle kunna få in emellan dem. Särar gärna på Karlqvist och Johan E så de kan leda varsin kedja på offensiv halva, låt Häggström och Alba komplettera honom. Sedan kan Johan E spela med den nye centern och KJ, alternativt kan KJ bytas ut mot någon av de yngre om de kan ta ett kliv. Tyckte Oskar SL avsluta säsongen bra, lite styrka i den kroppen så kan det börja röra på sig
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: Inte så konstigt att Leksand är bättre förberedda än vad vi var,den klubban har ju gått som en jojjo mellan SHL och HA.
Kommentera

Sv: Silly season
modomille:
Finns risk för kval bör man ha en plan, annars så har man missat rejält.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov: såg att du skrev om Erik Ullman tidigare, han syns vara klar för AIK.
Kommentera

Sv: Silly season
modomille: Hoppas jojo:n fortsätter ett år till bara :)
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Min åsikt i ämnet är: Du kan ha vilken jäkla potential bil som helst, men har du inte en förare som klarar av att styra fordonet är den värdelös. M a o : Att byta ut AJ mot "Säcken" är att byta till sig en potentiell förare av Modo - 2018. Jag tror och hoppas att jag har rätt.
I fallet AJ var jag inte positiv inledningsvis, men han fick skutan på rätt köl under en kort tid och jag ändrade åsikt, men sen kom slagsidan. En person som har fått "sparken " under de premisser som AJ fick, en sådan person är som en Zebra, bara för att han byter stäpp så är ränderna kvar.
2018 blir bra, man bygger ett lag bakifrån, det var länge sedan som Modo gjorde det. Hägga tillbaka, känns bra. Ta bort inlägget om moderator tycker det.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Hur var det nu du formulerade förutsättningarna inför föregående säsong; tränare, spelarförstärkningar mm? Hjälp mig minnas.
Kommentera

Sv: Silly season
KulaShaker: JFK är väldigt optimistiskt lagd och ser ofta de positiva sakerna när det gäller Modo och missar när det ringer varningsklockor. Lite lustigt med supportrar när de bedömer sitt eget lags slagstyrka, vissa är alltid överoptimistiska och vissa överpessimistiska.
JFK ska ha cred för att han analyserar och bedömer lag, tränare, träningsupplägg och sånt på ett mycket seriöst sätt även om han inte alltid eller aldrig träffar rätt i sina analyser men å andra sidan är det inte många som gör det.
Kommentera

Sv: Silly season
Signature: tillsammans med Modo då? :-)
Kommentera

Sv: Silly season
Vad tycker ni om den nya mål-låten då?
Kommentera

Sv: Silly season
Kråkan: Kommentatorn överröstade musiken
Kommentera

Sv: Silly season
hanzon: Å tyvärr så överröstar musiken kommentarerna i kategorin Myggan !

Men övrigt så gillar allt med Modo Channel ,tycker verkligen att allt proffsigt gjort !
Bland det bästa som hänt i Modo på länge !
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen:
Gillar oxå det hela, bra för supportar som inte bor på plats men ändå känner att man vill stödja klubben med en slant.
Kommentera

Sv: Silly season
Bra match på cmore hockey nu LHC-Modo guldmatchen 2007. :-)
Kommentera

Sv: Silly season
Eller: Walfridsson satt in en tung tackling på en jänkare i J18-semin.

USA ser än så länge bättre ut, men övertag kan ju ändras. Särskilt om Walfridsson fortsätter plåga dem :)
Kommentera

Sv: Silly season
Kråkan: Mål-låten kan nog funka. De brukar ju låta så där :)

Vad det gäller själva kavalkaden (inte för att det har med saken att göra).

Flera mål man vill se från säsongen saknades. Tänker på:

1. Vädningen mot Mora.
2. Wernbloms frilägesmål
3. Molins straff
4. Vinst-mål mot löven
5. Farley, mot AIK borta
Kommentera

Sv: Silly season
Eller: Absolut :), gärna på bekostnad av KHK och ÖHK.
Kommentera

Sv: Silly season
Med lite fler modoiter i J18 truppen så hade man vunnit!
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:
I mitten av februari hade MoDo greppet om att bli topp-åtta. I matcherna mot AIK, Södertälje och Björklöven matchade man ungefär så här:

Erik Hanses
Sellgren Back1
Hedman Back2
Leman Back3
Aronsson Deutsch
Forward1 Center1 Björklund
Molin T Ericsson Karlkvist
Forward2 Center2 Jakobsson
Alba O Öhman Ståhl-Lyrenäs

Extraspelare: Wahlgren, Karlström, Walfridsson
Ej ombytta: Wernblom, Tommy Enström (skadad)

Back1, Forward1, Forward2, Björklund och Molin loggade generellt mest istid.

Jag vet att Leman och Karlkvist inte är klar, samt att Tobias Ericsson eventuellt ska byta position. Men det var i princip nästa års trupp som spelade dessa matcher. Laget förlorade tyvärr alla tre och Andreas Johansson fick därefter lämna MoDo.

Vi har ersatt så här:

Back1: Oskarsson
Back2: Carnestad
Back3: Tommy Enström (tillbaks från skada)
Center1: Victor Öhman
Forward1: Johan Ericsson
Forward2: M Häggström

Och dessa är de som lämnat:

Back1: Lindgren
Back2: Stenqvist
Back3: Eidstedt
Center1: Rundqvist
Forward1: Smotherman
Forward2: Skröder

Jag vågar inte bedömma om dessa byten är plus eller minus. Det är bara hålla tummarna :)

I april brukar man ju inte ha en aning om hur nästa års lag ska se ut. Men som ni vet, så är det inte i år. Vi har ju nyss sett dem spela. Dessutom var det bara någon vecka sedan vi såg ett flertal av dem dominera hem J20-SM.

Talang finns. Men vi kan konstatera, i februari 2017 räckte inte killarna till. Det går inte att bortse ifrån det faktumet. Känslan är väl ändå att de flesta kommer prestera bättre nästa säsong. Förutom de unga tror jag att Hanses och Molin har en växel till. Kanske också Karlkvist.

Är väl T Ericsson, Björklund och Enström som jag misstänker inte kommer att spela bättre nästa säsong. Man hoppas väl mer att de ska komma upp till samma nivå. Jag hoppas givetvis att Hedman kommer vara bättre nästa säsong, men jag tycker inte MoDo-ledning ska räkna med det. Se det som en välkommen bonus.

Vi behöver play-makers. Vill ha ett par skickliga passningsspelare på forwardssidan. Eller så får Linus Pettersson och Wernblom träna på utav bara h-vete under sommaren :) Men det är alldeles för chansartat att räkna in att de ska kunna mata Björklund och Karlqvist med puckar redan denna säsong.

Forumet hade ett "galet rykte" om Noah Welch, en back av den kalibern skulle inte sitta fel. Jag gillar normalt inte tanken med en ensam försvarsgeneral, men detta unga lag skulle kunna behöva någon att luta sig emot.

Jag tycker det känns spännande att MoDo påbörjar en långsiktig satsning. Men Sundlöv måste verkligen visa fingertoppskänsla här. Han måste förlänga med rätt juniorer och att hitta några forwards som gör andra spelare bättre.
Kommentera

Sv: Silly season
WarEvryPractice: Handlar inte så mycket om bytena utav spelarna är plus eller minus utan att laget har ett år på nacken och att vi nu har säcken. Ser ingen anledning varför Björklund skulle spela mindre bra nästa säsong,men håller med om att Enström troligtvis inte kommer spela lika stabilt.
Kommentera

Sv: Silly season
modomille: och jag har en förhoppning om att Säcken kommande säsong ska städa bort mängder av de hundratals missade markeringar i slotet. Jag har en förhoppning om att ett bättre hemjobb på rätt sätt, också kan innebära fart att vända spelet med. Jag drömmer alltså att vi inte bara individuellt kan förbättras, utan att vi framförallt spelar ett spel som passar våra spelare och där de förstår vad de ska göra i de flesta situationer.
Kommentera

Sv: Silly season
WarEvryPractice:

Jag är positivt överraskad och imponerad av arbetet såhär långt. Fortsätter det i den här andan med såväl det administrativa som det sportsliga så kommer det bli bra.
Kommentera

Sv: Silly season
bisterfinnen:
Självklart kan Björklund förbättra sig, särskilt om han gör ett seriöst försök att förbättra sin skridskoteknik och klubbteknik. Då vinner han poängligan.

Min poäng var mer att vi kan inte räkna med att alla äldre kommer att spela bättre. Att Tobias Ericsson var duktig i år beror på att tränarna verkligen verkligen trodde på honom. Hamnar han lite snett med Säcken, så vet man aldrig vad som händer där.

Juniorerna kommer bara vara ett halvår äldre när det smäller till hösten.

Jag hoppas att Sundlöv i detalj studerar MoDos alla matcher efter jul, speciellt de viktiga matcherna i mitten av februari. Jag vill också att han kollar igenom alla slutspelsmatcher för juniorerna. Samt att han ser de fem senaste matcherna med alla nyförvärv.

Sundlöv kan förstås mer hockey än mig, men slutsatsen jag tror han kommer att dra är att vi saknar speluppläggare.

Kolla tex på forwards poängfördelningen från 2016-17. Det är bara Molin och Hägga som har viss övervikt för passningar gentemot mål. Merparten gör alltså fler mål än assist.

Måns Kruger gjorde 9 mål och 47 assist denna säsong. Min poäng är att dagens MoDo behöver den typen av spelare.

Jag tycker också det är alldeles för chansartat att hoppas att Säckens spelsystem kommer vara avsevärt mycket bättre än Andreas. Det är till syvende och sist spelarna på isen som avgör.
Kommentera

Sv: Silly season
WarEvryPractice: Jag tror att det första han kommer att se är att vi släppte in på tok för många billiga mål för att vi försvarade oss för dåligt. Att vi fick oerhört få kontringar med fart där Molin, Jakobsson och andra snabba forwards gick nyttja sin fart, istället för att som nu alltid anfalla mot samlat försvar.

Ja, vi behöver bättre soelfördelande centrar, men att bortse från vad ett organiserat spel där man vet vad man ska göra (Och vara) i försvarsspelet vore i mina ögon väldigt fel. Jag tycker att du gravt underskattar coachens effekt på ett läge prestation.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: tyvärr tror jag inte säcken kommer att utveckla offensiven i första hand. Det lär bli defensivt man ser den största skillnaden. Mycket färre två mot en eller tre mot två. Färre frilägen framför vårt mål då backarnai överambition gått bort sig osv.
Kommentera

Sv: Silly season
WarEvryPractice: Att Björklund kommer producera poäng även nästa säsong är jag tämligen säker på. Sen är väl frågan om han kan lyfta det övriga spelet som du säger.

Jag har en stor önskan, och det är att Modo och Skröder gör ett tydligt och värdigt avslut nu. Det funkar inte att vela till jul sen ta beslut. Än vad beslutet då blir så kännu det inte värdigt...
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Jag håller väl med i vad du säger om försvarsspelet, självklart måste det analyseras också. Det är väl de två negativa saker man tar med sig från förra säsongen, väldigt mycket baklängesmål och dålig puck-possesion.

Angående tränarens betydelse, visst är den stor. Men samtidigt, om jag kommer ihåg rätt så hade vi ifjol dessa olika konstellationer:

Johansson - Olausson
Johansson - Styf
Styf - Guld-Sundell
Bäckman - Tomas Jonsson

Idel hockeyadel rakt igenom, men det förändrade inte hur det såg ut på isen.
Kommentera

Sv: Silly season
WarEvryPractice: Det behövs betydligt mer tid än de övriga förutom johansson hade för att styra upp spelet. Den enda som på allvar hade möjlighet att styra var AJ, iofs i lite olika konstellationer.

Jag tycker att det faktiskt förbättrades ett tag vid jul när styf hade kommit in, men glädjen blev rätt kortvarig. Jag tror vi var allsvenskans poängmässigt bästa lag i december, vilket säger en hel jäkla del om hur dåliga vi var resterande månader...
Kommentera

« · 1822505 · »