1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 545876 inlägg · 4160 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
smyl: Han kommer iaf in med en positiv trend och säkerligen ett stort självförtroende, får vi 2-3 mål av honom på det återstående 10 matcherna så är jag mer än nöjd.

smyl: Jag har för mig att brändström från Hockeylabbet kikade på hans siffror för ett tag sedan. Det visade sig att många av hans mål inte skulle varit mål egentligen, men han har haft flyt helt enkelt. Hans xG är mycket lägre än vad han fått utdelning för

Sigge: han har en hel del assist också som kan bli värdefullt, pp t.ex

Gavelo: Har dansken gjort mål sen Wikens intervju? Tror inte det

{7426}: Var väl ett i tom kasse?

{5647}: Ah, du har nog rätt.

{5647}: Nej, övertiden mot Iko

Sigge: Jag respekterar underliggande siffror men gör man 17 mål på 35 matcher så blir det löjligt att säga att det är flyt!
Visst kan någon skjuta på dig och in i målet vilket får anses som en hel del tur, men du står oavsett på rätt ställe och händer det fler gånger så är det väl mer att du läser spelet och placerar dig rätt mer än bara tur.

Gavelo:

Precis vad vi behöver. En spelare som gör mål från ingenstans.

Gavelo: Ja alltså han har ju onekligen någonting som fungerar. Att ha underliggande siffror emot sig blir dock en indikator på att det kan vara såbart; ponera att det krävs mer omkringliggande förutsättningar för att Topping ska bli en poänggörare under flera säsonger - exempelvis.

Gavelo: Vore intressant att se statistik på alla "turmål" och vilka spelare som säsong efter säsong råkar ha mer tur än andra.
Skulle tro att Aagaard ingår i den gruppen.

Nucky:
Noterar att Topping har en liknande skottprocent som vår favoritdansk

smyl: Vad jag sett av honom så är han oöm och det är väl kanske det vi saknar, speciellt i offensiven, kan han dessutom peta in några kassar så får vi vara nöjda.

Det känns betydligt bättre att köpa loss Topping för några 100k än att lasta 2 mille och ett kontrakt nästa säsong på Gardiner.

Gavelo: tror fan på den här värvningen. Om inte annat för att bryta lite mönster. Jag tror också att det kommer börja släppa för oregano nu. Skulle inte förvåna mig om han gör ett poäng /match i ett par omgångar nu.
Iaf så drömde jag det inatt.

Frontschwein: Undrar om Karlin iom Toppings anslutande kan tänka sig att möblera om lite. Eller om Aagaard - Dickinson - Woods måste köra tillsammans även nu när det inte längre är givet med några poäng från deras klubbor.

Gavelo: Han kostade nog upp mot millen; men fortfarande ett vettigt beslut.

Gavelo: Det finns ett par saker som jag irriteras över när folk gnäller.

1. Backarna är så usla på att spela upp pucken.
Ja, de kan mycket väl vara dåliga passningsspelerare, men ofta är det snarare forwards som är dåliga på att visa sig. En back kan enkelt slå en passning på tio meter om det finns en spelare fri.

2. Vi måste ta mer skott från blå för att få returer.
Ja, absolut, men har vi ingen framför mål som kan styra/skymma/ta returer så kommer inte backarna ta skott i den utsträckning man tänkt sig. Finns det en galen dansk där eller en Topping redo att slå in en retur så kommer också skotten.

Min poäng är att det sällan är så enkelt som man tror. En back kastar inte en puck mot en oskymd målvakt och en back kan i 99 fall av 10 slå en passning på en fri forward. Det finns inget självändamål med att krångla till saker, spela fast sig själv eller vad det nu handlar om.

Se på Löven där nu Rahimi förmodligen kommer slå svenskt rekord i icings på en säsong. Det beror nog bara till en väldigt liten del på att han blivit lite sämre, men mycket mer på att man inte har strukturerad uppspel i Löven. Ingen back vet vart forwards kommer åka...

smyl: Är inte Aagaard en corsi gud på tal om underliggande siffror? Eller var det bara i Allsvenskan?

{5647}: Nä men så är det!
Jag har under flera år varit lite emot modos omställningsspel. det här med att anfalla direkt hela tiden ist för att lugna ner ibland och komma mer samlade.
Känslan är att vi skall gå på rulle direkt och det är fantastiskt svårt att hitta en bra passning på 15 meter på rusande forwards.

Visst har tex Brickleys första pass en hel del övrigt att önska men samtidigt så får han kanske inte det bästa förutsättningarna heller.

Modo skulle gärna få bli bättre på att reglera tempot i matcherna, ligga på rulle när det behövs och dra ner tempot när det behövs, nu är vi ganska naiva och spelar lite som vi gjorde i Allsvenskan.

{5647}: håller med dig på båda punkter. Det är saker jag tänkt på när jag sett matcher denna säsong.

Kan Topping stå framför mål o peta in returer är det en mycket bra värvning. Sett många missade

Gavelo: lyssnar mest på nedsläpp Modo men de tycker precis lika hela tiden o Pelle känns lite gaggig

Frontschwein: Hujedamig! Pessimisten är optimistisk. Tror du blivit frälst av hockeygudarma! 😆

Frontschwein: Imorgon tar vi Timrå. Bernhardt gör 2 mål, Oregan med två andraassist.

{5647}: men det bör andå sägas att våra backar är dåliga på att ta skott. Man ska idag inte panga på som kenneth kenholt i öppen gata mot målvakten. Utan använda dels våra spelare som screen framför målvakten men även deras jagande försvarare, DET är vi inte tillräckligt bra på. Dom skymda skotten kräver att man skjuter på olika sätt, nära eller långt från kroppen, runt försvararen. Vi får sällan igenom ett sånt skott på en hel match. Tyvärr. Det hade skapat fina lägen.

För den som är intresserad kommer Kyle Topping spela i tröja nummer 13 i MoDo!

KarateKing700:
Kommer bli kanonbra, men nu hoppas vi på Örebro, Saik och Färjestad imorgon, och naturligtvis Modo seger, i den bästa av världar 😅🤘

Andraassist:
Vi har faktiskt en rimlig chans att gå upp på en slutspelsplats idag!
Timrå är inte i toppform och vi har börjat hitta tillbaka till något som påminner om inledningen av säsongen

KRB: Tycker nog alljämt att vi är väldigt långt från det spelet, men vi har istället förbättrat defensiven över senaste matcherna (särskilt boxplay), Lassi har varit stekhet och derby är derby; där kan allt hända!

KarateKing700: gick ju bra senast för den som hade 13. Hur tänkte han där? Men bra, tröjorna finns ju redan..

KRB: Modo är inte i närheten av dem ”form” man hade tidigare på säsongen, dock tror mycket berodde på att många andra lag inte hade kommit igång och Modo som nykomling gjorde precis det nykomlingar brukar göra tidigt på säsongen.

Sen har vi nu efter uppehållet mött 2 bottenlaglag med svag form och med nöd och näppe tagit 2 vinster.

Vinster är alltid positivt och derbyn är derbyn, men känslan är att vi måste ha Lassi i absolut storspel om vi öht skall ha en chans att ta poäng i matcherna framöver.

Gavelo: vi har hittat sätt att vinna matcher igen. Skiter i hur det ser ut sålänge vi tar våra poäng och håller oss kvar. Allt kan hända i ett derby mot Timrå. Kan sluta 0-0 7-5 eller 1-6

SPOODI: så sant så sant. Men det är stor klasskillnad mellan lagen. Blir väldigt förvånad om vi tar 3p. Kriga till oss lika om Lassi är on, absolut möjligt.

grimiss: tror inte på poäng men man kan hoppas! Oavsett 6/9p denna vecka är fortfarande mycket bra!

Är det någon som vet om Modo matchen visas på tv 4?
Har inte plus paket.

Andraassist: visas på tv4-hockey enligt tvmatchen.nu

Andraassist: tv4 hockey eller play

SPOODI: Behöver man ha plus paket för att se den på tv 4 play eller hur fungerar det? Ursäkta min okunskap 😅

Gavelo: Att Timrå vinner mot bottenlaget Malmö på HEMMAPLAN först efter förlängning är väl ändå mindre imponerande än att vi vinner borta mot Örebro. Vi har stora chanser till vinst, framför allt då vi har mer att spela för. Tycker för övrigt att Timrå med sin svaga ekonomi kan tänka lite taktiskt och inte ge allt med tanke på att vi är deras ideala motståndare både vad gäller publikintäkter och kort resväg till bortamatch. De vinner mycket på att ha oss kvar i Shl.

Jan-Erik : Jag har aldrig skrivit något om Timrå.
Sen kan jag meddela att dom skiter högaktningsfullt i Modo, deras absolut enda mål är att slå oss, alla dagarna veckan oavsett om det innebär att vi ramlar ner i As.

Andraassist: vet inte. Finns en budgetvariant av TV4 play där man kan se vissa SHL matcher men vilka det är vet jag inte. Helt gratis är det inte iaf

SPOODI: absolut. Tycker vi kan konstatera att vi varit nere på botten och börjat vända upp.

Jan-Erik : Du föreslår på allvar att ett lag ska lägga sig? Skämmes tamigfan.

Andraassist: fyran visar ofta en match kl 15 på lördagar d.v.s. på på vanliga tv utan kostnad, MoDos match går 1800 så inte gratis men sänds på samma kanal tv4 hockey fast via play och kräver abonnemang.

{10322}: Nu kmr vi att läggas oss. Jan-Erik har rätt.

Gavelo: Exakt så. Vi har haft stora problem med våra bottenkollegor. Och lyckas Oskarshamn steppa upp till kvalet så vill inte jag vara motståndarna. Idag är jag nöjd även om vi bara får en poäng.

{10071}:
Trallalallalaa, vad bra det blev, fy fan vilken bra genomförd match, allt är långt ifrån topp, men samtliga ser riktigt spelsugna ut och nu verkar islossningen ha kommit, Lassi är grym ikväll (oxå) det här kan absolut ha varit nyckelmatchen till kontraktet, ok, ska inte jinxa, men satan vad gött det känns 😅🤘

det slog mig precis, pratar mycket om nytt kontrakt för dickinson, av förklarliga skäl

men en som det mest bara antagits att han ska skriva nytt kontrakt är jakob noren som sitter på utgående. visste faktiskt inte att han hade utgående avtal, trodde han var signad. samma med ville jonsson samt bröderna styf men jag gissar att dom tre går vidare i sina karriärer om modo lyckas klara shl-kontraktet

modo har fö 20 spelare på kontrakt för nästa säsong. hinken har en del tuffa beslut att ta, förhoppningsvis!

{9315}: jag tror alla fyra är förlorade. Skulle säga att Hugo Styf är den som är mest redo för SHL men varken han eller Norén känns bra nog just nu

SPOODI: Jag tror Norén blir kvar om han får spela med MoDo, Ö-viksgrabb och han kommer inte få spela i SHL nästa år för någon annan. Frågan är var MoDo står med honom, är utlåning på tapeten nästa år också kanske han drar.

Hugo Styf och Ville Jonsson är tack och adjö.

Helmer är ändå fortfarande junior. Skulle inte vara emot att låna ut honom till Västervik/Östersund nästa år beroende på vilka som håller sig kvar.

Tveksamt om han nånsin blir SHL-material dock.

SPOODI: Jag hoppas på att Noren blir kvar. Tror att han har fin potential att kunna matchas in i shl next year givet att vi fixar denna biff dvs. På sikt en fullgod topp4-back

« · 2652782 · »