1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474572 inlägg · 4078 ämnen

Timrå - MODO Hockey 2011-01-22

1360205 · » Till forumet


Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
bisterfinnen: Absolut, skulle kunna skriva mycket om vad den mannen ställt till med aka skämt ut Modo och sig själv.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Nikki Nine:

Vi har ett till bad apple som måste bort i vår marknadschef Tommy Roos.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Petey21:

Jag har inte heller något emot att sikta på att bli bäst, och jag tror inte Bad Brett har det heller, men åtminstone jag har problem med sättet Modo försöker göra det och på sättet som Modo beter sig.

Sikta gärna på att bli bäst, men gör det på rätt sätt. Det kommer att ta flera år av ödmjukhet, smarta satsningar och massvis utav professionalitet innan vi är där.

Modo medverkar i sportspegeln på söndag för övrigt...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Bad_Brett: Jag hoppas att spelarna inte har den där inställningen och åker omkring och är rädda för att förlora, för då kommer man obönhörligen att göra det. Det finns inget som är så destruktivt som att åka omkring och oroa sig för allt negativt som eventuellt kan hända, tvångstankarna tar över och spelet på rinken låser sig. Om man lyckas slappna av och vifta bort de där orosmolnen och på så vis kan "spela ut" så vore mycket vunnet.

För övrigt har jag inget emot det där med att sikta på att "bli bäst". Det är ju det som är grundpelaren inom idrotten, åtminstone på elitnivå. Man spelar för att vinna och bli bäst, så är det bara. Okej om barnidrotten och motionärerna nöjer sig med att bara vara med och göra sitt bästa, men på elitnivå måste man våga lägga ribban högre, annars når man aldrig dit ändå.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Finns inte en möjlighet att vi trillar ur i år. Men skulle vi mot förmodan göra det, så är vi inte värda att vara kvar heller.

Edit: Jag är mer orolig för ekonomin.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
qwertas:

Det jag tycker är fascinerande på något äckligt sätt är att trots att vi dragit åt remmarna i föreningen så går vi back för tredje året i rad. Ja, jag vet att vi rent tekniskt gick plus förra året, men det vet vi ju alla vad det berodde på.

Vi kan inte fortsätta med den här trenden. Vi måste göra två saker:

1) Bygga ett lag och en förening som fansen har förtroende för
2) Få ordning på ekonomin

Hur går detta hand i hand? Ja, det vet jag inte, men jag vet att det är akut. Vi kan inte fortsätta med den här nedåtgående trenden.

Jag tycker man kan börja med att få ordning på ledarsidan ordentligt, jag tycker att det känns ganska oproffsigt att ha en General Manager och en Sportchef. Freddans kontrakt går tydligen ut sista april (rätta mig gärna om jag har fel), jag tycker att vi låter hans kontrakt rinna ut, gör Näslund till ensam ansvarig för värvningar och istället för Freddan anställer en assisterande GM eller en huvudscout för pengarna. Det skulle vara en start, och vi har bara en som är ansvarig för värvningar istället för två.

Att det måste skäras i budgeten inför nästa år tycker jag är logiskt - vad mer kan vi skära i på ledarsidan? Nej, vi måste göra en Brynäs/Djurgården/Luleå och till viss del Skellefteå och satsa på unga, svenska spelare och en ordentlig tränare som kan få jobba i några år med dessa spelare. När man gör en sådan satsning så är scouting så fruktansvärt viktigt (mer än vanligt), därför vill jag se en heltidsanställd scout som åker runt i Europa och NHL/AHL och inte gör något annat än scouta.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Bad_Brett: Konkurs behöver vi nog inte vara oroliga på bra länge i och med att man har ett hyffsat starkt eget kapital.

Får man inte ordning på föreningen så kommer man fortsätta med panikvärningar och minusresultat vilket på sikt kan leda till konkurs.

Det värsta som kan hända på kort sikt är väl att man ramlar ur elitserien och även om det nu skulle hända går solen upp i morgon.

Får verkligen hoppas på att detta är en väckarklocka modell större för klubben och att det kommer något gott ur det hela.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
qwertas:

Konkurs och man får börja om i division 1. När eller om man sedan återhämtar sig, så kanske Elitserien inte ens existerar längre. Eller så kan den ha blivit stängd. ´

Passa på och njut, för det finns en stor risk att det här är sista gången vi får se vårt kära MoDo spela på högre nivå.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Johnny Bravo: JAg har absolut inga problem med att vara MODOit just nu. På något sjukt konstigt sätt ser jag fram emot kvalserien ändå, många i min närhet ifrågasätter min mentala hälsa men så känner jag.

Vad är det värsta som kan hända? Visst, man kan ramla ur elitserien men förändrar det min kärlek till sporten och MODO?

Nä, inte ett dugg faktiskt. Jag kommer fortsatt att gå på hockeyn oavsett om man spelar i Allsvenskan eller Elitserien.

För mig är det viktigare att man får ordning på föreningen i stort, det håller inte att man år efter år gör minusresultat och försöker panikvärva sig till framgång. Om det nu innebär att man måste spela i Allsvenskan för att få ordning på detta, so be it.

Nu hoppas jag att man klarar kvalserien men helt säker på min sak, det är jag inte.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Nikki Nine:

Ja, vad ska man säga. Återigen försökte man gå "all-in" och det gick åt pipan. Som jag har påtalat så många gånger så måste man KLIVA IN I VERKLIGHETEN. Man blir inte en guldkandidat genom att göra några bra värvningar. Det kommer ta åratal att bygga upp en förening som har chans att vinna någonting igen. Därför får snacket om att "Vi ska bli bäst" etc. mig bara att må dåligt.

Strategin nu måste handla om att sätta upp SMÅ kortsiktiga mål. En ny sportchef, en permanent målvaktstränare och större chans för juniorer att få chansen i MoDo (ja, man ska förtjäna sin plats, men det har Anton Byström gjort med råge vid det här laget).

MoDos strategi i dagsläget tycks handla om att tala vitt och brett om hur man ska bli bäst på allting. Sedan använder man sig av defibrillator när det inte går så snabbt och enkelt som man hade hoppats. Sedan kör man ekonomin i botten.

Att de aldrig lär sig.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
qwertas: Ja det måste det vara. Man ser ju det man vill se, ibland.
"Det rör sig inte om något litet minus."

Sen undrar man ju över moment 22 här:
"Vi ångrar inte att vi värvade dem (Lubos Bartecko, Ladislav Nagy, Hannu Pikkarainen och Anders Eriksson), utan dem hade vi kanske blivit avhängda i ett tidigt skede, men det är framför allt den satsningen som gör att vi inte riktigt får ihop det"

Nu är ni ju ändå i KS, trots satsningen, som gör att ni går back, "inte ett så litet minus".

KS är mao ingen kassako som en del modoiter gjort gällande för mig, öga mot öga.

Det är nog inte så roligt att vara Modoit just nu. Verkligen inte.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
På tal om Timrå och MODO så meddelade Pär Styf idag att han lägger av pga många skador.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
McFire: Men tydligen tillräckligt många med tanke på artikeln och du själv ville ju gärna peka på det också, eller hur?

Du måste ha problem med läsförståelsen. Joke(la) kan fara åt... och det sägs att hans kontrakt redan är rivet. Något för Freddan kanske?

Pikkarainen, ja tack. Man kunde inte förvänta sig så mycket mer. Hirschovits, ja tack. Potentialen finns och med en hel försäsong i kroppen så blir det bra.

Jag är ganska nöjd över att vårt stjärnfattiga gäng spelat färdigt. Hur känner du själv innför vad som komma skall?
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Ambroo: Nej, Modo har ju inte ett lag fyllt av stjärnor och det påstod jag aldrig heller.

Du verkar nöjd med värvningarna, vill du ha de tre kvar nästa säsong? Långtidskontrakt?
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
McFire: Har man ett lag fyllt av stjärnor så spelar man inte kvalspel.

Sen till dina jämförelser...

Pikkarainen är en renodlad powerforward. Han är ingen poängspruta och har aldrig varit. Hans 28 poäng är helt ok i ett bottenlag.

Hirschovits kunde knappt stödja på foten under stora delar av säsongen och gick på sprutor. Han klev dock fram i slutdelen, till skillnad mot för era "stjärnor".

Jokela är bara stjärna i Linkans bok. Elitseriens näst sämsta sportchef, knappt slagen av er egen maestro, Freddan.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Ambroo: Ja man får väl nästa se dem som det?
Om inte en back i elitserien som snittar 1 poäng /match är en stjärna så är ingen det.

En kul jämförelse är Pikkarainen i Modo och Pikkarainen i Tik.
Hannu gjorde 19 poäng på 22 matcher.
Ilkka i Tik gjorde 28 poäng på 50 matcher, som forward.

Stjärncenter värvningen Hirschovits i Tik mäktade med 33 poäng, lika många som Sundström, som gjorde sin sämsta säsong sedan han återvände från Nordamerika av förståeliga skäl.

Mikko Jokela väljer jag att inte kommentera, av ren respekt. Finns gränser även för mig.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Nikki Nine: Stjärnor?!
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
qwertas: Kan vi inte plocka ut lite av kommande driftsbidrag för att täcka upp underskottet?
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Nikki Nine: Tycker att artikeln är konstigt formulerad.

Jag får inte bilden av att det kommer bli speciellt stort underskott när jag läser den, är det bara jag som känner så.

Tycker att det känns lite motsägelsefullt att i ena meningen säga "Det rör sig inte om någon litet minus" för att i nästa säga "det är framför allt den satsningen som gör att vi inte riktigt får ihop det".

För mig betyder "inte riktigt ihop det" att man är nära att få ihop det. Fast jag kanske läser med hjärtat och ser det jag vill se.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Modo spräckte budgeten och kommer att göra en stort minusresultat denna säsong...

"– Det rör sig inte om något litet minus men det är för tidigt att uttala sig om det. Räkenskapsåret är inte slut än och vi håller det för oss själva till slutet av april då vi gör bokslut."
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Jag tror den här matchen var säsongens vändpunkt. Modo vann med 5-2, Modo-fansen dominerade Eon Arena och laget klappades in efter matchen som om de vunnit SM-, VM- och OS-guld. Sammantaget blev det för mycket för Modos redan tidigare uppblåsta hybris och av resterande 14 matcher vann de bara 4 och kvalificerade sig därmed för skärselden.

Och jag har pläderat för en mental coach åtminstone sen 2004...
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
bisterfinnen: Äh, man kan göra som kvinnfolket och köra med extensions.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Wayne Gresky: Du har för lite skägg för att vara profet. ;)
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
spud: Nej, det är inte dig jag är ute efter heller - det är vad vi vet försiggår i Övik just nu. På Mammamia, på bensinstationer och vid skrivbord på Viktoriaesplanaden 1.

Skulle det bli vinst imorgon växer fenomenet till orkanstyrka.

HE KLART NU!!!111!!!! BRA SVART'N!!!111!!1



*DUNK* *DUNK*

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Bragd-Birger: Jag tror att ni kommer att hamna i kvalserien. Min profetia är dock att ni kommer att överleva denna utan några större problem och tack vare den rädda årets bokslut.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Björn W: Modo kan förlora mot vilket lag som helst, viker formen och vi torskar 2-3 matcher så kan vi ligga på kvalserieplats. Att jag kommenterar vilket lag som jag tror är svårast i ett slutspel betyder inte att jag anser MODO vara klar för slutspel.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Björn W: Tja, jag sippar ju hellre på virtuell guld-champagne än kvalserie-kosken.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Bragd-Birger: Jag tror att vi kan förlora nästa match mot Timrå, men som du ser så har det börjat beställas champagne och Going-for-gold-skyltar till ismaskinen i den här gästboken nu.

Tur att man redan hade champagnen på plats själv, så att ingen kan beskylla mig för att ha fallit in i en-poäng-över-slutspelsstrecket-euforin.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
J F K: Det som talar emot HV är att de vann ifjol och att Davidsson har skadeproblem, annars har de ett bra lag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
J F K: Jag tycker spelare som Crippe och Forsell är de stora utropstecknena i SkAIK denna säsong. Hv tycker jag inte känns så heta. Men jag brukar ju ha fel i tippning så HV vinner väl med 4-0,4-0,4-0.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
J F K: Timrå då, är ni inte livrädda för oss? The Big Red Machine?
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
spud: Själv räds jag bara HV. När de har alla på plats så har de ett djup i kedjorna som jag tycker att de andra lagen inte har. Visst har Skellefteå en ruskig förstakedja, men stänger man ned den så är jag inte så rädd för resten.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
spud: Jag delar din uppfattning. Skellefteå känns tuffa, men inte oslagbara. När det gäller rutin så är vi dessutom överlägsna.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Wayne Gresky: Fan vad DIF faller igenom mellan varven.
Helt sanslöst dåligt DIF spel som ledde fram till 4-1.


Av övriga lag i ES tycker jag det bara är SkAIK som skrämmer. De har bredd och spets samt ett bra målvaktsspel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Wayne Gresky: Förlust imorgon och Berka är tillbaka.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
MorganaLefaey: De sk topplagen har inte direkt laguppställningar som skrämmer slag på en. Vi är nästan ensamma idag om att ha en hel trupp. Plockar vi de poäng vi ska nu så kan det här bli riktigt bra. Seger mot FBK imorgon och vi har häng på både dem och DIF.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Wayne Gresky: 7p var ganska rejält mycket. Men visst möjligheten finns. Men jag köper att man får 4-5p så länge det innebär en vist mot AIK.
Sen får man nog allt hoppas på att man kirrar 6p veckan därefter. Brynäs och TIK får inte innebära 0p för då ligger man i skiten igen.

Frölunda håller förresten på att plocka en seger mot djurgården nu också. Så varenda poäng är livsviktig. Tror man nästan kan börja räkna med att bottenlagen kommer plocka mer poäng av de kvarvarande än topplagen.

Vinna SM-guld med det spel vi haft den senaste tiden är inte omöjligt. Men man skall nog inte tro att topplagen är lika slöa och ointresserade i ett slutspel som nu. Jag är faktiskt nöjd bara man slipper kvala och att man lyckas styra upp så man får behålla Ritchie, Nagy och Bartecko.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Wayne Gresky: Jag tror att Nagy, Bartecko och Tollefsen fastnar med skridskon i sargen imorgon och vrider sönder minst ett knä vardera.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Salle: Jag tror vi vinner. Tar minst 7 poäng den här veckan och vinner SM-guld om vi inte drabbas av skador på nyckelspelare.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Gusse: Äh, skicka ut Hedman och proppa Wallin sen drar vi på hårdrock i högtalarna så vågar inte vargarna anfalla utan flyr tillbaka till Sven-Ingvars i omklädningsrummet.

Klart vi tokförlorar och vänder FBK's nedförsresa.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
MorganaLefaey: Konstigt nog känns det som om vi har större chans mot HV än Färjestad.Vi har alltid svårt mot Färjestad.Tror HV matcher kommer i rätt skede på säsongen.Hv har blivit lite mättare och nöjda ,medans Färjestad jagar vinst efter många förluster
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
MorganaLefaey:
Jag säger som Johnny i Timrå: "Pepparshot, Pepparshot, ta i trä" ;-)
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Poffa: Jag vågar inte ens ha en känsla. Är helt blank just nu.

Det är iofs inte den här eller HV matchen som är de verkligt viktiga kommande matcherna. Utan det är AIK, BIF och TIK som kommer därefter.

Men visst. Alla matcher ger 3p om man vinner och ju fler desto bättre.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
MODOJohan: Och eftersom du har den känslan så kommer vi få spö, så det dånar om det.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
-JK-: Då är jag av helt annan uppfattning. Var bombis på förlust mot TIK...en typisk förlust. Men mot FBK har jag dock en bättre förkänsla! Nu är det vår egen borg dessutom! Vi har ett grymt go i laget just nu, och med en bortavinst i länsderbyt och på läktaren så tror jag inte FBK har mycket att sätta emot.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
bj21: Var rätt säker på vinst nere i proppskåpet, inte lika säker på vinst imorgon.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Poffa: Vi bryter ju alltid trender men är du säker på vilken det blir imorgon? FBK får "äntligen" vinna igen eller den att grabbarna tar sin första trea för säsongen mot FBK?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Från och med nu så älskar jag Banjomusik, haha .
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Wayne Gresky: Nä det är sant. Vi ligger ju där vi ligger i tabellen.
Kommentera

Sv: Timrå - MODO Hockey 2011-01-22
Johnny Bravo: Nej, men å andra sidan är ju inte poängen Timrås starka sida för tillfället.
Kommentera

1360205 · »