1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479816 inlägg · 4078 ämnen

Tingsryd - MoDo 2021-10-06

2234347 · » Till forumet


Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gäsp:

Ja, en käftsmäll, inte ens ett mål.
Man känner sig ganska tom
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Blake: Det var verkligen ett magplask av den värre sorten igår där ingenting stämde överhuvudtaget. Men jag har bestämt mig på förhand att ge både Karlin och Gradin framförallt tid. Visst man lär få stjälpa i sig en och annan extra grogg för att bedöva emellanåt men va fan jag har tid och gillar grogg så jag ser det inte som något större problem för egen del. :)

Jag är fast besluten och tror på fullt allvar att detta kommer att bli bra till slut!
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
KB65: jag har varit ytterst kritisk mot wallin som alla vet, men vill inte lasta honom för varken gårdagens förlust eller den förra.

Han kanske skulle tagit nåt av målen, men när försvaret är obefintligt och offensiven laddar med knallpulver så är det omöjligt även för Isak att rädda upp det hela.

Sen i ärlighetens namn har jag mest kritiserat valet av tex som förste. Kan inte tänka mig att Isak skulle behöva axla detta ok från ledningens sida.

Vidhåller att båda två inte håller för att ta oss upp, men wallin har ändå överraskat svinet när det blåst hårt.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
P10Livgardet: Skotten från blå fanns knappt mot Kristianstad heller, vart är våra PP backar?

Sedan rinner motståndarna lätt genom försvaret. Oavsett om vi släpper till skott från slottet eller inte så går ju ändå motståndarnas puckar in.

Målvakten? Backarna? Eller tar anfallarna inte tillräckligt med ansvar i Försvarsspelet? Brister det i Karlins taktik?

Svaret får vi mot HV om vi lyckats tejpa för hålen i defensiven, annars blir det jobbigt.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
JonteD:
Tack för omtanken, vi får hoppas på en bättre fredag😀. Lycka till idag!
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Tarasov: Var ju det jag sa!😁😁
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
puffe: Så här i efterhand enligt mig:
• Tikkanen är en ung talang och även draftad av Islanders. Ge han speltid, förstespade. Kan utvecklas till en stormålvakt.

• Wallin ej draftad, dock en talang. 11 matcher i SHL, 54 matcher i Hockeyallsvenskan. Av dessa 22 matcher för MoDo 2017/18. Han har långt kvar till en bra lägstanivå.

• Sätt tillbaka Sam i tredje line

• Modigs, Riley och Tanner i första line

• Var är slagskotten från blå? Näsen o Modigs får börja mata skott och inga fjuttiga handledare mot mål.

Men viktigast, ge Tikkanen några matcher på raken nu. Han behövs och behöver spela bra för att ge stabilitet till laget.

Hoppas få se detta på fredag mot Kristianstad 😁
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
puffe: Gick inge bra idag!! Tråkigt!😈
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Tarasov: Inget ont om Isak, höll bättre klass än de flesta andra, men blir kul att se Tikkanen på fredag
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
dempa:
Tycker vi kan lämna vår fruars förehavanden utanför hockeyforumet 😂
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Confusius: .. til the fat förlust is a fact, a fat Lady just farted in my ear..
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gavelo:
Vi släpper närapå till lika många skott från slottet idag som vi gjort på 3 matcher hittills.

38 på 3 matcher
31 idag
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Monno: Jag har aldrig sagt att Wallin tar ut sig själv, och jag spyr inte galla över honom, jag har frekvent varit en av få som gillar värvningen av Wallin och om du går genom min historik så ser du att jag pratat mycket gott om honom sen han återvände.
Däremot har jag aldrig sagt att han kommer vara en 1a målvakt denna säsong eftersom han inte stått på hela förra säsongen, han behöver speltid och förtroende och ganska tidigt så skrev jag att jag hoppades på en utlåning till div 1 där han kan få speltid utan den press som kommer med att stå i Modo, här tycker jag han borde gjort upp en plan tidigt med målvaktstränaren så han inte hamnat i denna situation.

Wallin var inte bra idag och det tänker jag kritisera precis så mycket jag känner för, precis som jag kan kritisera andra spelare när man inte gjort det man kan förvänta sig av dom, dessutom tycker jag Modo chansar alldeles för mycket med målvakterna i år igen så ett stort ansvar ligger även hos arbetsgivaren.
Sen skall man komma ihåg att jag ger riktigt mycket beröm när dom förtjänar det vilket är nog så viktig.


Men som jag även skrev så var Wallin inte orsaken till förlusten även om jag är övertygad om att otryggheten i hans spel är en starkt bidragande faktor så är denna förlust en konsekvens av en kollektiv härdsmälta av stora mått.

Karlin får skaffa en större hårtork
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
För mer siffror på att Wallin inte är så dålig som vissa verkar tro/tycka så snittar han en gamescore som lägger honom som den 10e bästa utav 25 målvakter som har spelat en match i år.

Sen får man inte glömma att grabben är 23 år och kommer troligen spela SHL om han lyckas blomma ut till den målvakten som många tror han kan bli. Nä Wallin var en mycket bra värvning av MoDo och jag hade ärligt talat bytt han mot Brage.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gavelo: Om du vill tro att Wallin tar ut sig själv till matcherna för att det ska kännas mer rätt att spy galla över honom så fine, kör på det. :-)

Jag tycker det är en för låg standard på beteende med upprepande sågningar av samma person gång på gång på gång. Vill du försvara det med näbbar och klor får det stå för dig.
Själv tycker jag det liknar lite hur en viss Timråit bedrev kampanj mot Per Styf här inne emellanåt.

Med det sagt menar jag såklart inte att man inte får kritisera spelare som lever på att spela hockey avlönade av oss supportrar i princip. Men det finns ju måttlighet i saker.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Jalapeno: Gör man den bedömningen så har man väldigt svag kompetens inom hockey.
Wallin absolut inte sämst, men släpper flera enkla returer som resulterar i mål.
Sämst idag står nog mellan Bernhartd och Wahlberg, där var det härdsmälta.
Bland forwards var Vigneault usel i passningsspelet och slog för många indianare, men det är svårt att hitta någon som var direkt sämre än någon annan.
Bäst skulle jag säga var Sveningsson eller Olsson, 2 helt olika roller men båda bra i sina respektive, Woods hade några moment men annars är det tufft att hitta något direkt positivt, till och med OP såg trött och energilös ut.

Noterade att Modigs fick flytta på sig i sista perioden, visserligen fick modo lite fart på offensiven i sista men det var lamslaget i defensiven och det såg ut som juniorer mötte seniorer, Tingsryd var mycket bättre och 5-0 är nog ändå smickrande siffror för modo sett över 60 minuter.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gå igenom , glöm , gå vidare , gör det bättre.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Jalapeno: Det är ett par personer som har någon sorts vendetta mot Wallin. Tröttsamt.

Det går inte att klandra honom för den här förlusten, det är resten av laget som havererar. Har redan förträngt matchen så gått det går, men typ 3 av 5 mål uppstår väl på grund av ett felpass från nån av våra backar.

Nu handlar det om hur vi studsar tillbaka från den här matchen. Upp till bevis för Karlin och ledarna i truppen.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Jalapeno: Håller med, 40 skott på mål, 5 i mål och mängder utanför, hur kan man gnälla på keepern när det ser ut som det gör framför honom!? Mycket bra match av Wallin.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Nu såg inte jag matchen men jag tycker Wallin får lite väl mycket skit när han enligt apans stats är eran bästa spelare.

0.60 i gamescore är bättre än vad båda Leksands målvakter snittar och då släppte han ändå 5....
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Jan-Erik :
Han glömde läsa här innnan han skrev 🤣
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Monno: Självklart, det är mot lagen att tvinga en anställd att utföra vissa arbetsmoment om denne inte känner sig säker…
Och för att svara på din fråga så hade jag givetvis talat om för mig chef om jag inte kunnat utföra något han ber mig om, det ser jag som en självklarhet att alla gör, gör jag inte det så är det mitt fel eftersom jag inte kommunicerat det till min chef.

Personal som tar på sig jobb men gör fel för att man kan är till större skada än dom som inte tar på sig en typ av arbete för att man inte är mogen, jag premierar den typen av agerande eftersom det är långt mycket mer kostsamt att rätta till fel än att skicka rätt personal men bli lite försenad.

Detta är så självklart så jag förstår inte ens varför det ifrågasätts?!
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Bad_Brett:
En kvalificerad gissning är att skotten är 10-5 vår favör i 5 vs 5, vi driver spelet. Hade haft en sådan förstaperiod så skall det mkt till om det stått 3-0 till dem.

Sen behöver vi en partner till Ohlsson/MacM för vi skänker bort en kedja per match. Walterholm kom hit!!!
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
MorganaLefaey: Ja, forwardssidan är jävligt tunn. Lägg till ett par skador så måste vi lira med en ren J20-kedja.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
modomille: nej så är det såklart. Desto fler de hade fått värvat desto bättre.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Bad_Brett: Ja med Karlin trodde man ju åtminstone att dipparna skulle bli grundare.

Även spelare i HV kan nog ha sämre dagar. Men breda stabilt byggda topplag har ju en tendens att inte alla är klappkass samtidigt.
Året vi blev 2a så var det ju i princip att dom fåtal matcher Karla, JJ och Tambo inte var på topp så förlorade vi...
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
MorganaLefaey: 8 utespelare, två målvakter. Skiter i målvakterna i den här frågan då det inte är dom som ska försvara eller anfalla. Jag säger inte att allt är Gladers fel, rätt lite är hans fel då han bara värvade in några nya till den här säsongen, men sanningen är om han inte hade värvat in dom spelarna han gjorde så hade det funnits mer plats för Gradin/Karlin att ta in spelare som dom kanske hellre hade sett. Gör kanske detta till en större grej än vad det är dock..
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
jonsson: är väl bara i en match vi varit påslagna direkt. Och det var 2a matchen mot vvik.
Men oavsett om detta var en plump eller ej så tycker jag modo ska fixa 2 till fwd så vi får 13 seniorforwards.
Tycker det är ganska tydligt att vi i alla fall har minst 1 formation som desperat behöver en.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gavelo: Men vad ska Wallin göra?
Han har på riktigt inget val i princip.
Ska han tvär vägra stå och tvinga Modo ta upp en junior för att han inte känner sig redo? Rätt säker på att det är kontraktsbrott.

Det är tränaren som tar ut målvakten. Wallin kan säga hur mycket han vill att han inte är redo (men det ser väl alla att han är långt ifrån som när han slog igenom) men säger tränaren åt honom att han ska stå i kassen så är det bara för honomatt göra så gott han kan. Vilket jag är säker på att han försöker.

Om din chef ber dig utföra ett jobb, men du säger att du nog inte har kompetensen till det, men chefen säger att du likafullt ska utföra jobbet. Tänker du att du bara kan ge fan i att göra det då utan konsekvenser?
Och om du då gör jobbet än fast du sagt att du inte har kompetensen, och det blir skitdåligt. Är det ditt eller chefens fel?
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Sven Tuta: Det är verkligen inga roliga lägen han ställs inför ikväll. Om motståndarna ska få stå i slottet ca 2m ut och prickskjuta hade nog inte Barto räckt till heller..
Första målet är väl en 3:e retur dom slår in exempelvis, Det är backarna som uppträder fruktansvärt nonchalant.
Tror man släppte till fler skott från slottet denna match än man gjort totalt på de tidigare matcherna, men det har nog Tarre bätte koll på :)
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Tarasov: Enligt ÖA-Pelle var Wallin inte svag "Isak Wallin visade att målvaktsfrågan är Modos minsta bekymmer just nu. När Modo klappade ihop direkt i matchinledningen gav i alla fall Wallin Modo en chans till poäng. Fem insläppta mål men ändå överlägset bäste Modoit, det säger en del om hans lagkamraters insats".
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Tarasov: Nej, den var inte bra. Den var _bättre_. Kaijser, som MoDo ratade, såg ut som Kovalev.

Tingsryd borde knappt kommit in i vår zon. Dvs ombytta roller.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Bad_Brett:

Vi har väl vaknat sent i tidigare matcher oxå, men då lyckats måla iallafall, senast mot KIK minns jag inte.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
:

Måste ju vara den klassiska underskattningen i kombination med ett taggat bottenlag som gör att det ser ut såhär.

Väljer att glömma denna match och räknar med att de tar revansch på fredag. Ser det lika jävla illa ut då börjar man bli orolig.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
:
Tycker även andra perioden var bra men utvisningarna förstör rytmen. Sen 3 funkar inget. Det blir så här ibland bara det inte händer för ofta. Isak Wallin är inte klappkass men svag.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Monno: Jag sa inte att många gör så, men som chef så uppskattar man den ärligheten.
Just Wallin skall inte stå just nu, han är som precis alla ser inte redo, han borde känna att det inte fungerar och han borde sagt för längesedan att han inte är redo att axla huvudrollen än.
Sen kan man ifrågasätta ledningen som inte tagit tag i målvaktsfrågan tidigare då man vetat att Tex varit både krasslig och skadad.

Wallin Absolut inte orsaken till förlust idag, men hans osäkerhet är övertydlig och det gör defensiven nervös och darrig.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Monno: Ja, på något sätt har det blivit normaliserat i MoDo att "ha några dåliga kvällar". Men någonting säger mig att HV 71 inte kommer förlora många matcher med 5-0. Eller Björklöven för den delen, såvida de inte bettat på resultatet.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Pinsamt
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Modoit i Umeå: OT, men jag minns Thomas flin då mer som att han inte kunde låta bli att le åt eländet, över hur bisarrt det var.
För det var ju en helt sjuk match.

Snarare än att han log för att han hade en trevlig kväll.

Olika hur man kan uppfatta saker. :-)
Med det sagt, var det inte i stolpen han la den? Vågar inte försöka leta reda på reprisen på saken för risken traumatiska minnen...
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Trodde man kunde ha lite större krav denna säsong
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Bad_Brett: Fast kvällens första byte tycker jag var bra. Det var nog bästa bytet i hela matchen.
Sen fick det fort utför.

Men ja det är spännande hur det kan bli sån kollektiv härdsmälta. Att en spelare eller kedja har en dålig kväll ibland kan man förstå, men hur hela jäkla laget dras ned?

Man undrar ju hur man förbereder sig inför en sån här match? Är det där det brister?
Man får hoppas man analyserar ordentligt hur man kan göra en sånhär rejäl plump.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gavelo: Wallin har väl fått den absolut sämsta tänkbara förutsättningar som går att få. Tanken var väl att han skulle få växa sig tillbaka i skuggan av Tex, men istället så fick han axla ngt som han och övriga visste att han inte var byxad för stunden. Det är väl därför som finnen har kommit in. Så att bara skylla på Wallin är inte rättvist, han är bara inte bättre för stunden.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Idbyn: Det märkliga är att detta är så typiskt för just MoDo; Att man kan se redan i första bytet att "ajdåå, det är en sån kväll" och sedan finns det ingenting som kan ändra på det.

Är träningsupplägget fel? Har laget varit ute och festat tillsammans? Är det för mycket stoj och skoj i korridoren som gör att spelarna slappnar av för mycket?

Någonting måste det ju vara. Det händer lite FÖR ofta för att det ska vara tillfälligheter.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Gavelo: Tror du är många spelare på elitnivå som tackat nej till att spela för att dom inte känner sig redo?
Vad lever du i för verklighet egentligen?

Tror du på fullaste allvar att Wallin kan skriva ett kontrakt med Modo (med en uttalad plan att han ska få matchas in i lugn takt dessutom) där han sen kan säga att han inte vill spela för att han tycker han är för dålig? På riktigt?
Och återigen, vilken spelare på elitnivå säger tack men nej tack när dom blir uttagen att spela?
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Bad_Brett: Jag var väl själv en av dom som hoppade jämfota av glädje när Gradin/Karlin tog över efter Glader. Man ska ju inte döma ut Modo än efter kvällens match, det kan ju vända. Jag drömmer själv fortfarande mardrömmar om när Bill Thomas kommer fri med Leksands målvakt i den avgörande kvalmatchen mot Leksand 2016, han drar målvakten och ska lyfta puckdjäveln över benskyddet men misslyckas. Vänder upp och åker tillbaka nästan med ett leende på läpparna, tror inte han menar något illa egentligen. Jag tycker att det blev en symbolminne för amerikanernas misslyckande i MoDo den säsongen. Traditionens makt i hockey brukar vara stark, ibland undrar jag om Gradin/Karlin tänkte på det när man värvade alla dom här amerikanerna. Säsongen är ju ung än, jag hoppas att det vänder. Men det ser inte bra ut !
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Saleva: Pinsamt enkelt tar Tingsryd 3p. Samtidigt förstår jag att vi inte är ett topplag. Märkligt ändå att vi släpper in så mycket mål. Karlin är ju inte känd för att ha dåligt försvarsspel.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Monno:

Va fan hände ikväll? Tog styf över laget för en dag?
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Monno: Nej nej, jag har bara konstaterat att han är urusel och behöver en omstart långt ifrån Allsvenskan.
Klarar man inte av sina arbetsuppgifter så kan man avböja, som chef uppskattar man den ärligheten.
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Hoppas vi gjort bort årets skitmatch, nu studsar vi tillbaka med besked på fredag. Hade varit intressant och tjuvlyssna i omklädningsrummet efter matchen....
Kommentera

Sv: Tingsryd - MoDo 2021-10-06
Sven Tuta: Ja jag har inte sett exakt alla perioder. Och inledningen mot VVik var ju svag men sen har det ju ändå funnits nånting iaf.
Att börja gödsla med pengar efter en skitmatch känns lite förhastat.
Gör vi ett gäng till såna här insatser nu i inledningen av säsongen är det en annan femma dock.
Kommentera

2234347 · »