1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478884 inlägg · 4078 ämnen

Västervik - MoDo 2021-09-24

2230885 · » Till forumet


Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter:
Ser gärna Hellkvist stå i båset i ett kval neråt.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Saleva:
Strömgren bara öser på i Rögles J20 en assist idag!
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter:
Lhc vinst efter straffar, rätt väntat att Ahnelöv skulle missa sista straffen..
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Modigs,Sam och Woods känns ju som en rätt okej förstaline till dess att man hittat en ny Karla eller plockar in Zykov.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K: Håller med att man inte kände igen Hasa. Måste varit nervös. Har ju varit riktigt bra på försäsongen. Dahlrot tycker inte jag känns som en topp 6 back. Tycker transatlanterna såg lite vilsna ut i egen zon. Powell i Västervik kanske vi borde huggt på. Intressant högerskytt.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
DrCox:

Jo det tror jag med. Men fan vad lhc spelat upp sig sedan jag skrev då det stod 3-0. Nu kvitterade man till 3-3 och har varit bra i tredje. Leksand har helt slutat att spela och fortsätter det så här kommer lhc vända och vinna.

Allt som går emot Leksand är bara positivt.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Om linköping skulle åkar ur så tror jag dom får det tufft att ta sig tillbaka
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K:

Ska lhc bli det första krislaget i shl? På väg mot sin fjärde raka förlust och spelet ser inte alls bra ut. Väldigt rörigt och naivt i försvaret.

Kan vara ett av kvallagen.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Själv tycker jag också att man måste ha ett snack med Hasa. Han är långt ifrån den spelare han var i början av försäsongen där han spelade snabbare, följde med och hade hygglig koll på defensiven. Igår var han darrig, höll klubban krampaktigt och spred puckar.

Sedan finns det mycket mer hockey i Dahlrot, men det verkar fullständigt omöjligt för killen att spela efter sina förutsättningar. Se till att fullfölja defensiven och spela pucken så snabbt och enkelt som möjligt Leta för allt i världen inte en avgörande passning, utan KEEP IT SIMPLE.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K:

Precis, helt rätt att gå för seger när vi tagit över helt. Sedan är det onödigt att vi ger bort matchen med två individuella misstag. Men vi kan ju inte börja spela avvaktande och bjuda in Västervik när vi har momentum och trycker tillbaka dem och skapar tillräckligt för att gå ifrån.

Jag är fortsatt positiv inför fortsättningen och tycker vi ligger långt före förra årets lag, även om man jämför med laget under styf i december/januari ligger vi före. Då var det ofta öppen gata genom mittzon och vi åkte på många kontringar. Igår lyckades vi relativt bra att få stopp och fick få kontringar på oss men skapade en del omställningar själva. Ser betydligt mer strukturerat ut och Karlin är inte rädd för att ändra under match. Vi fick ju lite bättre fart när modigs gick in med Woods och sam i tredje.

Det som oroar är främst avsaknad av den där högerskjutande spetsforwarden, tror det är den som behövs för att Woods och Sam ska bli en dominant kedja.

Sedan skulle man önska en ersättare till viklund så vi kan dra ner speltid på dalroth.

Hoppas Tex är redo i nästa match.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Heyerdal: Tycker inte att vi var för offensiva. Inget av målen var på kontring där vi tappat folk, utan pga slarv där vi egentligen hade folk med. Jag skulle inte varit nöjd om vi backat hem med tio minuter kvar i en match vi dominerar.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K: 7-0 igår mot Leksand nu ligger MoDo under med 1-3 mot samma lag, märkligt hur det kan svänga
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Frontschwein: Absolut inte.
Hv71 och några andra lag kommer inte förlora allt för många matcher så skall vi ha en chans så gäller det att vara med från början.

Tyvärr känns det som ett stort misstag att inte låna in en målvakt tills Tex är tillbaka och i matchform.
Nu har vi alltså en första målvakt som var för dålig för att stå under hela fjolåret och en oprövad andra målvakt från div1.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
jonsson: Har vi tid att låta Wallin "växa med uppgiften"?

Kanske hattnytt borde bytts mot hatstore då jag tycker att han bör leta en keps för båset.

Nästa år möjligen kanske han är redo, för potential har han onekligen.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Det som är bra i år är att spelarna omöjligt ska kunna skylla de dåliga resultaten på "hög press utifrån". Vi är ju tippade som mittenlag..
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Heyerdal: Huvudsaken är att MoDo går upp med de där dyra sinnessjuka lirarna som dyker upp innan januarifönstret stänger.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
jonsson: jag tycker att MoDo gjorde ett stort misstag i tredje de kvitterade till 2-2,sen gick de helt för vinst utan tanke på dessa kontringar med mål i baken som alltid kommer mot smarta lag, detta har vi sett många gånger framförallt på hemmaplan, trodde Karlin var smartare i läget som blev, poäng borta är värdefulla så en eller två hade varit möjligt med ett säkrare spel, visst jag kan förstå att,de gick för tre men det straffar sig ofta, vi fick stångas mot fem försvarare medan de kontrade mot en eller två.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K:

Karlin va långt ifrån nöjd så det känns bra, hade varit nervös om han gått ut o sagt ” vi gjorde en ok insats”
Sen ska väl inte Wallin lastas allt för mycket för torsken igår, men jag vill ha Tex i mål ganska snart.
Jag kanske hade för stora förhoppningar inför gårdagen.
Kommentera


Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K:
Om man ser till skottsektorn så sköt 18 skott därifrån och hade 10 emot oss. Ett par lag i ligan hade fler skott från skottsektorn, 2 hade 9 emot sig. Kan vi hålla detta över tid är jag inte det minsta orolig för själva spelet. Om inte annat har vi definitivt något att utveckla. Som sagts innan målvaktssidan kan ställa till det tyvärr
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Smurfen: Vänta ett par matcher innan vi ser om det var så att resan satt i benen, det var spänt inför premiären och sådant.

Att man har dippar under en match är självklart, men sådär får det inte se ut.

något att glädjas åt:
Det blev en riktig storseger för Modo J20 mot Leksand hemma i J20 Nationell norra herr i ishockey. Matchen slutade 7-0 (0-0, 5-0, 2-0).
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K: Ja då var det ju detta med att "alla skall åka skridskor och ha rätt inställning i 60 min " då , det verka ju inte vara MoDos melodi dom senaste tjugo åren precis !!!
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
J F K: Indeed!
Modo spelade tyvärr med lite för små marginaler igår, överlag en bra bortamatch, speciellt med Modo ögon om man ser till det senaste 5 åren.

Det positiva är att vi är rysligt duktiga på att vända spelet och kontrollera mittzonen defensivt, samt att vi faktiskt verkar ha någon typ av spelidé även vid underläge.
Nackdelen är att vi slarvar vid 3 mål, enkla misstag som straffar oss hårt och sen gör inte Wallin någon match att prata om.
Han släpper nästan helt obegripliga returer och säljer sig för skytten på 3 och 4:e målet, dock skall inte Wallin lastas för förlusten, men han är ingen målvakt som vinner matcher heller, här hoppas jag på en utlåning till div 1 en säsong.

Sist är det trist att vi har så blött krut i bössorna, anmärkningsvärt vad svårt vi har för att göra mål.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Gavelo: Ska man hitta något positivt kan vi nog aldrig ha skapat så mycket målchanser mot Västervik i en period som vi gjorde tredje igår. Om alla bara åker skridskor så blir vi jobbiga. Hade vi haft den frekvensen i andra skulle de fått det oerhört jobbigt med tanke på hur svårt det då är att byta.

Men, spela en hel match så får vi veta hur bra laget är.

Svenningsson måste skärpa sig. Jag tycker att hans nonchalanta hemjobb ett par gånger är bedrövligt att se. Man ska fan inte glida till båset når man ska byta. Jag är dock mindre orolig för hans målskytte. Jag tror att det lossnar framöver. Ganska mycket om inte allt är mentalt. Sedan kanske han inte är en skyttekung.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
KRM: Pajas?
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Blake:
Så kan det vara. Kollade iaf highlights på cmore och man kan konstatera att slarvet vid 3-2 var rätt horribelt och brytningen vid 4-2 var pinsamt att se.
Baksmällan är iaf inte lika svår som för SSK.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Blake: Hockeyallsvenskan har alltid varit sega på att slänga upp highlights tyvärr. Brukar väl komma upp vid kl 10 eller nått sånt där dan efter om jag inte minns fel..
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
JonteD: ja, men nu verkar bifbiffen sansad faktiskt. Inte alltid varit så men vi är förlåtande och ger människor en andra chans här uppe i sveriges andra jerusalem 😘
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Försöker se highlights på hockeyallsvenskan.se men ligger inte upp några klipp alls från någon match, bara intervjuer. Har cmore gått all in nu och inte ens tillåter gratis highlights?
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
snusmumrik: Fan vad jag gillar Karlin.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Dexter : Hoppas pizzan var god åtminstone
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
snusmumrik: Låter som min analys. Minus Peter Jöback då.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Tack för genomgång! Verkar ju varit misstag som avgjort. Kan ändå vara en tröst att nästa gång görs
troligtvis inte samma misstag iallafall :)
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
puffe: den finns NU!
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Costanza: Givetvis, synd att Cmore och inte ens MoDo orkar bry sej om att MoDo heter MoDo numer. Kul att se dej tillbaka, finns en sång till dej snart
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Jag håller med Karlin:

När Mattias summerade sitt lags insats efteråt var han rejält besviken.

– Man vill aldrig förlora. Jag tycker att vi förlorar på ett värdelöst sätt. Tre av deras mål kom efter bjudningar från vår sida. Det får inte förekomma oavsett vilken nivå man spelar på. Det är helt oförsvarbart att det inträffar, säger Mattias Karlin.

Insatsen som Modo svarade för i de två första perioderna var Karlin långt ifrån nöjd med.

– Vinner man inte åkdueller eller närkamper ska man inte vinna hockeymatcher. Det är inget snack om saken att vi var bättre än Västervik i tredje perioden. Det var spel mot ett mål, men fakta kvarstår och vi förtjänade inte poäng eftersom vi var för dåliga de två första perioderna.

Vad fick du för intryck av Västervik?

– Jag tyckte de jobbade bra och var mer ödmjuka samt att de var mer nöjda för småsakerna som inte vi var. Vi har att göra med hur man ska tänka och bete sig på en hockeyplan. Det är mycket av dessa bitar som jag tycker Västervik är hundra gånger bättre än oss. Därav vinner de matchen, svarar Mattias.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
puffe: Ja, MoDo går upp.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Sicket jävla tjöt, vi har 51 matcher kvar att bevisa att vi ska gå upp.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Nucky: Min analys. Jag tycker det var för lite intensitet, för lite trampa trampa trampa och för mycket trampa glid trampa glid.
Sen så har vi än så länge ingen målskytt. Wallin tar dom puckarna som han ska ta, men en vinnar målvakt ska även ta en del omöjliga puckar.
Jag ser det här som en uppbyggnadssäsong för att utmana mot SHL nästa år och nästa, och nästa tills vi går upp.
Därför blir jag inte så upprörd över att förlora mot Västervik, så länge jag ser att det finns en bra grund att bygga på.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Förvisso hade Västervik en bra defensiv förra året, men man vann även i regel skottstatistiken i majoriteten av matcherna om jag inte missminner mig. De forecheckar hårt, men man har även haft ett bra eget spel med puck. De har i regel haft fina uppspel med bra förstapass från back. Lag kommer ha de svårt mot Västervik om man tror att de endast kan spela köttmur + kontringshockey.

Dessutom... varför sitter Västerviks passningar bättre om Modo nu fokuserat på ett offensiv spel med puckinnehav?

Stör mig på när aspirerande topplag likt Björklöven förra året som verkar tro sig vara för bra för att forechecka och slå sin gubbe längs sargerna.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Nucky: Jag skulle också bli besviken.

Men jag ser hellre att vi sätter en stabil grund och kultur i föreningen för att sedan kunna konsekvent satsa år efter år. Fjolåret visade tydligt hur skör vi var efter åsnebrottarens sorti och hur skev självbilden fortfarande var trots fem år i ligan.

Såklart ska man ändå bygga något som kan utmana redan i år och även satsa hela vägen in om det faller väl ut.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Bad_Brett:

Släng bara upp ditt tips nu. Jag vill se vart du har tippat Västervik och de andra lagen. Vill se ifall du själv har Västervik som topplag eller underdog.

Har du inte lämnat in något kan du säkert få dispans.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
KB65: Västervik tog sig till semi ifjol med 20 nya spelare-ish varav de flesta samlades i Augusti.
Förstår att det tar tid att ändra attityder och bygga något helt nytt i MoDo, men vi har fortfarande fantastiskt mycket bättre förutsättningar än de flesta. Semifinal i år tycker jag är fullt rimligt krav vilket innebär ett topp4-lag.
I det sammanhanget har kvällens match noll betydelse.
(En match som jag tycker är helt ok)

Men jag skulle bli sjukt besviken om vi slutar 8:a och åker ur i kvarten.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Bad_Brett:

"Visst är det lustigt att samtliga av de andra favorittippade lagen inte tycks ha några problem att få ihop spelet från match 1?"

Mora lyckades ju grymt bra mot topplaget Vita Hästen. Ssk visar verkligen att de fått ihop det till premiären. Bik hade stora problem med Kristianstad där man långa stunder var under press och förlorade skotten med 37-22 och vann pga två pp mål. Hv som är stora favoriter hade det rätt kämpigt med AIK.

De enda topplagen som egentligen imponerande var Västerås som fullständigt körde över Tingsryd sett till spelet och övertaget, samt löven.

Så vilka topplag är det du pratar om som fått ihop det utan problem till match 1? Eller var det Västervik du pratar om eftersom du hade tippat de i toppen.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Rytter: Suck. Trodde jag hade varit rätt tydlig med att jag tror att MoDo klarar slutspel. Det har ingenting med den här insatsen att göra. Jag tycker det att är för dåligt att man inte klarar av åka skridskor och gå in i närkamper i 2 av 3 perioder, om det sedan beror på dåligt träningsupplägg, taskig inställning eller månens bana struntar jag i. Jag konstaterar bara på att det jag och många andra irriterade oss på i den här matchen, var samma sak som jag och många andra irriterade oss på under förra säsongen.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
KB65: Jag ser inte Mora som ett topp-6-lag och de fick en poäng på bortaplan, men visst.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Bad_Brett:

Vart tippade du Västervik och vart tippade du Modo?

Eller är du en sådan som är för feg att på förhand tippa något för att sedan kunna sitta och säga, vad var det jag sa?
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Bad_Brett:

Det jävliga är ju att man ska ha tålamod mitt uppe i alltihop för att saker o ting ska sätta sig, men det kunde ju ha varit värre oxå om man tittar på ssk-löven.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Bad_Brett: Där håller jag fan med dig om 15 matcher för att komma igång. Det är inte så att vi ställer upp med 24 st nya nordamerikanska spelare som aldrig lirat I AS tidigare.
Kommentera

Sv: Västervik - MoDo 2021-09-24
Bad_Brett: > Visst är det lustigt att samtliga av de andra favorittippade lagen inte tycks ha några problem att få ihop spelet från match 1?

Favoriten Mora förlorade mot bottentippade Vita Hästen och Södertälje som delar typ samma snittplacering som oss ligger just nu under med 2-9. Men okej.
Kommentera

2230885 · »