1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 505090 inlägg · 4189 ämnen
« · 2019391 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly season - 2019
{5647}:

Jag tycker inte heller att han ska spela i en produktiv kedja som han gjort nu på slutet när vi haft skador och spelare borta. Men i en tredje/fjärde fyller han en roll i vårt lag om vi spelar ha nästa år, och kan även ta en roll i en fjärdekedja i shl om vi går upp. Nyttig i det defensiva arbetet samt i bp. Tror också att med rätt träning kan han bli rappare och finns nog lite mer produktion att hämta.

Så länge han inte är tänkt som en topp6 forward i ett ha lag så är jag nöjd med förlängningen.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Själv tycker jag att Sylwander är för långsam. Han är förvisso väldigt stabil, jobbar hårt och är laglojal, men han är för dålig på skridskorna så han drar på sig kopiöst många utvisningar. Han är lite för otekniskt med bristande spelsinne och i kombinationen med hans dåliga skridskoåkning blir det oerhört svårt att ha honom i en produktiv kedja.
Jag hade hellre hittat någon annan, men det verkar bara vara jag som tycker det. Björn verkar ha Sylwander som en favorit med tanke på hur mycket speltid han får...

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Instämmer i dina kommentarer kring Björn.

Jo Björklund är svår, ingen poängligavinnare och ingen som driver laget match efter match och byte för byte. Men han visar sitt värde i tighta matcher där det blir lite tufft spel, och ingen kan ta i från honom att han öser in mål oavsett vilka han spelar med.

På HA nivå tycker jag också att det är värt att behålla honom som kulturbärare, vi vet vad vi får och han kommer fortsätta göra sina mål. Så länge han inte kräver att vara en spelare i första eller andrakedjan utan accepterar sin roll som tredje/fjärde kedje spelare och tid i PP så kan han få stanna. Han har du dessutom utvecklat sin skridskoåkning under 2 säsonger med Björn, finns det ytterligare förbättringar att göra så kan det vara nyttigt att förlänga med honom. Lite bättre ork så han orkar hålla hög nivå matchen igenom tror jag skulle öka produktionen.

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:
Tänker att det med tränare är lite som lärare i skolan, några är riktigt bra och några är riktigt dåliga och de flesta är någonstans mittemellan.

Tror Björn tillhör de bättre tränarna tror jag, ser en förmåga att utveckla spelare, verkar lägga upp en hård träningsdos. Analytisk på riktigt. Bra koll på statistik och de verktyg som finns, det är bla orsaken till att han plockar målvakten relativt tidigt. Dessutom förekommer lite intressanta taktiska drag då och då, exv när målvakten togs i 4-4.

Lämnat han så lämnat han efter denna säsong, inte så mkt att göra åt det. Däremot tror jag det kan bli svårt att få tag på en bättre tränare, utan nästa tränare behöver vara dålig. Tycker han fungerar bra och fördenskull skall få vara kvar.

Byter lite ämne och hoppar över till Björklund, tycker han skall då vara kvar även om vi spelar i allsvenskan han har sina nersidor men ser målskyttet som mkt värdefullt. Helst bara 1 år, men vill han ha 2 kan jag leva med det.

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:

Förstår vad du menar, men skulle vilja ifrågasätta detta med att sätta spelare i frysboxen.

Finns det någon som blivit orättvist behandlad och hamnat i frysboxen utan anledning? Tycker nog med facit i hand att det ligger lite bakom bänkningarna av LP, Wahlgren och Wernblom och man få nog ge honom rätt där, två av dom har ju bytt klubb och det har ju inte gått speciellt mycket bättre. Visst att man som modoit vill se sina "egna" lyckas, men ska vi vända och bygga om hela organisationen oh klubben är det ju just svågerpolitik vi måste våga undvika. De bästa ska spela och presterar man inte så får man vila, jag tycker detta är en styrka hos Björn. Tänk på att flera av de ledande forwards vi har t.ex From, Hagelin, JJ, Karla, Björklund mfl alla varit bänkade när dom inte kommer upp i nivå. Sedan ska man ge björn cred för att när en spelare har varit bänkad och kommer tillbaka får dom verkligen chansen och inte bara 6 minuter i en fjärdekedja, förra säsongen fick ju både KJ och Wahlgren chansen högt upp (i andra kedjan) och fick spela 17-18 minuter efter att har varit bänkad och detta tycker jag visar att han faktiskt ger spelare chansen. Många andra tränare hade nog gett dom få minuter i en fjärdekedja.

Den enda spelaren man kan ifrågasätta är väl behandlingen av Öhman, men å andra sidan har han haft det jobbigt med skador när han väl kommit in i truppen, men nu får han ju chansen att visa upp sig och kriga till sig en plats, och verkar som björn är nöjd med vad han fått se nu.

Sedan detta med försvarsspelet, vi har ju visat mot Timrå och Löven och VIK att detta fungerar, tror snarare att det handlar om materialet och inställning hos spelarna. Även under vår långa segersvit var ju försvaret grymt bra och vi var det lag som släppte in minst mål i 5 mot 5.

Tror inte det är fel på systemet i sig, men det man kanske kan kritisera Björn för är att han inte är tillräckligt adaptiv, och anpassar sig efter det material han har samt hur matchbilden ser ut. I bland skulle man ju önska att vi är lite mer försiktiga mot lag som bara backar hem och vill gå på kontring t.ex Västervik, men där verkar Björn beordra full fart framåt istället och spelar de i händerna. Lite bättre strateg och matchcoach skulle han behöva vara eller ha en assisterande som är det.

Köper inte heller att han är arrogant i media, tycker detta är en av de tränare som vi haft som gör sig bäst i intervjuer. Har du nått exempel på detta eftersom du verkar tycka det inträffar ofta?

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Det lustiga är att vi trots bra poängskörd ändå "bara" ligger trea trots och vi var rejält favorittippade.

Är inte missnöjd över säsongen såhär långt men vi har inte på något sätt överpresterat som lag.

Björn:
+ Propagerar för underhållande ishockey
+ Kan fatta obekväma beslut och bänka stjärnor
+ Ger spelare chansen att spela sitt (dvs Björns) spel även om det inte lyckas direkt

- Sätter vissa spelare i frysboxen
- Hans försvarsspel fungerar sällan mot bättre lag
- Stundtals arrogant i media

Är nöjd med Björn men kommer inte heller gråta floder om vi får en ny tränare. Han har en förmåga att få det att låta som att han har stenkoll på allt men jag känner att han saknar fingertoppskänsla. Tar sällan time-out i tid (framförallt inte om det är nära ett powerbreak), plockar ut målvakten med 5 minuter kvar av matchen utan att vi har tryck i anfallszon etc.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Allt är ju relativt beroende på vilken lön som står i kontraktet!
Sylwander har överlag varit lite av en besvikelse, hade hoppats att han kunde bidragit med lite mera kvalitéer och lite mer rutin då han trots allt kommer från shl, han har absolut inte varit dålig men han känns så jäkla osmart ibland.

Fördelen är väl kontinuiteten som blir med denna förlängning vilket jag ändå tror är bra för Modo med tanke på alla talanger som är på väg upp i A-truppen

Sv: Silly season - 2019
hanzon:

Skulle vilja se att man säkrar optionsåret på Björn och skriver 1år extra med honom, så han också får 2 säsonger till.

Så här ser det ut för nästa år nu:

#41 Oscar Hedman (D) 19/20+1
#40 Kalle Jellvert (C) 20/21
#31 Linus Lundin (G) 20/21
#6 Mattias Norlinder (D) 20/21
#29 Kim Rosdahl (RW/LW) 20/21
#27 Anton Öhman (D) 20/21
#23 Daniel Sylwander (C/LW) 21/22
#25 Joel Wahlgren (C/LW) Junior
#32 Max Wahlgren (C/W) Junior
#5 William Wallinder (D) Junior

Rätt ok stomme at bygga vidare på (tänker på HA nu). Hedman kan få fortsätta optionsåret, men detta innebär att vi inte har plats för Tommy E.

Norlinder och Wallinder får stå för potentialen och fylla junior kvoten bland backarna. Öhman tror jag kommer visa sitt rätta jag i slutet på denna säsong och nästa och kommer bli viktigt offensivt. Betyder alltså att 4 nya måste in eller förlängningar måste göras. Förlängningar av Hedberg och Berglund vore en dröm men det är inte realistiskt ifall vi är i HA.

Lundin funkar som andramålis men måste ha in ett riktigt ess här. Hanses måste vi släppa efter detta år.

Bland forwards så har vi bra möjligheter att bygga laget som vi vill och som passar vårt spelsystem. Rosdahl, Jellvert och Sylwander är alla bra spelare på HA nivå som passar in i vårt spelsätt. Alla är laglojala och vi vet vad vi får från dem.

Måste släppa Hagelin och Häggström och hitta mer speediga spelare. Dessa är de två jag absolut inte vill se förlängningar med.

Realistiska förlängningar: From, Forsberg, Björklund, med frågetecken för Björklund, men han gör sina mål och poäng och varit här länge så i en HA trupp tycker jag han borde få plats.

Förlängningar jag vill se men som troligen drar till högre ligor: JJ, Karla, Tambellini, Olofsson

Sedan har vi några juniorer som är svåra att veta ifall vi ska försöka behålla eller ej. LP, Wernblom, Åhström. Tycker nog att LP och Åhström ligger närmast, wenblom har inte lyckats hos oss eller hos Västervik och ser inte att han utvecklats som önskat.

Så kan nog bli att vi måste hitta ca 9 forwards till nästa år, men vore bra ifall vi kan förlänga med iallafall From och Olofsson till att börja med så vi har lite spets. Jobbigt om vi måste hitta 9 nya forwards och 6 av dom ska vara spets som går rakt in i första andra kedjan.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Finns fler som borde förlänga med klubben.

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: 5-0 senast hemma

Sv: Silly season - 2019
jonsson: ja igen...blir svår match imorgon, Ais nollade oss sist så blir det samma inställning som mot Tik blir det inga poäng

Sv: Silly season - 2019
Rytter:

Nu blev det helt plötsligt väldigt tunt på backsidan.

Sv: Silly season - 2019
Gusse:

Inte i topp på min önskelista, men ändå en bra förlängning. Nu har vi en spelare som verkar trivas bra som stannar i två år till och ger stabilitet till truppen. Helt klart en bra förlängning på HA nivå och han gör inte bort sig i en fjärdekedja i SHL heller.

Tycker man fått ut ungefär det förväntade av honom, han ligger runt 15-20p och bidrar med hårt jobb.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Sylwander

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Fast JJ var ju en klockrent tips som satt bra. Hade själv inte en tanke på att han skulle vara nått och vara aktuell innan du droppade honom.

Så tipsa glader om att höra sig för angående dessa nu!

Sv: Silly season - 2019
Rytter:
Nja min scouting brukar bestå i att kolla vilka som får lite speltid i SHL-klubbarna.

Sv: Silly season - 2019
Enström skadad och borta vecka till vecka.

"Tobias Enström är skadad trots allt. "Överkroppsskada", sa Hellkvist. Han vet inte hur länge Enström blir borta men sa att det är vecka till vecka snarare än dag till dag."

Så det är ett måste att fylla på med backar nu. Ivandrago får tipsa glader om de spelare han scoutade.

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Från allehanda:

"Har fått nys om att Modo släpper någon form av spelarnyhet i eftermiddag. Verkar vara en förlängning."

Önskelistan är: Olofsson, Tambellini, JJ eller Karla,Hedberg eller Berglund får gärna krita på men de lirar nog SHL eller i NA nästa år.

Hoppas bara att det är en profilvärvning som Norlinder så det inte blir Hägga på 2+1 eller Tommy Enström på 1 år.

Sv: Silly season - 2019
Gavelo: Jag är nästan mer osäker på Ginning som har lyckats skrapa ihop 16 utvisningsminuter på dessa gruppspelsmatcher (är väl en personlig 2+10a inbakad) men likväl, nu höjs svårighetsgraden. Möjligtvis att Ginning kommer mer tillrätta i de tätare matcherna. Det återstår att se.

Men hade gärna sett Norlinder plocka några av hans minuter i gruppspelet (frågan är om de inte skulle ha mer nytta av Norlinders offensiva kvalitéer då FW-sidan saknar en del offensiva hot). Tycker också han är med och hotar offensivt och tar initiativ när han väl får chansen.

Sv: MoDo - Almtuna 2020-01-03
Costanza: Samt Öhman ihop med Tommy Enström och Hedman med Wallinder, vilket skulle kunna betyda att Hedman och Walle är extra.
(När Norlinder är tllbaka)

MoDo - Almtuna 2020-01-03
Troliga kedjor:
Tambellni-Johnson-Karlkvist
Rosdahl-Olofsson-Forsberg
From-Jellvert-Max Wahlgren
Björklund-Häggström-Sylwander
Joel Wahlgren

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Nyårsnattens fylla är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.


Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Gott nytt år!
Bra uppslag. Maila glader, ditt scoutöga ska man lita på, minns vem som först droppade JJ som en tänkbar värvning, och det slog ju väl ut.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Donald: gott nytt alla!😀 nytt år nya möjligheter!😀 nu jäkla tar vi 2020s HA med storm!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Donald: Hata Timrå 😂👍🏼

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vill ta tillfället i akt att hälsa gott nytt år till alla Modovänner därute i världen! (Vill vara före Lena ”modoiten” Endré på Skansen)

Som modoit är det tur att internet inte bara var en fluga.
(Vore drygt annars att nå ut till alla oss rödvitgröna ute i världen eftersom hjärtan i samma färger slår över hela vår jord!)

Nu lär man väl få skit från både vissna löv och tallarnas dito, dom kallar det hybris, vi modoiter sträcker på oss, slår oss på bröstet, fnissar lite lätt och står upp för den ibland hånade slogan The heart of hockey.

Oavsett division, oavsett vilka spelare som bär färgerna:
- VI är MODO Hockey, och vi skiter fullständigt vad andra säger, vi VET att vi berör världen över!

Skål på er alla alfredshems kamrater, och till alla er andra kan jag sträcka mig till att hälsa gott nytt år, med tillägget att jag stolt kan påstå att jag starkt ogillar de klubbar ni representerar.

(OBS! FÖRTYDLIGAR ATT JAG EJ ANVÄNDER ORDET HATA PGA KRÄNKNINGSBENÄGENHETEN HOS VISSA INDIVIDER)

Sv: Silly season - 2019
puffe:
Noterar att denna herre får ganska lite speltid i FHC kanske kan vara nåt för oss. Internationell erfarenhet, rimligen hög talangnivå då han lirat JVM.

Johan Ivarsson i FBK verkar även han få tunt med tid, en gamml Hellkvist-favorit.

Utifall någon av klubbar plockar in en back så kanske dessa släpps

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
goleafs: Som du säger så ska det finnas vi mot dom känsla inom sport. Så länge man kan skaka hand efteråt och vara ödmjuk oavsett vinst eller förlust. Fan, sport är bland det finaste vi har. Gliringar hör till så länge det är med hjärtlig ton. Muppar finns tyvärr i alla läger men de är få. Gott Nytt

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{8384}: "Please disperse, nothing to see here"

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
KB: Håller med helt och hållet. Kan ju bara tala för mig själv men för mig blir matcherna mer intressanta när man tänker ”nu ska vi minsann ta och tvåla dit de arroganta skellefteå/modo-supportrarna.”

Dagens hockey behöver mer vi-mot-dom-känsla. Sedan får det inte gå över gränsen så som det tyvärr gjort för både Modo- och Timråklacken denna säsongen.

På supporterforum kan det givetvis också gå för långt och då bör det markeras, men så länge gliringarna görs på en någorlunda sund nivå där ingen tar åt sig personligt så tycker jag det är rätt kul.

Med det sagt, gott nytt år! Kul att norrlandshockeyn verkar segra denna säsong.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Alltså pinsamt vad kanada får fördelar i jvm mot tjeckien...

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
KB: Jag håller med, man skall inte ta livet för hårt. Det livar helt klart upp med gliringar fram och tillbaks, men så länge man har lite klass och inom vissa gränser.

Aja nu nu kan vi väl röka lite fredspipa under denna nyårsafton så får vi tugga igång igen till nåsta år. 😋

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Adam Tambellini och Kanada vann Spengler Cup

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Sputnik: Jag tycker personligen om dessa gliringar mellan klubbarna. Kan fnissa lite åt att Enström tydligen ska ha tryckt i sig chips och öl genom hela försäsongen. Eller jämförelserna mellan Vesel och vår internationella korpenstjärna.

Jag håller också spelare som visar klubbhjärta väldigt högt, Dahlén inkluderad. Men eftersom han är en så ledande spelare och egentligen synonym med eran klubb just nu, så är det väl självklart att det är han som får ta emot det mesta "hatet". Det är ju ett lätt mål, så att säga.

Sen så kan det självklart gå för långt eller helt enkelt vara så att folk tar saker på alldeles för stort allvar ibland. Är inte så mycket att göra åt.

Mina tankar.

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
NuMo: Tambellini såg såå nöjd ut efter segern och var redo för guldmedaljen. Tydligen ses matchen av många i Kanada under ledigheterna så det är nog stort för grabben. Annars såg laget lite väl ölsugna ut efter slutsignal, så jag hoppas han kommer tillbaka i någorlunda form :-)

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Nucky: Ser att Tobias Viklund är skadad och bara spelat 5 matcher (1 assist).

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
NuMo: Det finns pengar. Han har tidigare sagt att det räcker till 1-2 spelare beroende på hur dyra de är, och när de värvas.

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Nucky: Jag har aldrig påstått nått om att han är alkolist, är väl Kulltorp som sett han ute och druckit öl? Är väl snarare så att Kulltorp kanske velat trycka på att Enström numera kanske är en livsnjutare som kanske inte tar träningen på lika stort allvar längre? Så har jag nog tolkat de gångerna jag läst Kulltorps antydan om att han dricker öl i allafall. Sen kanske jag har missat andra gånger folk kastat ut att Enström är alkis. Inget jag står bakom i allafall.

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Costanza: Bra för Tambellini att boosta sitt självförtroende i landslagsuppdrag. Kul för honom, det har vi säkert nytta av sedan. Det känner jag mig säker på.

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Sputnik: Tycker det är exakt det han gör. Han är den enda backen vi har som är riktigt stark defensivt.
Läste nånstans att han var +1 i Söndags, vilket får ses som rätt ok..
Problemet är att han inte kan spela 60 min.

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Nucky: Kan kolla om jag har den i playbibliotektet i Comhem. Tambellini passade till 1-0 i finalen nu. Kanada har gjort 3 mål på fyra minuter.

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Nucky: nej, jag har inte hört intervjun, men hoppas såklart på ännu förstärkningar. Men kanske det inte finns medel för det. Sedinarna kunde väl passa på att hjälpa upp laget? ;)

Johan Hedberg verkar vara klubblös. Det är väl en målvaktsförstärkning?

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
NuMo: Någon som hörde intervjun med Glader i periodpausen?
Ska ha nämnt att man letar en back, vore intressant att veta hur tankarna går.
Blir intressant att se ifall han kan följa upp Tambellini-värvningen.
(Vet att den är omöjlig, men ni förstår)

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Sputnik: Tror jag till och med var in i er bok och gratulerade till Värvningen av Enström förra säsongen. Jag gillar när spelare av den digniteten visar klubbhjärta och kommer hem oavsett om man är i SHL eller inte. 🙂

Sen kanske man dragit nån gliring med glimten i ögat. 😋 Vad jag kanske skrev var att ni kanske inte skulle se han som en frälsare som kommer och styr upp hela försvaret, där kanske man fått lite rätt i allafall?

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Rytter: Jag sa för egen del, vad andra sa om Enström kan jag tyvärr inte stå för. 🙂

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Gavelo: Jag vet inte vilken de har.. Konstigt. Men jag skulle kunna tänka mig att den skulle vara som en av Coca Colas ifall några tik-supportrar här fick slå ihop sina skallar. S.k. Timrå IQ: "Pepsi Sucks"

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Gavelo: ”Frölundas bästa farmarklubb”😆

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
NuMo: ”Gasar tills det rasar”?

Sv: Modo - Timrå 2019-12-29
Rytter: Dessutom har TIK hockeyvärldens bästa slogan.

« · 2019391 · »