Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

« · 1171840 · » Till forumet


Sv: Övrigt
Paddan:
Det är inte klarlagt vad IF numera står för, idrottsförening eller ishockeyförening? Enligt länken "Leksands IF är en ishockeyklubb i Leksand i Sverige". I så fall skulle 90-årsjubileet vara långt senare, kanske om 19 år, dvs 2028, eller lite tidigare (men inte tidigare än 2025). Om det är en ishockeyförening/-klubb borde inga andra idrottsaktiviteter än hockey förekomma, åtminstone ingen bandy. Men eftersom det är idrottsföreningen som firas bör det finnas någon annan idtrott.
Kommentera

Sv: Övrigt
Paddan:
Tack för info. 0-11 glömmer vi.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Från wikipedia:

"Leksands IF bildades den 13 augusti 1919 som en idrottsförening med bandy och skidsport på programmet, från 1920 även fotboll. Klubben spelade sin första ishockeymatch den 16 januari 1938, då man besegrade Mora IK med 11-0 på hemmaplan. Spelarna togs ur bandylaget."
Kommentera

Sv: Övrigt
Stigsson:

Är det någon som kan bringa klarhet i följande.

På hemsidan "Allsvenskan" står det att "Mora var den första klubb som började spela hockey i Dalarna, redan 1935 drog man igång och brukar kallas den äldsta landsortsklubben i svensk hockey."

Hur kommer det sig då att Leksand IF har 90-årsjubileum i år?
Kommentera

Sv: Övrigt
maztro:

Ursäkta, men vadå "hehe"?
Kommentera

Sv: Övrigt
LA Kings: Kanske inte ens får lira hehe (se länk)
Kommentera

Sv: Övrigt
Calle Bergström (fd MIK, senast i Grenoble tillsammans med bla Martin Jansson och Anders Nilsson) klar för Örebro...
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Det är nog en stor anledning ja. Detta och att men tidigare inte alls har prioriterat hemsidan eller förstått dess användningsområde.
Jag har dock en känla av att man har fått upp ögonen nu för en hemsidas möjligheter och att det kommer bli en skillnad nu i och med releasen av den nya sidan, i alla fall hoppas jag det.
Kommentera

Sv: Övrigt
Stigsson:
ok. jag hoppas att det blir mera aktivitet även när det gäller juniorerna. Har detta att göra med att det är brist på folk som skriver?
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Jag tror att man skiter i hemsidan (tyvärr) för tillfället för att man lägger all kraft på den nya sidan som enligt uppgift ska driftsättas runt månadsskiftet.
Kommentera

Sv: Övrigt
Mikmusik har en ny adress och skall snart vara up and running.
Ni kan ändra era länkar till www.mikmusik.se
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Enligt Hockeyallsvenskan:

Tio matcher
Mikael Karlberg, Leksand, 17 september-17 oktober 2008, 26 poäng (9+17)
Eric Johansson, Leksand, 12 december 2008-21 januari 2009, 19 poäng (7+12)
Carl Söderberg, Malmö, 10-31 oktober 2008, 19 poäng (6+13)
Jonas Höglund, Malmö, 10-31 oktober 2008, 16 poäng (11+5)
Colby Armstrong, Mora, 7 december 2008-14 januari 2009, 15 poäng (9+6)
Christian Magnusson, Växjö, 19 oktober-21 november 2008, 14 poäng (5+9)
Magnus Isaksson, Björklöven, 23 november 2008-2 januari 2009, 11 poäng (4+7)


Armstrong?
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Så sant.
Lillebror har en generations försprång så det tar nog tid.
Folk gillar framgång, så bästa sättet är nog att fortsätta placera oss bättre än dem.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

En kommentar till mitt eget inlägg. Det gäller att bygga upp varumärken, Leksand har ett bra varumärke trots att de inte varit speciellt sportligt framgångsrika på många år. Det gäller att intressera medierna för vad som pågår då är det även lättare att få sponsorer. Jag har sagt det tidigare, det behövs aktivitet från MIKs ledning och supportrar. Supporterliraren är en bra sak även om resultatet inte blev speciellt bra senast. Det behövs nya kreativa grepp som får media att intressera sig och skriva om MIK. Nu vet vi att det är väldigt svårt att få journalister att gå ifrån sina vanor även om de skall vara objektiva. Det kan krävas en generation för att få en ändring.
Kommentera

Sv: Övrigt
LA Kings:
Ja, statistik är skoj och informativt om det används på rätt sätt. När jag bodde i Vancouver frossade jag i hockey-statistik.
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Tack! :) Kul när fler än en själv uppskattar lite statistik! :)

Håller med angående Simons, han är en underskattad spelare!
Kommentera

Sv: Övrigt
LA Kings: Mycket bra sammanställning och slutledning:)

Hade själv inte med Nybro-matchen för den ingick i Hakan Olsens tidigare nämnda mål-marathon.
Lite av min poäng grundar sig i att Genoway drar ner sina kedjekamrater med sin dåliga form, hälst då spelfördelaren som inte får lika många assist.
Sett till hela säsongen har Elomo dubbelt så många assist som mål.
Med Genoways måltorka har han plötsligt bara jämt antal,
vilket är mycket ovanligt för hans del.
Svårt att bänka den populäre skyttekungen tyvärr.

Kul att du granskar Simons säsongsavslutning lite närmare.
Hoppas folk inser att han finns med i laget för att han är en mycket duktig spelare.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

Håller med! :)

Skulle gärna se en matchrapportering på swehockey.se av samma goda klass som hockeyligan.se har där man ser vilka spelare som är på isen i varje lag då mål görs och i efterhand kan titta på istid och plusminus för varje spelare! :)
Kommentera

Sv: Övrigt
LA Kings:

Det vore intressant att kunna ta del av +--statistiken av de enskilda spelarna i elite prospects. Det är en viktig och intressant statistik.
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Håller helt med dig om att statistik inte är så dumt att titta på. Tittar själv gärna på den! :)

Och tittar man på statistiken de sista 16 matcherna (Nybro (h), Almtuna (b), Malmö (b), Malmö (h), Leksand (b), Oskarshamn (h), Borås (b), Västerås (h), Växjö (b), Troja (h), Björklöven (h), Sundsvall (b), Mariestad (h), Almtuna (playoff, tre matcher)) då MIK mötte lika många topplag (lag som kom till playoff och/eller till kvalserien) som lag som kom sämre så bekräftas det du skriver om man tittar just på gjorda poäng:
Simons: 3+4 mot svagt motstånd och 3+2 mot tufft (vilket är en mycket bra poängskörd med tanke på att han spelade mycket mindre powerplay än övriga tre!)
Viksten: 3+5 mot svagt och 2+3 mot tufft.
Elomo: 3+3 mot svagt och 2+3 mot tufft.
Genoway: 3+5 mot svagt och 0+1 mot tufft.

Jag tittar dock gärna också på plusminusstatistiken vilken jag tycker ger en mycket bra kompletterande bild:
Simons: +1 mot svagt motstånd, +3 mot tufft.
Viksten: +3 mot svagt, +1 mot tufft.
Elomo: +1 mot svagt, -2 mot tufft.
Genoway: +1 mot svagt, -5 mot tufft.
Detta stärker ju bilden av Simons och Viksten som två spelare som håller även i de tuffa matcherna vilket jag också definitivt håller med dig om! :)

Dock visar det också att både Elomo och Genoway hade det svårare när motståndet blev tufft, i båda fallen så pass mycket svårare att de förlorade "matchen i matchen" då de gick minus. Håller därför med dig om att Genoway hade det tufft mot svårt motstånd även han! Om det beror på att han aldrig riktigt kom igång efter skadan eller vad som är orsaken är såklart omöjligt att säga.

Däremot så tycker jag mig ha sett den här tendensen hos Elomo redan i Elitserien och var kanske därför lite överdrivet kritisk mot honom samtidigt som Genoway gjorde ett så gott intryck på mig innan skadan att jag därför, trots hans avslutning, ändå såg honom som en stabilare spelare.

Hursomhelst, ser fram emot en ny säsong så man kan glömma att den förra tog slut väl snabbt! :)
Kommentera

Sv: Övrigt
LA Kings: "Elomo visade redan under Moras tid i Elitserien att han hade svårt mot tufft motstånd och det visade han åter. Mot bottenlag är han kung och gör poäng i massor, mot lag med ordentligt försvarsspel kommer han ingenstans och är istället en säkerhetsrisk bakåt. För Genoway gäller lite samma sak men jag håller med om att han visade fin inställning och goda tendenser."

Månag tycker olika.
Själv väljer jag att luta mig mot statistik i mitt tyckande.
Har själv inte möjlighet att följa alla matcher och heller inte möjlihet att minnas alla matcher jag sett.
Man minns bara brottstycken av matcher och statistiken är då ganska målande om hur säsongen har sett ut, inte bara den enskilda händelsen.
Då ser verkligheten ut som följer...

Elomo och Viksten är de som var bäst mot topplagen.
Då de två till och med fortsatte att producera även fast den tredje forwarden slutade att fungera. Även Simons var bland de bästa.
Elomos sista 15 matcher och poäng.
1 mål läxan borta, 1+1 Växjö borta, 1 mål Malmö borta, 2 ass Västerås hemma, 1 mål Sundsvall borta, 1 ass Mariestad.
Har man bara sett hemmamatcher kan man nog ha en ganska skev världsbild. Han hade snarare svårt att hitta motivation mot dåliga lag.

Genoway faller bättre in under de som hade det svårt mot bättre motstånd.
På de sista 15 matcherna lyckades han produsera 2 mål och 5 assist.
1 ass Almtuna, 1 mål på hemmaplan Björklöven, 1 mål Borås, 1 ass Sundsvall, 3 ass Mariestad (slutade 11-1).
Kommentera

Sv: Övrigt
Vilka lag är populärast i media?

Jag har tittat igenom hemsidan Allsvenskan och noterat hur många gånger de olika lagen blivit omnämnda där. Jag börja 1/4 och fick följande resultat.

1. Leksand: 29 gånger

2. VIK: 21

3. AIK: 18

4. Örebro: 17

4. Löven: 17

6. Oskarshamn: 16

7. MIK: 15

8. Bofors: 13

8. Borås: 13

10. Växjö: 12

11. Sundsvall: 7

12. Almtuna: 6

13. Troja: 5

13. Malmö: 5

Kommentar: Det var ingen överaskning att Leksand har klart högst antal artiklar, men att Malmö skulle ha lägst var en överraskning. Det verkar finnas ett stort intresse för nykomlingen Örebro som varit mycket aktiva.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

Håller med dig! Hoppades mycket på att Rhodin skulle bli den som avlastade Greger, som det ser ut nu får man hoppas att de unga gardet med Amnér, Ekholm m.fl. kan fortsätta sin fina utveckling! :)
Kommentera

Sv: Övrigt
LA Kings:
Jag ser inga större skillnader i vår syn på det hela. Förutom att Greger hade en viktig del i lagets spel och inställning (mycket betydelsefullt), hade övriga spelare problem efter att Greger ej deltog. Elomo har problem med att leverera pucken i rätt tid. Lupaschuk var, som jag nämnt tidigare, en katastrof då han verkade väldigt ringrostig. Synd att supporterpengarna inte genererarade något bättre. Förhoppningsvis blir det lika mycket pengar denna gång men det krävs att spelaren är bättre än vad Lupaschuck var. Alén har stor kroppshydda men hade, som du skriver, stora problem att hantera pucken. I och för sig förbättrade han sig något efter hand och försökte vara offensiv, men det är inte hans gebit. Tyckte faktiskt lite synd om honom då han försökte men kunnandet saknades. Jag tittar med stor förväntan varje dag på MIKs hemsida för att se om det kommer upp några nya backar som kan avlasta Greger.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

"Det finns många ändar på ett spett" som det brukar heta och åsikterna om varför det gick som det gick för MIK förra säsongen är nog lika många som antalet röster här i forumet! :)

Eftersom jag delvis håller och och delvis tycker tvärtemot både dig och "MIK 7-1" kan jag lika gärna presentera min syn på saken! :)

I mina ögon var det "stjärnorna" på isen och inte avsaknaden av Greger som avgjorde. Lupaschuk, Elomo, Pitkimäki, Alén och Genoway var alla som sämst när det gällde som mest. Och eftersom det var "stjärnorna" som spelade mest var det de som hade avgörandet i sin hand då övriga i laget gjorde vad som förväntades av dem.

Elomo visade redan under Moras tid i Elitserien att han hade svårt mot tufft motstånd och det visade han åter. Mot bottenlag är han kung och gör poäng i massor, mot lag med ordentligt försvarsspel kommer han ingenstans och är istället en säkerhetsrisk bakåt. För Genoway gäller lite samma sak men jag håller med om att han visade fin inställning och goda tendenser.

Juha Alén skulle varit en av lagets stöttepelare när Artursson försvann men det var han inte i närheten av att vara. Han hade stora problem med sitt eget spel och hans spel med puck var ofta riktigt svagt.

Största problemet i mina ögon var dock Lupaschuk och jag tror att Mora hade spelat i Kvalserien om inte han kommit. Moras spel med honom i laget var så mycket sämre än spelet innan han kom.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Han ville väl se ES hockey;)
Kommentera

Sv: Övrigt
Stigsson:
Tack för info. Han har säkert varit i Mora någon gång senare på hockey. Jag har väldigt bra minne för ansikten.

En annan sak. Tydligen skall, enligt Sportbladet, Frölunda presentera ett kontrakt för Joel Lundqvist värt 25 miljoner. HV71 gav Ledin 19.5 miljon. I och för sig är det på 6 år. Hur många lag i Sverige har möjlighet att ge dessa summor i lön? Frölunda, HV 71, Färjestad, Linköping? Vart är seriesystemet på väg? Fyra lag som gör upp om titeln, övriga är bara utfyllnad och konkursbon. Väldigt tråkig utveckling. Det står väl inte på innan någon oligark köper upp lag i Sverige.
Kommentera

Sv: Övrigt
mattias - 74: Han har bott i Mora men det är över 30 år sedan.
Kommentera

Sv: Övrigt

Hakan Olsen:

Han är väl uppväxt i Hedemora tror jag! Om han har bott i Mora har jag ingen aning om.

Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

En annan sak. Är sportchefen i Leksand Mikael Lundström från Mora? Jag känner igen honom sedan tidgare från Mora, eller är det någon som är väldigt lik honom.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

det skall stå "en väldigt viktig funktion hos tränarna ....."
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Klart att ett lag består av olika typer av spelare, en vädligt funktion hos tränarna och de som värvar är att se till att spelarna vet vad som förväntas av dem (vilken roll skall de ha?).

Jag hade stora förväntningar på Elomo och han har högre kapacitet än han visade senast. I sina bästa stunder är han väldigt bra på att fördela spelet, men han är allt för ojämn. Det gäller att släppa pucken i tid, det klickar i bland och då rinner det hela ut i sanden. Denna förmåga är få förunnat. För min del har jag inte något emot att han är kvar då ingen i nurvarande trupp kan ersätta honom.

När det gäller Genoway har jag sett honom några gånger på plats och jag fick intrycket av att det fanns bra kapacitet och inställningen var det inget fel på (Healey var något trög och gav sig ogärna in i närkamper), men han hade problem med att få det hela att fungera och han visade tydlig irritation över detta. Han har högre kapacitet än det han visade.

Att MIK missade KS berodde, som jag ser det, till stor del på att Greger föll bort. Han betydde/betyder oerhört mycket för laget. Dessutom var truppen för liten och skador har stor effekt. MIK trupp är även i år i underkant (näst lägst antal spelare 18, Borås har färre 16: Leksand och Malmö har 22), men Luckner önskar sig två tilll backar vilket naturligtvis är nödvändigt och då helst två större pjäser.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Intressant, du tycker att Genoway överpresterade och att Elomo underpresterade.

Antingen så var Genoway dåligt tränad eller så tog skadan han drog på sig när han kom till MIK till slut ut sin rätt.
Bra hela säsongen var han inte.
Han var lika mycket anledning till KS missen som Lupachuk och Pitkämäki.

I Finland spelade han före Mora IK och före skadan samt tidigt på säsongen.

Han var troligen lika prisvärd som Healey då båda var som bäst när det inte gällde nått alls.

Elomo underpresterade säger du...
Tja, att vinna interna poängligan, göra mest poäng i PP, ligga på nära poäng varje match och som sämst ha poängtorka i två match i rad, är väl inte bra nog?
Teemu är en spelfördelare och en mycket bra sådan,
om du tyckte han gjorde en dålig säsong nu så måste du samtidigt önska en kontraktsförlängning, med en så hög lägsta nivå.

Vad är det med folk och alltid favorisera målskyttar?
Det finns många andra viktiga lagdelar i ett lag Hakan Olsen.
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Han visade en del frustration på slutet vilket kan bero på att han inte fick ut något av sitt spel, men jag såg att han hade kapacitet och viljan och göra något. Han var även lyckosam i Finland. Förmodligen var priset för högt för MIK. Jag var mera besviken på Elomo som inte fick speciellt mycket. Han underpresterade.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen: Då kan jag tillägga att på de efterföljande 9 matcher gjorde han 1 mål och 0 assist trotts massor med istid och smörpass.
På de sista 15 matcherna lyckades han produsera 2 mål och 5 assist.

De flästa håller nog med dig tack vare bedriften du just nämde samt tidigare del av säsong.
Vi andra minns avslutet i MIK-tröja och säger att det känns som det kvittar.

Han var bra till 32 omgångar, 19 matcher tack vare skadan,
och dålig i de 15 sista då det gällde som mest.
På slutet såg jag honom många gånger och var inte imponerad.
Känns som det kvittar.
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Hockeyallsvenskan avseende antal matcher i rad där spelaren gjorde mål under senaste säsongen:

"Vassast vad gällande att göra mål i matcher i sträck var Moras kanadensare Colby Genoway som lyckades med konststycket att bli målskytt i sju (!) raka matcher. Noterbart där är också att Genoway gjorde två mål innan dess, innan han blev mållös i en match. Under tio matcher blev det alltså nio mål."


Jag tycker, som tidigare, att det är synd att Genoway ej fortsatte i MIK. Jag såg honom några gånger och var imponerad av energin och inställningen.
Kommentera

Sv: Övrigt
Ni som är intresserade av landskapsflaggor kan gå in på www.landskapsflaggor.se/. Jag tog upp frågan om var sådana kan fås tidigare. Hittade inga i Mora förra helgen. Jag har beställt en fasadflagga för 200 kr. Dalarnas flagga är en av de äldsta, om inte den äldsta, landskapsflaggan.

Nu följer jag Michael Jackssons hyllningskonsert. Trist slut för en epokgörande konstnär. Det brukar väl vara det slutet för de som är udda och känsliga genier.
Kommentera

Sv: Övrigt
MIK 7-1:

Han har 45.8, vilket är bra.
Kommentera


Sv: Övrigt
Mattias Ekholm draftad.
Kommentera

Sv: Övrigt
Mike Skinner:

Tack, bra att du förtydligar dig att ingen undrar om det finns spelare "till salu" på Woody eller Järn och Bygg.

Jag har sökt på nätet när det gäller flaggor, men har inte kommit till någon som säljer lämpliga storlekar.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:
Hoppar tråd för den frågan, och klargör så det inte blir otydligt vad jag svarar på.

Jag har för mig att dalaflaggorna finns på Woody, eller vad det nu heter nu för tiden. Det hette Järn & Bygg förr iallafall, och det är det jag kallar det. Butiken i noret som ligger parallellt med vägen mot Rättvik.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

Glennert har hotat spelarna med att dom ska få syltkakor i sin kaffeburk om dom inte vinner nästa sm-finalmatch...
Kommentera

Sv: Övrigt
Mike Skinner:
Ja hos Färjestad gäller kaffeburken, varken kakburken eller sylt dito.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:
Det är ett hårt klimat i Kaffeburken.
Kommentera

Sv: Övrigt
Mike Skinner:
Det hade tydligen hettat till mellan Perra och Jönsson avseende köordningen till kaffeautomaten (atomata på värmlandska). Bägge har ett ökänt dåligt morgonhumör. "Få ja int en köffe degradere je dö ti reservbänka, vräkte Perra ur sig. Jösse förstod inte hälften men replikerade med att han skulle gå klaga för Loben. Och på den vägen är det.
Kommentera

Sv: Övrigt
Perra lämnar Färjestad..? :) Skämt åsido, rätt skoj gjort av NWT.
Kommentera

Sv: Övrigt
Idag och imorrn är det J20 Tryout Camp i Mora. Hur går det till där, är det stängda dörrar? Annars vore det ju intressant med någon spion som kan ge info om eventuella nya stjärnor.
Kommentera

Sv: Övrigt
Barbapappa:

Ja, det blev det. Färjestad var och är helt överlägsna. Vilken klasskillnad!
Kommentera

Sv: Övrigt
Knogen:

Bra idé, då kommer Skinner ut i friska luften oxå.
Kommentera

« · 1171840 · »