Olympiska spelen

3842 inlägg · 51 ämnen

Vancouver 2010 - allmänna tråden

1240999 · » Till forumet


Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Kattgubben: håller med. Den sport som en gång i tiden gick ut på att åka fortast möjligt över fem mil har förvandlats till ett spektakel med skidbyten (WHAT THE FUCK??? Vad är det för larv?), fisåkning och absolut ingen action öht i minst 49 kilometer.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Kattgubben: Jag håller med! Femmilen i sitt ursprung var ju en av OS stora höjdpunkter, där man kunde få se ett lopp få förändringar och comebacker av olika slag då det var tiderna som gällde och inte placering. Värdelöst är det numer!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Skrota masstarten. Det är tragiskt att den distans som alltid varit roligast förut nu är som en totalt urvattnad transportsträcka i ett cykeletapplopp.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
hellge: Norge har ju överlägset flest guld av alla länder i vinter-OS genom tiderna. De har över 100 guld, nästa nation har typ 85 stycken eller något i den stilen.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
...och där går lilleputtlandet Norje upp på samma antal guld som USA.

Imponerande med tanke på att det bor nästan 100 gånger fler där.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Bissett19: Haha. Då vet vi hur du ser på tacklingar (2 min diving).
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Johan Olsson körde en hockeytackling på Cologna och fixade ett brons...

Såg visst fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Marcus:

Ett intressant perspektiv på detta med medaljer är att USA inte längre tar flest guld (gäller både i sommar- och vinter-OS).

Vad händer då med medaljräkningen, jo man ändrar på räkningsmetoden så att man istället räknar antal medaljer huvud taget, dvs både guld, silver och brons.

Här är IOK:s numera förändrade medaljräkning:

www.vancouver2010.com/olympic-medals/

Och här är det sätt som de flesta räknar, dvs först räknar man antal guld, sedan silver och sedan brons.

svt.se/svttext/web/pages/513.html


Sedan är det bara 25 nationer som har tagit medalj, Kazakstan det minst meriterade, kanske
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Marcus:
Jag skulle vilja se medaljerna fördelade på tektoniska plattor.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
hellge: Det skulle även vara intressant att se det fördelat per världsdel. Har afrika någon medalj i detta OS?
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Om jag inte minns fel publicerade jag också en motsvarande medaljliga när det var sommar-OS, här har vi vintervarianten:

Guld - silver - brons - totalt
--------------------------
1 EU 28 36 40 104
2 Kanada 13 7 5 25
3 USA 9 14 13 36
4 Norge 8 8 6 22
5 Sydkorea 6 6 2 14
6 Schweiz 6 0 3 9
7 Kina 5 2 4 11
8 Ryssland 3 5 7 15
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Lumber Jack:

Anna Olsson, sprint.

Anna Haag, 10 km.

Anna Carin Olofsson-Zidek, jaktstart

Marcus Hellner, 15 km

Damkronorna

Skidskytte, jaktstart, herrar

Maria Pietilä-Holmner, slalom

Curlinglandslaget,Herrar.

Någon mer?

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
knaskamilla: Skönt med klara besked!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Metal Guru:

Jag har för mig att pojkvännen sa att de hade sagt på TV att det var typ 6 eller 7 fjärdeplatser.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
mattias - 74:

Hockeykillarna och Jonsson gick det ju bra för;)

Kan bli en intressant femmil ikväll,synd bara att den skall avgöras i masstart som brukar bli riktigt tråkiga att se på.

Bauer och Northugg borde vara favoriter,med Cologna som en outsider.Kan även bli intressant och se om en Johan Olsson i sitt livs form kan vara med där framme..

1:a Northugg
2:a Bauer
3:a Olsson
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden

Hahl Bundy: Dom kan väl passa på när bildproducenterna använder en av sina nymodigheter som dom, i tid och otid, så gärna vill visa upp för världen.


NÄRBILDEN!!!

[bild]www.vailnordiccenter.com/assets/images/Close_up_skis.jpg[/bild]



Denna finess visar dom i alla sporter och alltför ofta i totalt fel tillfälle.

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
mattias - 74: Jag sa minst 6 Guld o jag har en chans kvar ikväll på 5 milen.
Jobba Jobba jobba.

Sen tycker jag att det är synd att det finns kameror överallt i spåren eftersom jag tycker att det vore härligt om nån kunde knuffa Northug ut i skogen vi nån utförslöpa nån gång under loppen.

Offra nån som kan göra det så får vi se han grina ännu mer i pressen :)
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden

Metal Guru:

Vem bryr sig om dom platserna, huvudsaken var att jag prickade rätt i antal guld för di svenske även om dom jag trodde skulle ta guld inte gjorde det så blev antalet rätt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden

En allmän fundering i den allmänna tråden:
Nog känns det som om vi fått fler fjärdeplatser än medaljer i detta OS?

Någon som har koll på 'precis utanför podiet'-platserna?

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Salle:

Fiffigt att hänga ut andra på ren gissning.

Blomqvist är en pajas!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Sanningen om Wikegård...
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
T T: Hehehe usa gjorde mål o.2 sek efter att perioden tagit slut... Oflyt =)
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
hellge: Känslan är väl att det är risk för det.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
T T:

Två domare från länder med rysskräck :)

Ska vi sätta pengarna på att Ivan blir bortdömda. Jag gissar på det.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
T T: Mr Vimmelcount.
Kommentera


Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Är det någon som kan svara på vilken eller vilka domare som dömer
Kanada-Ryssland och var de kommer ifrån?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Vilka lag möts nu kl. 21 hockeyn?
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
73Sjöbba: Yes =)
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Jag tänkte väl jag också :)
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Till 73sjöbba,huge mm. jag har nu tagit del av andra bilder från smällen på barteco och jag ändrar helt min uppfattning, på de nya bilderna jag tagit del av syns klart att han söker barteco med armbågen, bilder som jag inte sett förut fast jag har kollat igenom nätet efter bilder på smällen.

Så jag ber om ursäkt och ändrar helt uppfattning nu när jag sett sekvensen från andra vinklar.

Fult,idiotiskt och bör rendera i lång avstängning från ishockeyn!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
73Sjöbba: Bra att du tar upp det för de har jag retat mig på, ofta ofta åker hjälmarna av i olika situationer, hade tex. barteco inte tappat hjälmen så hade han garanterat mått lite bättre idag. '

Sen kan man ju fundera varför man inte har halskydd då vissa tex ryan getzlaf med lång hals inte har de, han måste ju löpa stor risk att få en puck el. skrisko där å då kan de gå riktigt illa.

En bättre åtsittande hjälm och halskydd borde vara ett tvång.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden

Salle: underbart och håller med dig om Surströmmingsderbyt :-))

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Poffa: Ja Ejeborg är kung. Tycker synd om Pernilla som "råkar ut" för honom.
Christer Jonasson är så j-a bra.

Men i övrigt så har dom ju annat kul för sig osså.

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden

Salle: Här har du, håll till godo.

www.youtube.com/watch?v=JeJ4GzHQSVQ

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Måste bara nämna och hylla de 15 minutrarnas uppvärming som pågår från 18.00-18.15.

Det är ofta riktigt underhållande och galet. Hur dom bara sen kan gå och bli seriösa när den riktiga sändningen startar är ett bevis på proffsigheten över SVT.


Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Vi ser tydligen helt olika på situationen.

En detalj som borde ändras är regeln för hjälmar. Alldeles för många spelare åker omkring med på tok för lösa remmar. Det borde rendera med 2 min otillåten utrustning. Då skulle nog det ske en ändring ganska omgående. Risken för skallskador skulle minskas radikalt.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Bartecko är puckförare och är skyldig att hålla uppsikt på sin omgivning,helt klart. Det är isf det enda fel HAN gör.
Ger dock inte en motståndare carte blanche att tacklas hur som helst, bara för att han ser chansen och dessutom styr över skeende och ev följder i det läget.
Kallas att visa respekt för en yrkeskollega.
Det syns tydligt att armbågen tar rejält mot huvudet. Inget kan få mig att ändra på den uppfattningen efter att ha sett bilderna.
När det dessutom ser medvetet ut så känns det än mer olustigt.
Varför skulle inte en hård armbåge rakt mot hakspetsen kunna orsaka en tillfällig avsvimning eller medvetslöshet?
Bilderna liknar de man brukar se i en boxningsmatch när man i slow motion repriserar ett slag mot huvudet/hakan på en motståndare.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
73Sjöbba: Hukar du dig in i en situation så träffas du av en arm i 45 Grader på helt fel ställen.
Säger lika mycke om båda parter, eller hur?!
Skit sak samma nu, tollefsen å hans norge har åkt ut och barteco kommer inte spela mer i os som det verkar, fast å andra sidan slår nog sverige ut slovakien inatt.

Tollefsen lär få ett straff för detta och sen hoppas vi alla att barteco repar sig och mår bra!

klart slut!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Huge: nej jag är inte ironisk.

Retas inte heller.
Jag förstår bara inte varför du tycker så illa om denna tackling?! Båda gör fel i situationen, barteco får skylla sig själv som försöker sträcka sig efter pucken fast han vet att då kommer han få en stjärnsmäll.
Tollefsen kunde ha gått snyggare in i situationen med armen raklång efter sidan så hade det aldrig varit något snack om att det varit en bra tackling, jag håller med det ser lite illa ut helt klart, men en armbåge orsakar aldrig en sån skada.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Huge: Hehe, jag är lite trög idag,,,,,oxå.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Armen är ju förihelvete i nästan vågrätt läge.

Klockren tackling? Hahaha!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Tack, nu har jag uppfattat din och NuMo:s ironi.
Är dock inte riktigt säker på att DU försöker retas eller vara ironisk....
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Huge: jag håller inte alls med dig där, tollefsen tvingas svänga i tacklingsögonblicket och han träffar lite olyckligt, armen är inte alls långt ifrån kroppen och den riktiga smällen blir när axeln kommer in i situationen och trycker barteco.
Att barteco inte är uppmärksam har väldigt mycket med saken att göra då han är ytterst tacklingsbar, han sträcker sig efter pucken på ena sidan tollefsen men försöker samtidigt undvika tacklingen åt andra hållet, resultatet blir att barteco kommer lågt in i situationen utan någon som helst chans att skydda sig.

Ofta brukar dessa situationer resultera i en klassisk bentackling (som det faktiskt höll på att bli) men nu träffar tollesen med överkroppen.

En exakt likadan tackling delade ovechkin ut på jagr häromdagen och jagr försökte dra på samma sida som barteco, enda skillnaden var att jagr hade kontroll på pucken i dragningen och kommer in i situationen upprätt och axeln tar i bröstet, en klockren tackling!
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Det är en klockrent medvetet otroligt ful armbåge som förmodligen träffar rakt på hakspetsen. Titta på filmsekvensen så ser du att Barteckos huvud ruskar till ordentligt i träffögonblicket.
Bartecko är förmodligen avsvimmad eller medvetslös redan innan han slår bakhuvudet i isen.
Att Bartecko sen är oupmmärksam har inte med saken att göra.
Tollefsen har god tid på sig att undvika den fula armbågen, om han hade velat.
Ett klart fulare tilltag än den armbåge som finnen utdelade till Hörnqvist.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Jag tycker faktiskt det ser ut som att Bartecko försöker skalla motståndaren lågt och då tvingas norsken lyfta armen lite i självförsvar och eftersom han har högre fart så åker Bartecko på värsta niten. Han svimmar av både när han skallar armbågen och sen när han slår bakhuvudet i isen.

Ja, det är hockey när den är som bäst. Läser ju om sådana här skador i stort sett varje dag i kvällspressen tillsammans med min tioåriga son som också skall bli gladiato... Förlåt. Hockeyspelare.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Kanske Bartecko skulle ha en tvåa för filmning t.o.m? Syns ju hur tydligt som helst att han söker isen med bakhuvudet.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Salle: Det är absolut inte en speciellt ful situation, barteco försöker finta förbi norrmannen och denne söker en offensiv tackling men kommer lite fel in i situationen, resultatet blir att armen åker ut litegrann i lutningen och armbåge,arm och axel träffar i ansiktet på barteco, den smällen är inte så farlig och resulterar i att barteco tappar hjälmen och snurrar runt å slår bakhuvudet i isen.
Barteco får ta på sig en stor del då han i god tid ser norrmannen komma på tacklingsförsök , men han väljer ändå att försöka slinka förbi på insidan och då han hukar sig tar tacklingen tyvärr i ansiktet.
Norrbaggen får oxå ta en del i tacklingen då han helt enkelt inte riktigt hänger med i sidledsförflyttningen när han påbörjat tacklingen.

En 2:a till norrmannen.
Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Jag sa ju att det inte var någon armbåge.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Vancouver 2010 - allmänna tråden
Berka: Men han knockas först när han slår, det oskyddade bakhuvudet i isen.
Kommentera

1240999 · »