Skellefteå AIK

16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

« · 1826505 · » Till forumet


Sv: Säsongen 16/17
Peja:

HVs målis är en ung kille som kommer ut i media och berättar om sin svåra uppväxt där han har vart mobbad. Han har mått väldigt dåligt. Brynäs spelare, troligtvis Gnomström eftersom det är han som håller på sådär kväll efter kväll, angriper då honom med det i sammanhanget väldigt kränkande ordet särbarn.

Och det tycker ni är samma sak som att kalla Pudas för lappjävel.

Okej.

Lycka till Brynäs nästa år. Unicef och Bra start i livet eller vad de nu heter måste jubla.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Inser du inte att det är mottagaren som avgör graden av kränkningen. Därmed kan inte du eller jag avgöra om det är värre att bli kallad lappjävel eller särbarn.

Vi kan tycka. Men vi har inget tolkningsföreträde.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Hur ska avsändaren veta vad Pudas blir kränkt av?
Betyder det att du är en mobbare om Granström skulle känna sig kränkt av "Gnomström", som du alltid skriver?

Sv: Säsongen 16/17
Zappaholic:

Om Pudas blir kränkt av att kallas lappjävel är det inte ok. Jag blir inte kränkt av att kallas det. Det beror på person och sammanhang.

Men det är i fallet Söderström uppenbart kränkande att kalla honom särbarn. Inser du inte det?

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Lappjävel låter lite skämtsamt?

Så om någon spelare med samiskt ursprung känner sig kränkt av att kallas lappjävel så ska han behöva tåla det? Nu skjuter du dig själv i foten rejält. Det var ju bara lite skämtsamt att kalla Linus för särbarn. Han får tåla det.

Sv: Säsongen 16/17
Tarasov:

Ifall domarna hör något som särbarn, svinjävla regel etc så borde de döma lagstraff 2 minuter och personligt matchstraff tycker jag. Sen kan isen mickas upp, och spelare kan efter match anmäla dylikt till diciplinnämnden. Slutligen bör slagsmål tillåtas så att Gnomström, Hedman etc får ta konsekvenserna av sitt beteende.

Sv: Säsongen 16/17
Jaca:
Varför det? Hur skall annars ansvar utkrävas?

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Betr Bulan som du och Jåda hatar är det fantastiskt intressant att läsa att erat AIK såg honom som en våt dröm som ersättare för kalkonen Öberg.
Inte helt oväntat tackade Bulan (och Rönken nej) och man blir glad.
Handen på hjärtat, är det inte en stor portion surt sa räven över eran Bulandiss?

Sv: Säsongen 16/17
Zappaholic:
Tkr nog man kan gradera och tror det räcker med att spelarna vet att de riskerar för att granskas. Brynäs själva har sagt att de skall gå till botten med det här, vilket i mina ögon är gott nog. Gissar att de spelare det handlar om kommer göra avbön.

Målvakter granskas för sina insatser, domarnas misstag vevas i offentligheten så varför skall "snackarna" komma undan, om det går över gränsen? Om Linus sagt att det var skönt med en seger för några av spelarna ansåg att han sett darrig ut så hade ingen reagerat.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Lappar kan säkert vara stolta över att vara lappar, men precis på samma sätt kan en bög vara stolt över att vara bög. Problematiken är att dessa ord används som skällsord, precis som "särbarn" möjligtvis har gjorts mot Söderström. Det blir nedsättande i sig när de används som skällsord oavsett om det är lapp, bög eller sär. Och det är just det nedsättande som är problemet.
På samma sätt såg jag en skribent här inne kalla andra lags supportrar "CP-skadade" för ett tag sen, detta upprepade tillfällen i samma inlägg. Det användes som ett skällsord, vilket naturligtvis inte är okej, oavsett om den avsedda mottagaren är CP-skadad eller inte.
Att skribenten i fråga fortfarande skriver inlägg säger mycket om hur värdgrunden ser ut här inne. Så det är mycket stenlastande i glashus nu.
PS: råkade just anmäla mitt eget inlägg. Ds.

Sv: Säsongen 16/17
Peja:

Lite trashtalk får man tåla helt klart. Lappjävel är väl ingen större fara tycker jag personligen, det låter lite skämtsamt tycker jag. Sådant har vi i Skellefteå blitt kallade många gånger då vi alltid haft en övre norrlandsprofil på laget. När Hardy höjde bucklan gjorde han det iklädd en lappmössa. Om lappjävel är menat som ovan så känns det inte så allvarligt, det beror på sammanhanget tycker jag.

Det är däremot inte ok att angripa en junior som kommit ut med sin diagnos med "särbarn". Väldigt lågt. Angripa en färgad kille med "svinjävla regel" eller "regelunge". Om någon kommer ut som homosexuell är det inte heller ok att angripa någon med "bögjävel".

Däremot att skämta om sådant som ovan tycker jag är helt ok. Det gör att det blir mer avslappnad och normalt att ha diagnoser, vara bög etc. Men det hör inte hemma på en ishockeyplan.

Sv: Säsongen 16/17
Zappaholic:
Det som sägs på isen, stannar där!

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Ska vi ha en graderad skala kanske tycker du?

Antingen har vi nolltolerans mot all slags trashtalk, eller så håller man käft om vad som sagts på isen och så får det stanna där.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Hoppas inte det här stryks men du kanske hinner läsa det.
Om man tar Granström så var han ju i Brynäs 2012 och var säkert inblandad i grejer men hölls kanske i schack.
Sedan gick han till Qatar och när han kom tillbaka hade han utvecklats om man säger så.
Dessutom med Bulan i båset tror jag det mesta var godkänt.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

Brynäs hade tidigare ett rykte om att vara lite mjuka och snälla. Då gör föreningen ett strategiskt beslut: vi börjar rota lite i Qatar och i Bofors. Nu är de inte mjuka och snälla något längre, pendeln har slagit över. Men priset de får betala är sådana här hemska fadäser man fått se om och om igen i slutspelet.

Sv: Säsongen 16/17
Zappaholic:
Läs rätt. Skrev inte att du skrev det är ok säga särbarn.

Tycker du brister i omdömet nu.
Klyschor förstår jag också förekommer men det går inte jämföra med särbarn till en som har diagnos och varit mobbad.
Bögjävel till en som är öppet homo är också över gränsen. Är ju illa även som allmänt trashtalk.
Om jag ska värdera är lappjävel inte alls lika allvarligt. De som har samiskt ursprung är stolta över det och det är väl bara ordet lapp som är förlegat.
Horunge är det knappast någon som reagerar över i ett slutspel för mycket få tar åt sig.

Men jag tycker du missar kontexten. Brynäs har tagit på sig ett stort uppdrag och ansvar med UNICEF och Bra start i livet som de får miljoner för.
Därför blir det extra känsligt även om just trashtalket mot målvakten i sig var osmakligt och över gränsen.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Nu måste Du förklara dig Yoda? Vilka typer är dom?
Du verkar vara expert på värdegrunder och hur människor är!
Låt oss höra...

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Det är mycket trash talk från alla lag i slutspel, skaffa en plats nära isen om du vill höra en bråkdel av vad som sägs. Då kommer du inse att "särbarn" inte tillhör det värsta som sägs... varför tror du att motståndarna alltid retar upp sig på samma spelare i Skellefteå?

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Du snackar skit. När har jag skrivit att särbarn är mer eller mindre ok att säga??

Det jag sagt är att jag inte tycker det är värre än att kalla någon för exempelvis "bögjävel" eller "horunge" eller "din äckliga feta jävel". Sitter man nära spelarna hör man sån här skit varje match. Är det mer ok att kalla Pudas för lappjävel?

Om du ska tala om för andra vad jag skrivit och tyckt, se då för fan till att det blir rätt.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Håller med.
Helt ärligt minns jag inga tendenser ens till sånt här 2012.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro:

jag tror inte att Brynäs står för de här värderingarna och beteendet som nu kommer fram. I grunden tror jag Brynäs är en reko förening.

Däremot har jag varnat för att plocka in Bulan Bob, Gnomström, Mannberg... plockar man in sådana så påverkas såklart beteendet och värdegrunden. Alla föreningar bör tänka sig för innan man plockar in sådana typer.

Sv: Säsongen 16/17
Huge:
Det är tydligt polletten inte trillat ner hos dig heller.
Har inte läst alla kommentarer inne hos er men bl.a Zappaholic fattar inget -hur kan det vara så allvarligt säga särbarn typ.

Dels är det ju över gränsen och riktigt sjaskigt av era spelare köra med såna påhopp men varför det briserar extra är ju era höga hästar för miljoner.

Visst är det väl så era spelare besöker skolor och inrättningar och är ambassadörer?
Blir ju ganska konstigt om säg Jacob Blomqvist och Granström dyker upp bland barn med problem och de som alla andra vet Brynäsare i lönndom mobbar för det är så det kom ut.

Jag kan svära och supa utan att någon reagerar men om en präst gör det blir det skandal.
Tråkigt att Brynäs förändrats så mycket på så kort tid.

Sv: Säsongen 16/17
Farbror Barbro: Sanningen är att en ung spelare med ADHD/Asperger, pga sin diagnos inte har fattat en del av spelets regler och avslöjat nåt som även Apspelare sysslar med. Att sitta på höga hästar och kasta sten i glashus är ju bara skrattretande. Ni utnyttjar miljonerna ni får från Skellefteå Kraft för att kunna mobba på samma sätt, men det ingår väl som en viktig del i er berömda värdegruuuuuuuund tillsammans med gruvarbetarna däruppe....

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Lite kort bara,har bara skummat igenom kommentarer på Brynässidan.
Jo det är viktigt tycker jag belysa på vilka höga hästar Brynäs sitter på och får miljoner för det.
UNICEF och -Bra start i livet eller nåt som jag inte har koll på.
Detta i kombination med att de blivit avslöjade är ju kärnan i det hela.
De stoltserar och glänser i media för miljoner i ersättning men blir påkomna med byxorna nere som simpla låga mobbartyper.
Det är ju sanningen och ledningen deras verkar insett detta idag och lär bli en hel del pudlande framöver.

Sv: Säsongen 16/17
Tänkvärd krönika av Robert P.

Ja visst är det tragiskt att ge sig på en junior med en diagnos. Det är väldigt lågt. Söderström svarade dock på bästa sätt, genom att knipa guldmedaljen.

Inte den enda junioren som blir angripen. Gnomström igen går ju och slår juniorer på käften i spelargången. Det regnar in skräp och kaffe på HVs spelare när domsluten går emot. När man påpekar det olämpliga, då är det tydligen för att man vill ha Gnomström i det egna laget. Sen ringer de upp och hotar domarn innan match. Näe usch!

När sådant som ovan kommer till allmän beskådan så går lagkaptener, supporters ut till försvar. Lite rasism, hån av personer med syndrom, att vilja mörda folk, det är bra! Vissa vill t om bygga statyer av de värsta förbrytarna, just för att de begår brott mot mänskliga rättigheter.

Sanningen är att Qatar och Brynäs är smutsiga och mörka föreningar med tvivelaktig värdegrund. Det är mycket hat och hot, men lite hut.

Vi har ett problem inom idrotten och i synnerhet inom hockeyn.
Det är viktigt att vi goda föreningar samlar oss och talar med enad röst att sådant beteende inte är acceptabelt. Börja med att banna Gnomström, juniorsläckar-Vedmwn och dylika hejdukar, förbjud en sådan som Blomqvist från att vara kapten, banna folk från arenor som inte kan uppföra sig. Det vore en bra början.

Sv: Säsongen 16/17
M.Lemiux:

Efter succén med "samarbetet" mellan löven, Timrå och MoDo undrar jag om det inte är dags att bjuda in Qatar i den klubben?

Det känns uppriktigt som en riktig möjlighet att ni kan joina dem. Kass målis, sämst backuppsättning i serien och sen royal straight flush i tandlösa gnuggare framåt.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Haha, ska du säga...är det inte möjligtvis så att du håller på alla lag som möter oss ;-) ??

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Hv:s sida är ju död. Tre inlägg från hv-supportrar på fem år. Varför gratulera där när ingen läser?

Sorry men det blir lite fel när du börjar prata om osportslighet. Sopa rent bland dina egna uttalanden innan du börjar böla dig harmynt över hur supporters till andra lag uppför sig.

Tack.

Sv: Säsongen 16/17
M.Lemiux:

Vi var närmare att slåss om guldet än er i alla fall... alltid något! Men kul för dig att du har 12 andra lag att supporta när ni själva är så dåliga ;-)

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Vilka var det bättre laget denna säsong? Brynäs eller SKAIK?
Roligt att Brynäs med ett kostnadseffektivt lag tar sig till final och pressar HV71 till 7 matcher. Hur gick det för erat dyra lag? Kvartsfinal? Ni var ju "nära" målet att slåss om ett SM-Guld varje år...hihihihi

Sv: Säsongen 16/17
Zappaholic:

Tycker det är ett ganska osportsligt beteende att ge sig på en junior med mild autism. En kille som vart mobbad tidigare. Sedan var det en domare som blev hotad innan match och sen kastade in handduken. Publiken kastar in föremål på spelare, på ledare och på isen när domslut går emot. Gnomström ger en junior en tjyvsmäll rätt i ansiktet i spelargången. Det är en Brynässupporter som tackar HV på deras sida, pjåtor som verkar reko, men en enda supporter?

Okej att det är lite tjuvnyp på isen, så blir det ibland i en tuff sport med närkamper. Men det ovan beskrivna lämnar en besk eftersmak till ert välförtjänta silver tycker jag faktiskt.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Varför hänger du ut Granström?

Sv: Säsongen 16/17
Nu är det visst Gnomström som har vart i farten igen. Han hittade inget junior att slå i ansiktet på uppvärmningen, ingen skalle att dunka i isen, inget grus att kasta i spelargången, så nu passar han på att kalla Söderström med Aspbergers syndrom för särbarn.

Sv: Säsongen 16/17
KulaShaker:

hej igen! Nu kommer mitt svar.

Precis som väntat så leker HV 71 med Brynäs och vinner rättvist SM-guld. Det var inget snack om vem som var det bättre laget!

Nu vill jag att vi alla är sportsliga och upprepar efter mig:

Stort grattis till HV till ett välförtjänt SM-guld! Grattis!
Stort grattis till HV till ett välförtjänt SM-guld! Grattis!
Stort grattis till HV till ett välförtjänt SM-guld! Grattis!

Även Brynäs är värda att nämna. En väldigt bra insats. När man kikar på laget är det faktiskt en makalös prestation att de tar sig till final:

Mannberg
Gnomström
Råttio
Bulan Bob
Blomqvist
Ersson
Sandström
Westerholm * 2
Fälth
Carlsson
Alcén
Öhlund
och så 8 st rätt så mediokra utlänningar på det

Ett lag som vi vunnit mot i 17 av de senaste 18 matcherna.

Idrottshistorien är fylld av mindre talangfulla atleter och lag som kör defensivt och gnuggar på, och det i kombinationen med flyt samt underpresterande motståndare kan räcka långt. Man tänker på skridskoåkaren Steven Bradbury som vann guld, eller Grekland som gnuggade sig till EM-guld i fotboll.

Om någon hade frågat Bradbury eller Grekland innan tävlingarna, du kommer att vinna ett silver så hade de nog svarat: ja tack! Så Brynäs borde faktiskt känna stolthet över att de faktiskt vann ett silver denna gång.

Sådana här små historier inom idrotten är bara charmigt tycker jag. Tänk om Norge vinner silver i hockey-VM, eller om Japan vinner silver i fotbolls-VM?

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund:
Rättvisa skipas och Brynäs hade tydligen lärt sig läxan från 2012 att fulguld är farliga saker när alla andra lag sätter de falska mästarna på plats året efter.

Skadeskjutna vinner HV ändå och med full styrka hade de förmodligen lekt med Brynäs.

Ett topptaggat AIK hade haft fullt sjå med detta HV därför känns de som ganska värdiga mästare tycker jag.
Jag tror vår Ortio varit tungan på vågen i en sådan final.

Måste säga det var nog tur för Brynäs de inte stal guldet igen.

Sv: Säsongen 16/17
KulaShaker:

Ok. Mitt svar kommer efter matchen.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Ja, laget som avfärdade Frölunda som tidigare lekt bort Skellefteå i kvarten.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Jo, i det här fallet betyder det precis det....

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Sant ! De flesta har säkert någon gång sagt Jimmie Eriksson, Bert Robertsson och Skellefteå... Men ytterst få gillar dem...

Sv: Säsongen 16/17
Huge:

om man säger bajs, skit, avföring, så betyder det inte att man vill äta det.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Ju mer du tjatar om det, desto mer indikerar det på motsatsen.
Klassiskt fenomen: den man älskar, agar man.
Helt Ok, du behöver inte låtsas...👊😀

Sv: Säsongen 16/17
Huge:

näe du har helt fel, vill inte till något pris ha Gnomström i dynastiernas dynastiförening. Det skulle vara väldigt äckligt.

Skulle svara samma sak om någon påstod: här ska du få en tallrik med bajs med krossat glas i, du tycker nog att det är jättegott! Näe det tycker jag inte, skulle aldrig falla mig in att smaka på sådant.

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Alla VET att du mer än allt annat vill ha en Granis i ert eget lag, ditt ständiga upphakande och kommenterande om honom är en säker indikation på hur stor din önskan är. Tyvärr, han stannar i dyastiernas dynastiförening (den äkta...)
Nöj dig med fläskberget istället: en filmande pajas som spearar, kastar sig och är allmänt hjärndöd....

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: En eller ett fåtal personer beter sig illa, och du dömer ut alla ?
(23/9 2016 Luleå-Skellefteå)

Sv: Säsongen 16/17
Forsberg 1978:

skulle aldrig falla mig in att kasta in grejer på isen eller på motståndarna, skulle ALDRIG ringa och hota en domare. Det här som Gnomström håller på med kväll efter kväll, dunka folks skalle i isen, slå juniorer i ansiktet i spelargången, grusa spelargången, sådant skulle jag inte heller hålla på med om jag var en spelare. Du har fel där.

Sådant får ni hålla på med i Brynäs. Och Qatar, där verkar ni ha en själsfrände.

Sv: Säsongen 16/17
Jaca: sant!

Sv: Säsongen 16/17
Yoda Marklund: Tyvärr finns det en skitklick fans i dom flesta föreningar även i HV där dom ökända slipshuliganerna härjar/härjade genom att spotta och kasta snus på bortalaget! Tycker alla arenor ska ha ett plexiglas över båset för att förhindra att sånt här händer jag menar det är ju spelarnas säkerhet som sätts på spel!

Sv: Säsongen 16/17
Blister Brigade:
Öbbas lite halvloja stil är inte helt olik hur Wallson var i början.
Ja det gäller att finna ett lämpligt starkt kort som måste lira ihop med Bert, ser inga problem med de andra två...

Sv: Säsongen 16/17
Tråkigt beteende av Brynäs fans igen. Hålla på och kasta grejer på HVs spelare och ledare och in på isen. Tidigare var det domarn som mordhotades innan match. Väldigt osportsligt! Nog förstår man varför Gnomström är så populär i den föreningen, om jag fick bestämma skulle han buras permanent.

Sv: Säsongen 16/17
Ja 4-0 till HV efter halva matchen. Blir nog guld till HV ändå, trots att de har så många stjärnor skadade.

Kan bli en lång match. Långa avbrott efter att publiken kastar in en massa skräp på isen. Typiskt Brynäs skulle jag säga.

« · 1826505 · »