Svenska Hockeyligan

7507 inlägg · 377 ämnen

14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!

1162467 · » Till forumet


Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: Det räcker ju med en, EN, mans utredning för att få ett nej till utökning.

[url=www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/sverige/elitserien/article5251934.ab]Som man frågar får man svar heter det väl.[/url]

Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
JimmyH:

jag ser inte Rögle som en bättre förening än Malmö eller Leksand om man ser över hela säsongen, däremot ser jag ett Rögle som var bättre över 10 sista matcherna, efter en lång och meningslös försäsong från augusti till mars.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: Sedan kan man ju fundera på hur mycket det inte kittlar i Loobs fingrar att få vara med i den där ryska ligan, där vad jag förstår Gazprom kommer att stå för alla utgifter och ordna med all logistik mm. Det är bara för FBK att håva in alla pengarna på kringförsäljning när man har 200 åskådare på en match mot Dynamo Tblisi HC.

Nej, jag tycker att vi inför en stängd serie med 24 lag, en åldersgräns på spelarna på 22 år, sedan får de spela sin hockey någon annanstans samt att endast personer födda på den ort där laget hör hemma får spela i elitserielaget.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
JimmyH:
I mångt och mycket av vad du skriver håller jag med dig till 100%.

I din inledningsfras "Svensk hockey måste alltid avgöras på planen." håller jag dock med dig till 164%. En NHL-isering av vår lokala veksamhet har ingenting i ett svenskt seriesystem att göra. Lex Korgboll.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Jag har några synpunkter till era argument:

*Svensk hockey måste alltid avgöras på planen. Rögle är en bättre förening än Malmö, Mora är en bättre förening än Leksand och Timrå är en bättre förening än Frölunda. Säsongen 07/08 så är detta ett faktum. Att plocka upp lag på grund av föreningens möjligheter att snabbt få ihop stora pengar och bra lag är inget jag vill stå bakom. Något som dessutom kan ändras nu då Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjuktur och mindre människor kommer att ha råd att gå på hockey och dyra arenor blir svårare att fylla.

*Jag tror att en europaliga i NHL-stuk kan bli aktuell i framtiden. Men då kan jag nog tänka mig om att det handlar om helt nystartade organisationer och inte nuvarande elitserielag. Stora företag med nån stenrik gubbe som bygger upp ett koncept som det har gjorts med expansion-lagen i NHL. Kanske rent av blir en europa-division i NHL.

*Sedan det här med hur många lag vi ska ha. Det viktigaste just nu tycker inte jag är att vi så fort som möjligt ska få upp de föreningarna i Allsvenskan som vill någonstans utan att alla föreningar i Allsvenskan ska må bra. Det är som det är just nu bra för de allsvenska föreningarna att det finns bra topplag som drar folk på matcherna överallt. Jag ställer mig också väldigt frågande till Allsvenskans utformning idag. I ett breddtänk så har den mer och mer förminskat hockeyn i både Stockholm och i Norrland. Den tidigare modellen med en norr och söderserie var i mina ögon bättre, framförallt ekonomiskt. Det jag vill komma fram till är att med 14 lag i Elitserien så blir Allsvenskan ännu sämre och mindre, så som det ser ut just nu. Den viktigaste frågan blir därför innan det blir 14 lag, att säkra upp ekonomin i allsvenskan och att minska de ekonomiska klyftorna.

*Kvalserien är dessutom alldeles för chansartad just nu även om det är rafflande och spännande att följa. Men det är många anställlningar och för stora pengar på spel för att en puckstuds hit eller dit ska avgöra. När vi fått ordning på det här med att klyftor börjar minska istället för att öka så är jag mer för ett system med 14 lag och att ett lag går direkt upp och ett lag direkt ur. Sedan så kan ett till allsvenskt lag få en kvalmatch i bäst av sju mot ett annat elitserielag, vilket i och för sig också kan vara puckstudsavgörande men det känns som att det är säkrare att rätt lag vinner där.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Tror att deras supportrar kommer göra uppror.. :P
Förstår inte varför det är just dem 2 som är emot en utökning, när resten av lagen i elitserien vill det..
Dem båda lagen är riktigt dumsnåla
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
87bth01: Du tror inte att de facto att deras klubb anses vara en av 2 i sverige lämpliga klubbar att spela på den högre nivån ger en boost till deras fans som kan vara motvikt till eventuellt svagt resultat? DEn stora frågan för fbk och vf ligger väl hur de ska kunna motivera sin publik att gå på en massa rysska matcher?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Om Färjestad lämnar ES för nån sorts europaliga kommer det att innebära döden för den klubben. Många av deras fans är oerhört bortskämda och ser årets säsong som en besvikelse eftersom man inte gick till final. Att bli ett mittenlag i en europaliga skulle, tror jag, innebära att man tappade många av sina bortskämda supportrar. Hela deras popularitet bygger ju på att de är framgångsrika, se bara på hur publiksiffrorna dalade i höstas när det gick lite sämre.

Hur det ligger till med Frölundas supportrar kan jag inte uttala mig om men mitt intryck är iallafall att man inte är alls lika bortskämda som FBK-fans.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan: Ja MIF var ett mål från es, men jag menar att vi ska ha 10 lag i es och lag som MIK RBK som ni konkurerade med har inte heller där att göra.

Organisationer kan som du säger ändras fort, men inte kulturer, och de kulturer som ni odlat i LIF och MIF där pengarna flödar ut och inga resultat nås gynnar då ingen.

Håller inte alls med att LIF hör hemma i ES, de har bevisat gång på gång när de väl mött es lag i kvalserien eller när de spelat i es att de inte alls håller på den nivån.

I din mall om hur seriesystemen ska se ut tar du öht ingen hänsyn till konkurerande ligor därför är den egentligen inte ens värd att konkurera, om es förvandlas till en gärdsgårdsliga i europa så kommer intresset att sjunka. Och om vi har 14 lag i ES men sveriges 2 bästa spelar i en annan liga kommer de ha sveriges bästa spelare och därmed ta uppmärksamhet=sponsorer från es.

Vi kommer hamna i en liga med motstånd från övriga länder, då är det banne mig lika bra att vi är med och skapar en liga än att vi sitter i handen på ryssar och våra lag hamnar i divisioner som innebär flygresor runt halva klotet för bortamatcher. Och vår division kommer inte kunna ha 14 lag utan 8-10 är mer sannolik.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan: Jag är inte emot en utökning till 14 lag, absolut inte. Jag är beredd att under ett antal år ta en mindre kvalitetssäkning av ES för att i slutändan få till en bättre produkt.

MEN (uttalat som han i Let´s Dance), jag tror knappast att lag som HV, LHC, MODO och Timrå (förmodligen även övriga ES-lag) är beredda att acceptera det enorma kvalitetstapp som det skulle bli om vi skickar VF och FBK ut åt höger och utökar till 14 lag. Jag är det i alla fall inte och jag kan lova dig att publiken i övrigt kommer svika.

Ska vi utöka till 14 lag ska det ske med FBK och VF kvar i ES. Försvinner de två klubbarna får vi nog allt leva vidare med 12 lag i kanske 10 år till, låta ligan stabilisera sig och sedan ta steget mot 14 lag. Att göra båda samtidigt skulle skjuta Elitserien i sank.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
spud:

så du menar om alla lag har en omsättning som ligger runt 150Mkr/år så får vi inga bottenlag i Elitserien utan alla slåss i toppen av tabellen?

Organisation runt ett lag kan snabbt ändras, se Frölunda tex.
Leksand har i mitt tycke en bra organisation runt laget, Malmö var tex 1mål ifrån att gå upp i Elitserien i år, har nu bytt ut sportchefen till en med mer erfarenhet av att bygga ett LAG.

Både Malmö och Leksand får/har nybyggda arenor, har en omsättning som mer än väl räcker till för Elitseriespel så nog tusan hör dem hemma där. Andra lag som Rögle, VIK mfl bygger ut, har byggt ut vilket visar att man menar allvar.

14lag i Elitserien
Lag 13-14 åker ur
11-12 spelar kvalserie
9-10 spelar klart för säsongen
1-8 lirar slutspel

på så vis får vi 2st nya lag varje säsong (minst), åker man ur så vet man att minst 2st lag går upp säsongen efter. Se Leksand som lekte hem Allsvenskan och vad fick man för det? Spela kvar i Allsvenskan medans ett sämre lag med en grym formtopp gick upp istället.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Poffa:

mycket möjligt, men nu är det dessa två lag Frölunda och Färjestad som stoppar en utökning av Elitserien som övriga 10lag är med på, samtidigt är det dessa två lag som VILL lämna Elitserien och spela för Ryska ligan istället så varför inte gå halva vägen var och låta dem göra det redan nu.

Låter lite som de vill ha kakan men samtidigt äta av den.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74: Luleå Timrå SSK och RBK saknar i dagsläget de möjligheterna att få en omsättning kring 150M. Sen att TIK SSK har en organisation som är starkare än dess ekonomiska verklighet gör ju att de har möjlighet att ganska snabbt komma in bland de lag som kan få in 150Mkr/år

Ja men de har ju inte den organisationen som krävs för att få ut de möjligheterna på planen. MIF och LIF har ju länge tillhört de lag i sverige med de högsta lönebudgeterna men det hjälper ju inte, vi kan ju inte ha lag med bara för att de betalar bäst men återkommande misslyckas på planen.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Poffa: Exakt. Ett utträde från ligan av de två klubbarna skulle betyda en rejäl kvalitetssänkning. ES skulle tappa inte bara mediaintresse utan förmodligen även sina allra bästa spelare. Frölunda och Färjestad skulle givetvis suga åt sig toppskiktet.

Jag är riktigt orolig inför en sådan utvecklingen. Men jag hoppas det publika intresset sätter stopp för planerna.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
spud:

Vilka lag från den nuvarande Elitserien skall åka ur då om vi skall ha 10 lag ?

Motiverlingen är att det finns ekonomiskt underlag för båda Malmö och Leksand och spela i ES. Dessutom har vi hallar som drar massa folk och det är ju viktigt i ES.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74: de är ju tillika uppenbart för dålig för ES så du får gärna motivera varför de ska spela där.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
spud:

Så du menar att lag som t.ex Leksand och Malmö som uppenbart är för bra för hockeyallsvenskan skall spela kvar där. ?? Motivera gärna varför .
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Jag tycker att ES ska huggas ner till 10 lag och ingå som en division i en europaliga, inte i en ryssliga. Det är det enda, för mig möjliga sättet att kunna bibehålla kvalité på spelarna och intresse från publik och sponsorer inom detta lands gränser.
Lag utan ekonomiska muskler kommer inte få plats i en sådan situation och vi i sverige har inte muskler nog att hålla 14 lag på en hög europa nivå, frågan är om vi ens har det till 10?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Och Björklöven var ett exempel på ett lag. Ni kan ersätta dem med storheter  som Västerås, AIK, Nyköping eller Almtuna om ni vill.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan: Om Frölunda och Färjestad skulle välja att lämna ES skulle det ju vara förödande för kvaliteten på ES. Åtminstone i många år framöver kommer svensk ishockey lida extremt.

För att ersätta två storlag med två skitlag (ursäkta Stefan, Mattias och alla ni andra) som Malmö och Leksand skulle ju vara rent tragiskt.

Lägger man då till att vi skulle få 14 lag i ES, eftersom det är dit vi strävar, ja då inser vi att Mora och Björklöven kommer besöka ES-arenorna framöver. Herregud, ES kommer att hamna på samma nivå som norska högstaligan.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan:

Måste ju ta en jävla tid annars :-)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan:

får tillägga att han INTE åkte i sin permobil fram och tillbaka, utan i en vanlig bil där han sedan bytte till permobil för vidare transport mellan bil och arena :)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
jonmannen:

finns ett flertal supportrar som åker på samtliga bortamatcher, pratade med folk i Leksand, då var det en handikappad person i permobil som åkte från Jönköping till Leksand, direkt efter matchen satte han sig i bilen för att köra hem. För nån dag senare vidare upp i landet igen.

Det är nog inte många som har råd att följa sitt lag i vått och torrt, men skall vi börja spela i Ryska ligan så lär inte många ha råd att följa laget.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan:

Borde inte lag 3 - 4 i Kvalserien ta dom 2 Es Platserna ? Men jag vet att folk vill ha opp Leksand det är inget nytt :-)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
vad är problemet egentligen? Fröunda och Färjestad stoppar en utökning av Elitserien samtidigt som de vill iväg.

Sparka ut dem båda lagen redan nu ur Elitserien och ta upp Leksand och Malmö, Färjestad och Frölunda börjar spela mot de Ryska lagen de vill göra och övriga Sverige får upp två nya lag som ersätter dem. Och kan därefter utöka med ytterligare två lag då bromsklossarna är borta.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
AD: Med hela 60 lag så borde ju rimligtvis hela elitserien kunna vara en division i den ligan. För en supporter skulle det inte bli så stor skillnad, du möter fortfarande lag i sverige dock inte lika många ggr som idag kanske. Men vilken supporter åker på samtliga bortamatcher?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k: Just nu känns det som at Färjestad o Frölunda inte bara pissar på hela hockeysverige, de pissar även på deras supportrar.
"Jag vet vi låter våra supportrar åka 2000 mil, de är dumma nog att gå med på det!"

Jag gillar supportrarna i båda de där lagen men deras ledning har jag noll för. Ingen gladare än jag om de försvinner då kan Svenska Hockeyligan börja utvecklas igen.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k: Förresten ser jag nu att DN spinner vidare på KHL:

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=763054

Vad många avfärdade som ren marknadsföringstaktik från Ahdrian känner mer och mer som en inte helt främmande framtida utveckling.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk: Jag älskar elitserien. Verkligen. Det är så inarbetat och djupt rotad i mitt liv.

Samtidigt så är jag fullständigt Frölundagalen och ägnar säkerligen halva dygnet året om i Frölundarelaterat arbete. Jag kan bara inte släppa det - oavsett vilken serie eller liga vi skulle befinna oss i.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk: Skulle detta, mot all förmodan (?), inträffa så skulle jag säga upp mitt supporterskap direkt. Det är en sak att vilja tjäna pengar, en helt annan att bara vilja tjänat pengar...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk:
Jag skulle starta ett uppror direkt. :)
Hellre ett SM-Guld än nåt guld i en Rysk liga...
Kommentera


Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Så här är i varje fall den geografiska spridningen av lagen i ryska superligan i hockey.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: Om jag minns rätt så hade man väl ganska stora problem med reskostnader för något eller några år sedan när Vladivostok hade ett lag med i högsta ligan i fotboll i Ryssland. Fast de kanske är med fortfarande.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Paddan: ok. Avangard Omsk är väl det där laget som ligger nästan borta i Kina, där Osmo Soutokorva spelade ett tag? De hade typ nio timmars flyg till Moskva. Då räknar man snabbt ut att det lär bli ytterligare ett par timmar till Göteborg.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: Så här kommer tydligen divisionsindelningen att se ut det första året, enligt Hockeysverige.

Gruppindelningen i KHL
Division Tarasova
Metallurg Magnitogorsk, CSKA Moskva, St. Petersburg, HK MVD Malahikha, Traktor Chelyabinsk och Automobilist Ekaterinburg.

Division Chernysheva
Ak Bars Kazan, Dynamo Moskva, Neftekhimik Nizhnekamsk, Vityaz Chekov, Torpedo Nizhny Novgorod och Barys Astana

Division Kharlamova
Avangard Omsk, Lokomotiv Yaroslavl, Lada Tolyatti, Sibir Novosibirsk, Amur Khabarovsk och Dynamo Riga

Division Bobrova
Salavat Yulayev Ufa, Atlanta Mytischy, Severstal Cherepovets, Metallurg Novokuznetsk, Spartak Moskva och Dynamo Minsk.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Paddan: så lägen längstbortifrån är alltså med? I så fall är det bara att glömma hela iden med att ha lag från hela europa. Restider på 14-15 timmar enkel väg... jättekul.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k: Vad tycker ni Frölundasupportrar egentligen om att i en möjlig framtid ställas mot ryska lag halvvägs runt klotet istället för spel i ES?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Paddan: Bortskämda klubbar som inte kan njuta av en fin 900-mils resa och tidsklillnad så man lirar kl 02 på natten.

Svagt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: Det måste väl vara trevligt att åka iväg till Khabarovsk för en match i den där ryska superligan. Det har redan varit högljudda klagomål från lettiska lag som nästa säsong beviljats inträde i det nya RHL och hamnat i samma division som de allra östligaste lagen i Ryssland.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: När Borås går upp i Eliten sticker Frölunda till Europeiska ligan. :)
Nä jag vill nog ha kvar Frölunda i Elitserien, annars lär man ju börja hålla på något nytt lag å det känns ju sådär.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Bolivar: måste ärligt talat säga att jag förstår Frölundas önskan att vara med där, skulle det gå att få en paneuropeisk liga att funka så kan det nog bli en bra grej. Det stora problemet rent praktiskt är väl avstånden, men å andra sidan kanske de inte tillåter lag som ligger för långt österut i Ryssland att vara med?

Men jag tror inte att det blir något för dem på ett par år i alla fall. Risken med att gå med och därmed avsäga sig elitserieplatsen är ju att det är en enorm risk att ta. Avsäger de sig sin elitserieplats och sedan vill komma tillbaka så kan de knappast bara komma promenerande och säga "ääh, grabbar det blev inget bra med den där ryska grejen så vi hoppar in i elitserien igen - vi glömmer hela den här grejen, ok? Förresten Södertälje, vi har bestämt att ni får flytta ner i allsvenskan för att ge plats åt oss!"
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
JBlom: Ja, turerna är många. Idag har DN en artikel om Frölundas intresse om att lämna ES.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Lite nytt att läsa för er som missat...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
det är alldeles för få streck i serien, i förhållandet till mängden matcher, ja.
ingen raketforskning behövs för att komma fram till den slutsatsen. har alltså inte så mycket att göra med kvaliteten på ishockeyn.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
difzi:

Det där med att dra ner på nivån är ett dåligt argument, det ÄR redan låg nivå på enormt många matcher i ES, för 5-6 lag så är serien inget annat än en transportsträcka, det finns egentligen inga morötter till att lägga ner krut i alla matcher. Jag skall förklara mitt "lärlingssytem" senare har inte riktigt tid just nu
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
Nej, det är helt riktigt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:

" Istället borde man ägna sig åt det jag kallar lärlingssytemet där man med jämna mellanrum "tar upp" lag som egentligen inte är riktigt kvalificerade men som får möjligheten att se och lära och växa in i kostymen. På så sett utökar man hela tiden hockeyfamiljen istället för att minska den som man nu riskerar att göra tack vara vilka då? Jo Färjestad och Frölunda som nog egositska som är säkert har räknat ut detta och riskerar konkurens från färre antal lag på detta sätt."

Utveckla gärna de där, för däremot förståd inte jag.
På vilket sätt skulle detta gynna svensk hockey?
Skulle inte de "icke kvalificerade lagen" dra ner på nivån då?
Tanken är god, men förstår inte hur den ska funka i verkligheten.. eller så missförstår jag det helt??
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Fast du verkar inte ha förstått mig :|
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
Du förstod till slut vad jag menade.
Och detta klarade vi av utan kedjebrev.
Kommentera

1162467 · »